Gå til innhold

Grovbrød


Stjerneskudd80
 Share

Anbefalte innlegg

Savner en god oppskrift på grovbrød, som ikke blir så fort tørt. Prøvde meg på oppskrifta til Havrebrød som ligger på oppskriftsidene til GR, men det ble bare en stor tung, klissete deig. Kan det være noe feil med målene i den ??

 

Takknemlig hvis noen har god brødoppskrift å dele!!!

 

Bakte i dag etter denne oppskriften som gir 3 brød (2 l former):

18 dl lunkent vann, 100 gr gjær, 13 dl sammalt grov hvete, 3 dl sammalt grov rug, 8 dl havrekli, 3 dl solsikkefrø, 3 dl linfrø, 2 ts salt, 2 ss rapsolje (kan utelates), 3 ss Fiberhusk.

 

Deigen skal bli ganske løs, heves i en time, over i bakepapirkledte 2-liters former, etterhever 15 minutter tildekket over varmt vann.

 

Stekeovnen varmes til 225 grader, sett inn brødene og senk temperaturen til 200 grader. Stekes 1 time og 15 minutter.

 

Har bakt disse brødene mange ganger, de er fine å fryse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, denne skal jeg prøve. Har du begregnet kcal innehold på disse? Heller du deigen over i formene eller skal den bakes ut?

 

Bakte i dag etter denne oppskriften som gir 3 brød (2 l former):

18 dl lunkent vann, 100 gr gjær, 13 dl sammalt grov hvete, 3 dl sammalt grov rug, 8 dl havrekli, 3 dl solsikkefrø, 3 dl linfrø, 2 ts salt, 2 ss rapsolje (kan utelates), 3 ss Fiberhusk.

 

Deigen skal bli ganske løs, heves i en time, over i bakepapirkledte 2-liters former, etterhever 15 minutter tildekket over varmt vann.

 

Stekeovnen varmes til 225 grader, sett inn brødene og senk temperaturen til 200 grader. Stekes 1 time og 15 minutter.

 

Har bakt disse brødene mange ganger, de er fine å fryse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, denne skal jeg prøve. Har du begregnet kcal innehold på disse? Heller du deigen over i formene eller skal den bakes ut?

 

Har ikke beregnet noe, er ikke så dreven der, skal i gang med mitt første kurs 15. januar. Men kanskje jeg lærer slikt da....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...