Gå til innhold

En overspiser/ trøstespiser sin vei mot en varig og sunn livsstil. Kom bli med den som vil!!


Gjest solskinnsmammaen
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest solskinnsmammaen

Hei alle fine folk.

Jeg er ei jente på snart 32 år. Jeg har slitt med vekt opp og ned I flere år. Tidligere har jeg hatt suksess med vektnedgang og har gått ned 30 kilo. Desverre lider jeg i stor grad av overspising og trøstespising. I perioder overspiserer jeg hver kveld. Det handler ikke om at jeg har fått i meg for lite kcalorier iløpet av dagen, det handler ikke om feil may, det handler om at jeg er en mat/godis junkie som elsker den lille rusen jeg får av denne handlingen. Det problematiske er at man blir veldig fokusert på mat og man tar seg i å planlegge når man kommer litt utpå dagen. Plutselig kan jeg ikke få barna fort nok I seng slik at jeg kan kose meg i sofaen. Det går lett med 1 liter is med sjokoladepulver, ostesmørbrød +++ i samme slengen. Jeg spiser til magen er helt fylt og jeg har en ganske ubehagelig følelse. Den kortvarige lykken ender i enda større ulykke. Skammen som kommer etterpå er ikke til å holde ut. Jeg drar med med grudgen til dagen etter og handler deretter. Og sånn går no dagan. Dette ender selvsagt i katastrofe på vekta. Det samme gjelder for kropp, psyke og fysikk. I utgangspunktet elsker jeg å gå tur. Desverre har jeg en lang periode slitt med vonde ledd som hovner opp slik at det blir vanskelig med bevegelse av noe slag. Jeg har fått påvist urinsyregikt, som igrunnen er ganske flaut i en alder av 31. Spesielt når du leser at dette er typisk for menn i 60-70årsalderen. "The disease of kings". Da betyr det at jeg har overdrevet litt i matveien en periode, kanskje? 😉. Kroppen sier ifra alt den kan, jeg responderer med å putte på med godis og mat. Dette er en ond sirkel som det virkelig er vanskelig å komme ut av.

Målet mitt er å endre, komme ut av denne negative spiralen og ta kontroll over overspisingen.jeg må løse følelser på andre måter. Er jeg trøtt så må jeg sove, er jeg lei meg så må jeg la andre trøste meg, blir jeg sint så får jeg være det..

Jeg kommer ikke til å fokusere noe særlig på kcalorier da dette ligger ganske greit inne mtp x antall grete roede kurs, jeg har på et tidspunkt vært kursleder selv.. Det jeg skal jobbe med er å ta sunne valg og stå imot ubehagelige følelser. Øvelse gjør mester. Jeg skal øve masse.

I skrivende stund har jeg klart å stå imot i fire dager. For meg er det en seier ettersom jeg siden begynnelsen av August og fram til nå har gått opp 10 kilo. Det er trist å tenke på. Men sånn er det. Herfra og framover kan det bare bli bedre! Det er nå det begynner. Jeg skal sykle litt, det er mer varsomt for ledd. Også håper jeg det går seg til ettersom mengde mat og søtsaker går ned. Nåværende vekt er på rundt 105-104 kilo. Målet er ca 75. Jeg håper jeg kan nå dette til sommeren. Første og fremst er det viktig for meg å få en god livskvalitet. Sånn det har vært nå så har jeg ikke det. Jeg vil være aktiv med mine barn, jeg vil kose meg uten at maten tar alt fokus.. jeg vil kunne bruke kroppen min på den måten den skal og det er ikke sofasitting med stort matinntak.

Vel..Dette var en slags presentasjon ifht hva jeg skal jobbe med. Hvis det er flere som vil slenge seg på så er det trivelig. Da kan man dele erfaringer og opplevelser.

 

Sånn utenom alt det med maten så er jeg gift, har 3 barn, jobber som pedagog i bhg og har en hel del utdanning i spesialpedagogikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solskinnsmammaen

Nå har jeg snart klart 5 bra dager. Det føles så deilig 😊. Jeg skal dyrke følelsen av å få det til!! Jeg trenger de når dagene blir tøffe. Jeg har merket at det har vært litt rivninger i kroppen, men det har vært til å holde ut. Jeg er ganske motivert akkurat nå, så det er nok mye av det som gjør det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solskinnsmammaen

Dagen går ganske greit. Jeg hadde et lite tilbakefall i overigår. Jeg har bestemt at jeg ikke skal la meg påvirke av det, men heller gå videre.Nå var jeg så godt i gang og jeg følte det så bra.. følte kontroll og håp.. Da må jeg holde på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enitra91

Hei du!

Jeg vil veldig gjerne følge deg på veien. Jente på 24 år. Jeg gikk GR kurs i 2012 og gikk ned 17 kg. Etter skifting av jobb og mange nedturer gikk jeg opp igjen alle kg jeg hadde gått ned og litt til. Meldte meg på nytt GR kurs i august da vekta viste 108 kg. Nå viser den 103,1 og jeg er på vei nedover igjen.

 

Det er en vond følelse å se at kroppen forfalle og at man ikke føler seg bra. Det er de to første ukene som er aller verst, etter det blir det bare bedre og bedre. :) Selv om du har gått GR før, råder jeg deg i aller høyeste grad til å registrere all matinntak. Det gjør det også vanskeligere å sluntre unna de dagene som er værre enn andre. Det er lurt å prøve å innarbeide seg rutiner med en gang. Alt kan ikke falle på plass første dag, men over en stund blir det bare bedre og bedre. Jeg heier på deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei!

Kjenner meg godt igjen i det du skriver og jobber selv med å la være å "trøstespise". Jeg er 54 år og har slitt store deler av livet..

Som deg, er jeg god på "teoretisk slanking" - jeg vet jo hva som skal til - men når kvelden kommer og jeg sitter alene, er det mange ganger vanskelig.

Nå går jeg på maxi-kurs og har klart meg gjennom noen uker med god nedgang. Det motiverer meg til å fortsette. Jeg er veldig streng på å notere alt jeg spiser, og finner god støtte i det. Selv ikke noen få nøtter har jeg latt være å rapportere. Jeg tar en dag av gangen og prøver å rose meg selv de dagene jeg har klart å holde meg til rammene. :-)

En hjelp for meg er å strikke. Når jeg sitter med strikketøyet, glemmer jeg litt suget etter noe å putte i munnen - og jeg får følelsen av å gjøre noe selv om jeg sitter stille.

Stå på! Vi klarer dette!

Målet mitt er å kunne ha mat som en venn og samarbeidspartner - og kunne spise uten skyldfølelse og dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammasomvil

Hei alle som følger denne tråden!

Det er vel dumt å si at jeg synes det var litt godt å lese innlegget som startet denne tråden - for sånn har jeg det og.

Men - nå er jeg på vei ned. Har god erfaring med GR for noen år tilbake, men med et siste svangerskap (og ikke minst permisjon) greide jeg ikke å passe på godt nok. Jeg var 103 når jeg startet kurs nå i høst, og er på vei inn i mitt andre kurs (i rekken!) og er nå på 95,7. Det er jeg kjempefornøyd med.

Nå slutter jeg ikke før jeg er i mål, målet tror jeg ligger på 77 kg (eller 75kg). Håper på å være der om et års tid, eller litt før...helst... ;)/>

Overspisingen holder jeg i sjakk for tiden, har hatt bare et par glipp i kursperioden. Det er bra. Tross alt.

Nå er første mål å være under 90 kg til 01.01.16. Tenk det da? også jeg som digger 80-tallet ;)/>

Ha en god uke alle sammen, jeg har vært på spinning og fått en skikkelig treningsrunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei alle som følger denne tråden!

Det er vel dumt å si at jeg synes det var litt godt å lese innlegget som startet denne tråden - for sånn har jeg det og.

Men - nå er jeg på vei ned. Har god erfaring med GR for noen år tilbake, men med et siste svangerskap (og ikke minst permisjon) greide jeg ikke å passe på godt nok. Jeg var 103 når jeg startet kurs nå i høst, og er på vei inn i mitt andre kurs (i rekken!) og er nå på 95,7. Det er jeg kjempefornøyd med.

Nå slutter jeg ikke før jeg er i mål, målet tror jeg ligger på 77 kg (eller 75kg). Håper på å være der om et års tid, eller litt før...helst... ;)/>/>

Overspisingen holder jeg i sjakk for tiden, har hatt bare et par glipp i kursperioden. Det er bra. Tross alt.

Nå er første mål å være under 90 kg til 01.01.16. Tenk det da? også jeg som digger 80-tallet ;)/>/>

Ha en god uke alle sammen, jeg har vært på spinning og fått en skikkelig treningsrunde.

 

Heisann!

Hvordan går det med deres vektnedgang? Dere har vel ikke gitt opp håper jeg? :) Jeg har gått både opp og ned dette kurset. Skikkelig irriterendes. Har ikke hatt mensen siden august, og venter på den... Har slitt med dette i mange år, og skal utredes for pcos på sykehuset.. Blir gal av å vente!! Heldigvis har jeg den siste uken gått ned 1,1 kg!! Jippi og hurra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...