Gå til innhold

Living - logg og løpeglede


Gjest Living
 Share

Anbefalte innlegg

I mål med vekten og vel så det, og forsøker nå litt famlende å stabilisere. Utfordringen for meg er å spise mer. Fornuften og badevekten sier at jeg ligger litt i underkant både når det gjelder vekt og inntak, mens hodet ikke henger helt med.

 

Jeg har vært veldig nøye i ned i vekt fasen, og fulgt de fleste anbefalinger og gode råd så godt jeg kan. Jeg vil være like nøye og lærenem, når jeg nå skal holde vekten. Med egen tråd håper jeg at denne fasen blir alt annet enn tilfeldig - at den hjelper meg å holde fokus og at jeg finner ut av livet som ferdigslanka.

 

Sammen med små og store kostholdsgrep, begynte jeg også å trene. Startet opp med GRs joggeprogram - gikk litt, løp litt, lengre og lengre turer hver uke. Slitsomt, men kom meg målbevisst over dørstokken utover våren og sommeren. Nå elsker jeg å løpe, og har blitt en ivrig mosjonist. Ønsker å forbedre formen gjennom høsten, og har satt meg noen mål som motiverer. For så vidt realistiske i høst, noe mer hårete til våren...

 

 

Utgangspunkt

Vekt: 01.09.14: 57,7 kg

Trivselsvekt: 60 kg

Vektbelte: 58 - 62 kg

 

 

Høstfokus

* Fortsatt følge GRs prinsipper for et sunt kosthold - variert, grovt, grønt, magert, men også med litt mer energitetthet enn tidligere. Registrere mat og mosjon med fokus på god måltidsrytme, riktig sammensetning av kostholdet og gradvis normalisering av energibalansen.

 

Ny beregning av mitt daglige energibehov, viser at jeg bør opp i ca. 2225 kcal for en god balanse mellom inntak og forbruk. Prøver meg frem med en forsiktig økning på ca. 100 kcal hver 2. uke, og justerer den ene eller andre veien underveis.

 

* Drikke rikelig med vann - hver dag gjennom hele uken.

 

* Kosemerker 50 - 100 gram daglig eller oppspart til lørdagskos - mørk sjokolade, nøtter, yoghurtis, frukt og bær. Minner meg selv på at jeg tar gode valg og fint kan kose meg med litt.

 

* Planlegge middager/innkjøp og ikke minst spesielle anledninger.

 

* Veiedag mandager.

 

* Fortsatt følge Løplabbets treningsprogrammer, på et nivå som passer meg og mine mål. Gå turer og til/fra jobb når jeg har tid og lyst. Litt usikker på hvordan jeg skal trene i vinter, bortsett fra at jeg har tenkt å melde meg inn på Elixia. Satser på noen lange løp til våren, så jeg må holde løpeformen ved like og aller helst forbedre den betraktelig.

 

 

Høstmål

Hytteplanmila - helst under timen

Fortsatt godt innenfor vektbelte 22.12.14

 

 

Foreløpige vårmål

Sentrumsløpet

Gøteborgsvarvet

IForm løpet

Birkebeinerløpet

 

 

Min drøm

Maraton før fylte femti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig etter planen - registrerer samvittighetsfullt hver smule, og kan notere meg et gjennomsnitt på 1710 kcal siden mandag. Har byttet ut skyr med vanlig yoghurt, spiser avocado og mandler, og ellers økt litt til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

♥ Helg ♥ Huset sover fortsatt, og jeg har en rolig stund før dagen sparkes i gang - handling og baking, en rask løpetur, og familiebursdag med storinnrykk.

 

Det blir mye godt på bordet, så det gjelder å velge de litt sunnere alternativene. Tenker å toppe det hele med et lite kakestykke fra ukens oppsparte kosemerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke - 1687 kcal i gjennomsnitt og 200 gram ned. Har bestemt meg for å øke opp til 1800 kcal allerede nå, da jeg bør gå litt opp - og ikke ned i vekt.

 

Ellers er det travelt for tiden, og jeg har liten tid til egne tanker og refleksjoner rundt stabilisering og den prosessen jeg er i nå. Det meste går av seg selv, og jeg flyter enn så lenge på rutiner og motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppe før fuglene, og litt tid til overs før snuppene vekkes.

 

Fornøyd med egen innsats så langt - spiser bra, og ligger stort sett på 1800 kcal hver dag. Med høytsvevende mål og lange løp, må jeg vel kanskje opp i mye mer enn 2225 kcal. Jeg tar en uke om gangen. Det er vel så viktig at hodet følger med, som kroppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede godt inn i september - nydelig høstvær og mange muligheter for lange treningsturer i skog og mark. Løpetur med intervall i går ettermiddag, i underkant av 9 km. Litt tung i bena, men RunKeeper viste jevn og bra fart. Etter flere mer eller mindre stillesittende år, hadde jeg aldri trodd jeg skulle klare å finne igjen løpeformen - og jeg elsker å løpe! Jeg kan gjøre det når det passer meg, rett utenfor stuedøra, frisk luft, tid til egne tanker og med god musikk på øret.

 

Dagen i dag - lørdag og oppgaveskriving, med en liten tur ut for å lufte hodet. Har allerede planlagt og registrert inn dagens inntak, for å få plass til kveldens kosemerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Living.

Takk for hyggelig innlegg på min tråd. Ja, jeg tror vi har mye til felles i den fasen vi er i nå. Det er helt fantastisk at du begynte å veksle mellom gange og jogging (i vår?), og nå løper du lange turer og til og med elsker det. Veldig imponerende :D/> Det er mitt mål å komme dit, treningsglede... Vi er nok like når det gjelder grundighet (perfeksjonisme). Det medfører også at det går med en del tid og energi når vi skal veie og registrere så nøye. Jeg har sluttet med det nå, og er likevel stabil på 56kg. Du kan glede deg, det var deilig å slippe litt av kontrollen :)/>/> Lykke til videre i prosessen :)/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RettFokus - du ligger nok litt foran meg i løypa når det gjelder stabiliseringen, så fint med noen som kan vise vei :) Ja, liker å være grundig og systematisk - og nå som jeg øker gradvis på inntak, tenker jeg det er viktig og fortsatt registrere alt. Men - må etter hvert slippe litt av kontrollen, og gå mer over til øyemålsmetoden.

 

Kort oppsummering forrige uke: 1794 kcal i gjennomsnitt og stabil på 57,5 kg.

 

Øker til 1900 kcal denne uken. Jeg må bli flinkere til å spise mer energitett mat. Spiser mye for å komme opp i riktig mengde - vanskelig å slutte med disse lettvariantene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i går var tung. Mye stress for tiden på de fleste plan, noe som fort kan velte hele meg. I stedet for å velge gamle løsninger (les sjokolade), tok jeg en time-out for å bli mer bevisst tanker og gamle handlingsmønstre. Jeg må velge nye løsninger, ta gode valg - fokusere på alt jeg får til og alt jeg vil! I stedet for sjokolade i lunsjen, ble det nye bukser i str. 36 :) Merker også at denne tråden både forplikter og motiverer meg til videre innsats.

 

I dag har vært en fin dag. Skuldrene senket og veldig fornøyd med dagens inntak - endte akkurat på 1900 kcal. Nettopp kommet inn fra en rolig langtur, og nå er det straks i seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var imponerende og inspirerende lesing. I stedet for å velge som før når stressnivået var høyt tok du en time-out og gjorde det valget som var best for deg :D/> Fint å lese at det er mulig, det er nettopp dette jeg også jobber med for tiden; det er hvile jeg trenger når jeg er stresset og sliten, ikke sjokolade med påfølgende dårlig samvittighet... Lykke til videre i endringsprosessen :)/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten av uka har gått som en virvelvind, og det er allerede lørdag - igjen. Bursdagsfeiringer både i dag og i morgen, så helgen byr på utfordringer. Etter den lille bølgedalen onsdag, har det ikke vært noe å si på motivasjonen og pågangsmotet. Med litt ekstra planlegging for helgen, håper jeg å komme meg gjennom med hevet hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...