Gå til innhold

Kostholdscore


Gjest suzy
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer på en ting vedr denne scoren. Jeg pleier å få dårlig på denne, jeg la inn en melkesjokolade bare for å se hva den kom opp på, da spratt den opp høyere enn noen gang. Hva betyr dette ? Sjokolade er jo usunt, betyr det egentlig at jeg spiser for magert ? Jeg har ligget på rundt 1000 kalorier om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting vedr denne scoren. Jeg pleier å få dårlig på denne, jeg la inn en melkesjokolade bare for å se hva den kom opp på, da spratt den opp høyere enn noen gang. Hva betyr dette ? Sjokolade er jo usunt, betyr det egentlig at jeg spiser for magert ? Jeg har ligget på rundt 1000 kalorier om dagen

 

 

Hei.

Jeg kan forsøke å svare deg, men gjør oppmerksom på at jeg ikke har gått GR kurs, eller lest boka. Så dette svaret er kun basert på mine egne erfaringer.

 

For å oppnå 10, må en del faktorer være på plass:

 

Anbefalt kalorinivå

Hvis du har for mye eller for lite kalorier, får du «trekk» i poengene (Jeg skal ligge på ca. 1500 pr dag, men tror det blir godtatt ca. 100 opp eller ned)

 

Energifordelingen - Proteiner, Karbohydrater og Fett:

Disse verdiene må være innenfor de anbefalte prosentene

 

Likedan med – Kalsium, Frukt og grønt

Hos meg er det anbefalt med ca. 800 mg kalsium, usikker på om dette har med kaloriinntak å gjøre, eller er likt for alle. Dessuten kan en ikke gå mye over 300 g. frukt før det blir trekk i poeng. Grønnsaker kan en derimot nesten spise ubegrenset av

 

Drikke mye vann

 

Ta tilskudd av vitaminer/omega 3

 

Spise minst 2 hjertevennlige produkter om dagen

 

Hvis din anbefaling er å spise 1300 kcal pr dag, og du bare spiser 1000, er det årsaken til dårlig score. Derfor vil scoren gå opp ved inntak av kalorier uansett om de er "gode eller dårlige", "fete eller magre"

 

Håper dette var til litt hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg kan forsøke å svare deg, men gjør oppmerksom på at jeg ikke har gått GR kurs, eller lest boka. Så dette svaret er kun basert på mine egne erfaringer.

 

For å oppnå 10, må en del faktorer være på plass:

 

Anbefalt kalorinivå

Hvis du har for mye eller for lite kalorier, får du «trekk» i poengene (Jeg skal ligge på ca. 1500 pr dag, men tror det blir godtatt ca. 100 opp eller ned)

 

Energifordelingen - Proteiner, Karbohydrater og Fett:

Disse verdiene må være innenfor de anbefalte prosentene

 

Likedan med – Kalsium, Frukt og grønt

Hos meg er det anbefalt med ca. 800 mg kalsium, usikker på om dette har med kaloriinntak å gjøre, eller er likt for alle. Dessuten kan en ikke gå mye over 300 g. frukt før det blir trekk i poeng. Grønnsaker kan en derimot nesten spise ubegrenset av

 

Drikke mye vann

 

Ta tilskudd av vitaminer/omega 3

 

Spise minst 2 hjertevennlige produkter om dagen

 

Hvis din anbefaling er å spise 1300 kcal pr dag, og du bare spiser 1000, er det årsaken til dårlig score. Derfor vil scoren gå opp ved inntak av kalorier uansett om de er "gode eller dårlige", "fete eller magre"

 

Håper dette var til litt hjelp. :)/>

aha, da skjønner jeg hvorfor jeg alltid får dårlig på dette. Takker så mye for oppklarende svar. Jeg skal ligge på 1600 kalorier, er usikker på om det er dette jeg skal spise eller skal jeg trekke i fra på dette for (500 under). Jeg ligger innenfor karboh, fett og protein men kalsium 800 mg har jeg ikke sjans, ikke frukt heller. Men skjønner jo nå hvorfor det kommer opp som det gjør. Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...