Gå til innhold

Min "reise"


Gjest Snow White
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Snow White

Hei!

 

Endelig fikk jeg fingeren ut, og logget meg på forumet. :)/> Jeg er ei jente på 32 år, har samboer og 3 barn. Full jobb, og mer enn nok å henge fingrene i på "fritiden".

 

Jeg har vært overvektig i 15 år, og det har vært en lang prosess å komme hit jeg er i dag. Sist sommer "møtte jeg veggen" hva størrelse angår. Følte meg rett og slett enormt svær, og da jeg så bilder av meg selv var saken klar. Det var på tide, og ingen vei tilbake. Da høsten kom startet jeg på min forvandling, og har gått ned 20 kg på 4,5 mnd., først og fremst pga. endring av kosthold, men også endel trening. Har 25 kg igjen, før jeg er innenfor normalvekt. Har et lite håp om å klare det innen høsten, men "offisielt" er målet i løpet av året. Jeg veier meg hos legen 1 gang i mnd., bare 1 uke til neste innveiing nå.

 

Føler mat og trening er vanskeligere nå enn det var i de første mnd., mens dette var ferskt. Vanskeligere som i at jeg har lettere for å skeie ut, eller finne unnskyldninger. Samtidig har jeg med meg mine nye og gode vaner - som å spise betydelig mer frukt og grønt.

 

Ifølge beregningene her inne, skal jeg ha ca. 1900 kcal i døgnet, ca. 500 kcal i underskudd. I praksis ligger inntaket på mellom 1200 og 1400 kcal. Jeg spiste altfor lite mat tidligere, og gikk dermed veldig ofte på en smell på kveldene. Har sakte men sikkert klart å lære meg at jeg faktisk er sulten når jeg begynner å snoke i skapene, og ikke minst - innsett hvor mye mat jeg kan spise ift. søtsaker, med tanke på kalorier!

 

Tja, det var litt om meg og min prosess. :)/> Gleder meg til å bli bedre kjent med dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Velkommen hit og gratulerer så mye med flott nedgang så langt! Selv er jeg egentlig ferdig med nedgangen min - jeg kom i mål for snart et år siden - men lusker nå rundt her inne og finner fortsatt mye inspirasjon til å holde meg selv i ørene. For det er nå det er virkelig vanskelig...

 

Jeg skjønner hva du mener med at det er lettere når det er ferskt. Da er man jo ivrig etter å få det til, vise at man kan osv, og er nok litt nøyere på ting. For min del har det ikke funket å kutte ting helt ut, men har hatt dager hvor jeg har unne meg - f.eks. litt sjokolade lørdagskvelden. Har prøvd å kutte ut alt sånt før, da har jeg bare endt opp med å gå på større smeller oftere. At det kanskje har gjort at det har tatt lengre tid får så være. :)

 

Hvis du ligger på mellom 1200 og 1400 kalorier når beregningene sier at du skal ha 1900 synes jeg fortsatt at du ligger litt lavt. Det går fint en periode, men hvis du i tillegg trener må du sørge for å få i deg litt mer, det siste du vil er jo at kroppen skal gå på sparebluss eller begynne å forbrenne av musklene dine. For det er det du risikerer ved å spise for lite. Det kan også være en medvirkende årsak til at det er lettere for deg å skeie ut. Hvis ikke du allerede registrerer alt du spiser så begynn med det. Dersom du ser at det er vanskelig å komme høyt nok i kaloritall så se om det er ting du kan endre. Man trenger ikke bare spise lettprodukter hele tiden - hvis du sliter med å få i deg nok kan det være lurt å kanskje velge vanlig ost fremfor lettost, endre typen knekkebrød (det er vanskeligere å få i seg 6 Ryvita enn 3 av en eller annen wasa type) og sånne ting. Spe på med littegranne mandler eller andre nøtter, ta litt lettmajones på skinken osv. Det er mange knep man kan bruke, og hvis man får nok mat blir man ikke så lett fysen på annet. Ihvertfall er det sånn for meg. :)

 

Lykke til videre med prosjektet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...