Gå til innhold

Dagboken; Skriblerier omkring livsstilsendring


Gjest Dance!
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Dance!

Velkommen til mine skriblerier!

 

Starter opp med å skrive en dagbok, da jeg tenker dette kan være nyttig for å få oversikt over prosessen jeg nå skal starte. Veier i dag 120.2 kilo, så jeg har en langsiktig jobb fremfor meg. Men det vil absolutt være verdt det, for min livskvalitet i dag preges av mitt forhold til egen kropp og legger mentale begrensninger for hva jeg ønsker å gjøre ut av livet mitt. Med begrensninger mener jeg for eksempel å føle skam over egen kropp, slik at det går ut over det sosiale livet.

 

Hovedmålet med livsstilsendringen er å få økt livskvalitet og få et godt forhold til egen kropp. Dette skal gjøres ved å innføre gode matvaner og legge inn fysisk aktivitet, for å bli stadig lettere og kvitte meg med alle de mentale begrensningene. For 2014 er målet å komme under 100 kg, som vil tilsvare 20,3 kg. Deretter ønsker jeg å fortsette vektnedgangen i 2015, til jeg finner min trivselsvekt.

 

Da er det bare å starte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enitra91

Velkommen til mine skriblerier!

 

Starter opp med å skrive en dagbok, da jeg tenker dette kan være nyttig for å få oversikt over prosessen jeg nå skal starte. Veier i dag 120.2 kilo, så jeg har en langsiktig jobb fremfor meg. Men det vil absolutt være verdt det, for min livskvalitet i dag preges av mitt forhold til egen kropp og legger mentale begrensninger for hva jeg ønsker å gjøre ut av livet mitt. Med begrensninger mener jeg for eksempel å føle skam over egen kropp, slik at det går ut over det sosiale livet.

 

Hovedmålet med livsstilsendringen er å få økt livskvalitet og få et godt forhold til egen kropp. Dette skal gjøres ved å innføre gode matvaner og legge inn fysisk aktivitet, for å bli stadig lettere og kvitte meg med alle de mentale begrensningene. For 2014 er målet å komme under 100 kg, som vil tilsvare 20,3 kg. Deretter ønsker jeg å fortsette vektnedgangen i 2015, til jeg finner min trivselsvekt.

 

Da er det bare å starte!

 

Hei!

Jeg vil veldig gjerne følge deg på veien. Det hjelper å ha noen å dele alle oppturer og nedturer med, og samle motivasjon.

 

Kan jo fortelle litt om min ferd. I 2012 viste vekta mi 105,3 kg og jeg bestemte meg for å endre alt. Desember 2013 veide jeg 88,7. Det var der jeg gikk på en skikkelig smell og har etter dette bare lagt på meg mer og mer. Gikk på vekten igjen for første gang siden februar for 2 uker siden og da viste den hele 105,7. Jeg følte skam og irritasjon. Hvordan kunne jeg la kroppen forfalle igjen etter så bra innsats? Vel, jeg er igang igjen, og kanskje mer motivert enn noen gang. Fordi jeg VET jeg klarer det! Gikk på vekta i dag tidlig og den viste 103,3. :lol: NÅ er det INGEN vei tilbake!!

 

Jeg håper de første dagene har gått bra, og at du finner den motivasjonen du trenger for å fortsette. For dette klarer du! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Dance! og Enitra91.

 

Kan jeg slenge meg med? Det ser ut som dere er mer opptatt av livsstilendringen enn av selve det å gå ned x antall kilo raskest mulig, og det liker jeg. Slik jeg ser det må ikke dette være bare en slankekur, men først og fremst en hjelp til å legge om spisevanene sine.

 

Som de fleste kvinner i dette land "vet" jo jeg også "alt" om å slanke seg, og har som mange andre utallige ganger gått litt ned, litt mer opp, litt ned, enda litt mer opp osv osv, inntil jeg ga opp, og sluttet å veie meg. Bestemmelsen om at nå må noe gjøres kom da jeg oppdaget at jeg bare hadde to bukser i skapet som passet meg, og at jeg måtte i spesialbutikk for store størrelser for å finne en som passet. Og selvfølgelig var de som jobbet der slanke damer! :( Det hjalp ikke på selvfølelsen, det heller.

 

Så da var grensen nådd, og jeg meldte meg på et GR-kurs i vår. Vekten sa 101 kilo, det var ingen god følelse. Men jeg er storfornøyd med kurset. Det er motiverende å være sammen med de andre, og høre om deres vekttap og problemer med å endre livsstil. Det er godt å ikke være alene om det. Jeg fører opp absolutt alt jeg putter i munnen, og det er skremmende å se hvor mange kalorier det er i for eksempel et lite stykke sjokoladekake, eller en is. Hittil har jeg tatt av 4 kilo, og er strålende fornøyd. Men jeg kjenner meg selv, og vet jeg har en lang vei med mange fallgruver foran meg før jeg når målet på 65-70 kilo.

 

Jeg har ikke tenkt å sette opp delmål i antall kilo ned innen en bestemt frist. Det vil bare stresse meg, - og ikke vet jeg hva som er realistiske vektmål å sette seg, heller. Jeg har i stedet tenkt på delmål i form av endringer i den jevne hverdag. Jeg jobber med å sette

dem på papiret, så de kommer jeg tilbake til senere.

 

Damer, jeg er også i gang! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei damer,

hvor er dere hen? :unsure:

 

Dance! Er du på ferie? Jeg er spent på å lese om hvordan det går med å legge om livsstilen din.

 

Enitra91, deg har jeg sett andre steder her inne på Forum. Det er bra. Stå på! :lol:

 

Fa-mol, hva med deg? Har du fått satt deg delmål? Vil du dele dem? :)

 

Jeg skal ned i hvert fall 30 kilo. Kanskje 35, får se når jeg en gang kommer dit hva jeg føler er trivselsvekt. Men det er langt frem. :( Foreløpig gjelder det å ta en dag i gangen. Jeg skal ha 1600 kalorier for dagen, og stort sett går det greit. Akkurat som deg Fa-mol fører jeg opp absolutt alt jeg spiser eller drikker. Av og til hyler kroppen etter sjokolade, potetgull, pizza og hamburger, eller annen god snop, og stort sett greier jeg å stå imot. Må imidlertid innrømme at det har blitt litt snop noen ganger, og et par ganger har jeg hatt en skikkelig sprekk med 4000 kal. på en dag. Det var nifst å se hvor lite som egentlig skulle til for å komme opp i slike forferdelige tall! Og sånn spiste jeg ofte før. :( Forferdelig. Men ok, jeg nekter å deppe over sprekkene mine, neste dag er ny og ubrukt, og klar til å fylles med sunne kalorier og aktiviteter som gir trimpoeng. :D

 

Vi får stå på, og motivere hverandre så godt vi kan. Folk er flinke til det, har jeg lagt merke til, når jeg har lest litt her og der. :D

 

Kos dere i sommer, med sunn mat og hyggelige mennesker rundt dere. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...