Gå til innhold

HVA ER JA-MAT??


Gjest elisabetti
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest elisabetti

Hei! Jeg trenger litt hjelp.. føler jeg har kommet godt i gang med ny livsstil nå. Lager det meste av mat fra bunn av og trener både kondisjon og styrke minst 3 ganger i uken. Pluss en del turer både i skog og mark + asfalt. Har nå kuttet ut all søtsaker og brus. Kun lov å smake litt i helga(tror om jeg kutter helt, er kjangsen for å sprikke større)

 

Følger meny 2 - 1600 kcal

 

Men problemet mitt er: HVA ER JA-MAT? Hva kan jeg spise med god samvittighet og hva hører ikke hjemme om jeg ønsker å gå ned i vekt?

 

På to uker har jeg gått ned 1,3 kg

 

Og ellers, tips til enkel og god meny for dag/uke?

 

Takk for hjelp!! Føler meg litt rådvill....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flettemette1

Hei! Jeg trenger litt hjelp.. føler jeg har kommet godt i gang med ny livsstil nå. Lager det meste av mat fra bunn av og trener både kondisjon og styrke minst 3 ganger i uken. Pluss en del turer både i skog og mark + asfalt. Har nå kuttet ut all søtsaker og brus. Kun lov å smake litt i helga(tror om jeg kutter helt, er kjangsen for å sprikke større)

 

Følger meny 2 - 1600 kcal

 

Men problemet mitt er: HVA ER JA-MAT? Hva kan jeg spise med god samvittighet og hva hører ikke hjemme om jeg ønsker å gå ned i vekt?

 

På to uker har jeg gått ned 1,3 kg

 

Og ellers, tips til enkel og god meny for dag/uke?

 

Takk for hjelp!! Føler meg litt rådvill....

 

Går du på kurs eller holder du på for deg selv?

Ja mat er for eks all mat som du kan spise så mye du vil av, for det meste grønnsaker (bortsett fra mais, bønner, linser...) men eks vis tomater, stangselleri, gulrot, agurk, salatblader etc.

Jeg ville ha googlet litt hvis jeg var deg.

 

For å hjelpe deg litt på gang så kan en dagsmeny for meg se slik ut for ca 1600 kcal

2 skiver av 30 gr eks vis grovbrød eller 4 Ryvita Rug eller 2 wasa sport

5 gr smør

20 gr magert pålegg pr skive eksvis kokt skinke, magerost, servelat go og mager, leverpostei go og mager,

kjør på med grønnsaker. jeg bruker masse grønt på brødmaten min

 

eller du kan ha 40 gr havregryn kokt på 1,5 dl vann (jeg tar det i mikro) og 1 dl lettmelk til + kanel.

 

Kl 10 spiser jeg alltid oppskjært gulrot og stangselleri

 

kl 1130 lunch: som frokost.

 

Mellommåltid kl 14: en tynn brødskive a 30 gr med litt pålegg og smør, og grønnsaker igjen.

 

Middag:

100 gr ris (er for eks 4 ss )

150 gr kokt pasta ( 40 gr rå pasta er nok til en porsjon)

150 gr kokt potet

 

150 gr kjøtt eller fisk

 

masse grønnsaker

 

bittelitt saus

 

kveldsmat:

2 ryvita rug

litt pålegg og smør

masse grønnsaker igjen

 

fruktrasjon: 300 gr daglig

 

melkerasjon: jeg tror det er ca 300 gr (3 dl).

 

Du bør sjekke forumet rundt her om det er andre tips! :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...