Gå til innhold

Vektnedgang


Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 18 år som har slitt lenge med overvekt. Vekten ligger nå på ca 90 kilo noe som ikke er sunt for min høyde "172" kg og alder. Jeg er for øyeblikket utvekslingsstudent i Spania, noe som gjør det veldig utfordrende å legge om kostholdet og trene. Ønsker tips til hvordan legge om kostholdet og eventuell trening :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei annelsiabethpa.

 

Så heldig du er som er utvekslingsstudent i Spania. :) Det er et land jeg blir stadig mer fascinert av og glad i. Har aldri bodd der, men reiser dit så ofte jeg kan. Har vært litt overalt, men østkysten står igjen ennu.

 

Skjønner godt det er utfordrende å legge om kosten når man er utvekslingsstudent. Og du har jo oppdaget at spanjoler har en annen måltidsrytme enn vi har. Men noen små endringer kan du prøve å legge inn.

 

Hvordan er frokosten din? Ikke churros og sjokolade hver dag, håper jeg. :) Selv om det er farlig godt! Bruker å unne meg det en gang på hver tur. Men Magdalenas og Napolitanas står jeg over. Har du såpass godt forhold til vertsfamilien din at du kan be dem om litt "spesialbehandling"? Ristet brød med tomat er blitt min yndlingsfrokost. Vi spiser nødvendigvis på diverse barer og spisesteder rundt omkring, og hvordan det serveres er forskjellig. Noen ganger er tomaten skåret i skiver, noen ganger most og servert i en liten skål ved siden av, noen ganger most og gnidd inn i brødet. Mange heller olje og drysser salt over, det er farlig godt, men det står jeg over. Brød får du vel til de fleste måltider, hvitt brød vil jeg tro? Det finnes pan integral, - så veldig grovt er det ikke i forhold til hva vi er vant med her hjemme, men det hjelper da på. Croissant integral finnes også. Man får også kjøpt knekkebrød i Spania. De fleste velutstyrte kolonialforretninger har det. Det heter noe så enkelt som Pan Wasa. Jeg er veldig glad i ost og spekeskinke, men de spanske er mye fetere enn det vi har hjemme, så kan du kutte litt ned på det, vil det også på sikt hjelpe på vekten. Og fjern synlig fett på skinken. Drikker du kaffe til frokosten? Con leche? Prøv å begrense melkemengden, så det blir kaffe med melk og ikke melk med kaffe. ;) Eller drikk den Americano, dvs svart (evt utspedd med litt vann hvis du synes den blir for sterk).

 

Poteter er en viktig del av kostholdet, og jeg elsker patatas fritas. Jeg synes den spanske er bedre enn det vi får her hjemme. Men så sørgelig fett. Kan du greie å spise litt mindre av det, og heller spise mer salat? Be din vertsmor om å få litt salat selv om det kanskje egentlig ikke er planlagt til den middagen? Hun vil sikkert forstå når du forklarer at du gjerne vil ta av noen kilo.

 

Spis mye fisk. Spansk kjøkken kan fisk! Spis mye kylling, men ta av skinnet. Selv om det sitter mye god smak der, sitter det også mye fett der. Spis mye grønnsaker, og ikke vær redd for bønner og linser. Det metter, og er godt. Dersom din vertsmor ikke dynker salaten med olje før servering, kan du droppe oljen. Det hjelper på vekten, det og.

 

Når du er ute med venner, drikk vann. Det er slett ikke uvanlig, har jeg lagt merke til, at din generasjon kjøper det. Vil du ha cola, drikk Zero eller light. Jeg vet ikke om du drikker øl eller vin? Øl blir litt mindre kaloririkt dersom du kjøper en Clara, det vil si øl blandet med Gaseosa (La Casera er den vanligste). Clara kan også blandes med Limon, det blir da litt mer kalorier. Vin kan du blande med vann (vanlig, kullsyreholdig eller la Casera). Her hjemme drikker vi vann og vin av forskjellige glass, i Spania er det vanlig å tynne ut rødvinen med vann. Og du trenger ikke drikke opp. Det er ganske så vanlig å la en del stå igjen.

 

Du har kanskje lagt merke til/er introdusert for at mange spiser av samme fat? Når man er ute sammen er det ganske vanlig å bestille noe forskjellig, og så spise litt av alt. Da kan jo du kjøpe noe som er kalorifattig, og spise mest av det. Dessuten trenger du ikke spise opp alt når du er ute (selv om dine foreldre sikkert har lært deg å spise opp maten din :) ). (Jeg er ofte ganske rystet over hvor mye som ligger igjen på tallerknene når spanjoler er ferdig med å spise.) Man får veldig ofte en tapa når man stikker innom en bar. Vurder hva det er, du er ikke nødt til å spise, eller spise opp. Potetgull kan du la stå, likeså frityrstekt flesk/bacon. Oliven kan du ta noen av. En liten brødbit med noe på, sardin, skinke ol? Spis pålegget, la brødet ligge.

 

Det er ikke enkelt å skulle gå ned i vekt når man bor som gjest hos en familie, så du har en utfordring der. ;) Men generelt kan man si: prøv å spise langsomt, drikk mye vann, og slutt å spise litt før du egentlig har lyst. Ikke ta "bare litt til fordi det er så godt". Det er sikkert godt det du får senere også. :) Tenk litt på hva du spiser, unngå for mye frityrstekt, spis mye salat. Trening? Jeg vet ikke hvor aktiv din dag er, hva som evt finnes av treningssentre der du bor, og hva du har råd til som utvekslingsstudent. Men kan du få til å gå en tur hver dag minst en halvtimes tid, i raskt tempo, så hjelper det også.

 

Lykke til, og kos deg i Spania! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...