Gå til innhold

Forvirring anng godtlevert og Roede-kassen.


Gjest Luxx
 Share

Anbefalte innlegg

Paranoid som jeg er så liker jeg og dobbeltsjekke det meste av matvarer når det kommer til kalorier og det er her jeg nå detter litt av, for en av middagene i denne ukens kasse er: Fiskepudding med hvit saus og reker og en porsjon er som følger: 

Fiskepudding: 150 g Kokt potet: 150 g Grønnsaker Hvit saus: 0,5 dl Energiinnhold: 390 kcal 

For å være helt sikker så sjekket jeg alt av ingredienser som fulgte med godt levert og la inn riktig mengde mat til 1 porsjon. 150 gram fiskepudding, 150 gram potet og  selv det blir mer enn 390 Kcal, og da har jeg ikke en gang regnet med rekene eller grønnsakene. 

Fiskepuddingen hadde 155 Kcal pr 100.

Rekene: 66 Kcal pr 100.

Den hvite sausen 133 Kcal pr 100.

Potet:78 Kcal pr 100.

Gulrot: 41 pr 100.

Følger man oppskriften, veier hver enkelt ingrediens slik at man er sikker på at man har rett mengde i forhold til Roede porsjonen som anvist så ender man ikke på 390. Dette er jo kun den ene dagen så da tenkte jeg hvorfor ikke sjekke neste middag, men joda... Her ble det bare enda verre, lagde gryten som anvist, med riktig mengde men neida. Alså, den ene boksen mais som fulgte med hadde over 200 kalorier pr 100, mens den du kjøper på butikken har 79Kcal, mens begge har lik mengde protein. Føler man blir veldig lurt, har gått ned over 50 kilo over 2 år så har gjort dette lenge, her har jeg riktig menge kcal pr 100 på hver ingrediens, samt riktig mengde gram pr porsjon/ingrediens. Er fornøyd med kassen ellers men her skal man da liksom slippe og bekymre seg for kaloriene og når man tror en middag havner på 390 så følger man jo det. Med 100-200 kalorier forskjell så ender man tilslutt med for mye i løpet av en dag, noe som kan ende med at man ikke rikker seg på vekten. (Som hos meg er veldig viktig da jeg må nå en viss BMI grunnet risiko ved en kommende operasjon i mai.) 

Kanskje problemet er at de ingrediensene som følger med har mer kalori pr 100  i forhold til de som er registrert på siden her, som for eksempel maisboksen med over 200 pr 100. (Blir raskt mye.) Tenker kanskje at dette burde endres på eller sjekkes, iallefall nevnes for de som da ikke er som meg og sjekker absolutt alt men heller stoler på opplysningen. 

 

Ingrediensene i oppskriften er som følger - og når jeg regnet og havnet over 390 kalorier som 1 Roede porsjon skulle inneholde så hadde jeg ikke inkludert disse ingrediensene i regningen som da kommer i tillegg -  gressløk, krydder, sitron, margarin til steking.

Poteter og grønnsaker

Poteter

Litt salt

Gulrot

Brokkoli

Bechamelsaus

Sitron

Salt og pepper

Gressløk

Reker

Fiskepudding

Margarin

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...