Gå til innhold

Min reise.


Gjest Ant(h)iShake
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Ant(h)iShake

Hei - til dere som fortsatt ser innom forumet av og til (og like mye for min egen del)!

Jeg er noenlunde ny her, men ikke ny i "må ned 40 kilo eller mer", for jeg har vært 'eller-mer' for tung i mange år. :rolleyes:/>

 

De siste årene har vært min reise nedover. Jeg gikk først ned 20 kilo, og nå har jeg snart gått opp alle kiloene igjen. Det som tvang meg igang med nedoverkampen igjen var en episode av Petter Uteligger, mat er mitt dop. ;)/> Jeg er flink å be om hjelp (og får gjerne hjelp hos fastlegen min; det fantastiske mennesket!) og har derfor bedt om hjelp på nytt igjen, omtrent samtidig som jeg innså at jeg skulle selvfølgelig be om hjelp FØR jeg la på meg 20 kilo igjen.

 

Det går ikke så fort med meg, og jeg har heller ingen tanker om at jeg kommer til å fly ned i vekt (selv om det hadde vært fint). Denne gangen har jeg også bedt om å bli henvist for vurdering for 'slankeoperajon', denne kampen har vart over flere tiår - dersom jeg ikke greier det selv må det kanskje mer drastiske midler til.

 

Og i mellomtiden prøver jeg å gjøre det på den gode gamle måten med mat og trening. Jeg skal følge meny 3 framover, så får vi se om jeg klarer det da! B)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ant(h)iShake

Her er det bare å svare seg selv. Men det er greit. Blir gode diskusjoner ut av slikt!

 

Denne uka er det igang med et opplegg som den flotte fastlegen min har henvist meg til (igjen...). Jeg kjente litt på nederlagfølelsen ettersom jeg tydeligvis ikke skjønte nok sist (gikk opp i vekt - igjen :unsure:/> ) Jeg har iallefall kommet fram til at dette betyr at jeg i det minste fortsatt prøver, jeg har ikke gitt opp.

 

Jeg bruker fitnesspal på telefonen til å telle kalorier, det er så lurt at den kan lese strekkoder og dermed finner matvaren og energiinnhold! Jeg teller ikke slavisk, men for å gi meg selv en pekepinn på hvor jeg ligger - skal ha 1900 kcal/dag og da er det greit at jeg har sett (IGJEN) hvor lite 10 gram hvitost for eksempel er. Jeg glemmer tydeligvis ganskje kjapt - i går kveld "glemte" jeg hvor mye energi det faktisk er i hvit castello (ost) og spiste altfor mye (igjen).

 

Og nå skal jeg pakke sammen og sove. Det finnes visstnok en sammenheng mellom lite søvn og overvekt, burde kanskje lagt meg for en time siden. :rolleyes:/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ant(h)iShake

Veiedag onsdag 06.01.16: -1,4 kilo

 

Men det skulle bare mangle, disse kiloene har kommet på i løpet av advent og har med å forsvinne i samme farta. :huh:/>

 

Jeg har byttet ut kjeks og twist-småspising med gulrot etter å ha lest en tråd inne på forum hvor det ble nevnt at man fint kan spise gulrot uten å skrelle den først. Viser seg at det går helt fint, ingen usmak, så da er det jo plutselig ikke lenger noe tiltak. Det stanser meg dessverre ikke i å finne en pose gummigodter innerst i et skap på kjøkkenet, og her sitter jeg å glor på posen mens jeg tenker at jeg selvfølgelig ikke skal ta flere. Vi snakker manglende selvkontroll B)/> 337 kcal pr 100 g - hele posen er 350 gram: hvilket betyr at bare litt småspising i den gjør at jeg er langt ute å kjøre med maten idag!

 

Akkurat dette med at jeg gjerne spiser alt jeg kommer over innerst i kjøkkenskapene på kveldene er en stor utfordring. :blink:/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ant(h)iShake

Det har vært ei lang uke. Jeg har vært dyktig god hele uka, måtte det fortsette :rolleyes:

 

Jeg er faktisk helt utslitt. Hadde tenkt å skrive om gårsdagens treningsøkt, men kjenner at jeg ikke klarer å samle tankene, så jeg får dele det imorgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ant(h)iShake

Jeg tenker at fokus er viktig for å holde tråden i dette med en bærekraftig livsstil, selv på dager som ikke går helt som planlagt. Oftest har det vært disse ikke fullt så gode dagene som har gjort at jeg faller av. Dagene blir en uke, to uker, og slik som sist: et år. Så jeg forsøker å være realistisk med hensyn til livsstil og utviklingen på den fronten - det kommer til å være gode og dårlige dager. Noen dager spiser jeg ting jeg kunne latt være å spise, andre dager burde jeg spist mer. Igår spiste jeg kake, og det var litt dumt. :rolleyes:/>

 

Jeg har hatt litt problemer med søvnen de siste dagene, føler at jeg sover på vakt og er i kampberedskap hele natta. Nå har jeg vært våken siden 4, så til sist fant jeg ut at jeg like gjerne kan svare meg selv her før jeg står opp og pakker gymbag, stopper hullet i treningstightsen min og lager frokost. Som stor dame må jeg ta litt ekstra godt vare på klærne, for det finnes bortimot ingenting i størrelse 52 i butikkene her jeg bor, alt må bestilles. Alle som har bestilt klær vet at det kan være mange omganger med returer (eller store bestillinger slik at man får prøve dlere størrelser) før klærne sitter som de skal.

 

Jeg mistenker allerede at det beste med denne dagen blir å få lov til å sove igjen i kveld, så det er vel bare å sette igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ant(h)iShake

Veiedag!

Onsdag 13.01.16: -0,7 kg

Totalt: -2,1 kg

 

Jeg skal fortelle noe rart. Jeg har gått ned de samme kiloene så mange ganger at jeg tar meg selv i å ikke engang telle med disse kiloene. Holdningen min er sånn at jeg tenker på hva jeg veide på mitt minste, før jeg la på meg igjen, og så går jeg automatisk ut fra at den reelle vektnedgangen ikke starter før jeg har kommet dit.

 

Det er naturligvis ikke slik det faktisk er, men det føles slik. Livsstilsendring handler mye om hva man føler og tenker, og det er viktig å være oppmerksom på dette. Det vi gir næring vokser.

 

Det betyr forresten at jeg forsøker å se lyst på dette med et sunnere kosthold og en sterkere kropp. MEN. Men det betyr ikke at jeg ikke synes at dette er slitsomt. Ikke nødvendigvis fysisk, men det er slitsomt å ha lyst på mat. Det er slitsomt å ikke spise det jeg har lyst på. Det er slitsomt å trene seg opp fra dårlig form. Jeg vet at mange synes det er enkelt, all ære til dem, jeg tviler vel egentlig på at det er så mange av dem her inne - da ville de neppe vært 40 kilo pluss overvektig. Jeg synes rett og slett det er slitsomt at mange rundt meg ikke skjønner at dette ikke er enkelt for meg. <_</>

 

Sånn. Jeg har klagd. Jeg har også spist det jeg skal idag og er ikke lenger sulten. Sulten er dessverre ikke det samme som å ha lyst på mat. "Sulten" og "lyst på mat" er to vidt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ant(h)iShake

Jada. Jeg henger fortsatt med. Idag vil jeg spise ALT, så da passer det bra å skrive noen ord.

 

Jeg vil spise brød med salami. Jeg vil spise maktrell i tomat og avocado. Jeg vil ha yoghurt. Grøt med smør og sukker! Kunne tenkt meg litt potetgull eller is med peanøtter og sjokoladesaus.

Jeg er så VELDIG fysen på noe godt, men jeg er ikke sulten. Jeg forsøker å slå meg til ro med at jeg faktisk ikke er sulten, så slipper jeg å gå 5 runder gjennom kjøkkenet for å åpne kjøkkenskapet. Ja, slik kan altså dagen til et matvrak se ut. La meg bare presisere at jeg ikke ville spist alt jeg nevnte, hadde nøyd meg med en av delene, helst is, peanøtter og sjokoladesaus (som stivner på isen - for å sikre meg rikelig med mettet fett....)

 

Idag har jeg ikke trent heller. Det er for kaldt, jeg føler meg som ei humle i kulda; stiv og ubevegelig. Og så var det jo det at jeg ikke vil da, det er ganske tellende. Skritt-telleren min fungerer ikke, så jeg jukser litt idag. Imorgen er en ny dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ant(h)iShake

Idag så jeg meg selv i speilet og oppdaget at jeg jammen meg er tykk. Det burde ikke komme som en overraskelse på meg, jeg er vanligvis klar over dette, men jeg falt dessverre litt sammen. Det kommer til å gå årevis å gå ned all denne vekta jeg har samlet sammen. <_</>/>

 

Nå er det slik at jeg har to muligheter - jeg kan leve som jeg har gjort (og fortsette å legge på meg, gå ned 15 kilo, legge på meg, gå ned, etc. før jeg til slutt dør av hjertesykdom e.l.) eller jeg kan godta at jeg er sulten, sur og sliten en periode før dette går seg til. Jeg ventilerer litt nå, og det er greit, ingen forstår at dette ikke gir meg ny energi akkurat nå, det er bare en eneste lang sorgprosess over isen jeg ikke spiser, at frokosten er mindre enn jeg vil ha den og at jeg ikke forsyner meg to ganger til middag. Det handler fortsatt ikke om sult - det handler om lyst.

 

Jeg har forresten hatt ei litt tøff treningsøkt idag og kjenner meg ganske ferdig nå i ettertid. Det er helt greit. Gleder meg til imorgen, vedder en femmer på at jeg må rulles ut av senga. :lol:/> Treningsbiten liker jeg! Jeg liker å kjenne at kroppen fungerer, at jeg blir sterkere hele tida, balansen blir bedre. Så, alt er ikke svart ;)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bare lyst til å gi deg en klapp på skulderen og si hold ut :)

Min erfaring er at det går seg til. En kan finne lystbetonte greier som er bedre enn å spise for mye. Hva greiene er - tror jeg er helt individuelt. For meg har det vært fantstisk å bli sprekere - det smaker bedre enn nesten all mat jeg vet om. Også har det vært så utrolig godt å få større utvalg av klær. Hva som er bra for deg, er det bare du som vet.

Ikke gi deg :) Det blir bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ant(h)iShake

Takk for oppmuntringen Villelille :)/> Jeg er ikke veldig munter av meg for tida, bare veldig bevisst på hvor lang veien er. Helt feil fokus.

 

Jeg har forsøkt å jage meg selv ut å gå de to siste dagene, men det er så KALDT overalt at jeg ikke klarer. Imorgen skal jeg klare litt mer.

 

Helt ærlig. jeg sliter med å måle middagene mine. Alle andre måltider går greit, men middagen får jeg ikke til. Kanskje må jeg bare ta meg bedre tid og fokusere mer, for det er til middag at jeg virkelig kan finne på å putte i meg langt mer enn jeg skal ha (ja, og så til kvelds da...)

 

Målet mitt for uka er å måle middagen min! :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ant(h)iShake

Idag har jeg målt middagen min. Jeg har veid og regnet frokost, lunsj, middag og kvelds. Jeg synes jeg har vært flink! Hva synes dere? ;)/>

 

Det er jo for å unngå kalorifeller. Samtidig priser jeg meg lykkelig for at det er 1900 kcal jeg sikter på og ikke 1300.

 

Nå ble det ingen trim idag, jeg er for kald, for travel, for lat. :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ant(h)iShake

For å være helt ærlig har det vært lite trim denne uka. Jeg er kald, frosen, full av vann, hormonell og har ikke lyst å tenke at trim kan få meg til å føle meg bedre. Gi meg to dager til i denne tilstanden, så skal jeg trimme. Jeg spiser bra, altså, jeg spiser ordentlig mat i ok mengder. Jeg har gått ned nesten 4 kg til nå, men sliter fortsatt med at jeg ikke egentlig regner med dette. Det har noe å gjøre med at jeg logget inn på en app jeg har på telefonen (lastet ned i november) og da hadde jeg ei startvekt som er samme som jeg har nå - etter 4 kg ned. Jeg gremmes <_</>

 

Spist er spist, så akkurat det får jeg ikke gjort noe med ;)/>

 

Den siste tida har jeg tenkt over hva målet mitt er. Jeg har i mange år operert med et tall - målet mitt er 75. Nå er jeg ikke lenger sikker. Jeg tror målet mitt er 99, jeg skal være kjempefornøyd om jeg noen gang bare kommer under 100. Målet mitt er styrke, spenst og balanse. Jeg skal tenke over dette litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ant(h)iShake

Jeg gleder meg så til våren! Til lyse vårnetter, bar bakke, skudd på trærne, til å ikke måtte pakke oss inn i 100 lag klær før vi går ut.

 

Jeg er ferdig med å tenke over mål. Jeg har et overordnet mål om å ikke dø som følge av livsstilsykdom forårsaket av fedme, og det betyr at jeg må veie mindre og være fysisk aktiv. Målet mitt er å være normalvektig og aktiv (i motsetning til overvektig og inaktiv).

 

Mitt første delmål er 8 kg unna dagens vekt. Det vil bety at vårjakka passer igjen. Jeg går for det.

 

Imorgen skal jeg tenke litt over hvilke faktorer som er med meg og hvilke jeg kan trenge hjelp med. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - til dere som fortsatt ser innom forumet av og til (og like mye for min egen del)!

Jeg er noenlunde ny her, men ikke ny i "må ned 40 kilo eller mer", for jeg har vært 'eller-mer' for tung i mange år. :rolleyes:/>/>

 

De siste årene har vært min reise nedover. Jeg gikk først ned 20 kilo, og nå har jeg snart gått opp alle kiloene igjen. Det som tvang meg igang med nedoverkampen igjen var en episode av Petter Uteligger, mat er mitt dop. ;)/>/> Jeg er flink å be om hjelp (og får gjerne hjelp hos fastlegen min; det fantastiske mennesket!) og har derfor bedt om hjelp på nytt igjen, omtrent samtidig som jeg innså at jeg skulle selvfølgelig be om hjelp FØR jeg la på meg 20 kilo igjen.

 

Det går ikke så fort med meg, og jeg har heller ingen tanker om at jeg kommer til å fly ned i vekt (selv om det hadde vært fint). Denne gangen har jeg også bedt om å bli henvist for vurdering for 'slankeoperajon', denne kampen har vart over flere tiår - dersom jeg ikke greier det selv må det kanskje mer drastiske midler til.

 

Og i mellomtiden prøver jeg å gjøre det på den gode gamle måten med mat og trening. Jeg skal følge meny 3 framover, så får vi se om jeg klarer det da! B)/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - til dere som fortsatt ser innom forumet av og til (og like mye for min egen del)!

Jeg er noenlunde ny her, men ikke ny i "må ned 40 kilo eller mer", for jeg har vært 'eller-mer' for tung i mange år. :rolleyes:/>/>

 

De siste årene har vært min reise nedover. Jeg gikk først ned 20 kilo, og nå har jeg snart gått opp alle kiloene igjen. Det som tvang meg igang med nedoverkampen igjen var en episode av Petter Uteligger, mat er mitt dop. ;)/>/> Jeg er flink å be om hjelp (og får gjerne hjelp hos fastlegen min; det fantastiske mennesket!) og har derfor bedt om hjelp på nytt igjen, omtrent samtidig som jeg innså at jeg skulle selvfølgelig be om hjelp FØR jeg la på meg 20 kilo igjen.

 

Det går ikke så fort med meg, og jeg har heller ingen tanker om at jeg kommer til å fly ned i vekt (selv om det hadde vært fint). Denne gangen har jeg også bedt om å bli henvist for vurdering for 'slankeoperajon', denne kampen har vart over flere tiår - dersom jeg ikke greier det selv må det kanskje mer drastiske midler til.

 

Og i mellomtiden prøver jeg å gjøre det på den gode gamle måten med mat og trening. Jeg skal følge meny 3 framover, så får vi se om jeg klarer det da! B)/>/>

 

Hei på deg.

Jeg er ny her. jeg begynner på Maxi kurs til uka. Dette klarer du fint. vi må bare ta 1dag av gangen. Også må vi holde ut. Også er det viktig å finne noe gøy trening som vi kan holde på med i mange å. Vanngym er ikke så belastende for oss som er tunge. Og styrketrening øker forbrenningen. Men det viktigste er å ta vare på psyken i all omlegging av livsstil. Gjør noe som du synes er gøy og som gir deg overskudd. Vil gjerne hive meg på og være med på reisen din. Så kan du ta del i min reise. Klemz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ant(h)iShake

Hei hei Løva! Velkommen med på laget :D

Selv har jeg forsøkt å minne meg selv på vektklubben i noen dager nå, jeg er altså still going strong selv om jeg er stille :)

 

Jeg må si at jeg har mange redskaper og således også kunnskaper om hva som skal til for å oppnå en vektreduksjon og livsstilsendring, men jeg har bestemt meg for å også fokusere her på det som er vanskelig. Dersom jeg hadde greid å leve etter alt jeg kan og vet hadde jeg jo ikke vært her. Så jeg konfronterer utfordringer (gjett hvor mange ganger jeg stiller meg selv til veggs da...), jeg er endel oppgitt over mitt makelig anlagte indre barn og jeg nyter å kjenne at kroppen blir sterkere.

 

Det er dessverre slik at jeg fort blir utålmodig. Jeg har jobbet målrettet i flere uker og burde på magisk vis ha blitt slank nå, men fortsatt møter jeg dette tykke mennesket i speilet. Det er kjedelig og kjipt, og jeg må overtale meg selv til å ikke bare gi opp. Kunsten er jo å ikke gi opp. Jeg gjenkjenner et mønster, setter ord på det og fortsetter. Jeg har altså fortsatt ikke gitt opp og fortjener klapp på ryggen for det! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Gjest Sprekere

Veiedag!

Onsdag 13.01.16: -0,7 kg

Totalt: -2,1 kg

 

Jeg skal fortelle noe rart. Jeg har gått ned de samme kiloene så mange ganger at jeg tar meg selv i å ikke engang telle med disse kiloene. Holdningen min er sånn at jeg tenker på hva jeg veide på mitt minste, før jeg la på meg igjen, og så går jeg automatisk ut fra at den reelle vektnedgangen ikke starter før jeg har kommet dit.

 

Det er naturligvis ikke slik det faktisk er, men det føles slik. Livsstilsendring handler mye om hva man føler og tenker, og det er viktig å være oppmerksom på dette. Det vi gir næring vokser.

 

Det betyr forresten at jeg forsøker å se lyst på dette med et sunnere kosthold og en sterkere kropp. MEN. Men det betyr ikke at jeg ikke synes at dette er slitsomt. Ikke nødvendigvis fysisk, men det er slitsomt å ha lyst på mat. Det er slitsomt å ikke spise det jeg har lyst på. Det er slitsomt å trene seg opp fra dårlig form. Jeg vet at mange synes det er enkelt, all ære til dem, jeg tviler vel egentlig på at det er så mange av dem her inne - da ville de neppe vært 40 kilo pluss overvektig. Jeg synes rett og slett det er slitsomt at mange rundt meg ikke skjønner at dette ikke er enkelt for meg. <_</>/>/>

 

Sånn. Jeg har klagd. Jeg har også spist det jeg skal idag og er ikke lenger sulten. Sulten er dessverre ikke det samme som å ha lyst på mat. "Sulten" og "lyst på mat" er to vidt forskjellige ting.

 

Hei :-) Jeg kjenner igjen mye av det du skriver. Har tatt av 10 og 20 kg osv, men det er på igjen, pluss noen ekstra.. Men nå er jeg igang igjen. Jeg likte spesielt godt det du skrev om å først komme ned dit man var, så starter man på den reelle vektnedgangen. Det er akkurat sånn jeg føler det :-) Jeg må ned ca 14 kg, før jeg "Fortsetter" med "nye" kg. Starter på gr kurs første uken i mai og gleder meg veldig. Jeg veier forresten 121 kg nå. Veide for et års tid siden ca 108, etter 4 ukers livsstilsendrings opphold på opptreningssenter. Surt at alle kg jeg sleit av meg der, er på igjen, men er mer enn klar til å starte på`n igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...