Gå til innhold

"Oppmuntrende, inspirerende trådtittel..."


Gjest Roskva
 Share

Anbefalte innlegg

Jadda - på'an igjen (og igjen og igjen og igjen)

 

Jeg begynner å bli en gammel traver her inne, jeg. Jeg har en historie med å gå ned ganske masse, og så legge alt på meg igjen når jeg nesten er i mål og "ikke gidder mer".

 

Jeg har lagt mye på meg de siste månedene, og satte foten ned på onsdag. Da begynte jeg å føre opp alt jeg spiser her inne igjen. Og i morrest dristet jeg meg til å gå på vekta igjen... Det var et begredelig syn. Jeg var mentalt forberedt på 92kg. Men den viste 97!!!!!! 97 kilo!!!

 

Så, da er det på'an igjen. På et eller annet tidspunkt lærer vel forhåpentligvis denne kroppen og dette hodet å begrense seg til daglig. Det går bra, hvis jeg bare spiser snop i helgene, ikke småspiser på jobb, og bare spiser små kveldsmåltider.

 

Jeg kommer til å ha veiedag på tirsdager, det er det jeg har pleid tidligere. Målet er 20 kg ned, til 77 kg - jeg har vært nesten der for noen år siden. Og når målet er nådd, skal jeg holde meg under 80 kg. Da er jeg fremdeles stor i forhold til mange av dere som holder på her inne, men litt realistisk må jeg være. Jeg kommer aldri til å bli normalvektig, kroppen min har vært tjukk for lenge. Men jeg trives med meg selv når jeg veier rundt 80kg og bruker str 42 i bukser (mot 46 nå...)

 

Så, litt om meg: Jeg er ei dame på 38 år, jobber som kommuneansatt i en stillesittende jobb. Jeg bor sammen med mann og to barn (gutt på 3,5 og jente på snart 7) i en enebolig like oppunder fjellet - lysløype og andre gode tilbud jeg er for dårlig å benytte meg av like utenfor stuedøra.

 

Jeg vil gjerne ha noen å snakke med her inne, slik at vi kan dele gleder og sorger, og oppmuntre hverandre. Så hvis noen vil være med på dette prosjektet, hiv dere på :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg gjerne på deg.

 

Har også vært medlem en stund og kom nesten i mål, også kom minstemann og snudde opp ned på alt, et svangerskap med ekstreme bekkenplager (som fremdeles henger litt igjen) gjorde at jeg gikk opp ALTFOR MANGE kg. Etter dette gikk jeg ned 16 kg men har fremdeles 12 kg for mye.

 

Jeg er ei gift jente på 29 med en gutt på 6 år og ei jente på 3 år. Sjokolade og lite søvn er mine største utfordringer. Ellers er jeg litt aktiv, spiller håndball 2 ganger i uka i tillegg til kamper. Sliter med å få tid til så mye mere siden mannen min jobber skift og jeg jobber 70% og i tillegg studere 80%. Jobber som assistent ved et bofelleskap og tar vernepleie utdanning på deltid.

 

Etter en hektisk høst der både eldste gutten og jeg har begynt på skole er jeg nå klar til å prioritere helsa igjen.

Vekta sier 91,5 og høyden er 179. Så her kan det gjøres en del. da jeg giftet meg sa vekta 81 og da var jeg ganske fornøyd. Ønsker å komme ned til 79,5 og får da BMI som normalvektig.

første delmål er 88 kg til jul.

 

Dette klarer vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at du vil være med, "mamma blir sunn" :) Jeg må si jeg er imponert over at du klarer å jobbe OG ta utdannelse samtidig som du er småbarnsmor. Kudos til deg!

 

Jeg kjenner igjen det der med lite søvn, jeg merker det godt på hele kroppen når jeg ikke får sovet nok! Motivasjonen min for å spise fornuftig blir mindre, samtidig som kroppen "hamstrer kalorier". Jeg får et voldsomt søtsug, og kroppen holder på hvert gram. Mine unger sover heldigvis ganske bra nå - minstemann kommer opp i senga til oss omtrent annenhver natt for tida, og så lenge han legger seg ned og sover videre da, så gjør det ikke noe. Storjenta mi våkner innimellom av mareritt, men heldigvis ikke for ofte.

 

Denne helga har gått greit, må jeg si. Næringsbalansen i maten har vært så som så, men jeg har holdt meg innafor kalorigrensa. I dag hadde jeg ungene med i bassenget i over en time, noe jeg førte på aktivitetsloggen som 15 min svømming. De er litt mer sjøldrevne nå, så jeg trenger ikke ha en unge i hver hånd hele tida, og får rørt på meg litt selv også. Fredag klarte jeg å holde meg unna snopet, lørdag unnet jeg meg litt sjokolade og et halvt glass rødvin. I dag hadde vi middagsbesøk, men lapskaus til middag er så kalorifattig at jeg hadd plass til dessert.

 

Jeg er spent på hva vekta viser på tirsdags morgen, jeg håper det vises litt at jeg har tatt meg sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag vel overstått, og jeg klarte meg gjennom foreldremøte i barnehagen uten å lange innpå av kakene der. De serverte heldigvis jordbær også, så jeg kunne kose meg med dem og kaffe uten å fremstå som sånn kjip "sunnhetsprekende" mamma :)

 

Så langt har det gått overraskende bra å slutte å småspise så mye på jobb. Det hjelper også at sjefen har begrensa arbeidsmengden min litt i det siste, hun så at jeg holdt på å drukne i sakspapirer og stress. I morgen skal vi imidlertid ha OU-dag med jobb, på et av byens hoteller. Da blir det både stor lunsj, kake til kaffen og stor middag sammen etterpå. Jeg har planlagt å holde meg til salater og fisk til lunsj, helst bare frukt, ikke kake til kaffen, og så skal jeg unne meg både dessert og et glass vin til middagen :)

 

I morgen er det også måle- og veiedag. Jeg er spent på om det er noen endring å spore ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for meg!

 

Jeg hadde mye vann og luft i kroppen. Det viste seg ved veiing og måling i dag - 95,6kg og 95cm rundt midjen. Det er 1,4kg ned og minus 6cm i midjen!

 

God motivasjon for fortsettelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GOD MORGEN!!

 

Gratulere med flott vektnedgang!!

Håper OU-dagen gikk bra.

 

Merker at døgnet ikke har nok timer for tiden og de letteste løsningene blir prioritert i stede for de sunne. Mål for denne uka bli å prioritere litt mere tid til å registrere mat. Jeg har nok kost meg litt for mye denne uka. Men kom likevel på - 1 kg og endte nå på 90,5 kg. Så jeg er godt fornøyd. Var nok masse vann her også som skulle bort. Tror det blir tøffere neste uke siden jeg skal reise bort ei uke på skole. Men går på med friskt mot og håper at de sunne valgene blir flere og flere.

 

Fikk et anfall av dårlig samvittighet overfor ungene siden jeg skal reise bort neste uke. Så da de spurte om vi kunne lage kjeks så ikke bare svarte jeg ja, jeg valgte å lage en stor porsjon også spiste jeg sikkert halvparten. Uff. Kvalitetstid med ungene på kjøkkenet koster dyrt i kcal regnskapet. Så nå skal jeg lete etter oppskrifter på kcalfattige kjeks eller småkaker.

 

Nå skal jeg og minste jenta svinge oss rundt med vaskekost og musikk. Det er værtfall en aktivitet som jeg blir varm av. Fridag og reint hus blir en nydelig start på helga!!!

 

Håper du får en god helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja, jeg var fornøyd med den umiddelbare vektnedgangen. Denne uka kan imidlertid vise dårligere resultater... OU-dagen gikk fint, den. Jeg spiste som jeg hadde planlagt, bortsett fra en liten scone i en pause. Og så holdt jeg meg godt i skinnet, helt til fredag og halloween. Det har nok blitt litt mye snop denne helga, og jeg har hatt det så travelt at jeg har bortprioritert å føre matdagbok. På den andre sida, har jeg hatt det så travet at det ikke har blitt så mye spising hele tiden. Kanskje det går opp i opp? I morgen er det veiedag, da kommer sannheten for en dag.

 

Jeg kjenner til det der problemet med at døgnet har for få timer, og at man ofte prioriterer de lettvinte løsningene. Heldigvis har vi en godt innarbeidet vane med å planlegge middager for hele uka på søndag kveld, og handle for hele uka på mandag kveld. Da kan vi planlegge sunne middager, og legge inn sunne men kjappe løsninger de dagene det blir som mest travelt. Hos oss er det klesvasken som får lide når dagene blir for travle - det hender rett som det er at jeg må kjøpe en ny pakke sokker fordi jeg ikke har rukket å sortere den store, røde baljen med enkeltsokker...

 

I dag morrest fikk jeg forresten straffen for all godterispisinga i helga - jeg hadde så lavt blodsukker da jeg våkna at jeg var kvalm, svimmel og uvel. Jeg måtte helle i meg et halvt galss appelsinjuice for å klare å gjennomføre morgenrutinene mine. Så i dag består føden KUN av mat som holder blodsukkeret jevnt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag, og sannhetens time er kommet: ingen endring i det hele tatt!!

 

Fortsatt 95,6kg og 95cm rundt midjen.

 

Men, det var vel ikke annet å vente, så mye halloween-godteri som jeg har spist i helga. Nå er det ny uke, og nye muligheter.

Ukens utfordringer vil i hovedsak bli nytt jobbarrangement på fredag, med påfølgende fest. Jeg får prøve meg på samme taktikk som sist - salat til lunsj, to alkoholenheter og dessert er ok til middagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...