Gå til innhold

JEG ER SÅ SULTEN


Gjest marieee
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest marieee

Jeg skal ned de siste 5 kiloene og har den siste uken holdt meg på rundt 1300 kcal pr. dag. Jeg har gått ned 0,5 kilo.

 

Problemet er at jeg er så sulten! Er det normalt? Jeg våkner om natten fordi jeg er sulten, har lite energi og vondt i magen i løpet av dagen.

 

Her er hva jeg spiste i går:

 

Frokost: 2 havre knekkebrød uten pålegg (122 kcal)

Lunsj: 4 havre knekkebrød uten pålegg (245 kcal)

Mellommåltid: Blåbær, 225 gram (115 kcal)

Middag: Omelett med 3 egg og skinke (444 kcal)

Mellommåltid: Blåbær, 225 gram (115 kcal)

Kveldsmat: Cottage cheese, halvt beger (144 kcal).

Nattmat: En banan (163 kcal).

 

Til sammen: 1367 kcal.

 

Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snopfrøken

Nå har ikke jeg noe formell peiling på dette, men synes 1300 kcal høres lite ut. Det er selvsagt avhengig av aktivitetsnivå, men jeg forstår uansett at du er sulten. Jeg har nok ikke noen mirakelkur for hvordan du skal gå ned de siste kiloene, men det jeg har blitt mer og mer obs på, er at jeg tror det er lite hensiktsmessig å sulte seg. Hovedgrunnen til dette er følgene det kan få for forbrenningen din, i verste fall må du leve på lite mat i uoverskuelig fremtid som følge av nedsatt forbrenning, ref artikkel under

 

http://www.forskning.no/artikler/2013/desember/374721

 

Jeg vil tro at det er uenighet rundt dette som alt annet, men jeg har i hvert fall bestemt meg for at sulting er lite aktuelt, for jeg orker ikke være sulten resten av livet. For å evt gå ned noen kilo blir det å gjøre noen fornuftige valg som gjør at kiloene forsvinner, sakte og trolig over relativt lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Å gå rundt og føle seg sulten hele tiden er fryktelig slitsomt - vet akkurat hvordan du har det....

 

Å spise knekkebrød uten pålegg høres fryktelig kjedelig ut... Er det Wasa sine havreknekkebrød du bruker? De er supergode, men ganske kaloririke sammenlignet med andre knekkebrød og har vel litt mindre fiber enn andre også. Kjøp grovest mulig, se på innholdet kostfiber i innholdsfortegnelsen. Jo høyere jo bedre! Havreknekke har relativt lavt tall (10, 60 kcal per stk) i forhold til f.eks. Husmann (15, 45 kcal per stk), Surdeig (21, 40 kcal per stk) og Sport+ (21, 55 kcal per stk) så hvis du bytter ut typen knekkebrød får du både mer kostfiber som hjelper på metthetsfølelsen, samt at du kniper inn på kaloribruken som gjør at du kan bruke noen kalorier på å ha pålegg på. Hvis du foretrekker magre ting er jo skinke en sikker vinner, magerost bruker jeg mye og slenger på masse grønnsaker omtrent uansett hvilket pålegg jeg bruker så sant det passer til. Hjertesalat, tomat, agurk og paprika fyller godt opp og er fast innhold i grønnsakskuffen min. For meg er også fargene med på å gjøre måltidet mer lystbetont, og jeg innbiller meg at en mer positiv matopplevelse kan være med på å forlenge metthetsfølelsen. :)

 

Blåbær er godt, men metter det noe særlig? Jeg vet ikke for jeg har aldri prøvd å bruke dem som mellommåltid - mer som en snack. Og aner heller ikke hvor mye som er i de pakkene man får kjøpt f.eks. på Rema til en rimelig penge om dagene.... Men prøv noe annet - f.eks. havregrøt. Quaker har noen fine bokser med porsjonspakninger som inneholder 121 kcal per pose. Hvis du kjøper de løse er de større og inneholder følgelig mer kalorier. Du kan selvsagt også lage egen havregrøt, da trenger du ikke tilsette sukker og kan gjerne lage en porsjon som tilsier at du kan ha i f.eks. litt blåbær. Jeg lager havregrøt på vann, men hvis man vil ha litt smak kan man slenge i en knøttliten klunk Fun Light. Kanel er også godt på og git litt søtlig smak. Knekkebrød med pålegg kan du også spise.

 

Til middagen kan du ha grønnsaker i massevis. Sopp og paprika er supergodt i omelett, det samme er mais (dog litt mer kalorier i akkurat det). Brokkoli funker også fint, men den bør kanskje forvelles litt først. Dersom du ikke vil ha grønnsaker i omeletten kan du ta de ved siden av i form av salat. Tingene jeg bruker på skivene bruker jeg også til salat, nå er det jo også mange sånne babyleaf-poser i butikkene som er supergode siden de inneholder en miks av alt mulig. Sukkererter er også godt i en salat, redikker, rå blomkål, raspede gulrøtter osv osv.

 

Cottage cheese har jeg ikke særlig erfaring med utover å bruke det som pålegg, gjerne med noen bær eller litt frukt samtidig. Prøv å spise bananen til kvelds istedenfor som nattmat.

 

For meg spiller psyken litt inn i det hele - jo mer som ligger på tallerkenen jo mettere blir jeg! Og der kommer jo grønnsakene og salaten inn i bildet... Nå vet jeg ikke noe om deg - hvor mye du veier, hvor høy du er, hvor aktiv du er osv, men regner med du kanskje har beregnet deg frem til hvor mange kalorier du skal ligge på sånn omtrentlig? Selv synes jeg 1300 hørtes lite ut, men jeg er jo 1.80 høy og ligger på rundt 1600 og går ned på det. 1300 gir jo ikke noe rom for melkerasjonen og frukt.

 

Uansett - lykke til med de siste 5! Har gått ned 45 kg selv, men de siste 2 kg var de absolutt vanskeligste men de skulle nås! Og det klarte jeg. Målet mitt var forresten litt over vekten som må til at jeg kan kalle meg normalvektig i forhold til BMI, men det bryr jeg meg faktisk ikke om. Det er viktigere ting i livet enn BMI, og jeg skal jo også klare å holde meg her. For evig og alltid denne gangen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Hei!

 

Flere gode råd her. Jeg bare henger meg på og understreker at grønnsaker er kjempeviktig, og Krusmynte hadde jo masse gode tips til å få dem inn i menyen. For det første får du spise så mye du vil av dem (siden kroppen bruker omtrent like mye energi på å forbrenne dem som grønnsakene inneholder), for det andre metter de, siden de inneholder mye fiber. Og kroppen trenger grønnsaker.

 

En annen ting jeg legger merke til er imidlertid at du får i deg svært lite fett. Det er lite fristende å spise fett siden det tar så mye kalorier, men kroppen trenger noe. Planteoljer, avokado og fet fisk er veldig sunne måter å få i seg litt fett på. Jeg har merket at jeg lettere får sultfølelse hvis jeg kutter for mye på fettet.

 

Ellers lurer jeg også på om du får i deg nok energi. Er du veldig liten og/eller passiv siden du legger deg på 1300 kcal? De fleste har bedre av å ligge på 1600.

 

Siste tips: Drikk! Vann, te, kaffe - det fyller litt opp det også ;)

 

Masse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest jqulin

man burde spise mer fett til frokost og mer karbohydrater til kvelds! Tror du mister mye ved å ikke ha pålegg! Skinke,fisk og sånn er lurt å ha! Frokosten må også være større!;-) Istedefor blåbær er yoplait dobbel blanda med litt cottage cheese et ypperlig mettende mellommåltid til ca 110 kcal! kok deg opp no byggrynsgrøt som du har i kjøleskap! Godt varm som kald med lettblåbærsyltetøy og mettende til frokost og kvelds!;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du spiser helt feil. Tipper at du ikke fører inn maten her på siden.

For mye frukt - anbefalt 300g, for lite fett, proteiner og ingen grønnsaker. Går også på 1300 kcal og syns det er ganske mye mat man kan få i seg. Foreslår at du registerer all maten du spiser så ser du hva du bør spise mere av...

 

2 knekkebrød med mager pållegg og masse grønnsaker i stedet for kjedelig og tørr kankkebrød og du blir mett og fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...