Gå til innhold

Jogging😊


Gjest minsin33
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest minsin33

Hei😊 Er så lei av å lese inne på disse treningssidene hvor "alle" jogger 25 km/t og noe mindre er for pyser... Jeg lurer litt på hva som er grei fart for dere og om noen har tips om hvordan jeg øker fart? Jeg er 172cm og 72 kg, jogger på 8,5 på grusvei med litt opp og litt ned. Jeg jogger ca 30 minutter. Delmål 1 er å klare 5 km på 30 minutter, jeg har lyst å løpe isteden for å jogge. Har sluttet å røyke (30 om dagen) og jeg har astma så det holder for meg om jeg klarer det! Noen som kan dele tips og triks som er realistiske med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Hei! 25 km/t, intet mindre :lol:

 

Det som er anbefalt for å øke farten er vel intervalltrening og raske drag.

 

"Gullstandarden" for intervaller er visst 4x4, dvs rolig oppvarming,4-minutters intervall med relativt intensiv løping, 2 eller 3 minutters pause, nytt intervall etc. til du har løpt 4 intervaller. Hvis det blir for tøft med 4-minutters intervaller kan du begynne med 2-minutters intervaller med 1 min pause. Da er det lurt med litt flere intervaller, f.eks. 5 eller 6.

 

Det er ellers lurt å variere mellom intervalltrening og rolige turer. Mot slutten av en rolig tur kan du evt legge inn 4-5 kjappe drag hvor du løper 100 meter så raskt du kan med god teknikk, går tilbake og gjentar til du har sprintet 4 eller 5 ganger.

 

Jeg brukte denne oppskriften da jeg trente meg opp fra dårlig form etter omfattende behandling til å løpe min første halvmaraton på seks måneder i fjor, så jeg kan skrive under på at det fungerer. Løp halvmaraton med en snittfart på noe over 10 km/t. Ingen racerfart, men jeg var godt fornøyd! Masse lykke til med din trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...