Gå til innhold

Fedme som hindrer barneønske


Gjest Frodig81
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Frodig81

Hei,

Flere som meg, som har fått beskjed av legen om at det å gå ned 20 kilo vil gjøre det lettere å oppnå barneønske? Merker jeg må ta i et tak nå. Er evig jojo-slanker. Gikk ned noen kilo på nettkurs for et par år siden. Så slutta jeg, fikk meg samboer, gikk i "samboer-fella". La på meg kiloene jeg hadde mista og ti kilo til. Veier nå nesten 100 kilo. Ideelt sett vil jeg ned på 70 tallet eller kanskje åtti er mer realistisk.

 

Flere som har erfaringer med overvekt og graviditet? Ønsker oss så veldig barn. Søstern min fikk det til etter halvannet år med prøving og litt hjelp... Litt engstelig for at vi også kommer til å streve. Sambo er også overvektig. Vi har levd på for mye karbohydrater og fete sauser...

 

Nå vil jeg ned...

 

Flere som også har barneønske som tilleggsmotivasjon eller som vil dele erfaringer rundt dette med overvekt og mammarolle?

 

Frodig81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

For egen del er jeg for lengst ferdig med egne barn, nå er det barnebarna som er i fokus... :D

 

Men jeg forstår godt ønsket ditt om barn, og du er dyktig som vil gå ned i vekt for å oppnå dette. Jeg kjenner noen som på grunn av overvekt fikk beskjed om å slanke seg for å få barn - og de lyktes, både med vektnedgang (30 kilo), barn og med varig livsstilsendring. Men disse fikk beskjed om at også mannen måtte ned i vekt, da sædceller og produksjon av disse blir av dårligere kvalitet når mannen er overvektig. Kanskje noe å tenke på for dere...? Å endre mat-(u)vaner er sikkert lettere når dere er to om saken.

 

Lykke til, og alle gode ønsker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frodig81

Hei.

 

For egen del er jeg for lengst ferdig med egne barn, nå er det barnebarna som er i fokus... :D/>

 

Men jeg forstår godt ønsket ditt om barn, og du er dyktig som vil gå ned i vekt for å oppnå dette. Jeg kjenner noen som på grunn av overvekt fikk beskjed om å slanke seg for å få barn - og de lyktes, både med vektnedgang (30 kilo), barn og med varig livsstilsendring. Men disse fikk beskjed om at også mannen måtte ned i vekt, da sædceller og produksjon av disse blir av dårligere kvalitet når mannen er overvektig. Kanskje noe å tenke på for dere...? Å endre mat-(u)vaner er sikkert lettere når dere er to om saken.

 

Lykke til, og alle gode ønsker! :)/>

 

Tusen takk for svar. Skal si fra til han ifht sædkvalitet, hadde vært godt å være to om det... :) Godt å høre at du kjenner noen som har lykkes etter vektnedgang. Må si at det var en god motivasjon til å gjøre noe med vekta, når barn står høyest på ønskelista. Så nå blir det å slanke seg, før vi priser på ;) Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er i samme situasjon, jeg må gå ned minst 20 kg før vi får prøverør da BMI grensen er 32, men jeg er godt i gang for jeg har gått ned 4 kg siden 7. januar :) Har PCOS og har prøvd i 7 år, men nå har jeg bestemt at 2015 skal bli året jeg klarer å gå ned!

Men har dere prøvd lenge? Jeg kjenner flere som er overvektige som har fått barn, det trenger ikke bli et problem. Men det er jo større sjanse for svangerskapsdiabetes og andre ting så det er jo en fordel å ikke være for overvektig. Fastlegen min sier at 5-10 kg kan hjelpe på hos meg, selv om jeg sikker burde gå ned 30 kg. Så ta det legen sier med en klype salt og ikke sett store mål, jeg har mål om å gå ned 10 kg til slutten av mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Babydrømmen

Hei,

 

Jeg er ikke helt sikker på om min fedme er årsaken til at jeg er barnløs, da det er mye galt med meg ellers, men jeg må litt ned i vekt siden vi nå står i kø for IVF. Og jeg har fått med meg at grensen er 33 ved OUS, men at de helst vil ha oss under 30.

 

Jeg er 156 cm og veier 82 kg, BMI 33,7. Jeg må ned til 80 kg for å ha BMI under 33 og ned til 72 for å ha BMI under 30. Jeg tenker i første omgang å gå ned til 77 kg, siden jeg veier meg naken på morgenen hjemme, og jeg er redd for at det da blir noen ekstra kilo når jeg har spist og har på klær - hvis de skal veie meg på sykehuset. Hittil har jeg bare fortalt hva jeg veier hjemme, så ingen har veid meg. Men jeg kan jo ikke veie mer enn 80 kg! Det er den røde grensen for meg.

 

Trivselsvekten min er egentlig 58-60 kg (BMI 24). Det er ned 22-24 kg.

 

Vi prøver på egenhånd mens vi venter på IVF så skulle det skje et mirakel så kommer jeg til å skifte fra vektreduksjon til minst mulig vektøkning. :)

 

Jeg er litt jojo-slanker, har gått Grete Roede kurs før.

 

Tenkte at jeg vil være på forumet igjen, for å holde motivasjonen oppe. Det er 4-6 måneders ventetid for IVF sa legen til oss, så jeg burde ha god tid til å komme et stykke ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest Venessiela

Fikk nylig bekreftet alvorlig grav av PCOS etter over 2 år som prøver. Godt over 40 cyster på hver eggstokk, og blitt gitt under 1%sjanse for å kunne bli gravid selv. Må ned 27 kg for å kvalifisere for prøverør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Babydrømmen

Fikk nylig bekreftet alvorlig grav av PCOS etter over 2 år som prøver. Godt over 40 cyster på hver eggstokk, og blitt gitt under 1%sjanse for å kunne bli gravid selv. Må ned 27 kg for å kvalifisere for prøverør.

 

Æsj så trist og kjedelig beskjed å få. :(

 

Skal du gå/går du på Grete Roede kurs eller noe annet for å forsøke å gå ned i vekt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Også PCOS her i kroppen, jeg har hørt at 5-10% vektreduksjon kan gi positive utslag med tanke på å lure kroppen inn i normal hormonell balanse.

 

Har selv erfart at syklusen normaliserer seg jo flere kg som forsvant.

 

Vi er ikke prøvere helt ennå (var på nippet i januar men har utsatt det litt).

 

Jeg jobber med å få ned vekta slik at ting er i orden når vi blir klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Venessiela

Æsj så trist og kjedelig beskjed å få. :(/>

 

Skal du gå/går du på Grete Roede kurs eller noe annet for å forsøke å gå ned i vekt? :)/>

Gikk på et kurs for noen år siden. Skal grave frem bøkene og bruke forumet og nettsiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Babydrømmen

Gikk på et kurs for noen år siden. Skal grave frem bøkene og bruke forumet og nettsiden :)/>

 

Jeg gikk også kurs for mange år siden, og bruker nå bøkene og forumet. Jeg bruker en kalori-app istedet for nettregistrering for det synes jeg blir for tungvindt på farten, men jeg teller trimpoeng her inne - og er med på sånn trimutfordring inne på "Trim og trening".

 

Det er faktisk sant det Nilie80 skriver; det er mange studier som viser bedre fertilitet (og mindre risiko for abort) allerede ved 5-10 % vekttap. Så hver kilo bort hjelper på fruktbarheten.

 

Jeg forsøker å minne meg selv på målet hver eneste dag, og det hjelper hvert fall veldig på motivasjonen her merker jeg.

 

Håper du kommer deg greit nedover mot målet ditt, og kanskje at du blir spontant gravid før du må helt til prøverør-opplegget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...