Gå til innhold

Travel og sunn


Gjest Grønnsak
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Grønnsak

Ja, jeg har altså litt problemer med måtehold, og en altfor godt utviklet evne til å ignorere fakta. I mitt eget hode, og delvis i speilet, ser jeg fortsatt ut som meg selv. Men ikke på bilder. Og jeg merker det når jeg rører meg. Magen står for mye ut. Baken er for bred. Haka har blitt til haker. Doble sådanne. Jeg skal veie meg i morgen, men jeg tror den ligger på rundt 81, noe som er det høyeste siden før jeg fikk barn. Og det er jo feil vei å gå. Og det kjennes på kroppen. Hovedmålet burde jo være å være sunn og frisk, og det er det jo selvfølgelig også, men jeg må innrømme at akkurat nå handler det faktisk litt om å komme tilbake til en kropp jeg er mer komfortabel med også. Det hadde vært hyggelig å følt seg fin, ikke få helt angst av å se bilder av seg selv, og å slippe å holde inn magen HELE tida.

 

I tillegg er jeg travelt opptatt med både jobb, familie og frivillig arbeid, så tida strekker ikke helt til. Dessuten har jeg altfor lett til å kose meg med godis både mens jeg holder på med alt mulig, og når jeg innimellom skal slappe litt av. Så da blir det godis hele tida da. Og det går jo ikke i lengden.

 

Så nå er beslutningen tatt, fra 1.5. er det full skjerpings. Og det er jo heldigvis i morgen. Litt utfordrende er det med all moroa i mai, men det får gå. Hovedendringen må nødvendigvis handle om mat. Sunn, grov, ordentlig mat, ofte nok og i passelige mengder. Ikke godis. Det er jo enkelt nok i prinsippet i alle fall. I tillegg bør jeg helt klart få rørt meg mer. I utgangspunktet har jeg en ide om å få med ungene. De elsker jo å være aktive, og hvis jeg tar på meg treningstøy og går ut i hagen sammen med dem er det mange muligheter til å få opp aktivitetsnivået. Ellers blir det gå/jogge-turer og enkel styrketrening ute/inne hjemme.

 

Som sagt skal det veies og måles i morgen, men hvis vi tar utgangspunkt i en vekt på rundt 81 kg kan jeg kanskje ha omtrent disse målsettingene:

Under 80 - før fre 8.5.

Under 78 - før man 18.5.

Under 76 - før man 1.6.

Under 74 - før tirs 16.6.

Under 72 - før ons 1.7.

Under 70 - før lør 1.8.

 

Shit, det skal bli digg altså. Så da er det bare å holde på planen og holde på fokus fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grønnsak

Shit shit shit!

Her er den grusomme sannheten ved start 1.5.15:

Vekt 82,1

Hals 33

Overarm 30

Bryst 97

Midje 99 (!!!)

Mamma-mage 110

Hofte 108

Rumpe 112

Lår 63

Legg 38

 

Det er det høyeste jeg noen gang har vært (utenom svangerskap)både på vekt og på alle de store målene. Hjelpes. Jaja, det blir jo en motiverende start da i alle fall, og forhåpentligvis kan det gå litt fort nedover i starten. Det er ganske nye kilo, og de skal vel gå fortere av, skal de ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gressenka

Hei på deg😊

 

Ja sannhetens time bruker å være vond, men som du sier så bruker de første kiloene og cm å forsvinne raskt 😊

Jeg har tro på både å måle og veie, ofte går cm bort men vekta kan stå stille😊😊

Jeg synes det er en god ide å være aktiv med barna, i tillegg til gå/sykle. Selv holder jeg meg borte fra overspising på grunn av aktivitet. Rydder i skuffer og skap, går på besøk, finner på noe med barna osv, ikke bli sittende for lenge i sofaen, ikke følge med på for mange serier på tv 😂

 

Som motivasjon, og enkelt å regne ut kalorier og beregne kalorier opp mot aktivitet så har jeg lastet ned appen my fitness pal, og så har jeg runkeeper som regner ut km, hvor fort jeg har gått pr.min, kalorier forbrent osv.

 

Lykke til😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Grønnsak

Takk skal du ha Gressenka! Jeg liker også å måle i tillegg, så har man litt flere parametre. Hvis det ene står stille kan det være bevegelse på det andre osv.

 

Det er som sagt travelt da, men vekta i dag viste 80,7, så det er 1,4 ned siden 1. mai. Ikke har jeg vært så flink som jeg hadde tenkt heller, så er godt fornøyd med det. Har også mista en del cm.

 

Vekt 80,7 (ned 1,4)

Hals 32 (ned 1)

Overarm 29 (ned 1)

Bryst 96 (ned 1)

Midje 97 (ned 2)

Mamma-mage 108 (ned 2)

Hofte 104 (ned 4)

Rumpe 110 (ned 2)

Lår 60 (ned 3)

Legg 38 (ned 0)

 

Fra fredag har jeg klart å holde fokus mye bedre også, det ble mye tull den første uka. De siste dagene har jeg klart å holde fast i tanken på at det er faktisk ikke verdt det. Er så lei av å være selvbevisst og kaste bort energi på å holde inn magen og hvordan jeg ser ut på bilder. Og så er det et poeng at når det er så travelt trenger man jo energi også, og det får man ikke av å dytte i seg fett og sukker. Så nå gjelder det bare å holde på dette fokuset fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 76tinka

Hei;) La nettopp inn en ny tråd her for å prøve å få hjelp til å finne motivasjonen. Så leser jeg din tråd og kjenner meg bare så igjen....Veldig likt vi har det...SÅ flink du har vært og allerede gått ned så masse, det i seg selv er jo motiverende;) Hvor mange kcal holder du deg til? Jeg trodde jeg skulle være på 1600 men begynner å lure om jeg må ned litt til.Klarer ikke få tid til så mye trening så sliter litt der. Sist jeg gikk ned mange kilo hadde jeg både overskudd og tid til å gå masse ute, håper det blir bedre når våren kommer for fullt. Har du lyst å dele litt med meg hvordan din dag ser ut med måltider? Sliter også veldig med sunn snacks når jeg har venninnekvelder og div...Det blir ofte "fest" i hverdagen og det går jo ikke. Snart venter en konfirrmasjon også....Og jeg som elsker det søte livet. Blir gøy å følge deg,satser på jeg klarer være like flink som deg etter hvert;) rker ikke en sommer til med alt ubehaget de ekstra kiloene fører med seg;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Grønnsak

Hei 76tinka!

Så hyggelig med en melding! Ser det er lenge siden du skrev, da. Som tråd-tittelen sier er det så travelt, så jeg får liksom ikke fulgt opp ordentlig. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver også, særlig det med å ikke orke tanken på en ubehagelig sommer til. Nå har jeg for så vidt pleid å gå ned litt før sommeren da, og nå er jeg på etterskudd, så frykten er en sommer med mer ubehag enn vanlig :(

 

Jeg prøver å ligge på 1600 kcal, og innimellom litt over. Har hatt gode resultater før med å ligge litt høyere enn man skulle tro, men det er klart det henger sammen med aktivitetsnivå også, og det er liten tid til trening akkurat nå. Men det må sies at jeg har ikke hatt tid og overskudd til å verken veie eller registrere, så jeg er ikke helt sikker. Ikke har jeg klart å være så "flink" som jeg hadde tenkt til heller, så det går saktere enn jeg hadde tenkt. Skal legge ut en oppdatering på dagens vekt/mål også :)

 

Vet ikke om jeg har noen banebrytende råd for venninnekvelder akkurat. Hvis det er hos deg er det jo greit med grønnsaker osv. Når jeg er borte og det er skåler på bordet prøver jeg bare å holde meg borte. Eller ta en liten smak, og prøve å nyte den, og tenke at dette var nok :)

 

I selskaper som f.eks. konfirmasjon pleier jeg å begrense meg til et lite kakestykke. Det er liksom en del av livet det også, men viktig å fokusere på at man ikke trenger store stykker, eller smake på alt. Konfirmasjonen din har sikkert vært nå, hvordan gikk det?

 

Og hvordan går det sånn totalt sett? Holder du koken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grønnsak

Da hadde jeg plutselig tid til en liten veie- og måle-seanse igjen, og det var jo greit siden det er 1.6. og det har gått en måned siden start. Det går betraktelig saktere enn jeg hadde tenkt, og det er fordi jeg ikke er så flink som jeg hadde tenkt. 2,7 kg ned på den første måneden føles lite. Samtidig er det jo over en halvkilo i uka, og sånn sett er det vel akkurat der det burde være.

 

Centimeterne går vel også litt saktere inn enn jeg hadde håpet, men 8 cm rundt midjen er jeg veldig fornøyd med! Og det er jo strengt tatt det viktigste målet. 4 cm rundt låret er jo også ganske mye. Så får fokusere på at hvis det fortsetter sånn, vil jeg jo nå målet til slutt :)

 

Og så er den mentale forskjellen på over og under 80 kg helt enorm! Har vært innom vekta et par ganger siden sist, men ikke hatt tid til å måle eller legge inn her, og det har slitt litt på motivasjonen å ligge over 80. Føltes som at den fikk en boost over å endelig ha fått den 7-tallet først.

 

Vekt 79,4 (ned 2,7)

Hals 32 (ned 1)

Overarm 28 (ned 2)

Bryst 93 (ned 4)

Midje 91 (ned 8)

Mamma-mage 106 (ned 4)

Hofte 104 (ned 4)

Rumpe 109 (ned 3)

Lår 59 (ned 4)

Legg 38 (ned 0)

 

Det er fortsatt veldig travelt, og det kommer det nok til å være frem til ferien. Noe av utfordringen blir nok å planlegge sånn at jeg har tilgang på sunn mat, ha med matpakker osv. Så er jo også juni en måned med sommeravslutninger osv og det blir nok litt selskaper også. Så får bare prøve å vise måtehold ved de anledningene, og ha sånn passelig skjerpings ellers.

 

Så må jeg nok også innse at dette kommer til å ta mer tid enn jeg tenkte når jeg startet tråden. Jeg har ikke ork til å kjøre noe veldig stramt løp. Dessuten har jeg erfaring med at de stramme løpene gir raskere resultater, men holder ikke i lengden uansett. Så kanskje det er bedre at det tar lenger tid, selv om jeg kjenner at jeg gjerne skulle vært litt bedre i rute før sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...