Gå til innhold

21 år og overvektig, trenger slankevenn


Gjest slankemamman
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest slankemamman

Hei alle sammen! Føler kanskje det er dødfødt å prøve få noe tilbakemeldinger her da jeg leser meg gjennom flere forskjellige tråder, og det er lite svar å få. Men jeg prøver :-)

 

Jeg 21 år, mamma til 2 gutter på 2 måneder og 1,5 år. Etter 3 år med samboer, usunt kosthold og to tette svangerskap er det på tide med en forandring. Humøret er ikke der det burde, ikke energien heller og ei heller overskudd til mine to små.

 

Gikk på kurs i 2013, og gikk ned 5 kg og var fornøyd med det. Så ble jeg gravid, og klarte ikke fortsette med det sunne kostholdet. Nå spiser jeg det jeg kommer over og det jeg har lyst på, da gjerne sjokolade, pizza, kebab og potetgull. Også må vi ikke glemme pepsi max!! Men jeg elsker også grønnsaker, men ser på det som ett ork å skrelle ei gulrot.

 

Jeg har bestemt meg for at 2016 skal bli MITT år, og bruker den mest usunne måneden i året til å starte. Men jeg trenger tid på å venne meg til å klare spise regelmessig gjennom dagen. Nå går det som regel i kun ett måltid, og det er middag. Da gjerne noe usunt, og etter ungenes leggetid. Da er det rett på butikken og handle det jeg kommer over.. Har en samboer som sier han skal støtte meg, og gjør det. MEN jeg blir nesten sur hver gang han ikke kommer hjem med sjokolade hvis det stod på handlelista.

 

Så, da starter jeg i DAG. Ikke noen "jeg venter til i morgen, må bare ha en siste usunn dag", den har jeg prøvd for mange ganger før. Nå SKAL SKAL SKAL jeg!! Vekta i dag viste 96.6 kg og samlet cm på kroppen er 488.8. Ikke noe å bli stolt av, men jeg skal vise alle at jeg klarer. Og jeg vil være den beste mammaen for mine to små.

 

Målet er å komme seg ned på 65 kg, og med 1 kg i uka skal jeg være der i starten av juli 2016. Bare her mister jeg nesten motivasjonen, jeg er en person som vil ha resultatene helt NÅ, men det gjør seg ikke selv. Av erfaring fra sist kurs, fløy kiloene litt raskere de første ukene. Så i løpet av desember er målet mitt å være nede på 92 kg. Nytt delmål kommer 1 januar, da jeg ser hvordan det har gått og hva jeg kan forvente av meg selv. Tror nok 1 kilo i uka er litt for urealistisk, men det kommer både gode uker og dårlige uker, vi får se om jeg blir å justerte ned til 0,5 kg etterhvert.

 

Hvordan skal jeg greie dette? Jo;

- telle kalorier til punkt og prikke

- komme meg opp av sofaen og ut, trille minst 30 minutter nå i starten og øke etterhvert

- si NEI når det kommer til alt av usunnheter andre tilbyr meg

- finne ut hva jeg kan gjøre når jeg får lyst på noe. Tyggis, pusse tenner, spiste ei gulrot?

 

Frem til 21 desember skal jeg holde meg unna alt det usunne alle dager, utenom lørdagskvelden. Da skal jeg unne meg en halv melkerull og 1-2 glass pepsi max. Godteristoppen får vi utsette til nyåret.

 

Noen andre som vil være med? Hadde vært fint med hvertfall en person til som ville vært med meg på veien, da blir det så mye enklere. Kommer uansett til å skrive her hvertfall hver mandag (veiedag), for at andre som vil kan lese om meg og mine erfaringer.

 

Ha en fin slankeuke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du har nok desverre rett i at det er liten aktivitet her på forumet, jeg er som regel bare innom å titter litt av og til og har funnet ut at det finnes mange andre forum som gir atskillig bedre tilbakemeldinger.

 

Men, det betyr ikke at du ikke vil få noen respons her, det er mange her inne som har slanket bort utallige kilo og de fleste av oss vet hvor slitsomt og vanskelig det er!

 

Du vet tydelig vis hva som skal til for å gå ned i vekt - du er jo også klar over at en varig vektnedgang krever langsiktige mål og endring av livsstil...

 

Som du sier:

 

- telle kalorier til punkt og prikke

- komme meg opp av sofaen og ut, trille minst 30 minutter nå i starten og øke etterhvert

- si NEI når det kommer til alt av usunnheter andre tilbyr meg

- finne ut hva jeg kan gjøre når jeg får lyst på noe. Tyggis, pusse tenner, spiste ei gulrot?

 

Dette er viktige punkter - i alle fall i startfasen, etterhver som du gjør sunt kosthold til en vane så er det ikke noe problem å takke ja til noe litt usunt om andre skulle by på det, MEN med måte. Søtsug vil også avta etterhvert og da blir det litt letter!

 

Vi er alle forskjellige - det som funker for meg, eller andre trenger ikke å funke så bra for deg.

Jeg (en mann i starten av 30 årene) har i år endret min livsstil totalt, teller kalorier, spiser sunnere mat, beveger meg og trener mer - jeg har vært tolmodig og klart å holde meg til "planen" min. Dette har resultert i at veka nå i dag viser -50 kg siden januar. Jeg har ikke gått på noe kurs, men bruker loggboken her inne til å loggføre mat, noe som har funket bra.

 

 

Ting som har hjulpet meg veldig er følgende:

 

- Lage mat fra bunnen av, da blir det god og sunn mat - og man vet hva man får i seg (og nei, det trenger ikke ta så lang tid, det er skjeldent jeg bruker mer enn 20-30 minutter på å lage middag)

 

- Loggfør alt du spiser, om du spiser hos andre eller ute, så noter ned hva og ca hvor mye du spiser og legg det inn her etterpå. Det blir såklart ikke helt nøyaktig, men det gjør deg BEVISST på hva du spiser og mengden du spiser.

 

- Ta trappen, ikke heisen eller rulletrappen

 

- Parker i motsatt ende av inngangen til butikken/jobb/osv når du kjører bil

 

- Når du handler mat i butikken, følg handlelisten slavisk og finn varene i den rekkefølgen de står oppført, da går du gjerne dobbelt så langt inn på butikken ;)/>

 

- Har du råd så kjøp en 24/7 aktivitetsmåler som registrerer din daglige aktivitet og evnt. trening. Jeg vil anbefale Polar sine produkter, særlig nå som data fra disse automatisk legges inn i Roede-loggen. Det hjelper i alle fall veldig på min motivasjon å se tall/grafer og annen data på min aktivitet!

 

- Spis gulerøtter til det tytet ut av ørene på deg

 

- Har du tid så begynn med litt styrketrening, det trenger ikke være mer enn 10-20 minutter 2-4 ganger i uken og du kan gjøre det hjemme UTEN utstyr!. Bygger du opp litt muskelmasse så forbrenner du mer kalorier i dagliglivet!

 

- Intervalltrening er døden, men også veldig effektivt for å forbrenne fett i mange timer etter endt økt! 20 minutter 1-2 ganger i uken - i skogen eller hvor det måtte være. Og nei, du trenger IKKE å løpe!

 

- Har du tilgang til en romaskin så er roing en helt fantastisk treningsform for alle hovedmuskelgruppene i kroppen - samtidig som det er skånsomt mot knær og ledd!

 

- Drikk MASSE vann

 

- Stol på prosessen og ikke ta det som et nederlag om du går på en smell, det gjør vi alle. Det handler ikke om å ikke feile, men å ikke gi seg! En vinner er ikke den som aldri feiler, men den som aldri gir opp!

 

- Det kommer alltid en ny dag med nye muligheter, så ikke bry deg om den/de dårlige dagene du har, de betyr ingenting i det store bildet - se fremover!

 

- Spis sjokolade og kos deg, men pass på mengden og ikke HVER dag, hold det til helgene. Innfør den gode gamle tradisjonen med "lørdagsgodt", dette vil antagelig gi en god effekt på smårollingene når de vokser til ;)/>

 

- Spis nok mat!

 

- Spis ofte!

 

- Det komme tøffe og vonde dager, sånn er det bare - det er virkeligheten, men du klarer det! Det blir lettere etterhvert!

 

- Vær stolt av deg selv, hver dag!

 

- Ikke sammenlig deg med andre, det er deg dette handler om - det er din kamp og deg selv du kjemper både med og mot!

 

 

Jeg kunne sikkert skrevet mye mer... men hovedtingen er: gjør sunt kosthold og økt aktivitet til en vane. Ikke heng deg for mye opp i om du går ned 0,5 eller 1 kg i uken, ned er ned... og det er det som teller!

 

Kjør på, vær stolt, dette klarer du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankemamman

Hei, du har nok desverre rett i at det er liten aktivitet her på forumet, jeg er som regel bare innom å titter litt av og til og har funnet ut at det finnes mange andre forum som gir atskillig bedre tilbakemeldinger.

 

Men, det betyr ikke at du ikke vil få noen respons her, det er mange her inne som har slanket bort utallige kilo og de fleste av oss vet hvor slitsomt og vanskelig det er!

 

Du vet tydelig vis hva som skal til for å gå ned i vekt - du er jo også klar over at en varig vektnedgang krever langsiktige mål og endring av livsstil...

 

Som du sier:

 

- telle kalorier til punkt og prikke

- komme meg opp av sofaen og ut, trille minst 30 minutter nå i starten og øke etterhvert

- si NEI når det kommer til alt av usunnheter andre tilbyr meg

- finne ut hva jeg kan gjøre når jeg får lyst på noe. Tyggis, pusse tenner, spiste ei gulrot?

 

Dette er viktige punkter - i alle fall i startfasen, etterhver som du gjør sunt kosthold til en vane så er det ikke noe problem å takke ja til noe litt usunt om andre skulle by på det, MEN med måte. Søtsug vil også avta etterhvert og da blir det litt letter!

 

Vi er alle forskjellige - det som funker for meg, eller andre trenger ikke å funke så bra for deg.

Jeg (en mann i starten av 30 årene) har i år endret min livsstil totalt, teller kalorier, spiser sunnere mat, beveger meg og trener mer - jeg har vært tolmodig og klart å holde meg til "planen" min. Dette har resultert i at veka nå i dag viser -50 kg siden januar. Jeg har ikke gått på noe kurs, men bruker loggboken her inne til å loggføre mat, noe som har funket bra.

 

 

Ting som har hjulpet meg veldig er følgende:

 

- Lage mat fra bunnen av, da blir det god og sunn mat - og man vet hva man får i seg (og nei, det trenger ikke ta så lang tid, det er skjeldent jeg bruker mer enn 20-30 minutter på å lage middag)

 

- Loggfør alt du spiser, om du spiser hos andre eller ute, så noter ned hva og ca hvor mye du spiser og legg det inn her etterpå. Det blir såklart ikke helt nøyaktig, men det gjør deg BEVISST på hva du spiser og mengden du spiser.

 

- Ta trappen, ikke heisen eller rulletrappen

 

- Parker i motsatt ende av inngangen til butikken/jobb/osv når du kjører bil

 

- Når du handler mat i butikken, følg handlelisten slavisk og finn varene i den rekkefølgen de står oppført, da går du gjerne dobbelt så langt inn på butikken ;)/>/>

 

- Har du råd så kjøp en 24/7 aktivitetsmåler som registrerer din daglige aktivitet og evnt. trening. Jeg vil anbefale Polar sine produkter, særlig nå som data fra disse automatisk legges inn i Roede-loggen. Det hjelper i alle fall veldig på min motivasjon å se tall/grafer og annen data på min aktivitet!

 

- Spis gulerøtter til det tytet ut av ørene på deg

 

- Har du tid så begynn med litt styrketrening, det trenger ikke være mer enn 10-20 minutter 2-4 ganger i uken og du kan gjøre det hjemme UTEN utstyr!. Bygger du opp litt muskelmasse så forbrenner du mer kalorier i dagliglivet!

 

- Intervalltrening er døden, men også veldig effektivt for å forbrenne fett i mange timer etter endt økt! 20 minutter 1-2 ganger i uken - i skogen eller hvor det måtte være. Og nei, du trenger IKKE å løpe!

 

- Har du tilgang til en romaskin så er roing en helt fantastisk treningsform for alle hovedmuskelgruppene i kroppen - samtidig som det er skånsomt mot knær og ledd!

 

- Drikk MASSE vann

 

- Stol på prosessen og ikke ta det som et nederlag om du går på en smell, det gjør vi alle. Det handler ikke om å ikke feile, men å ikke gi seg! En vinner er ikke den som aldri feiler, men den som aldri gir opp!

 

- Det kommer alltid en ny dag med nye muligheter, så ikke bry deg om den/de dårlige dagene du har, de betyr ingenting i det store bildet - se fremover!

 

- Spis sjokolade og kos deg, men pass på mengden og ikke HVER dag, hold det til helgene. Innfør den gode gamle tradisjonen med "lørdagsgodt", dette vil antagelig gi en god effekt på smårollingene når de vokser til ;)/>/>

 

- Spis nok mat!

 

- Spis ofte!

 

- Det komme tøffe og vonde dager, sånn er det bare - det er virkeligheten, men du klarer det! Det blir lettere etterhvert!

 

- Vær stolt av deg selv, hver dag!

 

- Ikke sammenlig deg med andre, det er deg dette handler om - det er din kamp og deg selv du kjemper både med og mot!

 

 

Jeg kunne sikkert skrevet mye mer... men hovedtingen er: gjør sunt kosthold og økt aktivitet til en vane. Ikke heng deg for mye opp i om du går ned 0,5 eller 1 kg i uken, ned er ned... og det er det som teller!

 

Kjør på, vær stolt, dette klarer du!

 

Oi, wow! Tusen takk for gode ord og gode tips, du kan virkelig greiene dine :) Og FOR en framgang du har hatt. Dette hjalp veldig på motivasjonen. Vet godt at Grete Roede hjelper på vekta, da min mamma gikk på det samme for mange år tilbake og gikk ned like mye som du har gjort.

 

Du må ha hjerte av gull som faktisk har giddi å skrive aalt det til meg, og jeg kommer definitivt til å gå tilbake å lese det når jeg føler meg nede og trenger motivasjon! Hjelper å høre hva som har hjulpet for andre, for da kan man liksom prøve seg frem selv også. Dette kommer til å hjelpe meg mye. Håper å høre mer fra deg, for du var virkerlig oppmuntrende :D

 

Nok en gang, tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Men jeg elsker også grønnsaker, men ser på det som ett ork å skrelle ei gulrot.

 

Forresten, jeg har sluttet å skrelle gulerøttene for lenge siden... :-P

Om man kjøper de som ikke er full av jord og drit, så holder det å skylle dem litt under springen :-)

 

 

Bare hyggelig å kunne bidra med noe positivt, vet selv hvor mye det kan bety.

En ting jeg glemte å si var at jeg anbefaler på det sterkeste å ta bilder av deg selv minimum en gang i mnd, i helfigur, fra side, foran og bak. I slike bilder kan du finne kjempe motivasjon!

I alle fall om du er som meg, jeg vet jo at jeg har gått ned masse i vekt, det sier badevekten og målbåndet - jeg har byttet ut garderoben min tre ganger i år... men i speilet så ser jeg fremdeles den samme gamle meg. Så da er det utrolig fint å kunne hente frem bilder som beviser fremgangen på en HELT annen måte enn tall på vekt og målbånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Gjest Ant(h)iShake

Ja, hvordan går det? :)

 

Det er ikke så mye aktivitet på forum her, men jeg har visst kommet fram til at det er like greit - jeg snakker fint med meg selv ;)

 

Jeg har startet så mange ganger at jeg til slutt ikke greide legge noe energi i det. "jeg starter nå" .... "ja, eller imorgen.... eller dagen etter... whatever!" Heldigvis har jeg en fastlege som skjønner at dette er over mitt hode og hjelper meg etter beste evne.

 

Nå er jeg forresten igang igjen, satser friskt og vil gjerne finne hverdagskroppen som kan ta meg med på skiturer, løpeturer, fisketurer og byturer uten at jeg føler meg fanget i meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enitra91

Heisann!

Jeg vil veldig gjerne være med i denne tråden. Det er ofte at folk her inne er veldig aktive en periode de har motivasjon i massevis og ting går veldig bra med vektnedgangen, men med en gang man møter motgang er det da mange som ikke tør å skrive det ned, ikke tør å fortelle at det går i dass. Men det er jo akkurat da man trenger folk til å høre. Det er akkurat da man trenger motivasjonen som mest for å ikke gi opp. I allefall er det sånn jeg er bygget, og jeg vil tro at det er sånn de fleste har det. :)

 

Det er viktig å ha mange støttespillere. Jeg skiftet fastlege for ca. 6 måneder siden, og jeg er så vanvittig glad for at jeg skiftet. Hun spør meg hver gang jeg er der om hvordan GR går og booster meg til å fortsette. Ei dame med tæl og som støtter meg så vanvittig! Jeg har også en familie og samboer som støtter meg 110% i det jeg gjør og hjelper meg i en tung hverdag hvor jeg har mest lyst til å la være. Det er også godt å ha noen i samme situasjon å snakke med.

 

Husk også at om man havner i den situasjonen at man har noen dager man spiser både usunt og har mindre motivasjon er ikke resten av slankingen ødelagt eller forjeves. Husk at det alltid kan rettes opp igjen. Dette er noe jeg minner meg selv på de gangene jeg har spist ting som jeg ikke skulle ha spist.

 

Jeg heier på oss alle, og for at 2016 skal bli året med forandring! Hepp, hepp, hepp. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ant(h)iShake

 

Det er viktig å ha mange støttespillere. Jeg skiftet fastlege for ca. 6 måneder siden, og jeg er så vanvittig glad for at jeg skiftet. Hun spør meg hver gang jeg er der om hvordan GR går og booster meg til å fortsette. Ei dame med tæl og som støtter meg så vanvittig! Jeg har også en familie og samboer som støtter meg 110% i det jeg gjør og hjelper meg i en tung hverdag hvor jeg har mest lyst til å la være. Det er også godt å ha noen i samme situasjon å snakke med.

 

 

Det gjør en utrolig stor forskjell å ha en fastlege som skjønner utfordringen og spiller på lag. Den forrige fastlegen min (var dyktig og effektig, men..) var av den oppfatning at det var nok å informere om vekttap handler om å spise mindre og trimme mer. Det kan jo forsåvidt stemme, men pluss og minus kan være utfordrende likevel. :unsure:

 

Går du på GR kurs, eller er det eget prosjekt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enitra91

Det gjør en utrolig stor forskjell å ha en fastlege som skjønner utfordringen og spiller på lag. Den forrige fastlegen min (var dyktig og effektig, men..) var av den oppfatning at det var nok å informere om vekttap handler om å spise mindre og trimme mer. Det kan jo forsåvidt stemme, men pluss og minus kan være utfordrende likevel. :unsure:/>

 

Går du på GR kurs, eller er det eget prosjekt? :)/>

 

Så absolutt! Selv om de er flinke til å informere om hvordan det skal gjøres og alt dette, vil ikke det si at det er lett å gjennomføre det. Og hvertfall ikke hvis de mener det er bare å gjøre det uten hjelp fra andre. Selvfølgelig må man gjøre jobben selv, men støttespillere er med på å gjøre det mer oppnåelig. :)

 

Jeg går på GR kurs, og føler jeg får veldig mye ut av å gå på kurs med flere som er i samme situasjon. Det gir også en ekstra boost at jeg må veie meg foran kursleder hver uke. :) Hva med deg? Går du GR kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ant(h)iShake

Hei Nelly82 ^_^

 

- og Enitra91 ^_^

 

Ser ut til at vi mistet trådstarteren. :unsure:

 

Jeg går ikke på gr-kurs, for langt til nærmeste (og på nettkurs jukser jeg bare meg selv). Så jeg skal holde meny 3 på egenhånd. 1900 kcal er jo ikke lite, men jeg er så glad i mat - mer enn 1900 kcal iallefall, så jeg jobber hardt med saken. Og så må jeg være påpasselig med å ikke slutte å veie maten, for da spiser jeg glatt mer.

 

Skal egentlig ned over 40 kilo, men på det forumet var det enda mindre trafikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satser vi på at vi kan få i gang noe her! =) Flink du er som skal gjøre dette uten kurs, en stor motivasjon for meg er at jeg syns det er så pinlig at det blir fortalt høyt hvor "dårlig" jeg er.... Er også veldig glad i mat, og har lett for å lande på sofaen etter jobb, men kjøleskapet ikke altfor langt vekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

e='slankemamman' timestamp='1448878179' post='431511']

Hei alle sammen! Føler kanskje det er dødfødt å prøve få noe tilbakemeldinger her da jeg leser meg gjennom flere forskjellige tråder, og det er lite svar å få. Men jeg prøver :-)

 

Jeg 21 år, mamma til 2 gutter på 2 måneder og 1,5 år. Etter 3 år med samboer, usunt kosthold og to tette svangerskap er det på tide med en forandring. Humøret er ikke der det burde, ikke energien heller og ei heller overskudd til mine to små.

 

Gikk på kurs i 2013, og gikk ned 5 kg og var fornøyd med det. Så ble jeg gravid, og klarte ikke fortsette med det sunne kostholdet. Nå spiser jeg det jeg kommer over og det jeg har lyst på, da gjerne sjokolade, pizza, kebab og potetgull. Også må vi ikke glemme pepsi max!! Men jeg elsker også grønnsaker, men ser på det som ett ork å skrelle ei gulrot.

 

Jeg har bestemt meg for at 2016 skal bli MITT år, og bruker den mest usunne måneden i året til å starte. Men jeg trenger tid på å venne meg til å klare spise regelmessig gjennom dagen. Nå går det som regel i kun ett måltid, og det er middag. Da gjerne noe usunt, og etter ungenes leggetid. Da er det rett på butikken og handle det jeg kommer over.. Har en samboer som sier han skal støtte meg, og gjør det. MEN jeg blir nesten sur hver gang han ikke kommer hjem med sjokolade hvis det stod på handlelista.

 

 

 

Så, da starter jeg i DAG. Ikke noen "jeg venter til i morgen, må bare ha en siste usunn dag", den har jeg prøvd for mange ganger før. Nå SKAL SKAL SKAL jeg!! Vekta i dag viste 96.6 kg og samlet cm på kroppen er 488.8. Ikke noe å bli stolt av, men jeg skal vise alle at jeg klarer. Og jeg vil være den beste mammaen for mine to små.

 

Målet er å komme seg ned på 65 kg, og med 1 kg i uka skal jeg være der i starten av juli 2016. Bare her mister jeg nesten motivasjonen, jeg er en person som vil ha resultatene helt NÅ, men det gjør seg ikke selv. Av erfaring fra sist kurs, fløy kiloene litt raskere de første ukene. Så i løpet av desember er målet mitt å være nede på 92 kg. Nytt delmål kommer 1 januar, da jeg ser hvordan det har gått og hva jeg kan forvente av meg selv. Tror nok 1 kilo i uka er litt for urealistisk, men det kommer både gode uker og dårlige uker, vi får se om jeg blir å justerte ned til 0,5 kg etterhvert.

 

Hvordan skal jeg greie dette? Jo;

- telle kalorier til punkt og prikke

- komme meg opp av sofaen og ut, trille minst 30 minutter nå i starten og øke etterhvert

- si NEI når det kommer til alt av usunnheter andre tilbyr meg

- finne ut hva jeg kan gjøre når jeg får lyst på noe. Tyggis, pusse tenner, spiste ei gulrot?

 

Frem til 21 desember skal jeg holde meg unna alt det usunne alle dager, utenom lørdagskvelden. Da skal jeg unne meg en halv melkerull og 1-2 glass pepsi max. Godteristoppen får vi utsette til nyåret.

 

Noen andre som vil være med? Hadde vært fint med hvertfall en person til som ville vært med meg på veien, da blir det så mye enklere. Kommer uansett til å skrive her hvertfall hver mandag (veiedag), for at andre som vil kan lese om meg og mine erfaringer.

 

Ha en fin slankeuke!

 

 

Hei !

Jeg har begynt på GR for å nå måle mitt i år. Har om trent samme mål som deg . Synes det er hardt men prøver å ta en uke av gangen. Vis jeg følger planen er jeg i mål før jul. Vi må bare stå på så kommer vi til mål ;-) .

Ha en super uke !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...