Gå til innhold

Hvordan ser måltidsplanen deres ut? Er ny her:)


Gjest Tingeling
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Tingeling

Hei alle sammen

 

Er ny på GR. Veier 120kg og ønsker å komme meg ned på 75kg, men første delmål er å ikke være tresifret lenger. Er ellers tobarns mamma.

 

Burde kanskje gått på meny 3 men er ikke vandt til å spise så mye mat så prøver meg på meny 2. Jeg lurer fælt på hvordan jeg skal fordele kaloriene sånn at jeg spiser 1600 kcal i løpet av dagen.

 

Frokost 220 kcal

Mellommåltid 220 kcal

Lunsj 220 kcal

Mellommåltid 220 kcal

Middag 400kcal

Kveldsmat 220kcal

 

Gjenstår fremdeles 100kcal. Hvor kan jeg putte inn disse uten at det blir feil?

 

Trenger også tips til lunsj og mellommåltider da jeg oftest ikke kommer opp i nok kalorier.

 

Setter veldig pris på alle tilbakemeldinger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hvis du egentlig skal ligge på meny 3 vil jeg anbefale deg å gjøre dette. Jeg vet at mange sier at "jeg er ikke vant til å spise så mye", men noe har jo de fleste av oss gjort feil siden vi har blitt så overvektig som vi har blitt (har selv gått ned 45 kg). Det kan for all del være at en av feilene har vært å spise få, men store måltider og/eller tatt veldig feile valg, men kaloriinntaket har uansett vært større enn forbruket - det kan vi ihvertfall være enig om. :) Det kan virke vanskelig å få i seg så mange måltider i begynnelsen, men etterhvert blir man vant til det og faktisk sulten til hver måltid! Produktvalg er også viktig å tenke på, hvis man velger f.eks. de tynne Rytiva-knekkebrødene fordi det er få kalorier per knekkebrød må man også spise tilsvarende flere av dem for å få nok kalorier. Det kan bli litt mye, og da kan det være greit å heller velge f.eks. brød eller noen av de "hjemmebakte" knekkebrødene som er å få kjøpt i butikken. Så er det jo og sånn at 20 gram lettost nødvendigvis har færre kalorier enn vanlig ost, for å få samme kalorimengden trenger man nødvendigvis mer av den ene enn den andre. Vel spiser jeg generelt magert, men noen ting får du ikke ta fra meg og en av de tingene er vanlig Norvegia. Den er rett og slett hellig hos meg, og spiser heller litt mindre enn å gå over til lettvarianten. :)

 

Vanlig GR-meny er vel egentlig litt annerledes enn du skisserer over. Selv spiser jeg meny 2 og følgende måltider:

 

Frokost 220

Lunsj 220

Middag 400

Kvelds/mellommåltid 220

 

I tillegg skal man ha:

Frukt 200

Meieriprodukter 200

Nøtter 100

 

Men når det er sagt så følger jeg ikke dette helt slavisk - jeg registrerer alt jeg spiser og da blir f.eks. ost registrert automatisk som meieriprodukt når jeg legger det inn på frokosten. Det kan igjen bety at jeg må få i meg de 200 kaloriene andre steder, jeg synes f.eks. at 400 til middag er litt lite så det blir gjerne litt mer der. Nøtter er jeg ikke så glad i, men ordner meg med sunne fettstoffer via litt olja til matlaging, makrell i tomat på skivene e.l. Man lærer seg små triks etterhvert. :)

 

Når det gjelder lunsj og mellommåltider er det vel bare fantasien som setter grenser. Selv spiser jeg stort sett brødmat, men det går jo fint an å lage en salat med litt skinke i, en omelett, middagsrester fra i går, havregrøt med litt melk og bær e.l. Til mellommåltid kan du f.eks. spise et knekkebrød med litt pålegg, evt spise det sammen med en banan og ha dette som pålegg, en lettyoghurt med litt kornblanding osv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tingeling

Men hvordan ser en vanlig dag ut hos deg?

 

Her spiser jeg hver 2-3 time

Frokost kl 8-9

Mellommåltid 10-11

Lunsj 12-13

Mellommåltid 14-15

Middag 16-17

Kvelds 19-20

 

Unngår å spise etter 20.00 og tar kun et knekkebrød med litt pålegg oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Det varierer litt fra dag til dag, men på arbeidsdager frokost rundt 06.30, lunsj 11.30, middag rundt 16.30 og kvelds rundt 20.30. Innimellom der spiser jeg gjerne frukt, yoghurt o.l. - kall det gjerne mellommåltid om du vil.

 

Jeg skjønner jo godt at du synes det blir mange måltider når du spiser med såpass korte intervaller. Med en del senere start på dagen enn meg blir det jo færre timer å fordele måltidene på. :) Jeg rekker med god margin å bli sulten mellom måltidene mine, til tross for frukt e.l. mellom hovedmåltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Frokost: Starter dagen vanligvis med grøt, enten havregrøt eøler byggrynsgrøt. Topping varierer mye, men går vanligvis for pære og eplesyltetøy 80%, kanel og solsikkefrø.

Lunsj: salat med en form for kjøtt. Jeg tager vad man haver, rett og slett. Kjøttboller, kylling, egg, hakker opp en påleggspakke med skinke eller rett og slett stekt kalkunbacon. Jeg tar aldri mer enn 1 tredjedel av salaten med kjøtt. Jeg liker å ha hodekål, blomkål, brokkoli og gulrot i vann i kjøleskapet, så holder det seg krunchy til jeg skal bruke det i salaten. Dressing er bittelitt i, rist godt så får du smaken infused på hver bit.

Middag: alt mulig, men har nesten alltid en form for grønnsaker i, og tar små porsjoner. Suppe er veldig godt også, og lavt i kalori, kjør i stavmikser det du vil ha, og topp med noe som passer for litt variasjon, slik som tomatsuppe og egg, og purreløksuppe og sprøstekt bacon.

Kvelds: avslutter dagen med et lett måltid, enten smoothie eller yoghurt. Koser meg gjerne med fjordlands havrelunsj.

 

Mellommåltider: jeg går for hjemmelagde muslibarer eller daddelbarer dekket med mørk sjokolade. Ellers går det mye bær og frukt som det er lett å putte i munnen. 

 

Jeg liker å planlegge dagen i forveien, på den måten er det lettere å kalkulere endringer. Det er ikke nødvendig med å å må ha akkurat de kcal fast til det og set måltidet. Verden går ikke under. Varier dagen, spis regelmessig. Du får det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...