Gå til innhold

Helledudenas forunderlige verden


Gjest HelleDudena
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest HelleDudena

Hei hopp! For hoppe er jo bra hvis man skal ned i vekt ;-)

 

Tenkte jeg skulle starte min egen tråd, siden jeg har litt vel mye skrivekløe og det å få ting ned på "papir" hjelper på å få sortert tankene. Det viktigste er ikke at noen leser, men at jeg får skrive. En smule selvsentrert med andre ord....

 

Så bortsett fra skrivekløe og selvsentrering, hvem er jeg? (Dypt spørsmål, kan man egentlig svare på det?) Vel, jeg prøver. Sånn ytre sett er jeg først og fremst mamma til to fantastiske (helt objektivt) jenter på 7,5 og 9 år. Ting ble ikke sånn som jeg hadde tenkt da vi 11 år ut i forholdet fikk vårt første barn, så etter nesten 17 år som samboere, gikk vi hver til vårt. I dag bor jentene hos meg annenhver uke. I tillegg er jeg økonomom og jobber i staten. Ellers er jeg deltidsstudent, lederutdanning, puh! Og så håndballtrener. Kjæreste har jeg og, en fantastisk mann. Sammen med han fikk jeg to bonusdøtre.

 

Jeg har foruten familien og bonusfamilien, tre lidenskaper: lese, reise og ishockey. Jeg leser det meste, fra chicklit til krim til historiske romaner. Ingen favorittroman, men mange som har vært gode venner. Favorittreisemål er selvfølgelig Barcelona, jeg kommer alltid tilbake dit. Med London som god nr 2. Favorittlag i hockey er Tre Kronor.

 

Sånn, det var kort om meg.

 

Men dette er jo på Grete Roede, så da må jeg jo ha noen kilo ekstra også. Og det har jeg :-/

Jeg går opp og ned i vekt, opp når jeg har det bra. Ned når jeg enten virkelig går inn for det eller har det crap. De siste 2,5 årene har jeg gått opp 17 kg. Så da får man vel prøve å ta av 15 kg da. Jeg har meldt meg på nettkurs og starter på torsdag. Kommer til å fortsette på kurs til jeg er i mål, og i motsetning til tidligere skal jeg gå hold vekten kurs.

 

Startet opp på egenhånd 2. januar, og da viste vekta 84,4 kg. Crap! Med en gradvis nedtrapping av sukker 2.-4. hadde jeg min første "ordentlige" GR dag i går. Veier meg dessverre hver dag, selv om offisiell veiedag blir torsdager, dog onsdag denne uka pga jeg ikke er hjemme torsdag morgen. Uansett så har jeg gått ned 1,6 kg på de fire første dagene. Jada, jeg vet det bare er vann, men det skal jo bort uansett. Jeg går "alltid" ned et par kg første uka, så når jeg begynner på kurset, forventer jeg ikke mer enn en halv kilo i uka. I tillegg har jeg to store utfordringer. Hockeytur til Sverige om halvannen uke og Londontur i slutten av måneden. Så realistisk mål for kurset er 3 kg. Men da er jeg uansett ikke langt unna 70-tallet.

 

Jeg er forresten 1,74, og har en bmi på 27,3 i dag.

 

Nok for nå! Vi skrives :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

Var visst ikke helt ferdig med å skrive.....

 

Motivasjonen ift å gå ned i vekt og legge om livsstilen er på topp. Jeg har veldig masse klær som venter på at jeg skal bli slankere. Kjoler.... Jeg har visst kjoledilla. Merkelig egentlig siden jeg pga en medfødt lymfefeil har forferdelige legger, mer låra rett i skoa. Støvletter er dermed løsningen, men innimellom gir jeg litt f... og går i pumps.

 

Jeg vet at om 3-4 kg så begynner jeg å føle meg mye finere igjen, jeg har egentlig uforskammet god selvtillit. Men de siste 4 kg som kom på er det som bikker meg over fra å være formfull til dvask. Jeg er formfull. Et sted mellom timeglass og pære. Siste stedet jeg legger på meg er på magen, men når den tyter over bukselinningen, da føler jeg meg svær.

 

Jeg er ikke så flink til å se virkeligheten når jeg ser i speilet. Da jeg veide 67 kg var jeg jo slank. BMI på 22. Men jeg så det ikke selv. Ble like overrasket hver gang klær i str 38 passet. Men som sagt jeg har god selvtillit, og den blir bare bedre med årene. Når jeg kommer meg under 70 kg denne gangen skal jeg sette pris på det!

 

Motivasjon ja. Håper at ved å skrive her, så kan jeg holde den opp også i den tunge uke 3 som er to uker unna. Og siden jeg vet hva jeg kan og ikke kan spise, så må jeg unngå mine berømte shortcuts. Sist jeg gikk på kurs, benyttet jeg meg av dem hele tiden. Fokus! Jeg må skrive ned alt jeg spiser, med unntak av de to turene mine. Da blir det ikke skrivning, men å ha GR i bakhodet hele tiden og ikke spise godteri.

 

Kjæresten har vel gått opp omtrent like mye som meg de årene siden vi møttes. Så han har slengt seg med han også. Vi er ekstremt gode til å kose oss. Og kos = mat og drikke. Gjerne øl. Fy på meg! Jeg skal ikke drikke øl med unntak av de to turene nå i januar i løpet av kurset. I tillegg er det slutt på vinglasset til maten. Nå høres jeg nesten alkoholisert ut. Er ikke det altså. Uansett så har kroppen min godt av noen hvite uker.

 

Jeg går fryktelig fort opp i vekt av raske karbohydrater, derfor er alt av godteri og hvitt brød uaktuelt. Men jeg vet jo at jeg må bruke kosemerkene mine, men det blir ikke på godteri. Et glass vin i helga tenker jeg det blir den første uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

Første veiedag er her, 5 dager etter oppstart.....

 

2.1: 84,4

7.1: 82,7

 

Resultat: -1,7 kg :)

 

Veldig fornøyd.

Nå er det bare å bite tenna sammen for det fortsetter ikke i dette tempoet. Målet mitt er 69 kg innen 6.8, for å klare det må jeg gå ned i underkant av halvkiloen i uka. Det skal jeg klare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

I dag starter altså kurset, og dette er min fjerde dag med skriving. Synes det går greit selv om jeg er litt sulten innimellom hvis jeg ikke passer på å spise regelmessig.

 

Siden jeg har en defekt skulder er jeg sykemeldt. Det er egentlig ganske deprimerende å verken få jobbe eller strikke. Men denne gangen skal jeg bli helt bra! Får tenke at ved å være hjemme så har jeg ingen unnskyldning til ikke å komme meg ut og gå hver dag. Men det er lett å bli veldig fokusert på mat når man går hjemme, og det er begrenset hva man kan gjøre.

 

Jeg veier meg som sagt hver dag, og vekta snek seg litt ned i dag også. I følge beregningene på min side skal jeg være ferdig i juni, men jeg vet at det ikke går like lett alle uker så for meg er 6. august et mye mer realistisk mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

I går var en skikkelig ille dag matmessig.....

 

Fikk første ordentlige kursbrev i går, og skal ligge på 1750 kcal. I går kom jeg knapt opp i 1100...... Var på skolen og hadde med matpakke. spiste halve, og så var jeg mett. Spiste resten da jeg kom hjem, før det ble et pizzastykke på kvelden. Har barna nå en uke, og ser at det er utfordringer når dagene er fulle av aktiviteter.

 

I dag har vi vært 9 mil unna på håndball. Jeg er ikke spesielt glad i å kjøre bil på vinterføre, og 10 cm nysnø og ingen brøyting i 7 mil er ikke gøy :angry: Men vi kom da frem og tilbake. Matmessig dårlig i dag også, igjen den matpakka som bare blir halvspist.... Litt å jobbe med de neste to dagene skjønner jeg.

 

Ikke spist godteri på ei uke, og suget er borte. Drikker en cola light annenhver dag ca, men det er også en forbedring. Kosemerkene mine blir nok brukt på litt vin noen uker (har dobbelt opp med kosemerker pga meny 2+), og jeg steker alltid maten min i ordentlig smør. Er ikke spesielt glad i lettprodukter, jeg vil ha ekte, så da bruker jeg kosemerkene til det.

 

I dag ble det svinefilet, spinat, løk og pinjekjerner til middag med en dæsj rømme. Nam!

 

Jeg har iallefall klart å spise frokost hver dag i en uke nå, fornøyd med det også.

 

Og jo, jeg tvang meg selv ut i snødrevet og gikk en 20 minutters tur.

 

Føler at jeg er i gang med å forbedre vanene mine, men et steg om gangen. Kan ikke endre alt på en gang.

 

I morgen blir det bursdagsfeiring, men jeg står over kakene. Koser meg med kaffen min. I tillegg blir det en gåtur igjen i morgen også.

 

Jo, daglig veiing ja, vekta i dag viste 2,5 kg mindre enn for 8 dager sider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

2. veiedag, etter en uke på kurs.

 

2.1 84,4 kg

7.1 82,7 kg

15.1 81,8 kg

 

900 gram ned denne uka, 2600 gram totalt på 13 dager. Jeg er veldig fornøyd med resultatet :-) Jeg spiser litt for lite, men jobber med saken :-) Jeg må finne en måte å gå ned i vekt på som jeg kan leve med, ikke bare rase ned i vekt. Så regner med at det går saktere fremover, og det ønsker jeg også. Jeg er ikke på diett, jeg må få et balansert kosthold som gjør at jeg etter at jeg er i mål, kan holde vekten stabil i fremtiden. Et kosthold som hele familien kan leve med. Et kosthold som jeg kan overføre til mine barn, de nærmer seg jo puberteten..... Mine vektproblemer startet da jeg som 19 åring ble samboer og sluttet å spille håndball og fotball 3-5 ganger i uka. Størst (utenom under svangerskapene) var jeg som 22-åring, da bikket vekta 90 kg. Der har jeg ikke vært siden, men over 80 kg har den vært mange ganger.

 

Jeg har veldig store lår, det er der jeg legger på meg først. Forklaringen fikk jeg hos en idrettsfysioterpaut for en tid tilbake. "Du trener veldig mye gjør du ikke?" "Eh, nei" "Du har trent mye tidligere da, for du har veldig utviklet muskulatur i lårene." I tillegg til underarmene, og jeg er til tross for at jeg er høyrehendt sterkere i venstre arm (skyldes mange år med bæring av barn på venstre arm for å kunne bruke høyre arm til andre ting).

 

1,8 kg til første delmål. Satt meg som mål å komme ned til 79,5 kg til 5. mars som er kursslutt. Da er jeg nesten fem kilo lettere enn ved starten, og ca en størrelse mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

3. veiedag (2. på kurs)

 

2.1 84,4 kg

7.1 82,7 kg -1,7 kg

15.1 81,8 kg - 0,9 kg

23.1 80,9 kg - 0,9

 

 

Jippi! Fire netter på hotell og likevel klarer jeg å gå ned 900 gram! Stolt av meg selv!! 3,5 kg ned på 3 uker synes jeg er et fantastisk resultat! Første delmål er under en kilo unna!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært! Kjempebra resultat selv med hotellopphold :)/>

Jeg har også begynt på kurs nå, og tenkte ta to kurs nå på rappen for så å ta et hold-vekten kurs. Tror det er kjempesmart! Jeg startet på 84,5 og vil ned til ca 70. Jeg har også flydd mye opp og ned i vekt helt siden 20-årene, men nå har jeg fått to barn siden 2012, så jeg har fortsatt litt igjen etter at lillemor kom til verden i september :)/> Men har det ikke travelt - bare det går rette veien!

 

Stå på videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

Så hyggelig :-) Ca samme utgangspunkt og samme mål! Jeg tror også det er smart å ta kurs fortløpende til man er i mål og så gå i gang med hold vekten kurs. Usikker på om det neste kurset mitt blir nettkurs eller vanlig kurs. Vet at motivasjonen øker når du har flere som heier på deg, som det jo er på et ordinært kurs. Hold vekten kurset skal jeg definitivt ta som et vanlig kurs med oppmøte.

 

Foreldrene mine var med på turen i helga, og de hadde kjøpt med dumle, den beste sjokoladen jeg vet. Taste of victory :-) Mattelæreren min i første klasse på vgs kjørte fredagstippekupong og hadde man alt rett, fikk man tippekupongen tilbake med en dumle :-)Jeg takket pent nei, og mamma spurte om jeg slanker meg. Da utbrøt pappa: Ser du ikke det? Hun har blitt mye smalere på to uker. Og ja, det synes både i ansiktet og rundt midjen.

 

Kjøpte meg en del nye klær på turen, kjole, skjørt og Levi's bukse. Fikk klemt meg inn i en 30" bukse, og den vet jeg at passer lenge. Når jeg målet mitt må jeg muligens ned i 29", men det går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var du flink! Godt å kjenne på mestringsfølelsen også :)

Så morro at det synes på deg allerede etter to uker! Jeg har også holdt på i 2,5 uke, men tror ikke det synes. Jeg kjenner det jo på kroppen selv, men ikke annet enn at magen er mindre og at jeg føler meg lettere. Har ikke fått noen kommentarer enda jeg. Men jeg har det ikke travelt, vet jo at dette fører frem bare man har litt is i magen. Og så gleder jeg meg hemningsløst til litt rødvin og sjokolade i morgen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slnakeguri

Herregud, så flink du er da 😄 går jo virkelig unna hos deg 😊

 

Jeg er 172 cm, og på mitt 2. Kurs.mveier nå 85,5 kg, og målet er 75 før 20. Juni.

 

Har vært stor altfor lenge, så nå er det slutt!

Men sliter i helgene, og synes det går tregt nedover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

Faktum er at jeg har høy forbrenning, dvs i øvre sjikt av normal. Derfor blir jeg forbannet på meg selv fordi jeg klarer å legge på meg såpass mye gang på gang. For meg fungerer det best å kutte ut hvitt mel og sukker. Jeg spiser mellom 1600-1700 kcal daglig. Og må jobbe for å få i meg nok, prøver å velge energitett mat. Nøtter f.eks. og jeg går fortere ned enn jeg trodde. Venter på at det skal stoppe opp litt. La på meg seks kilo fra oktober til nyttår. Eksamenslesing og godteri hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest HelleDudena

Lenge siden forrige oppdatering. London var fantastisk, og jeg regner med pluss på vekta i morgen tidlig. Men det er kalkulert inn, og jeg fortsetter som før nå. Regner med at om en uke når jeg en ny bunnvekt.

 

Min nye dille er edamame bønner! Så godt og så enkelt! Det kommer til å bli kosemat på fredag og lørdagene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

Oi, dårlig med oppdatering av meg.

 

forrige uke viste vekta 0,6 kg opp, noe som var veldig forventet. Til gjengjeld endte jeg på minus 1,1 kg denne uka. 4,3 kg totalt, noe jeg er mer enn fornøyd med. 100 gram igjen til første delmål. Nærmer meg å ha gått ned en størrelse i klær:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest HelleDudena

Dårlig med oppdatering fra meg.

 

i dag er det åtte uker siden jeg startet. Og vekta viser 78,8 kg. Dvs 5,6 kg ned på disse åtte ukene! BMI på 26, så fortsatt overvektig, men jeg er ikke slavisk opptatt av BMI og med klærne på ser jeg ikke overvektig ut. Håper å snart kunne trene igjen. Trenger å bli fadtere. Meldt meg på et nytt kurs. Målet er å gå ned 3 kg i løpet av det kurset. Da har jeg gått ned nesten 10 kg og bare pyntekiloene står igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

Vekta var snill på fredag gitt, visre mer i dag, men offisiell veiing er på torsdag....

 

Sliter veldig med magen, og mistenker at jeg reagerer på både laktose og gluten. Spennende kosthold gitt..... Men det går seg vel til.

 

På tide å starte opp med trening snart! Problemet er at jeg har innlevering på mandag, og all ledig tid frem til da vil gå med til oppgaveskriving. Men så finnes det ingen unnskyldninger lenger.

 

Målet er å gjennomføre løpeprogrammet i kursboka, med oppstart om to uker. I tillegg til tre styrkeøkter på bein og mage i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

9 uker har snart gått (i morgen) offisiell veiedag i dag, og på 9 uker har jeg gått ned 5,7 kg. 11,5 pakker meierismør. Under ti kg igjen til målet :-) Jeg har gått ned 37% av planlagt vekttap på 9 uker. Jeg er fornøyd og glad.

 

Neste delmål er å komme under 77,8 kg. Da slår jeg minstevekt i 2014!

 

Lag en god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest HelleDudena

Ny veiedag i går, og nye 400 gram ned. 6,1 kg til sammen på 10 uker. Klapper meg selv på skulderen. Det er et snitt på 610 gram i uka, noe jeg er veldig fornøyd med. Nå mangler det bare å komme i gang med treningsbiten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny veiedag i går, og nye 400 gram ned. 6,1 kg til sammen på 10 uker. Klapper meg selv på skulderen. Det er et snitt på 610 gram i uka, noe jeg er veldig fornøyd med. Nå mangler det bare å komme i gang med treningsbiten!

 

 

Gratulerer!

 

Sitter her og heier på deg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Gjest HelleDudena

UPS! Lenge siden sist. Hadde glemt at jeg gikk ned så mye i fjor vår.... Når er alle kiloene tilbake igjen.

 

Det som har skjedd det siste året er kjøp av hus og salg av leilighet, en liten lettvegg som stod i vegen, masse god mat og drikke. Og VIPS så viste vekta 85,2 kg etter påske. Grrrr...

 

Meldt meg på kurs igjen og starter om 13 dager, denne gangen et ordinært kurs med møter for det er mer motiverende for meg enn nettkurs. Målet er 15-16 kg ned i løpet av 2016. Og så begynner den ordentlige jobben. Å holde vekten.

 

Denne gangen blir det mer fysisk aktivitet siden jeg har satt meg som mål å jogge opp Montjüic om et år. Puh! Da må jeg bare trene. Målet for april er 10 mil med gåing/jogging. Kommer til å oppdatere her for å holde track selv. Det ble nesten 3,5 mil fra palmesøndag til 2. påskedag. Så nå er det bare å fortsette i den steamen ;)

 

Trenger masse heiing ift 10 mil målet, så legg gjerne igjen en kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

Da er jeg i gang med 10 mil i april. Ble 4 kilometer på mølla i dag. Antar at glykogenlagrene mine er tømt, siden jeg spiser lite karbohydrater pga magen min ikke vil ha gluten. Blytungt, økta ble gjennomført med en gjennomsnittspuls på 153. Vondt og godt!

 

Planen min er å gjennomføre to økter på mølla i uka, resten av milene blir utendørs.

 

På to dager er vekta redusert med 1,3 kg. Bare vann selvfølgelig, men lell. Buksene er litt mindre pølseskinn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

Så var helga over!

 

Lørdag var det håndball med minstejenta og som trener bruker man masse energi. På tre kamper viste pulsklokka kcal 900. Jeg glemte å spise, noe som resulterte i en ganske energiløs kveld. Søndag ble det en gåtur på nesten 5 km. Dermed klarte jeg 9,77 km de første 3 dagene av april, og ligger dermed godt an ift målet om 10 mil i april.

 

Har ikke rørt noe godteri, til tross for bursdag på tom mage i går. Det ble heller ikke noe alkohol av noe slag i helga, ergo lite kosemerker brukt. Ligger generelt lavt på energiinntak, men tenker at det kommer jeg til å gjør frem til jeg begynner på kurs. Etter utregningen skal jeg ligge på ca 1900 kcal om dagen, men det blir en jobb å komme opp dit.... Vekta viser 1,9 kg ned siden onsdag, så da håper jeg at jeg runder 2 kg innen onsdag morgen. I tillegg må jeg ta mål på onsdag morgen som ekstra motivasjon når vektnedgangen stopper opp.

 

Det store målet er at når kjæresten og jeg skal til syden i august så viser vekta under 75 kg (8,4 kg to go) og jeg kan jogge 4 km sammenhengende. Det er en belønning i seg selv :)

 

Denne uka blir det gåtur med ei svigerinne i kveld, mølle i morgen tidlig, gåtur onsdag, mølle torsdag, gåturer fredag, lørdag og en ordentlig langtur søndag.

 

Onsdag neste uke starter jeg på kurs igjen, og i energiforbruksberegningen har jeg lagt inn 8-11 trimpoeng. Har 11 siden onsdag, så ender nok opp med 15 denne uka. Og omtrent det samme neste uke.

 

Lag ei fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest HelleDudena

Oisann, lenge siden!

 

Nå har jeg gått på kurs i 4 uker, og i kveld er det veiing igjen.

 

På min egen vekt har jeg gått ned 6,7 kg siden påske, dvs på 6 uker. Var 700 gram lettere på lørdag, men cava og glutenfritt øl fredag og lørdag var ikke tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...