Gå til innhold

Ned 13 kilo


Anbefalte innlegg

Gjest lettsommer

Hei igjen:) Dagens seier: kom meg ut på en halvtimes joggetur da jeg hadde mest lyst til å legge meg ned og sove.

 

Har konkludert med det: at hvis jeg virkelig vil ha forandring, forandre meg, da må jeg gjøre ting annerledes. Da må jeg ta den joggeturen når sofaen frister mest. Da må jeg la være å kjøpe den iskaffen med sykt mye sukker SELV om det er ferie. I morgen vil jeg kjøpe meg espressokoker slik at jeg kan lage min egen iskaffe hjemme :-) Noen som har prøvd det?

 

Kom også fram til en idé: hva med at jeg slanker de tre første kiloene på egenhånd først, og melder meg på kurs når jeg har nådd mitt første delmål? Ligger på 93,6 nå. La oss si 90. Når jeg er på 90 melder jeg meg på et kurs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LindaMNH

Hurra! :D Bare å komme seg ut av døra er en seier! Gratulerer. De viser at du er målbevisst.

Jeg sliter også ganske mye med dette, senga frister mest. Jeg valgte å investere i en billig tredemølle, og det har gjort alt så mye lettere for meg. Nå kan jeg trene uansett vær og temperatur. Pleier å gå i 40 minutter, noe som tilsvarer en Greys Anatomy-episode :P Anbefaler det samme på det sterkeste! Har man tredemølle hjemme, har man nesten ingen unnskyldning til å ikke ta seg en tur.

 

Du vet nok selv når det blir best å melde seg på kurs. For min del måtte jeg gjøre det fra starten av. Slik at jeg hadde noen å rapportere til, og ikke kunne sluntre unna og få rutinene helt innordnet :) Nå vet jeg med meg selv at jeg etter kurset kommer til å fortsette i samme stim, men ikke sluntre unna selvom jeg ikke rapporterer til noen andre enn meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lettsommer

Hurra! :D/>/> Bare å komme seg ut av døra er en seier! Gratulerer. De viser at du er målbevisst.

Jeg sliter også ganske mye med dette, senga frister mest. Jeg valgte å investere i en billig tredemølle, og det har gjort alt så mye lettere for meg. Nå kan jeg trene uansett vær og temperatur. Pleier å gå i 40 minutter, noe som tilsvarer en Greys Anatomy-episode :P/>/> Anbefaler det samme på det sterkeste! Har man tredemølle hjemme, har man nesten ingen unnskyldning til å ikke ta seg en tur.

 

Du vet nok selv når det blir best å melde seg på kurs. For min del måtte jeg gjøre det fra starten av. Slik at jeg hadde noen å rapportere til, og ikke kunne sluntre unna og få rutinene helt innordnet :)/>/> Nå vet jeg med meg selv at jeg etter kurset kommer til å fortsette i samme stim, men ikke sluntre unna selvom jeg ikke rapporterer til noen andre enn meg selv.

 

 

Høres lurt ut med tredemølle hjemme :)/> Jeg er student så det er helt uaktuelt å bruke penger på dessverre! :)/> (Har ikke plass heller)

 

Det går foreløpig bra, men ble en tur ut i går og da blir det jo litt kræsj med både mat og vin. men henta meg fort inn igjen i dag, så blir det ny trening i morgen! Sjekker hvordan det går denne kommende uka, så skal jeg ta en avgjørelse om kurs! Vurderer nettkurs egentlig! Noen som har erfaringer med det? :-)

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lettsommer

Da ble det ned 0,7kg denne uka. Hurra!! :lol:/> :lol:/> :lol:/>

 

 

Gratulerer! :D Det må være en deilig følelse! Høres veldig flott ut!

 

Hvor legger du energien, først og fremst i å registrere all maten, i å trene mer, eller hvordan fokuserer du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LindaMNH

Gratulerer! :D/> Det må være en deilig følelse! Høres veldig flott ut!

 

Hvor legger du energien, først og fremst i å registrere all maten, i å trene mer, eller hvordan fokuserer du? :)/>

 

Jeg registrerer alt jeg spiser.

Energien min bruker jeg rett og slett på å klare å spise nok. Når det skal være sunt, blir det store mengder mat. Noe jeg sliter med. Spiste to ganger i døgnet før :blink: Jeg registrerer det alltid før jeg spiser, slik at jeg ikke overstiger maks kalorier per dag og passer på at jeg får i meg nok kalorier :)

 

Jeg trener ikke, men prøver å gå på tredemøllen når jeg har mulighet til det. Ligger på rundt fem trimpoeng i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. august ned 0,5 kilo i juli. Som planlagt. Veier nå 95,5 kilo. Synes det er bra med alle utskeielsesmulighetene som var i juli. Så forresten at det er laget en metode der man rett og slett snakker til seg selv før måltidene. Litt av det samme jeg driver med, der jeg teller til 10 og puster bevisst før måltidene. Tenker også at jeg må skille mellom det å ha lyst på noe godt og det å kjenne seg sulten, og holde seg til det jeg har planlagt. Siden jeg kjører faste måltider med fastlagt spising hjelper det også til å ikke spise for mye eller feil. Jeg passer på å spise såpass mye at jeg ikke går i noen feller samtidig. For meg gjelder det å skynde seg svært langsomt. Skal til 95 omtrent pr. utgangen av august. Det er meget viktig å ikke gå opp igjen. Da har jeg tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

>Har veiet 108 kg og er over de siste 3 årene ned 12 kilo. Min plan er langsiktig. Jeg ønsker meg ned til 83 kg over 26 mndr. Dvs. en halv kilo i mnd.

Som sagt var jeg 95,5 kg pr. 1. august. Nærmer meg nå stødig 94 som skal være vekten pr. 1. november og hvor jeg da har gått ned 14 kg. Det gir trygghet å ha et fornuftig opplegg. Driver overhodet ikke med slanking eller jojo-spising, tar det hele med ro og følger opplegget. Til jul skal jeg være nær 93 kg. og har da 10 kg. igjen. Klarer jeg å holde dette går jeg ned 6 kg. neste år - fullstendig uten noe slanking. Planen har fungert overmåte greit så langt. Tålmodighet hjelper på. Det har tatt lang tid å komme opp i vekt, så det gjør ikke noe om det tar lang tid å gå ned igjen, bare det skjer kontinuerlig.

Jeg skriver opp det jeg spiser hver dag, slik at jeg kan se at jeg holder meg til planen. Det er nyttig og gjør at jeg holder oppmerksomheten oppe. Forsyner meg heller aldri mer enn en gang til hvert måltid. Ønsker jeg å spise mer er det bare å si: Jeg har spist det jeg har planlagt. Jeg er egentlig ikke sulten lenger, jeg må bare vente litt først, så forsvinner ønsket om mer av seg selv. Jeg er fornøyd over å ha spist kun det jeg har planlagt. Dette funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke noen som følger denne tråden lenger? Har alle gitt opp? Har dere vært langsiktige nok? Nå er jeg nådd 94 kilo uten noen form for slanking:) Det går ikke fort, men snart må jeg finne frem bukser fra noen år tilbake. Skal ned til 93 pr. 1. desember. Det skal gå fint.

 

Spis ikke mer enn du har planlagt. Ta deg god tid. Sitt og spis. Rydd inn før du begynner å spise. Pust rolig. La det gå litt automatikk i det du gjør. Forsyne seg aldri flere ganger. Drikk et glass vann. Ikke hopp over måltider. Unngå å bli kjempesulten. Ta en gulrotbit eller eplebit mellom måltidene så blir du ikke så sulten, men bryter sultoppbyggingen. Det er utrolig effektivt. Ikke drikk appelsinjuice. Alt for enkle sukkerholdige kalorier. Ta heller en appelsin. Da får du litt å jobbe med og du får mer fiber enn i ren juice.

 

Jeg utfordrer dere til å fortelle hvordan det har gått. Har dere nådd målene dere har satt dere, klarer dere å holde den nye vekten?

 

Jeg har fortsatt langt igjen. Men målet på 83 kilo er ikke lenger helt i det blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei PCmist.

 

Jeg hører ikke til på denne tråden, men lurer meg inn likevel, for å si at jeg synes du er dyktig. :D Sakte, men sikkert, og stødig vektnedgang. Det er ikke tvil om at du lykkes med din livsstilsendring! Jeg spiser litt oftere enn deg, men ellers er ditt opplegg ganske likt mitt. Det er artig når man kommer inn i bukser man la bort for mange år siden. :) Men jeg lurer på, hva slags mosjon og styrketrening gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig kommentar og fin kurveplansje! Så du er gått ned 10 kilo pent og rolig? Da ser det jo ut til at vi tenker ganske likt.

 

Jeg har gjort flere feil tidligere. Ikke bare forsøkte jeg å gå ned i rasende fart, jeg har også prøvd å trene meg slank, og å holde meg slank ved å trene. Men det kan fort bli en besettelse, man MÅ trene for å klare det.

 

Så nå tar jeg det også mere kuli på treningsfronten, og er enig i Grete Roede utrykket om at trening er gram, men mat er kilo. Jeg går på treningsstudio en gang i uka for å holde muskulaturen sterk, og går turer og sykler, men ikke lenger etter noe fastsatt pliktskjema. Det å ikke stresse har hjulpet mye.

 

Også det å ha kuttet ut alkohol helt har vært en fordel. Har ikke drukket mye før heller, men det er avslappende å vite at alkohol er ikke noe jeg har behov for.

 

Jeg er jo ikke noen ungdom lenger, men har bitt meg fast i en historie om at det jo finnes over 70.000 over 100 år i USA. En del av disse ble intervjuet, og spurt om hvorfor de trodde de hadde blitt så gamle, og nesten alle sa at de hadde bestemt seg for det! Og mange var allerede riktig gamle da de fant ut at de skulle forsøke å holde seg i live så lenge de klarte. Så jeg er vel litt i den fasen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen, PCmist.

 

Ser vi har gjort samme feilene begge to, med å prøve å trene seg slank, og å gå ned mye på kort tid. Nei, trening er gram, mat er kilo, det er ingen tvil om det.

 

Treningssenter er ikke min aktivitet. Det blir en del styrketrening utført hjemme, og så går jeg mye. Det er min form for mosjon. Og det hjelper da på. Jeg er ikke akkurat noen ungsau selv heller, men har ikke noe ønske om å bli over 100 år. :) Min plan er å holde meg frisk så lenge som mulig. Så får alderen bli det den blir. :)

 

De siste ukene har vekten stått stille, men jeg skjønner hvorfor. Det har vært en del runddagsfeiringer o.s.v. i det siste, med mye god mat og drikke. Men jeg har ikke gått opp, og det er jeg fornøyd med. Så jeg fortsetter på samme måte. Det går sent, men det går da jevnt og trutt nedover.

 

Lykke til videre mot målet. Vi greier det, når vi vil det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

>Ser vi har gjort samme feilene begge to, med å prøve å trene seg slank, og å gå ned mye på kort tid. Nei, trening er gram, mat er kilo, det er ingen tvil om det.

 

Det får vi ha i bakhodet! Nå er november snart over. Var litt spent på om jeg ville klare å holde planen denne måneden. Har jo satset på at jeg skulle klare 93 kg. til jul, men jeg ville forsere litt i november for å ha litt å gå på. Så jeg planla at jeg skulle ned 1 kg i november mot planens 0,5 pr. mnd. Til gjengjeld har jeg sett bort fra ytterligere nedgang i desember, men skal forsøke å ikke gå opp, slik jeg alltid har pleid å gjøre i desember, ofte med alt for mye.

Hovedgrunnen til at jeg er optimist denne gangen skyldes at jeg har kuttet ut alkohol. "Det er mye god mat i godt øl" og ikke minst søtt juleøl. Jeg satser på isvann og lettbrus, det får holde. Klar i toppen betyr også at det blir lettere å holde kontroll på matinntaket.

 

Er allerede nede i 93 i dag. Så dermed er det 15 kilo i minus, 10 igjen.

 

Det viser seg at det gir en tilleggsgevinst å holde såpass kontrollert måltidsregime. Det var bare for å analysere når på dagen jeg var minst sulten, og redusere noe på kaloriinntaktet til det måltidet. Jeg er sjelden sulten om morgenen. Det finnes gode anbefalinger på at det ikke er så viktig på når man får i seg kaloriene i løpet av døgnet, selv om det er kjent at frokost og lunch er viktig, ikke minst for skoleelever(!)

 

Men jeg ville utnytte fordelen av at jeg aldri er sulten om morgenen og har gått over til kun å spise en frukt til frokost, samt drikke et glass kulturmelk. Det ga et par 100 kcal i "gevinst" uten at jeg ble noe mer sulten utover dagen av det.

 

Så det er mulig at den suksessen det ga gir rom for fortsettelse. Og at jeg dermed kan øke nedgangen pr. mnd fra 500 gr. til 1kg fra januar. Får se hva jeg bestemmer meg for. I så fall bør jeg klare målet om 83 kg. i løpet av neste år. Jeg føler jo allerede nå at kroppen er lettere og det er mer behagelig å bevege seg. Det er også en motivasjonsfaktor. En annen ting er at etter hvert som vekten går ned, synker også normalkaloriforbruket. Så det må jeg løpende tenke på ved å småredusere inntaket litt over tid.

 

Jeg skriver kanskje her mest for egen skyld, og bruker det litt som dagbok. Fint å kunne gå tilbake å se hva jeg tenkte og gjorde underveis.

 

Ellers lykke til med god selvkontroll til alle i julemåneden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Litt nedgang her, er på 87 kilo nå. Synes det går greit, til tross for mye selskapelighet i adventstiden, og det blir en del i juleuken. Men jeg stresser ikke vektnedgang i denne perioden. Får heller stramme livreimen litt mer fra nyttår... :D

 

Ønsker alle her inne en god jul, og et godt nytt år!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

> Synes det går greit, til tross for mye selskapelighet i adventstiden, og det blir en del i juleuken. Men jeg stresser ikke vektnedgang i denne perioden. Får heller stramme livreimen litt mer fra nyttår.

 

Det er bra! Leste nettopp om ortoreksi, sykelig opptatthet av å gjøre alt riktig. Se http://www.sinnetshelse.no/artikler/ortoreksi.html

 

Jeg forsøker jo å "gjøre alt riktig" - etter å ha gjort "det meste" feil tidligere. Det er ikke sykelighet, men fornuft og forståelse. Alt vi gjør er ikke nødvendig å sykeliggjøre. Klarer man å gå ned i vekt noenlunde avslappet, så er det bra. At vi da samtidig må konsentrere oss litt om oppgaven er også bra. Det er ikke sykelig. Det er når ting fullstendig tar overhånd og blir altoppslukende at vi kan snakke om sykelighet.

 

Jeg synes derimot det jeg gjør er gøy. Det er et lite eksperiment, med en grunnfilosofi om hvordan jeg skal spise, og det virker.

 

Punkt nr. en i den filosofien er bevissthet, lage seg en plan og utvise tålmodighet. Så vil resten gå av seg selv, mer eller mindre. Og det har det gjort.

 

 

Jeg ønsker også alle her inne en god jul, og et godt nytt år!! Les gjerne det jeg har skrevet før. Det er nok litt annerledes enn den måten Grete Roede jobber på, men målet er det samme.

 

Mitt mål for 2015 er nå å gå ned 1 kilo i måneden. Jeg skal på en lang og strabasiøs utenlandsreise høsten 2015 og satser på at jeg er kommet ned i 83 kilo til da. Det vil gjøre den anstrengende reisen bedre på alle måter å ha 10 kilo mindre enn nå å drasse på! Så motivasjonen er på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...