Gå til innhold

Tulla strever videre


Gjest Tulla69
 Share

Anbefalte innlegg

Da er 2017 et faktum, en fin juleferie med familiebesøk, masse god mat og hygge er over, og jeg er tilbake her inne.

 

Jeg fikk nok av vektfokus i en travel hverdag, og har derfor hatt en liten pause fra forum. Vekta har likevel noenlunde holdt seg stabil, men jeg ligger litt over komfortsonen. Planen er fortsatt å krype ned under 65, kanskje helst ligge rundt 63-64 kg. På mine 172 cm og med min kropp tror jeg det er passe.

 

Jeg kjenner at viljestyrken er sånn passe, men fikk en enorm boost i morges, da jeg kunne fastslå at julas utskeielser ikke har satt seg på kroppen i det hele tatt. Jeg har ikke hatt vekt siden før jul, og merket i og for seg at klærne ikke strammet, men torde ikke å tro på det.

 

Hemmeligheten er selvfølgelig masse trening - mye mer enn vanlig. Jeg begynte de fleste av dagene med en time på mølla og gjorde jeg ikke det, ble det lange turer til fots og på ski.

 

Og det er vi vel ved kjernen av det jeg ønsker å oppnå - kosthold og trening i balanse i en kropp jeg føler meg vel i.

 

Jeg er avhengig av å trene for å fungere i hverdagen. Trening gjør også at jeg kan spise mer, og jeg er glad i mat! Liker å løpe og danse, liker ikke så godt styrketrening men er klar over at det må til, så jeg strever med å inkludere nok styrke. Fjoråret var preget av løpeskade, så jeg må trene mer fornuftig i år. For løpe vil jeg.

 

Siden jeg tross alt er veldig nær mitt ønskevektbelte holder jeg meg her inne. Jeg skal prøve å oppdatere regelmessig og krype sakte og forsiktig ned mot ønskevekta. Hvis jeg er flink burde det gå på et par måneder.

 

En, to, tre - fokus! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Og det er vi vel ved kjernen av det jeg ønsker å oppnå - kosthold og trening i balanse i en kropp jeg føler meg vel i.

Bra sagt! Tror jaggu santen at det er noe sånt jeg er ute etter også! Dvs jeg hadde det jo, helt til ting plutselig begynte å skli ut... Trente i julen jeg også, men i motsetning til deg ikke på langt nær nok til at ikke utskeielsene har satt sine spor! :) Men det som er litt deilig oppi det hele er at når jeg gjør som jeg gjorde i julen kjenner jeg, i motsetning til hva jeg gjorde før hele denne vektnedgangprosessen startet for maaange år siden, hva det gjør med kroppen og hvor uggen den blir! Aldri så gale at det ikke er godt for noe, og det har hittil gått veldig greit å hente seg inn igjen - vi satser på at det fortsetter like bra. :)

 

God helg til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit inn, Krusmynte!

 

Ja, målet er jeg veldig fornøyd med, men så var det utførelsen da! Hehe, om jeg klarte julen godt strever jeg nå med "etterjulen".

 

Jeg rakk ikke mer enn å skrive de forrige innleggene før jeg pådro meg årets influensa. Og dessverre har den bare tatt aktivitetsnivået, ikke appetitten. Jeg har dessuten veldig vondt i halsen, og spising er det eneste som lindrer, så dette lover ikke godt.

 

Trenger jeg å legge til at jeg i ren selvmedlidenhet har snublet i kakerestene fra jula? :rolleyes:

 

Jaja. Gjort får være gjort og spist spist, og så får jeg gjøre opp status og plukke meg opp igjen når hverdagen kommer tilbake. Det er tross alt hverdager det er flest av.

 

Ellers er jeg helt enig med deg - det er veldig stor forskjell på en kropp som får sunn mat og fysisk trening og en som ikke får det. Og det er den godfølelsen vi vil ha!

 

Jeg tar også med på den positive siden at ryggen først i dag har begynt å krangle litt, og det bare såvidt. Den er heldigvis mye bedre enn før, og det kan jeg helt sikkert takke treningen for.

 

Riktig god helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her går det den veien høna sparker om dagen. Jeg er ennå langt fra bra, og gikk sikkert for tidlig på jobb. Så jeg har hostet og hanglet meg gjennom uka, og kommer vel til å fortsette med det, for det blir bare mer stress av å være hjemme :(

 

Jeg har ikke fått trent siden juleferien, men appetitten har dessverre ikke uteblitt, så jeg har nok lagt på meg en kilo. Nå er imidlertid pepperkakerestene fortært, så de kan ikke friste lenger. Og før eller siden må jeg da vel bli frisk igjen? :blink:

 

Håper det går bedre med dere andre her inne! Jeg ser av nettsidene til treningssenteret mitt at det blir en overfylt fornøyelse når jeg endelig kommer meg i gang igjen, så nyttårsforsettene har i det minste holdt de første ukene! ;)

 

Ønsker alle en god uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Så kjipt at du fortsatt ikke er i form! Det er slitsomt å gå på den måten over lengre tid, og det er lett å si i etterpåklokskapen at man nok skulle holdt seg hjemme noen dager ekstra, men... Lettere sagt enn gjort! For ikke å snakke om at det er mye lettere å si til andre at de skal holde seg hjemme enn det er å gjøre det selv... :)

 

Travelt på treningssenter, ja. Jeg var så overrasket første uken over hvor lite folk det var, så gikk det opp for meg at mye av klientellet der jeg går er studenter og universitet og høyskoler begynte først 9. januar. Du kan si det sånn at den dagen var det komplett kaos! Men mandager er jo som oftest de travleste, og onsdag da jeg trente var det adskillig roligere. Nå har ikke mitt senter timer, men hører av andre at der er det lange ventelister og at du mer eller mindre må være online når de åpner for å klare å få plass! Så sånn sett er det nesten likegreit å være litt syk i januar så man har en god unnskyldning for å holde seg unna litt. ;)

 

Hos meg er helsen på plass (dvs jeg har jo alltid vært syk på sjelen) og kostholdet går greit i ukene men mindre greit i helgene, men har likevel gått fint ned de første to ukene. Krysser fingre for at det fortsetter sånn.

 

Fortsatt god bedring til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for gode ønsker, Krusmynte! Jeg dukker opp fra skammens og frustrasjonens dyp for å gratulere deg med å være godt i gang. To ukers nedgang er jo flott! :D

 

Selv markerer jeg tre ukers OPPgang. 67,8 kg i dag, og nesten to kilo opp i sykdomsperioden. Er det mulig? :blink:

 

Men det vet jeg jo at det er. Ingen trening, slapp og i ulage men dessverre med appetitten intakt, og på toppen av det hele halsbetennelse som bare lindres av å spise. Jadda! :rolleyes:

 

Men nå er jeg frisk igjen. Var på tredemølla første gang i går, og spiste fornuftig, om enn litt mer enn meny 2. Det blir en utfordring å begrense appetitten og å finne tid til trening, men jeg må få det til, for slik som nå vil jeg ikke være. Nå er jeg jo minst tre kilo unna målet :(

 

Jaja. På den positive siden viser jula at jeg kan få til mye når forholdene ligger til rette. Så må jeg bare brette opp ermene og fokusere fremover. Jeg vet jeg tåler sykdom og treningsstopp dårlig, og nå har jeg fått bekreftet det. Så får jeg bare nullstille og starte på ny frisk.

 

Håper det fortsatt går rette veien for deg, Krusmynte! Og ønsker deg en riktig god uke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag, ny uke og mye muligheter. Jeg har kommet litt i gang med trening (men ikke så mye) og strammet litt inn på kosten, og noterer 0,8 kg ned på vekten i morges. Har hatt noen rare mandagsvekter så langt i år og har derfor ført tirsdager i stedet, så jeg får vel sjekke i morgen også.

 

Det er tungt å hele tiden skulle kjempe mot en kunstig stor appetitt og søvnmangel, men jeg strever videre...

 

And on that note - ha en riktig god uke! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Gjest Tulla69

Pip, pip - jeg titter såvidt innom for å markere at jeg fortsatt er i live, i det minste. Vektreduksjon aner jeg ikke lenger hva er, jeg siger for det meste oppover, ikke nedover, i vekt.

 

Har trent altfor lite i vår av forskjellige grunner, og jobber nok en gang litt med saken, men det går trått - jeg er sliten og sover dårlig. Løper litt, men klarer ikke å motivere meg for styrketrening, og all styrken jeg hadde er stort sett borte.

 

Vel, vel. Jeg prøver videre. Det går jo ikke an å gi opp! :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Hei Krusmynte! Hehe, sant nok at det er positivt å være i live :lol:

 

Men sliten er jeg. Jeg håper det blir mulig å hvile ut og snu trenden i sommer! Hvordan går det med deg om dagen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Krusmynte

Med meg går det egentlig forholdsvis greit. Er i gang med kurs igjen, begynte i mars og er nå på kurs nr. 2. Har vel gått ned rundt 4,5 kg mener jeg å huske (har ikke boken i nærheten) og har vel 3-4 igjen til jeg begynner å bli fornøyd. Fant ut at jeg måtte holdes litt i ørene, har ikke motivasjon til å holde på på egenhånd mer enn 2 uker før jeg mister fullstendig fokus og finner alle rare unnskyldninger for å ikke fortsette. Så da var det beste løsningen. :) Er i god rute, har en skreddersydd dress (herregud, det hørtes snobbete ut! Kjøpt på ferie i utlandet, billigere enn å kjøpe i butikk her :)) hvor buksen var for liten til jul som nå passer igjen, og det er deilig. Så krysser fingrene for at jeg klarer å holde fokus fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest Tulla69

Nå har jeg hatt en lang pause fra forum. Vet ikke egentlig om det var planlagt, men kanskje jeg trengte det. Har hatt hektiske dager med jobb og familie, og har prøvd å holde treningen i gang, men det har kostet i vår, og styrke vet jeg fortsatt ikke hva er ;)

 

Så hyggelig å se at du har vært innom, Krusmynte! Håper det fortsatt går bra med deg! :)

 

Jeg har ikke vært flink i matveien, men heller ikke helt uten kontroll , og vaker vel fortsatt rundt på høyt 67-tall som sist. Har ikke veid meg på en ukes tid nå, siden jeg er på sommerferie, men trener mer enn vanlig, så jeg tror ikke det går oppover med vekta, bare formen :lol:

 

Jeg løper litt på ank, er redd for fjorårets løperkne, men ruller og tøyer, og foreløpig går det fint. Mannen skal løpe halvmaraton i høst, og jeg prøver å følge hans regime, bare med lavere fart i tempoøktene.

 

Håpet er at jeg skal klare å snu vektpila i sommer, slik at jeg kan starte høsten rundt 66 kg. Klarer jeg det, fortsetter jeg på egen hånd og prøver å kjempe meg ned mot 64. Klarer jeg det ikke må jeg nok vurdere et kurs. Jeg er livredd for bare å skli gradvis oppover! :blink:

 

Ønsker eventuelle lesere en riktig god sommer!

 

Tulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja, nå er sommerferien over og fasiten klar. Jeg har egentlig hatt en fin sommer, men de siste par ukene ble ganske slitsomme på en god måte - vi pusser opp hjemme, og det var på høy tid! :P

 

Jeg har blitt i bedre form og litt strammere i fisken i sommer, men vekta sto lenge på stedet hvil - sikkert for mange restaurantbesøk...

 

Oppussing kombinert med jogging virker imidlertid å være effektivt, så det har gått av en drøy kilo på tampen av ferien :D

 

Jeg nådde ikke målet om 66 blank, men er på 66-tallet, og det får være bra nok til å prøve videre på egen hånd. Vil fortsatt gjerne under 65 kg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For et par dager siden så jeg for første gang siden begynnelsen av januar tallet 65.9 på vekta. Den gangen kom en langvarig forkjølelse/influensa og ødela mye. Forhåpentligvis går det litt bedre i høst!

 

Jeg var under 66 også i morges, og har skumle planer om en løpetur når jeg er ferdig med rockingen min. Trening er ikke den største biten av vektregulering, men for meg er det utvilsomt den viktigste. Uten trening går overskuddet, og med det viljestyrken, gjerne rett vest!

 

Jeg strever videre, men heldigvis uten å bruke penger på kurs :D

 

Ha en riktig god helg - hvis noen leser, da! Og selv om jeg fortsatt er en knapp kilo over vektbeltet, har jeg nå gått på apetittøkende medisiner i to og et halvt år, og veier nå det samme som da jeg startet. Det er verdt en liten klapp på egen skulder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Og så går september mot slutten. Den har vært travel og med noen opp- og nedturer, men vekten har vært ganske stabil, og det er bra - har ikke hatt overskudd til å prøve på vektnedgang denne måneden. Ser at jeg skrev jeg så 65.9 i forrige innlegg, og det var også mandagens vekt.

 

Fikk en forkjølelse som passiviserte meg en ukes tid, men har ellers hatt mine regelmessige løpeturer. Bruker rundt 500 kcal på en times rolig løping i følge pulsklokka, og siden jeg løper minst annenhver dag utgjør det iallfall et mellommåltid ekstra per dag, evt en litt større kveldsmat. Og mindre søtsug!

 

Burde jo trene styrke også, men har fortsatt ikke lært meg å like det - så for tiden strekker ikke viljestyrken til.

 

Nå blir det vel snart en løpetur med Mannen - han har hatt en vond tå, så den siste uka har jeg løpt alene. Det blir hyggelig med selskap igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nok en måned gått, og jeg oppfører meg som det passer på "hold vekten"-sidene ;)

 

Men stillstand på dette nivået er jo greit. Ser kanskje uanstrengt ut, men det er det ikke! Jeg tåler ikke mye slinger i valsen <_<

 

Treningen er dårligere om dagen, jeg har travle dager og høstmørket motiverer ikke til løpeturer. Har bare hatt to turer i uka de siste ukene, og det er langt dårligere enn i sommer.

 

Ellers går nå livet sin gang. Mye å gjøre på jobb, aktiviteter med barn på kveldstid og lande som slakt i stolen om kveldene. Men det er ikke så ille :)

 

Prosjekt for november: Få treningen på plass igjen. Ned de siste par kiloene? Ikke ennå :rolleyes:

 

Lykke til til alle! I kveld snur vi klokka og kan sove litt lenger igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En liten dipp ned. Sikkert fordi jeg ikke har trent den siste uka :P

 

Spøk til side, halsvondt og feber har ikke vært bra for appetitten. Jeg er delvis i gang igjen, men appetitten har ikke tatt seg skikkelig opp igjen ennå. Ikke orker jeg å trene ennå heller, så formen går den veien høna sparker. Spørs om jeg klarer å få dette til å vare, men akkurat nå er jeg innenfor vektbeltet mitt igjen for første gang på ganske lenge...

 

Ha en fortsatt god uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er jo litt moro å rapportere når en for en gangs skyld er innenfor vektbeltet sitt :D/ 64.3 i morges, men ikke mandag så jeg noterer ikke i grafen.

 

Appetitten kom tilbake og jeg gikk opp litt igjen i uka som gikk, før jeg plutselig, var nede igjen. Forstå det den som kan. I fjor løp jeg på første gang på to uker. Det gikk sakte og med skremmende høy puls! Form er virkelig ferskvare <_<

 

Men alt i alt skal jeg ikke klage. Får prøve å være fornuftig i helgen, for dette kjennes godt!

 

Det er spennende tider også. Kanskje det virker inn på vekta? Jeg har søkt jobb og har fått sterke positive signaler på 2.gangsintervjuet. Nye utfordringer frister. Kryss fingrene for meg!

 

Ønsker eventuelle lesere en riktig god helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mandag morgen og faktisk innenfor vektbeltet mitt. Det føles helt OK :D

 

Spørs hvordan det går videre nå som det nærmer seg jul, men utgangspunktet er iallfall godt. Og akkurat nå "fortjener" jeg min plass her inne ;)

 

Ha en riktig god uke!

 

Tulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En tulle i faresonen rapporterer inn. :blink: Nå trenger jeg disse sidene, og en dose selvdisiplin. Julas fristelser er over alt, vi har bakt verdens beste pepperkaker og jeg har latt humla suse i helgen og ønsker å fortsette med det... :rolleyes:

 

Men da blir det fort kilo. Og nå som spenningsnivået er mer eller mindre tilbake til normalen iallfall for en periode, forbrenner jeg nok mindre også. Selv om jeg har mine runder med hva-har-jeg-gjort! For det blir jobbskifte, med lengre dager og lengre reisevei. Men det fristet veldig med nye utfordringer!

 

Jaja. Klokket inn på 65.5 kg i morges, forhåpentligvis litt påvirket av stort saltinntak i går kveld. For jeg var trygt plantet på 64-tallet i hele forrige uke. Men jeg HAR spist for mye i helga... ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, da er vi midt i romjula. Håper alle har hatt en god jul så langt! Min har vært hyggelig, men med noen eldre slektninger som serverer utrolig mange repetisjoner - og ikke kan skjønne hvorfor vi ikke har fortalt dem ting de har hørt tusen ganger :(

 

Jula er skummel. Altfor mye mat, og jeg liker vår julemat! Vekta kryper litt oppover, men jeg har trent en del, og det hjelper noe. 65,8 kg i morges, og nå kan jeg nok ikke skylde på salt mat. Og vi skal på julebesøk til familie og bli til over nyttår... :rolleyes:

 

Jaja, det får gå som det går, og så får jeg brette opp ermene over nyttår. Skal prøve å løpe de fleste dager, og kanskje blir det en skitur eller to? Så blir forhåpentligvis skaden begrenset. I fjor kom faktisk vektøkningen først i januar, da jeg ble syk og hanglet lenge - med masse julekaker i huset. Håper jeg slipper en slik runde i år.

 

Fortsatt god juleferie til alle som måtte titte innom!

 

Tulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja, da er 2018 godt i gang og jeg finner endelig tid og ork til å titte inn hit!

Slutten av juleferien ble noe dramatisk - jeg falt stygt i en trapp og ble temmelig passivisert i noen uker. Dårlig søvn, ingen trening og rester av julekaker var en dårlig kombinasjon. Hevelser etter fallet ble gradvis erstattet av nytt fett, og nå veier jeg rundt 67 kg. Må prøve å ta meg sammen, men motivasjonen har ikke vært på topp så langt. 

Jeg har begynt å trene igjen, men kjenner at formen forsvant totalt i løpet av den knappe måneden jeg ikke kunne trene. Så øktene blir kortere og daffere. Men det må jo komme seg hvis jeg bare holder ut, og da blir det kanskje også lettere å gjøre noe med vekta - håper jeg! 

Ellers har det vært veldig travelt på jobb og mange endringer. Det tar mesteparten av fokuset mitt om dagen. 

Tulla ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...