Gå til innhold

Erfaringer med pulsklokke


Gjest Tulla69
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Tulla69

Jeg har nylig fått pulsklokke og driver og tester den ut på diverse aktiviteter. I den forbindelse har jeg gjort en litt forstemmende oppdagelse. Pulsklokka er forholdsvis enig med GR-sidenes utregning for trimpoeng når jeg løper eller driver spinning, men når jeg går er det tydeligvis en helt annen sak!

 

Jeg har jevnlig gått stavgangturer som jeg har lagt inn som halvannen times rask stavgang (6 km/t) på registreringssidene, og innkassert pene 4,1 trimpoeng (820 kcal) for turen. Men da jeg brukte pulsklokka og -belte på samme tur i forgårs, estimerte den at jeg kun hadde brukt 410 kcal, altså ganske nøyaktig halvparten av det GR har gitt meg. Jeg har for øvrig GPS på klokka, og den fortalte meg at jeg faktisk hadde gått nærmere 7 km/t i snitt på turen, som også viste seg å være litt lengre enn 9 km.

 

Testet klokka også på rask gange uten staver, og da gikk jeg også betydelig mer "effektivt" på tempoet enn GR regnet med, selv om forskjellen ikke var like stor. Da gikk jeg 9,5 km med gjennomsnittsfart på 6,3 km/t (igjen er det klokka som har regnet ut), men fikk bare registrert 440 forbrukte kcal, mens GR ga meg godt over 600. Faktisk brukte jeg i følge klokka like mange kcal på gange som ved stavgang også, noe som overrasket meg.

 

Har andre gjort liknende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minsin33

det kan være store forskjeller fra klokke og gr... jeg hadde samme greia med svømminga mi som jeg dreiv med i fjor... gr gav meg mye mer enn klokka. men velger å stole på klokka...

 

du går fort syntes jeg, jeg har ca 7km`t påjogginga mi, hehe :) stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

det kan være store forskjeller fra klokke og gr... jeg hadde samme greia med svømminga mi som jeg dreiv med i fjor... gr gav meg mye mer enn klokka. men velger å stole på klokka...

 

du går fort syntes jeg, jeg har ca 7km`t påjogginga mi, hehe :)/> stå på :)/>

Hehe, ja jeg langer visst ut, takk skal du ha. Ikke veldig kvinnelig gange antakelig... Men jeg har fått kommentar om at det ser veldig uanstrengt ut når jeg går, og det er det tydeligvis, siden GR mener jeg burde ha brukt dobbelt så mye energi på stavgangturen :P

 

Men fikk ikke mer enn 8,5 km/t snittfart på løpingen min da, så det er ikke så stor forskjell mellom oss likevel. Med noe flere løpeturer kan vi sikkert begge øke farten, jeg husker jeg hadde en snittfart på over 10 km/t da jeg var i god form for 5-6 år siden. Men så kom det en graviditet som resulterte i et barn som sover svært dårlig, og har gjort det i alle sine snart fire leveår... :blink:

 

Ellers tror jeg dessverre også at jeg må stole mest på klokka, så det er den jeg har registrert, om enn med tungt hjerte <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cheery

Syns altid det er motsatt pulsklokka gir mye, men greteroede gir ingen ting.

Jeg jogger også 7 km/t som er litt inresangt når jeg går i 6,4 km/ t.

 

Forlvrig liker jeg pulsklokke svært godt da den vet alt. Grete roede vet far og distanse, men vet ingen tin om hva det koster deg i innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...