Gå til innhold

Nå skal det skje


Gjest Inn I Bunaden
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Inn I Bunaden

Så har jeg funnet veien hit - igjen. Jeg var her mye i en periode for snart ti år siden, men så ble det for mye sykdom og personlige problem til at jeg hadde overskudd og motivasjon til å fokusere på mat, trim og disiplin. Nå er derimot hverdagen, privatlivet og helsa mye bedre, så da er jeg tilbake for å jobbe med meg selv. Jeg trenger litt disiplin og litt konkurranseaspekt, så det å registrere hva jeg spiser hjelper meg med kontrollen, og jeg liker kurver som viser nedgang og framskritt i vektreduksjonsprosjektet.

 

Ifølge en BMI-kalkulator må jeg ned nesten 60 kilo for å nå normalvektig, men det kjenner jeg at føles uoverkommelig og håpløst ut - jeg skal være lykkelig om jeg klarer halvparten.

 

Første delmål er fem kilo ned til ferien starter 17. juni - jeg starter forsiktig, for jeg vet jeg sprekker om jeg setter for harde krav og regimer.

 

Et overordnet mål - og derav brukernavnet - er å kunne gå i bunad i et bryllup i august. Den sitter meget stramt over magen nå, og jeg bør forsake basale behov som å puste om den skal sitte på. Men det bør være realistisk å kunne bære den komfortabelt om over fire måneder.

 

Min store utfordring er at jeg elsker sjokolade og søtsaker, men nå er det nei til sånt søndag til torsdag. Det blir en utfordring, da jeg nok er ganske så avhengig. Men jeg må kutte ut, jeg kan ikke basere kaloriinntaket på Freia og Nidar :(

Har noen erfaring med kromtabletter? Noen nevnte at de skal gjøre noe med søtsuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hei, og velkommen tilbake får man vel si selv om det tydeligvis er lenge siden sist.

 

så du mener at det er nødvendig å puste, altså? Selv tviler jeg av og til litt, spesielt når jeg ser disse hold in-greiene disse såkalte ekspertene gjerne vil iføre oss. Pusteproblemer og tarmslyng - velkommen skal dere være, liksom! ;) Men når det er sagt - ettersom at du tydeligvis klarer å få bunaden på deg, om enn med pusteproblemer, tror jeg sjansen er god for at du skal klare å gå med den og puste samtidig om 4 mnd. For mange år siden var jeg i nesten samme situasjon og gikk med den helt i slutten av april på et arrangement. Begynte på GR rett etterpå, og 17. mai gikk det som en drøm! Det var og siste gangen jeg kunne bruke den før den måtte syes inn, nå er den rett og slett ubrukelig. Hihi!

 

Utover det er det jo fint at du føler at ting i livet ellers er såpass på plass at du har overskudd, lyst og ikke minst motivasjon til å sette i gang med vekten. Er du en sånn som begynner med alt på en gang (dvs både trening og kosthold og "cold turkey" på enkelte ting)? Selv tok jeg ting litt gradvis da jeg begynte sist - startet med kostholdet og treningen kom etterpå. Nå var ikke jeg så sjokoman som jeg får inntrykk av at du er, men kanskje det kan være et fint sted å starte. Kutte ned/ut mest mulig. Hvis du samtidig spiser sunn og næringsrik mat og holder blodsukkeret jevnt i løpet av dagen er min erfaring at søtbehovet blir mindre. Selv holder jeg meg til lørdager og spesielle anledninger (selskap o.l.) og synes det funker greit. Men kan ikke ha det eller annet snacks i huset, da ryker det lett... Kjøper inn akkurat det jeg skal ha i helgene, verken mer eller mindre, og holder meg til det. Hvis søtbehovet kommer ellers i uken går det an å finne erstatninger. Kromtabletter fungerer for mange, jeg merket ikke særlig effekt av dem, men det er absolutt verd et forsøk!

 

Lykke til med jakten på bunadsformen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NanArlen

Så har jeg funnet veien hit - igjen. Jeg var her mye i en periode for snart ti år siden, men så ble det for mye sykdom og personlige problem til at jeg hadde overskudd og motivasjon til å fokusere på mat, trim og disiplin. Nå er derimot hverdagen, privatlivet og helsa mye bedre, så da er jeg tilbake for å jobbe med meg selv. Jeg trenger litt disiplin og litt konkurranseaspekt, så det å registrere hva jeg spiser hjelper meg med kontrollen, og jeg liker kurver som viser nedgang og framskritt i vektreduksjonsprosjektet.

 

Ifølge en BMI-kalkulator må jeg ned nesten 60 kilo for å nå normalvektig, men det kjenner jeg at føles uoverkommelig og håpløst ut - jeg skal være lykkelig om jeg klarer halvparten.

 

Første delmål er fem kilo ned til ferien starter 17. juni - jeg starter forsiktig, for jeg vet jeg sprekker om jeg setter for harde krav og regimer.

 

Et overordnet mål - og derav brukernavnet - er å kunne gå i bunad i et bryllup i august. Den sitter meget stramt over magen nå, og jeg bør forsake basale behov som å puste om den skal sitte på. Men det bør være realistisk å kunne bære den komfortabelt om over fire måneder.

 

Min store utfordring er at jeg elsker sjokolade og søtsaker, men nå er det nei til sånt søndag til torsdag. Det blir en utfordring, da jeg nok er ganske så avhengig. Men jeg må kutte ut, jeg kan ikke basere kaloriinntaket på Freia og Nidar :(/>

Har noen erfaring med kromtabletter? Noen nevnte at de skal gjøre noe med søtsuget.

 

 

Hei!

 

Jeg har samme målet som deg ( 60 kg) Og jeg er Sukkerinist. Helst sukker inn blodstrømmen! Det jeg har gjort er å spise appelsin og gullerøtter, hver gang jeg har lyst på sykker har jeg drukket over en halvliter vann. Når du har gjort disse tingene vil sukkerbehovet være mindre. Helt borte faktiskt. De fleste gangene kroppen din skriker på sjokolade er fordi den er tørst. Men det er det ingen som har fortalt meg før jeg drakk så mye vann og det funket. Jeg ville prøvd det. ( og du kan spise kwiklunch i ny og ne ) Det er så lite kalorier at har du kontroll på hvor mye du får i deg så kan du lure inn en sjokkis innemellom :) LYKKE TIL! Dette er et helvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inn I Bunaden

Tusen takk for lange og koselige svar, begge to!

 

Jeg er ikke skrudd sammen så jeg kan gå cold turkey - jeg må starte med litt om gangen.

Det siste halve året har jeg fokusert på å spise frokost når jeg står opp og å lage meg en okay middag, og i senere tid også å få inn en lunsj. Jeg spiste veldig ustrukturert, og stort sett ble det en diiiiger middag langt utpå kvelden fordi jeg endelig var sulten nok til å orke matlaging. Så jeg har jobbet mye med meg selv for å få inn spiserutiner. Nå går det relativt av seg selv, og jeg kan sette litt strengere krav. Så nå går sjokoladen og søtsakene. Ingen trenger 300-400 gram sjokolade om dagen, i hvert fall har jeg blitt fortalt det... EVIL PEOPLE! :D

 

Tusen takk for tips om vann, jeg har ikke en gang tenkt på at søtsug er tørste - men nå har søtsug her ofte vært "jeg kjeder meg", "jeg er lei meg", "jeg er glad", "jeg er småsulten", "jeg har bare lyst på sjokolade", eller "jeg pleier alltid å spise en sjokolade i slike situasjoner"... Så jeg må bli superbevisst på meg selv, noen ganger finner jeg meg selv og lurer på NÅR jeg dyttet i meg de tre sjokoladene... Det er som en manisk avhengighet. Men jeg skal få kontroll på det.

 

Det gikk bedre enn normalt denne uka, men alt annet enn perfekt. Det er så innmari lett å ta med seg en sjokolade når en står ved kassa med andre varer. Men jeg forsøker å bruke kassa lengst vekk fra sjokoladeveggen...

 

Jeg har ikke meldt meg inn på treningssenter, da det av ulike grunner ikke passer for meg. Men jeg har hund, og har lovet henne at det skal bli enda mer tur i skogen framover. Jeg har alltid så mange "gode" unnskyldninger for at vi må droppe en ordentlig tur, så jeg skal forsøke å avsløre min egen latskap og ikke akseptere enhver unnskyldning for å ta den korteste turløypa. Hun blir jo så glad når vi er på tur, og jeg blir på godt humør av å se henne kose seg, så jeg burde kunne gi henne dette - og dermed gi meg selv mer mosjon også.

 

Tirsdag er veiedag, og jeg har av en eller annen grunn gått ned et helt kilo, hvilket jeg tar på kappen for flaks, hormonendringer og annet, for jeg har ikke vært så veldig mye flinkere denne uka enn tidligere. Jeg vet hvordan kroppen kan gå opp og ned, så den lurer ikke meg :D

 

Jeg har utsatt kromtabletter enn så lenge. Jeg går med trang NAV-økonomi, så jeg vil heller bruke de pengene på frukt enn krom. Jeg leser så veldig varierte tilbakemeldinger på hvorvidt krom fungerer, så jeg håper en bevisstgjøring rundt mine handlevaner og kosevaner kan hjelpe til å redusere sjokoladeinntaktet vel så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Stykkevis og delt er ikke dumt - jeg gjorde det selv da jeg begynte på for noen år siden. Gangen før prøvde jeg meg på "cold turkey", og siden jeg måtte på igjen skjønner du jo resultatet av det. ;) Som jeg skrev sist tok jeg kostholdet først og treningen etterpå, men det er jo også fullt mulig å ta deler av kostholdet først som du har gjort. Frokost er en god start, middag likeså, og får du slengt på lunsj og kanskje et mellommåltid eller kvelds (alt ettersom når du spiser generelt) begynner det å bli gode greier. Vet og at mange har gjort ting som å begynne med å kutte ut f.eks. brus først, deretter smør på skivene osv osv. Jeg synes det er lurt fordi da virker det ikke så overkommelig.

 

Å drikke vann er en fin måte å holde magen litt i sjakk på hva sult angår. Selv føler jeg imidlertid ikke at det hjelper mot søthungeren - da hjelper mat bedre. Ofte er lysten på noe søtt et resultat av sultfølelsen, mens andre ganger er det som du sier "har bare lyst på" eller "pleier spise sjokolade i denne situasjonen". Å bruke mat generelt til å døyve følelser er en grusom greie, jeg drev mye med det selv og det fikk meg inn i en ganske dårlig spiral med spise for å trøste, bli lei meg fordi jeg gjorde det siden jeg allerede var overvektig, trøstespise enda litt mer osv. En viktig verktøy kan kanskje være å finne ut hvorfor spisemønsteret spesielt hva sjokolade angår er som det er. Når og hvor følelsene kommer og om det er noe annet man kan gjøre enn å spise for å takle følelsene. Prøv å bryte handlingsmønsteret litt. Utrolig vanskelig, men ikke umulig - jeg har prøvd. :) Selv er jeg ferdig med nedgangen nå, men merker at det fortsatt skal lite til for å falle tilbake på gamle handlingsmønstre, spesielt når ting går meg imot. Må stadig riste meg selv i nakkeskinnet. :) Og frukt fungerer egentlig veldig greit. Nå har f.eks. appelsinene vært veldig gode lenge, selv om jeg elsker sjokolade synes jeg egentlig en appelsin er bedre på mange måter. Når det i tillegg gir meg god samvittighet er ikke alltid valget så veldig vanskelig.

 

Kanskje du skal lage en avtale med deg selv og hunden? At x antall ganger i uken (gjerne begynne med 1 og øke på etterhvert) skal du gå en lang runde som varer minst så og så lenge, evt et antall kilometer? Og så gjøre det fast - rett og slett la det bli en del av rutinen.

 

Og du - det med kromtabletter og økonomi. Vel er det dyrt, men det er jaggu sjokolade og! En 200 grams sjokolade koster hva - 30 kroner eller noe? Kjøper du småsjokolader eller poser med sjokolade er jo prisene enda høyere. Så det skal ikke mye kutt i sjokoladespisingen til før du har tjent inn igjen kromtablettene. ;) Forresten - kanskje du skulle laget en oversikt over hvor mye du har pleid å bruke på sjokolade hver måned og sjekke om det har vært noen endringer om noen måneder? Da mamma sluttet å røyke puttet hun pengene hun brukte på tobakk i en skuff og etter et år brukte hun dem til shopping til seg selv (pappa røykte fortsatt). Det var ikke rent lite penger! En ide til sjokoladekuttet og, kanskje? For tenk så mye nye klær du trenger når du går ned i vekt.... Hihi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inn I Bunaden

Tusen takk, Krusmynte, for mange gode tanker og innspill. Noe av det har jeg tenkt selv også, og det er utrolig god motivasjon for meg at en som har klart å jobbe så hardt over så lang tid som du har baserer seg på de samme prinsippene som jeg foreløpig jobber med.

 

Hvor mye penger som går med til godteri og brus, ja, det tør jeg ikke tenke på... Jeg får bruke de pengene på mer frukt og grønnsaker, for det har det ikke pleid å være mye av her i huset...

 

Jeg er ganske fornøyd med uka som gikk. Jeg kom meg ut på tre timeslange turer mandag til fredag, til tross for at jeg har vært dårlig (onsdag var jeg nesten på vei til legevakta, så vi snakker om mer enn litt manflu). I helga har jeg vært travelt opptatt og aktiv, så selv om det ikke ble konkrete turer, har jeg gjort alt annet enn å sitte på rumpa.

 

Jeg gikk på én sjokoladesprekk, jeg hadde så vondt og "trodde" at en hobby-sjokolade ville få meg til å føle meg bedre. Det gjorde den ikke...

 

Fredag testet jeg noe nytt, som jeg ble tipset om som sunt alternativ til dessert. Men det er noe av det vondeste jeg har smakt noensinne, da koste jeg meg mye mer med en banan! :D Så da vet vi at vaniljekesam og frosne bær ikke er noe for meg. Lørdag klarte jeg å nøye meg med litt sjokolademousse, en smilrull og litt potetgull - det er kanskje 1/3 av hva jeg normalt dytter i meg på en kveld. Jeg fikk den smilen til å vare ganske lenge også, i stedet for å sluke den som om jeg var tørst i Sahara.

Jeg vet dette er småting på en stor og lang vei, men det føles godt å klare litt, det er motivasjon i sånt.

 

Jeg har egentlig veiedag på tirsdag, men jeg skal besøke familien et par dager, og drar i ettermiddag, så da veide jeg meg i dag i stedet. Og hurra, jeg har gått ned 600 gram, og det er 1 cm kortere på midjemålet siden jeg startet for to uker siden! Jeg vet det er lett å gå ned mye til å begynne med, mens en enda kvitter seg med usunne vaner, men det er hjelper på motivasjonen også.

 

Ukas utfordring blir å spise fornuftig selv om jeg besøker familie, for der er det mange og store måltider, og en må jo kose seg og ha kaker og dessert når jeg kommer på besøk midt i uka, og ingen som tror på meg når jeg forsøker å si at jeg er forsynt. Jeg skal heldigvis bare være der i to døgn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Haha, må le litt av deg og kesamen med frosne bær. Er av akkurat samme oppfatning! :D Nå sier du jo ikke hvilken kesam du prøvde, men jeg går ut fra at det antagelig var vanilje? Den synes jeg er skikkelig vond og legger et sånt ekkelt belegg i hele kjeften på meg. Usj. Så det holder jeg meg klokelig unna også.

Det som imidlertid er godt er å kutte opp epler, putte dem i en kjele med en knøttliten skvett vann (de avgir jo litt fuktighet), en knøttliten bit margarin, kanel, litt rosiner og hakkede mandler og la det koke til eplene er møre. La det avkjøle seg så det ikke er kjempevarmt og spis ivei. Det må selvsagt ikke være mye av tingene i for da blir det jo raskt ikke så sunt lengre, men det er likevel mye snillere enn f.eks. en kake e.l. Skårne appelsinbåter med et tynt dryss kanel på er også godt. :)

 

Mestring er egentlig alfa og omega i en sånn prosess som du er i gang med nå. Det gjelder også å se positivt på tingene. Før var jeg litt sånn at jeg ble sur for meg selv fordi jeg ikke klarte å takke nei til f.eks. et kakestykke i et selskap. Men så begynte jeg å spørre meg selv hva jeg ville gjort før? Jo, jeg ville ikke spist ett stykke, jeg ville spist 2, 3, 4 - gjerne hele kaken! Og når jeg tenkte på det - at jeg faktisk klarte å moderere meg - så ble det en liten seier i seg selv. Så det at du klarte å moderere deg lørdagen er ikke "bare". Det er faktisk en stor seier! Og et viktig steg i riktig retning.

 

Gratulerer med flott nedgang på vekten og ikke minst centimeteren i midjen! Positive resultater er med på å motivere til måtehold også i familiesammenkomster. Og skulle du glippe en gang, så ikke la alt skli ut - allerede neste måltid er en fin anledning til å hente seg inn igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inn I Bunaden

Tusen takk for heiarop og gode innspill!

Og ja, det var vaniljekesam, ondskapsfulle greier... Jeg tenker som så at dette er omlegging av kosthold, og ikke bare en slankekur, og jeg gidder ikke presse i meg ting som smaker vondt for en periode da - jeg fokuserer heller på å lære meg å moderere inntaket av det jeg allerede liker.

Misforstå meg rett, jeg prøver gjerne nye ting, det er jo derfor kesamen kom i hus - men jeg ser ingen grunn til å vende meg til smaken eller noe sånt. Det finnes så mye annet en kan spise som jeg faktisk liker.

 

Av ulike grunner ble familiebesøket utsatt en uke, men da har jeg også fått forberedt meg mentalt på hvordan jeg skal håndtere det.

 

Dessverre ble det likevel en dårlig uke matmessig. Torsdag var en dag med mange ærend, høyt stress, jeg var lite hjemme, og da ble det bensinstasjonmat. Jeg sliter med å finne et alternativ når jeg er "ute på veien", noe som ikke blir standardmenyen med en baconpølse i brød, en halvliter pepsi max og en sjokolade. Ja, jeg vet jeg burde tatt med matpakke, men jeg trodde ikke jeg skulle være så lenge borte og bli så sulten - sultfølelsen har gått opp etter at jeg har begynt å spise flere måltider.

Og dermed ble det egentlig helg fra torsdag til søndag, med godterispising - men jeg klarte i hvert fall å holde kontroll på måltidene, helt til jeg kom på besøk i går og ikke var forberedt på å bli møtt av Peppes-pizza og to saftige kaker. Da forsvant det en million kalorier i magen. Men, jeg går på med ny frisk denne uka. Jeg har vært syk i over tre uker, men merker at jeg er i ferd med å bli friskere, og det skal jeg bruke til min fordel.

 

Jeg har gått flere lange turer og generelt hatt et høyere aktivitetsnivå, og det er deilig å se at kroppen orker mer. Selv om en bare fyker rundt i huset for å rydde og vaske, så er det mer aktivitet enn å sitte under ullpleddet i sofaen og lese ferdig internettet.

 

Jeg skjønner ikke hvordan det kan skje med en så dårlig uke matmessig, men jeg har gått ned 1,4 kilo! Dette må jo stoppe en dag, det er helt absurd, det føles urettferdig når jeg ikke synes jeg gir nok innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hvis du lager en vane av å slenge en Wasa sandwich, Nutrilettbar e.l. og gjerne også et eple, en banan e.l. i vesken er du alltid forberedt! Dersom ting tar så lang tid at det ikke er nok er det gjerne verd å bruke den tiden det tar å stikke innom en butikk og kjøpe seg noe litt snillere mat enn baconpølse og sjokolade... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inn I Bunaden

Hvis du lager en vane av å slenge en Wasa sandwich, Nutrilettbar e.l. og gjerne også et eple, en banan e.l. i vesken er du alltid forberedt! Dersom ting tar så lang tid at det ikke er nok er det gjerne verd å bruke den tiden det tar å stikke innom en butikk og kjøpe seg noe litt snillere mat enn baconpølse og sjokolade... :)/>

 

Ugh... Ja... Jeg vet... Jeg må bli litt speider - planlegge, og alltid beredt :P

 

Vekta i dag viste 200 gram opp, og jeg er sjeleglad for at det ikke er mer. Jeg har hatt en helt bedriten uke, som avsluttet med en kjempesmell på søndag, og hva gjør jeg når livet går imot meg? Jeg trøstespiser en grandiosa, en pose potetgull og masse sjokolade... Jeg har fått mer kontroll på den problematiske overspisingen, så jeg kan håndtere bedre "normalt dårlige" dager. Men jeg sliter med angst, som kicker inn uventet og trigges av visse ting jeg ikke kan kontrollere (= andre mennesker). Så på søndag fikk jeg en sånn "krype sammen i fosterstilling og gråte meg i søvn"-smell etter å ha vært litt på kanten i flere dager sånn rent angstmessig. Men jeg var bortreist og ikke kunne gjemme meg, så da spiser jeg meg gjennom alt, gråter i bilen på vei hjem, og spiser resten av kvelden. Og mandagen... Jeg har klart meg bedre i dag, men merker det fremdeles henger igjen. Jeg føler meg helt utladet, som om den emosjonelle og psykiske smellen på søndag bare tappet batteriene mine helt. Det er lenge siden jeg har hatt det sånn, så forhåpentligvis går det en stund til neste gang også. Jeg gir meg selv i dag til å komme på beina igjen, men i morgen skal jeg komme meg ut på tur og finne energi til å lage skikkelige måltider. I dag føler jeg fremdeles for å gjemme meg for verdenen...

 

Jeg får profesjonell hjelp med angsten, så vi jobber med den - og også å finne alternativ til håndtering som ikke er mat.

 

Ny uke, nye sjanser, og forhåpentligvis litt mer sjelero.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest Inn I Bunaden

Whoa, jeg er så GLAD!

 

Jeg har vært på tre ukers ferie, og har dermed gått glipp av noen veiedager, har ikke telt en kalori, og har tillatt meg selv å kose meg. Men samtidig så har jeg vært aktiv, har spist mindre måltider, og vært opptatt med å oppleve framfor å kjedespise som jeg kan gjøre hjemme.

 

Så resultatet er at jeg til tross for ferie med daglig is har gått NED nøyaktig ett kilo, og det er 3 cm mindre på målebåndet!

 

Dette er supermotiverende, nå skal jeg virkelig jobbe mer med maten her hjemme, og opprettholde den fine tur-frekvensen jeg hadde på ferien.

 

Happy, happy, happy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Inn I Bunaden

Sad, sad, sad...

 

Jeg har gått opp 2 kg og ut 4 cm på en uke - og jeg synes har vært veldig flink alt tatt i betraktning. Tydeligvis ikke.

Jeg blir veldig påvirket av været - jeg blir fysisk dårlig av for mye varme, og da går energinivået og kreftene ned. Men det betyr også at jeg mister matlysten, og bare spiser dårlige ting. Så selv om det bare ble to turer denne uka, har jeg forsøkt å spise måltider og ikke junk food, og synes jeg var flink.

 

Okay, jeg får prøve igjen, veie hvert gram for å ha kontroll, og forsøke å se hvor jeg kan forbedre meg. Den klamme, ekle sommervarmen går jo over en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inn I Bunaden

Dessverre mistet jeg helt motivasjonen etter forrige ukes veiing, så jeg har knapt beveget meg, bare sittet i sofaen og deppet, og spist helt feil.

 

Jeg burde skjønt at det var mensen som tullet med kroppen min sist uke - jeg har mensen så sjelden at jeg glemmer fra gang til gang hva den gjør, men jeg "vet" jo egentlig at det påvirker tallene.

 

I dag viste nemlig vekta minus 3 kilo og målebåndet viste minus 4. Det er helt absurd at mensen kan gjøre sånne tall, og det er helt utrolig at jeg har så mye nedgang sammenlignet med for fjorten dager siden med tanke på at jeg ikke har gjort noe. Men, jeg ble så lettet at nå vil jeg virkelig jobbe med å få til et fornuftig kosthold og jevnlig aktivitet. Alt annet går kun ut over meg selv.

 

Bonus er det at jeg i dag nådde første delmål både for midjemål og vekt, så da skal jeg unne meg en ny bok i gave. Så må jeg finne ut hvordan jeg får satt nye delmål, for det er lettere å tenke på det enn hele det store bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...