Gå til innhold

Sukker - min STORE fiende...


Gjest Kanutten
 Share

Anbefalte innlegg

I en alder av 30 år har jeg vel slanket meg halve livet... Gått på maaange Grete Roede kurs med større eller mindre hell.. 1000 vis av kroner... Jeg sprekker hver gang. Etter min andre fødsel nå i mai, hadde jeg 20 kilo overvekt, og sammen med min lege fikk jeg Reduktil tbl for å redusere matslysten i tillegg til Grete Roede internett kurs igjen.. En mnd tok jeg av 5 kilo, men så hadde jeg en uke i syden med rødvin, sjokolade, brus osv... og jeg sprakk igjen fullstendig... Nå har jeg to mnd på Reduktil, og alikevel gått oppigjen. Sukker, sukker, sukker... Hver gang sprekker jeg, og dette i forbindelse med sukker inntak... Jeg bare MÅ, og MÅ, ha sukker hele tiden. Jeg er HELT sukker avhengig.... Tenker bare på kjekks, sjokolade osv... En måte jeg kan snike det i meg på, så ingen ser det... Alt taxfree snopet som skulle ligge i skapet i boden, som jeg selv sa det.., er spist opp i smug av meg..., hjeeelp, kvir meg til resten av familien finner det ut.... Nå må jeg ha hjelp til å bli kvitt min sukkeravhengighet!!! Kan ikke følge Grete Roede kurset klart, da jeg nå innser at det er sukkeret jeg ikke tåler. Blir helt sprø av det. MÅ ha det, men blir gretten, sur, urolig osv Er det andre som har det som meg, eller har komt ut av dette FENGSELET??? Kutter ut light saft og brus også, tror dette også gjør meg mer sukkeravhengig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gifteklara

Du får min største medfølelse!! Jeg kjenner meg mye igjen i det du sier! Jeg har alltid vært veldig glad i det søte. Og hvis jeg først begynner å spise så er det umulig å slutte... For meg er det eneste som hjelper å slutte helt. Ingenting! Det er veldig vanskelig de første ukene, men så går det greit etterhvert. Og jeg tror holdningen må være at du ikke skal spise mer av det. Ikke at "om 3 uker, da skal jeg spise en sjokolade.." Da blir du bare gående å tenke på det.. Men tror det er veldig viktig å ha ting tilgjengelig hele tiden. Banan funker bra for meg. Og sukkerfrie pastiller. Og så må du jo selvsagt jobbe med motivasjonen!! Ikke start hvis du ikke er helt bestemt, da blir du bare skuffet om det ikke går... Ta en avgjørelse for livet.. Tenk langsiktig! Tenk på barna dine! Jeg har en mor som ikke har lært meg et godt kosthold. Jeg er vokst opp på at vi alltid må ha en skolebolle eller en sjokolade etter skole og jobb, og hun har smugspist sjokolade konstant. Disse vanene har smittet på meg, og det er mange ganger jeg har tenkt at "skulle ønske jeg ikke hadde vokst opp med et så dårlig forbilde.." Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare litt linker til deg jeg hvor det står litt. Boken til hun Bitten Johansson -sukkerbomben heter den. Nyttig bok å lese, de har den på biblioteket der jeg bor ihvertfall. Hør innom ditt bibliotek om de kan skaffe den (trenger ikke burke mer penger på slanking enn man må).

 

Hun driver også et senter i Sverige som avvenner folk med sukkeravhengighet. Kanskje en mail med litt info fra henne ogsåkan være noe?

 

http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=4639

 

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/4493383.html

 

www2.nrk.no/meldingsadmin/webmelding.aspx?prosjektid=734

 

Og hjemmesiden hennes:

http://www.bittensaddiction.com

 

Så det er hjelp å få. Vet ikke om det offentlige dekker noe av en evnt behandlig i Sverige, men har du en ok lege så forklar alt som du skrev her og spør om mulighet. Det blir jo på en måte som med Ebeltoftsenteret, neon dekker,andre dekker ikke.

 

Søk litt rundt på Bitten Johansson på nett. På google.se også så får du lettere opp de svenske resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lider av det samme, er veldig glad i sjokolade, kaker, kjeks osv. Jeg vil sammenligne dette med røykeavhengighet og det er like vanskelig å slutte med begge deler de første ukene, men etterhvert vil suget gå over. Jeg har selv sluttet å røke og har vært røykfri siden 18.juli, og det vet jeg med meg selv at jeg aldri skal begynne igjen. Når det gjelder søtsaker så sliter jeg mer, det er liksom som et narkotikum; må ha det, bare må ha det.... Det er vanskelig men en må lære seg å sette grenser for hva en kan tilate og ikke. Jeg har begynt med kun å spise godteri på lørdager og da er det kun kosemerkene og de bruker jeg på kokesjokolade. Det er ca en halvplate og den holder hele kvelden, suger på hver eneste bit og koser meg skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig i alle innleggene om sjokolade eller annet gotteri. Har sluttet å røyke for litt over et år siden og da kom det jo noen kilo på fordi det ble litt mer sjokolade og annet gottrispising.

Prøver å holde meg unna i ukene og denne uka ( til nå iallefall ) har jeg klart det...jippi....

Får kose meg litt i helga så får vi se om jeg klarer å holde den gode trenden jeg er inne i nå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg gjennom fase 1 på south beach og det hjalp på søtbehovet mitt. Utrolig streng fase da så motivasjonen bør være på topp når den startes, men det er jo bare snakk om 14 dager av livet :(

 

Og man må jo ikke begynne å spise søtt igjen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har samme problem. Få sjekket blodsukkeret ditt også langtidsblodsukkr da det kan være høyt fordi om andre prøver er normale.

Kutt ut alt som smaker søtt utenom måltidene, det har blitt min reddning. Når jeg først smaker søtt vil jeg ha mer og mer. Det går fint med lettbrus til måltider og er nå kommet dit at det ikke smaker godt alene.

Pass også på å ikke få i deg for mye karbohydrater, obs --- lakryl o.l. er en bombe i så måte, skikkelig trigger, les på pakkene og få et sjokk!!!!!!!

Ingen godterier eller karborike grønnsaker mellom måltidene, Valig mat til måltidet men ikke pøs på med kokte, søte grønnsaker her er det mye karbo.

 

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, dette hørtes ille ut, må innrømme at sjokolade er min STORE fiende, men har det nok ikke så ille som deg. Selv drikker jeg også masse pepsi max, prøver å kutte ned på den og drikke litt vann i stedet, ikke lett men......jeg vet jo fra før at både formen min og humøret blir så mye bedre når jeg spiser sunnere mat, begynte å slanke meg på mandag, og har hatt kjempehumør hele uka, men i dag har jeg spist alt for mye sjokolade, og jeg har dårlig samvittighet og dårlig humør :)

Har du noen å slanke deg sammen da? Det er så mye lettere når man er 2 eller flere....vi skal prøve å hjelpe deg vi, det er derfor vi er her....for å støtte hverandre, husk vi er mange i samme situasjon her.

Ønsker deg lykke til, dette SKAL vi klare....stå på ;)

 

klem fra mamz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo ett alternativ behandling dersom dette er ett virkelig stort problem for deg, og ingenting av det du har prøvd tidligere virker.

 

Jeg var tilfeldigvis inn på en side her om dagen, hvor jeg leste om hypnose som behandling for sukkeravhengighet. Jeg har ikke prøvd det selv, men du kan jo ta en titt på websiden for å se om det virker interresant.

 

http://www.hypnoterapi.no/db88.html

 

 

Lykke til ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg! Dette er ikke lett å bli kvitt på egenhånd, så du trenger nok hjelp fra familien. En jeg kjenner får mannen sin til å låse in Nugattien i en safe fordi hun ikke klarer å stoppe å spise det når hun er sliten etter jobb! -Selv har jeg en mann som ikke spiser søtsaker med mindre jeg prakker det på han, og en liten sønn som ikke har smakt sjokolade enda.

 

Redningen for meg er å ikke ha sjokolade (eller andre søtsaker) i huset. I tillegg har jeg innsett nettopp det du skriver; Jeg er allergisk for sjokolade! -Hver gang jeg spiser sjokolade får jeg behov for mer, og der andre blir kvalme og stopper, tok jeg bare en slurk Pepsi Max og var klar for mere sjokolade! Jeg har vist om avhengigheten min lenge, men det er først nå jeg har tatt det skrittet at jeg har sluttet helt å spise sjokolade! -Jeg har sluttet i perioder før, bl.a under GR-kurs, men denne gangen skal jeg ikke begynne igjen, siden jeg tross alt er allergisk! Dermed ungår jeg den tanken at "når jeg bare er ferdig med kurset skal jeg spise den nye stratosen, og Daim kuler", og alt annet som jeg har satt på hold tidligere.

 

En annen venninne av meg lagde en lapp på kjøleskapet. På den skrev hun opp alt hun hadde lyst på i løpet av ukedagene. På lørdag tillot hun seg å kjøpe det hun ville fra lista (som da var blirr ganske lang, og det ble bare en brøkdel hun kjøpte på lørdagen), og spiste det med god samvittighet! -Det er en teknikk som fungerer bra dersom du faktisk blir kvalm av menger ;) -Jeg hadde antakeligvis klart å spise en halv kilo sjokolade på lørdagen hvis jeg hadde sluppet meg selv fri.

 

Føst: Unngå snop i huset! -og hvis du har noe, lås det inn, og gi nøklene til mannen din! Sukkerallergi er både allergi og avhengighet somtidig, så det kreves topp motivasjon, spesielt den første tiden!

 

Lykke til!

CamCam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som overrasket meg mest, etter at jeg begynte på GR-kurs, var følelsen av å kjenne at nettopp denne søthungeren slapp taket.

 

Helt utrolig! Jeg som bare måtte ha søtsaker. Spesiellt etter middag.

Gikk løs på kokesjokoladen i mangel på noe annet.

 

Det er helt klart en sammenheng mellom dette og blodsukkernivået.

 

Er overbevist at med å spise ofte (gjerne hver 3. time), så holder blodsukkernivaet seg jevnt, og man unngår disse bølgedalene som gjør at du bare MÅ ha.

 

Prøv og spis etter GR-prinsippet en uke eller to. Du vil bli positivt overrasket, tro meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...