Gå til innhold

Trenger tips :)


Gjest Flyndra
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, eg er ny i forumet i dag :)/>

 

Eg har drevet å spist lavkalori måltider en stund nå så veit hva det går ut på og hvordan det virker, men det står lite om denne type "diett" som eg klarer å finne på nett. Derfor vil eg heller melde meg inn i dette forumet for å treffe mange andre i min siuasjon og som har mye ekspertise :)/>

 

 

Tre spørsmål som eg lurer på:

1. Hva er den optimale fordelingen på fett, protein og karber? (Har sett at det står "ha ein balanse", menes det da at 33% av hver er bra?)

 

2. Min målsetting er 2000kcal pr dag, dette er eit resultalt ETTER at treninga er trukket i fra? (Altså metabolsk + mat - trening = målsettning)

 

Følgespørsmål

3. Eg er blitt ganske bevist på sunn og usunn mat å spiser derfor stort sett det. Men "problemet" mitt er at eg spiser og spiser for i hele tatt nærme meg målet, er stappmett hele tiden å havner stort sett på 1200-1500kcal. Å viss også da treninga skal trekkes i fra betyr det eg må spise ENNÅ mer... Er det "lov" å jukse å spise usunn mat bare for å komme opp i målsettinga på 2000kcal, altså ta ein dæsj majones, smør eller noe?

 

Venter spent på svar :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, eg er ny i forumet i dag :)/>/>

 

Eg har drevet å spist lavkalori måltider en stund nå så veit hva det går ut på og hvordan det virker, men det står lite om denne type "diett" som eg klarer å finne på nett. Derfor vil eg heller melde meg inn i dette forumet for å treffe mange andre i min siuasjon og som har mye ekspertise :)/>/>

 

 

Tre spørsmål som eg lurer på:

1. Hva er den optimale fordelingen på fett, protein og karber? (Har sett at det står "ha ein balanse", menes det da at 33% av hver er bra?)

 

2. Min målsetting er 2000kcal pr dag, dette er eit resultalt ETTER at treninga er trukket i fra? (Altså metabolsk + mat - trening = målsettning)

 

Følgespørsmål

3. Eg er blitt ganske bevist på sunn og usunn mat å spiser derfor stort sett det. Men "problemet" mitt er at eg spiser og spiser for i hele tatt nærme meg målet, er stappmett hele tiden å havner stort sett på 1200-1500kcal. Å viss også da treninga skal trekkes i fra betyr det eg må spise ENNÅ mer... Er det "lov" å jukse å spise usunn mat bare for å komme opp i målsettinga på 2000kcal, altså ta ein dæsj majones, smør eller noe?

 

Venter spent på svar :)/>/>

Hei! Er egentlig på under 10 kg-forumet, men leser litt her også. Tenkte jeg skulle prøve meg på noen svar til deg.

 

1: Optimal fordeling kommer litt an på hva du er ute etter. Med normalt Roede-kosthold anbefales 15-25% proteiner, 40-60% karbohydrater og 25-40% fett. Dette er prosentandel i kalorier, ikke vekt. Hvis du ønsker å kutte ned på karbohydrater anbefales maks 50% av dem på GR-sidene.

 

2: Du har en relativt høy målsetting på kalorier til å skulle slanke deg. De fleste anbefales 1600 kcal. Betyr det at du trener svært mye eller er svært overvektig? Jeg skjønner heller ikke regnestykket ditt. Hvis du angir høyde, vekt og mengde trim kan jeg eventuelt hjelpe deg med å se om målsettingen virker rimelig.

 

3: Ikke all fet mat er usunn. Det at det kommer opp en rød N her på forumet betyr bare at den er svært kaloririk. Men det er lurt å velge hjertevennlig fett, og unngå meierismør og fete oster. Eksempler på sunne "kaloribomber" er planteoljer som olivenolje og rapsolje, fet fisk, avokado og nøtter. Majones er heller ikke av det verste du kan få i deg.

 

Håper svarene ga litt mening, og masse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er egentlig på under 10 kg-forumet, men leser litt her også. Tenkte jeg skulle prøve meg på noen svar til deg.

 

1: Optimal fordeling kommer litt an på hva du er ute etter. Med normalt Roede-kosthold anbefales 15-25% proteiner, 40-60% karbohydrater og 25-40% fett. Dette er prosentandel i kalorier, ikke vekt. Hvis du ønsker å kutte ned på karbohydrater anbefales maks 50% av dem på GR-sidene.

 

2: Du har en relativt høy målsetting på kalorier til å skulle slanke deg. De fleste anbefales 1600 kcal. Betyr det at du trener svært mye eller er svært overvektig? Jeg skjønner heller ikke regnestykket ditt. Hvis du angir høyde, vekt og mengde trim kan jeg eventuelt hjelpe deg med å se om målsettingen virker rimelig.

 

3: Ikke all fet mat er usunn. Det at det kommer opp en rød N her på forumet betyr bare at den er svært kaloririk. Men det er lurt å velge hjertevennlig fett, og unngå meierismør og fete oster. Eksempler på sunne "kaloribomber" er planteoljer som olivenolje og rapsolje, fet fisk, avokado og nøtter. Majones er heller ikke av det verste du kan få i deg.

 

Håper svarene ga litt mening, og masse lykke til! :)/>/>/>/>/>

 

 

 

Takk for svar, da ser eg hva eg kan gjøre for å "booste" opp kaloriforbruker på slutten av dagen om eg trener litt "for mye".

 

Eg er i dag 185cm, 92,2kg og 33år. På GR foreslår dei 1900kcal for meg. På tidligere "lavkalori" sider eg har vært inne på har eg da kunne regnet meg frem til at ca 2000-2200kcal pr dag skal kunne være greit for meg. Eg syntes jo selv dette er mye da eg er stappmett hele dagen og føler eg spiser vel så mye som før....

Legger ved eit bilde av denne dagen for eksempel.

 

post-39366-0-80567000-1398196705_thumb.png

 

Etter at sykkelturen er trukket i fra har eg kun oppnådd ca 1000kcal i dag :(/>/>/>

Må eg da spise masse opp til 2000kcal(/1600kcal) eller er det ok å "sitte igjen" med disse 1000kcal? (660kcal på en times sykkeltur kan virke mye, men det er en hard økt og sykler med pulsbelte/computer)

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...