Gå til innhold

Siste forsøk


Anbefalte innlegg

Dette er fjerde gang jeg prøver prosjekt slanking. Første gang var i 2011. Da gikk jeg ned 20 kg på halvannet år, og det var så lett! Jeg gikk opp igjen ti av dem, og de har jeg ikke klart å bli kvitt igjen siden.

 

Dette er siste forsøk! Jeg har ingen helseproblemer som følge av min overvekt, det er kun et kosmetisk problem. Derfor er dette siste gangen, får jeg det ikke til nå, så gir jeg bort klærne som er for små, og gjør mitt beste for å slå meg til ro med at dette er vekta jeg passer best i. Jeg er lei av å hele tiden tenke at "sånn skal kjøpe når jeg bare blir slank", jeg går rundt i de samme slitte buksene og utslitte skjørtene. Jeg vil ha klær som flatterer meg! Jeg har lyst til å føle at det er vits i å kjøpe kvalitetstøy, som holder mer enn et halvt års tid. Det er bedre for selvfølelsen, lommeboka og miljøet.

 

På mandag (er det ikke magisk hvordan det er så mye lettere å begynne på mandager?), så starter jeg på nytt igjen. Det som er igjen av snop etter julefeiringa går på dynga. 100% sukkerfri i januar, alkoholfri i ukedagene, samt vegetarmat i januar er planen for en god start. Min bedre halvdel og jeg er på jakt etter huskjøp, og dermed trenger vi spare penger. Heldigvis er sunn mat billig!

 

Jeg kommer til å bruke denne tråden til å surve, filosofere og registrere. Likesinnede survere er hjertelig velkomne til å delta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eplereke

Mandager er magiske! Samtidig er det en fin dag å legge veiingen, da blir motivasjonen sterkere for å være flink i helgen også.

 

Det er veldig viktig det du sier, å finne et sted på kurven hvor du selv trives. Hvorvidt det er 10kg over forventet trivselsvekt, spiller ingen rolle. Man har alle et tall man jobber mot(skriver jobber MOT, da man sjelden blir fornøyd uansett!) :)/>

 

Det er jo i teori og praksis veldig enkelt å gå ned i vekt, men det vanskelige er jobben med å holde seg der man ønsker. Det er derfor enda viktigere å legge en plan som går på "hva nå?". Hvordan skal du klare å holde deg på antatt trivselsvekt? :)/>

 

Stiller disse spm for også å belyse for meg selv..

 

Jeg har 10kg jeg ønsker å kvitte meg med, veiedag mandager.. Jeg tror jeg kommer til å trives med -10kg, men hvem vet? Kanskje jeg finner en ny trivselsvekt når -10kg er nådd. Jeg må uansett planlegge hvordan jeg skal klare å holde meg på trivselsvekt :)/>

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til til deg også!

 

Jeg har litt trua denne gangen, jeg har spent på meg fitbitarmbåndet mitt, kastet det som var igjen av snop etter jula, og satt opp meny for første uke. Er ikke så verst start om ikke annet.

 

Jeg syntes selv at jeg så helt fantastisk ut da jeg var nede etter første runde slanking, fremdeles ingen sylfide, men jeg både så ut og følte meg som en skikkelig friskus. Vi får se nå, jeg sikter på en halv kilo i uka, og da burde jeg i teorien være i mål i midten av mai. Så var det det med å holde trivselsvekt, som du sier. Sist så gikk jeg jo bare opp igjen. Planen den gang var å veie meg ukentlig, og sette i gang ny kaloritelling hvis jeg kom opp på 69 kg (da var målet 66), for å slippe at veien ned skulle bli så lang igjen. Jeg tror fremdeles at det er en god plan. Det gjelder bare å holde seg til den! (For det gjorde jeg jo ikke sist).

 

Nå kom jeg meg på vekta i går, og dommen er 78 kg, da passer det bra med et tikilos mål, og å komme ned til 68 kg.

 

Har du noen lure planer for å holde vekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eplereke

Så bra! Man må tro på seg selv, gøy når andre tror på en også!

 

Jeg har samme plan som deg når vektmåmet er nådd. Jeg skal fortsette å veie meg ukentlig, registrere det jeg putter i gapet og gå sakte frem i begynnelsen. Jeg må lære meg hva trivselsvekta krever av energi for å holde seg der jeg vil at den skal være... Øke kaloriinntaket med feks. 100 i toukersperioder og se hva det gjør for meg. En sier jo at man må jobbe med å holde vekten stabil i et par år før kroppen godtar det.. Har satt meg et nedre- og et øvre vektvindu på +/- 5kg, hvor trivselsvekten er i midten. Må jo se an litt fra uke til uke hvordan der går og gjøre de endringene som må til underveis :)

 

Dette ble langt!

 

Jeg har et par jeans som liksom er målet mitt, der husker jeg at jeg trivdes, det var iallefall da :)

 

Idag viser vekten 82,1 kg.. Jeg har satt 73 som min trivselsvekt foreløpig :)

 

Jeg er forøvrig 180cm, hvor mange er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 167cm. Så hvis jeg når målet denne gangen får jeg BMI på 24,4. Jeg tror nok ikke BMI er det beste målet for meg egentlig, men det er jo uansett trivlig å ligge innafor "normalen".

 

Jeg har brukt mye tid og energi på å filosofere over hvorfor jeg ikke klarer gå ned i vekt. Jeg har egentlig alle forutsetninger. Jeg har en normalt aktiv livsstil, går lange turer med hund hver dag, trener styrke 2-3 ganger i uka, og vet utmerket godt hva slags mat som er bra for meg og ikke. Jeg spiser mye grønt, ikke overvettes mye frukt men mye grønnsaker. Problemet for meg er at jeg spiser for mye dritmat i tillegg. Sjokolade og ostepop mer eller mindre konstant. Og jeg veit jo utmerket godt at det ikke er bra! Jeg har til og med diabetes i familien, så jeg har all verdens grunner til å holde meg unna søte saker. Allikevel trøkker jeg innpå. Det må jo være noe som sitter mellom øra? 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eplereke

Garantert! Jeg også er en synder på drittmat og snop, kanskje aller mest på bakst. Der er jeg svak! Skikkelig svak!!

Men jeg hadde to mnd(23.okt-23.des) med godtestopp. Tillot megselv en dessert i uka, men det fristet ikke. Jeg må lære meg en balanse mellom ingenting og alt. Jeg prøver ingenting først, så får jeg legge til litt og litt. Hvis lørdagsgodt kan bli en positivitiet igjen, slik jeg husker fra da jeg var liten.. Sukk :) hehe! Iallefall, godtestoppen resulterte i -8kg, og at vekten ikke økte noe over jula! Til min store overraskelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat sånn det er for meg og! Hvis jeg først spiser snop har jeg null kontroll. Når jeg først stopper helt så er det egentlig ikke så vanskelig, og så prøver jeg å innføre litt og litt igjen, og det går bra en stund. Og så plutselig sitter jeg der på en tirsdag ettermiddag med en plate melkesjokolade innabords før klokka seks og bare tenker "i alle dager, hva skjedde nå?"

 

Jeg er ikke klar for tanken på å gi opp sukker helt, sånn for evig og alltid. Men jeg må kanskje innse for meg selv at jeg må holde meg til anledninger som helt reelt er spesielle. En gang i uka kan fort være for ofte for at jeg skal klare å beholde kontrollen tror jeg. Og den innrømmelsen sitter rett og slett ganske dypt :/

 

Det var smart å øke kalorimengden gradvis når du når matchvekt forresten, jeg har alltid sluttet å telle når jeg kommer i mål, og tenkt at jeg skal begynne hvis det skeier ut igjen. Men det kan jo godt hende at det å øke mengden gradvis til man finner der man står stille er vesentlig smartere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eplereke

Jeg tenker (og håper) at en dessert kan tilfredsstille behovet og ønsket om å spise noe godt. Motovasjonen øker når man ser på vekta samtidig som søtsuget avtar ved å begrense seg. Jeg kommer aldri til å se på grønnsaker og dipp som godteri, det må jeg ærlig innrømme.. Det er bakst, godteri etc som er godt i mine øyne :) haha! Finnes ikke sunt godt i den forstand.

 

Det er jo, som de så fint kaller det, en livsstilsendring vi må foreta oss iom at den livsstilen vi har hatt har fått oss opp i vekt. Vi må finne et nullpunkt vi trives med og kan leve med. Det hele går jo på å ikke innta mer enn kroppen har behov for. Her må man være beinhard og innse fakta at man må passe på hva man putter i munnen, ikke bare når vi slanker oss.

 

Kjenner jo at kroppen er fornøyd når jeg spiser riktig og at jeg ikke egentlig har et behov for mer mat, men det er jo alltids plass.. Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med det. I dag ble jeg nødet inn på kaffe av et eldre ektepar. Så ble jeg nødet til å forsyne meg både en og to ganger av restene etter julekakene deres. Det er litt dårlig gjort egentlig, det finnes ingen ålreit måte å si nei til å komme inn på kaffe i den settinga jeg var i. Det er mulig det finnes en sosialt akseptabel måte å komme seg unna å spise småkaker, men jeg har ikke funnet den. Og det er jo selvsagt bare hyggelig! Selvsagt er det! Ålreite folk og hyggelig å bli spurt. Men det er veldig irriterende når kaloribudsjettet sprekker fordi man blir vennlig tvunget til å spise feite, smakløse småkaker..

 

Så joda, neida. Nå er jeg 200 kcal over, og veit at jeg blir sulten igjen i kveld. Resten av uka har gått bra da, så jeg regner med at det skal komme i mål. Nå kommer straks helga, det er min store utfordring hver gang! På den ene siden er jeg mye mer fysisk aktiv (spes nå på vintern når det er mørkt da jeg kommer hjem fra jobb), meeen på den andre siden er det vanskelig å ikke tenke at man skal kose seg litt da. Det er jo helga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eplereke

Der klarer jeg faktisk å stå imot altså! Jeg takker ja til kaffe, men neitakk til kaker. Klapp på skulderen. Var på kaffe igår, da ble det satt frem en av mine favoritter fra julen- nemlog Sarah Bernhardt! Jeg smakte ikke engang!

Men unsett, 200kcal over er jo ikke allverdens, bare å spise litt mondre en annen dag eller bevege deg mer :)

 

Helgen ja, man forbinder helgen med kos. Jeg husker engang det var en som kommenterte dette med "jeg spiser godteri kun i helgene". Vedkommende sa at helgen beregner man som fredag, lørdag og søndag. Det er 3/7 dager per uke. Mange starter også helgen litt på torsdag, som en slags oppvarming, hehe :)

 

Jeg skal være beinhard! Jeg registrerer alt jeg gaper over hele helgen, men jeg skal ikke ha noe godteri da. På søndag skal jeg i bursdag til min svigerinne, hun har bedt meg om gulrotkaken min. Det er en IKKE mager variant, selvom gulroten tilfører en av fem, hehe! Det får bli min dessertkvote, hvis jeg i det hele tatt skal ha noe.. Prøve å motstå. Jeg veeet jo akkurat hvordan den smaker, hvor god den er, så jeg behøver ikke å smake den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du flinkere enn meg altså! Jeg klarer meg stort sett hvis folk bare setter fram med et litt sånn normalt "bare forsyn dere", men ved konstant nødig har jeg lite å stille opp med.. Jeg har prøvd alle mulige taktikker, ta en og så la den ligge på tallerkenen halvspist, spise så sakte jeg overhodet klarer, bytte tema, osv osv. Denne mannen avbryter for å si "forsyn dykk nå!", selv når jeg sitter der med kake i munnen og kake på fatet. Jeg vurderte et øyeblikk å lyve på meg brå diabetes. Men det aner meg at han hadde klart å finne noe uten sukker men med tilsvarende mye fett. Er heldigvis ikke innom så ofte da. Får trøste meg med det.

 

Det er vanskelig å stå i mot når man baker selv. Men det er klart, du kan jo i teorien bake den når som helst! Det demper presset på å spise akkurat nå :) Potensielt ;)

 

Jeg har satt meg på hel sukkerfri fram til 29. jan (må bare se bort fra småkakefadesen i går). Samboer er på lag, så det håper jeg går bra, men er spent på lørdagskvelden. Det er godt med et glass vin.. Og jeg har jo ikke egentlig lovet meg selv hvit uke heller. Så vi får se hva kaloribudsjettet tillater :) Jeg tenkte gi meg selv opp til 1700 kcal på lørdag. Crazy :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eplereke

Man må rett og slett finne nye ting som inngår i betegnelsen "kos" :)

 

Et glass vin blir det nok her og, men alt går inn i registeret da.

Er spent på hva mandagen sier, det er foreløpig nok motivasjon til å holde planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eplereke

Om det ble kale igår? JEPP!! Hehehe, og sjokolade, men bare litt 😊 Må jobbe litt mer med praksisen kjenner jeg, men jeg holdt meg kun til en dag, det er litt innafor iom at jeg har en dessert i uka.. Sjokolade er dessert..? 😜

Tross kaken og sjokoladen, viser dagens vekt 80,9 kg. Godt fornøyd med det. BMI viser 24,7 = normalvektig! ðŸ‘ðŸ»

 

Hvordan har helgen din vært og hvordan har det gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, litt er bedre enn mye!

På lørdag var jeg flink, jeg hadde gitt meg selv litt ekstra kalorier å gå på, så jeg tok et glass vin og litt mørk sjokkois, alt var greit. Så kom samboer med en diger bolle popcorn, og da ble det gæli. Endte på 2300 kcal på lørdag, og det er vesentlig mer enn jeg ligger på til vanlig! Søndag var jeg flink igjen da.

 

Vekta viste 76,2 i dag, det er 1,8kg ned fra forrige søndag. Jeg tror nok helst at det viser 78 kg ikke var helt reell vekt forrige gang, men jeg tar det uansett som en supermotiverende start :)

 

I dag skal jeg ut og spise med mamma, hun har bursdag. Så jeg skal se om jeg klarer å holde igjen helt fra lunsj i tolvtida til middag kl syv i kveld. Restaurantmiddag er jo aldri kalorifattig, så jeg må forberede veien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en helg er på plass. I dag har jeg gått to timer på ski, og internett og alle mulige treningsapper informerer meg om at jeg da har forbrent dritmye kcalorier!

 

Uka har gått helt ypperlig, jeg har et snitt på godt under 1600 kcal per dag, og er derfor godt optimist til veiing i morgen. Jeg håper og tror at det går veien denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eplereke

Så flink du har vært! Jeg har vært alt annet enn flink! Hehe, jeg tror jeg har nådd det berømte vektplatået og med det dalte motivasjonen litt. Vekten viser idag 81,5 dvs 0,6kg opp fra forrige mandag. Men jeg må endre aktivitetsnivået, så nå er det spinning på timeplanen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...