Gå til innhold

Trenger motivasjon


Gjest kamillen
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest kamillen

Hei :)

 

På denne tiden for et år siden hadde jeg gått ned 30 kg og jeg var så glad :D Jeg gikk ned 30 kg uten trening .

 

Har en sykdom som gjør at jeg har en veldig rolig hverdag og jeg er hjemme hele tiden .

 

Det siste året har sykdommen forverret seg mye :( Og kiloene kommet litt og litt på :( Nå den 05 juli viste vekten 89.8 kg og det er akkurat 20 pluss på 1 år :(

 

Trenger motivasjon for å komme i gang igjen og har som mål å være 27 kg lettere neste sommer og da har jeg normal bmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kamillen.

 

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg har tidligere hatt en sykdom som gjorde at jeg hadde en veldig rolig hverdag, og jeg var sykmeldt og på attføring i flere år. Som deg opplevde jeg at kiloene snek seg på, men jeg følte at jeg ikke hadde overskudd til trening og slanking. Fastlegen min ga meg en del tips som jeg bare lo av. Men han oppfordret meg til å prøve, så jeg gjorde det. Jeg fortalte ikke noen om dem, for jeg syntes de var "steike dumme". :blink: Men vet du hva: de har hjulpet. Og de kan sikkert hjelpe deg også.

 

Først: Skjær av den nederste biten av en melkekartong, ca. 5-6 cm høy, og tape den godt igjen. Skjær en liten spalte i den til å slippe på penger. Det er belønningsboksen din. Jeg kommer tilbake til den senere. ;)

 

Så tipsene, de kommer litt hulter til bulter ettersom jeg kommer på dem, så du får sortere dem selv:

 

Lur deg selv til å gå litt hver dag. Når du må ut for å hente posten, så ta på deg sko og jakke og gå en runde rundt kvartalet/huset/blokken før du går til postkassen.

 

Gå til butikken, og prøv å legge inn en liten omvei dit, så får du rørt deg litt ekstra.

 

Ikke handle når du er sulten! Det er råviktig!!!

 

Handle bare etter huskelapp! Hvis du på butikken kommer på at "det mangler jeg, det må jeg ha", så ikke kjøp det. Skriv det opp på neste handleliste når du kommer hjem. Har du glemt hva det var, var det ikke noe viktig.

 

Før du kommer til kassen så sjekk at du bare har det som står på handlelisten i handlekurven din. Er det noe annet der, så gå og legg det tilbake.

 

Ikke bruk handlevogn, men bruk handlekurv. Da greier du ikke få med deg så mye. Ikke handle mer enn at det går i en bærepose, og du greier å holde posen på strak arm. Får du ikke med deg alt du skal ha må du gå tilbake dagen etter (så får du en tur da også).

 

Ikke spis mens du ser på TV. Alle måltider skal foregå ved spisebordet, med duk på bordet, og tallerken (og bestikk), selv om det bare er noe så prosaisk som et knekkebrød med magerost på du skal spise.

 

Gjør litt gymnastikk hver dag. Og her kan jeg nesten høre at du stønner - det gjorde jeg. Men ta det med ro, og les videre: :)

 

Gjør armhevinger stående mot en vegg. Greier du ikke mer enn 10? Ok det, 10 er adskillig bedre enn 0, er du ikke enig? Etter hvert som du greier flere og flere øker du avstanden til veggen, da blir det litt tyngre, men det greier du.

 

Sit-ups høres forferdelig ut! Jeg fikk frysninger og hetetokter samtidig bare ved tanken. :angry: Men prøv likevel. Det er ikke meningen at du skal opp i sittende stilling, men løft hode og overkroppen så mye du greier, så du kjenner det tar i magemusklene. Greier du bare 5? Supert, det er mye bedre enn 0 det også. 5 i dag, 5 i morgen, 6 i overmorgen, og så videre...

 

Vektløfting er også en fin ting. Fyll to halvlitersflasker med vann, og løft dem opp og ned, frem og tilbake. Gjør gjerne litt knebøy samtidig. Du finner på måter å bruke dem på. Senere øker du til to enogenhalv-litersflasker.

 

Jogg på stedet, varier med å løfte knærne så høyt du kan, og å sparke deg selv i rumpa.

 

Boks i luften, rett frem, oppover, nedover, sidelengs, på skrå, og ta i så hardt du bare orker. Etter hvert kan du hoppe samtidig som du bokser.

 

Dans!

 

Har du trapp der du bor? Når ingen ser deg kan du gå to trinn frem og ett tilbake når du går opp og ned. Så kan du late som om du "glemte" igjen noe, og må gå tilbake og "hente" det. Det blir litt ekstra trappetrening av det.

 

Når du skal ta bussen, lat som om din holdeplass er nedlagt, og du må gå til den neste for å ta bussen. Det samme når du skal hjem, stå av en holdeplass tidligere.

 

Når det gjelder mat anbefaler jeg deg å melde deg inn som Gullmedlem her hos GR. Det koster litt, men mye mindre enn et kurs. Registrer hver minste grann du putter i munnen av mat og snop, og registrer hva du gjør av trening. Det er et supert hjelpemiddel, og svært motiverende å se fordelingen av proteiner, fett og karbohydrater. Vei deg en gang i uken og registrer vekten. Ikke oftere, det blir du bare stresset av. Det motiverer når man ser at kurven går nedover. Mål deg med målebånd, rundt halsen, brystet, midjen, hoftene, baken, lår og overarm, og noter det på et ark. Når vekten i perioder ikke går nedover hjelper det på motivasjonen å se at man krymper i centimeter.

 

Så var det belønningsboksen da. :D

 

Bestem deg for at 10 minutter med gymnastikk hver dag klarer du. Hvis du sover 8 timer pr døgn har du 960 våkne minutter. 10 minutter til å røre på seg er da ikke all verden, er det vel?

 

Sett på noe fengende musikk, som gjør deg glad, og gjør at du får lyst til å røre på deg, og sett i gang. Til å begynne med setter du tidsuret til å ringe etter 10 minutter, og så slutter du da. Det spiller ingen rolle hvor mye eller lite du har gjort, men du skal ta i det du makter de minuttene. Etter hvert vil du oppdage at du får lyst til å fortsette litt mer, og da gjør du det. :)

 

Etter 10 minutter putter du en 20-kroning på belønningsboksen. :D

 

For hvert 10-minutt du trener gir du deg selv 20 kroner. Gikk du en omvei til butikken? 20 kroner i belønning. Handlet du bare det som sto på handlelisten? 20 kroner på boksen. Har du greid en hel dag med bare sunn mat? 20 kroner for det. Du finner selv på andre grunner til å gi deg 20 kroner på belønningsboksen.

 

Når boksen er full skal du bruke pengene på en belønning. Men obs obs obs: mat eller snop er ikke belønning! Gjør noe, eller kjøp noe, du har lyst på. Kjøp en ny leppestift, ta en time hos en fotterapeut, klipp håret eller ta en hårkur, gå på en konsert eller utstilling, kjøp en ny CD eller DVD, gå på kino (uten snop), kjøp en bok, kjøp en ny topp. Hva som helst du har lyst til/på, så lenge det ikke er noe å putte i munnen.

 

Så begynner du på en ny belønningsboks.

 

 

Jeg skal ned 30 kilo. Jeg registrerer alt jeg putter i munnen, og forsøker å holde meg på 1600 kalorier i døgnet. Av og til blir det litt snop, men jeg gir ikke opp for det. Jeg har hatt et par skikkelige sprekker, der jeg kom opp i 4000 kalorier. Det skremte meg hvor lite det egentlig skulle til for å komme opp i et slikt tall, og det motiverer meg til å fortsette å holde meg på 1600.

 

Jeg gjør en eller annen form for mosjon slik at det blir minst et trimpoeng hver dag. (Hvert helt trimpoeng gir 20 kroner i belønningsboksen. ;) ) Treningssenter? Ikke denne jenta nei! Det har jeg forsøkt, og det ble jeg bare stressa av! Jeg må gjøre noe på egen hånd. Så det blir gåing, sykling, gymnastikk på stuegulvet, og slike ting. Men det fungerer.

 

Jeg har reflektert en del over det at vi bruker mat og snop som trøst, og som belønning. "Fordi jeg fortjener det", som reklamen sier. Jo mere mat og snop vi trøster oss med eller belønner oss med, jo feitere blir vi. Jo feitere vi blir, jo mer tjener kjøpmannen, kioskeieren og godterifabrikanten på oss. Så jeg har snudd litt på begrepet. Har jeg virkelig fortjent at andre mennesker tjener seg søkkrike på at jeg blir feitere og får dårlig helse? Nei, faktisk ikke. Jeg fortjener heller å bli "rik" selv. Rik ved at jeg får en slankere kropp, bedre selvfølelse, mer krefter og overskudd, og mer penger til å bruke på sunn mat, og fornøyelser jeg har glede av. Det fortjener jeg!

 

Kamillen, dette greier du! Kreftene kommer tilbake, og kiloene forsvinner. Et halvt kilo en uke, et kilo en annen, 200 gram en annen igjen. Men tross alt, nedover til du er i mål. :D

 

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Hei, damer! :)

 

Medlem, dette er noe av den mest fornuftige "pep-talk" jeg har lest på veldig lenge! Applaus fra meg til deg! :D

Spesielt det siste avsnittet om at de andre tjener seg rike på at vi spiser feil og blir feite. Jeg tillater meg å kopiere de linjene og deler det i tråden jeg ferdes i, inne på forum'et "ikke ny, men stater på nytt...". Håper det er greit for deg, medlem?

 

Ønsker dere begge to masse lykke til, og håper flere enn jeg leser svaret til kamillen.

Forresten har jeg sett at der er flere her inne med ME og andre kroniske sykdommer, og det finnes alltid noen å få tips og råd hos.

 

Husk at utskeielse/"sprekk" bare er en liten omvei mot målet.

Stå på, damer - til slutt er vi alle i mål!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sundshine,

tusen takk for de flotte ordene dine! Det du skrev ble en gedigen vitamininnsprøyting på en varm og slitsom dag. Og så fint at du hadde lyst til å dele min lille refleksjon med flere. :D Takk igjen.

 

Jeg har i dag oljet trapp, altan og platting, og hatt desperat lyst på is, og en skummende, duggfrisk øl. En stoooor øl! Men jeg holdt ut med frisk salat og en stor mugge vann med isbiter og sitronskiver i. :) Så nå er jeg rimelig stolt av meg selv! Både med det jeg har fått gjort utendørs, og at det gikk en 20-kroning på belønningsboksen fordi jeg sto over både is og øl. Har det ikke i huset heller, heldigvis. Ingen slike fristelser der, lenger. :D Men søndagsåpne butikker er en uting!

 

Kamillen,

gi lyd fra deg om en stund, så vi får høre hvordan det går med deg. "Sammen er vi dynamitt" bruker en kollega av meg å si. Samholdet, inspirasjonen og oppbakkingen her på Forum er viktig for å holde koken, og sammen greier man det man har bestemt seg for. :)

 

Så dette greier vi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...