Gå til innhold

Ostekake.


Gjest Milva

Anbefalte innlegg

Gjest lille my

Fant disse i kaloritabellen til dagbladets "litt lettere" - de gir jo i alle fall en pekepinn:

 

Ostekake (ferdig kake basert på "Møllerens Ostekake" kakemiks) 328

Ostekake med kjeksbunn 284

TORO Ostekake (ferdig kake) 320

 

Hvis du lager selv kan du jo regne ut basert på de enkelte ingrediensens - litt mye jobb, men kanskje du forbrenner et par kalorier på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje prøvd den sjølv...Lykke til

 

mvh Jajo

 

 

LILLIANS OSTEKAKE

 

130 g Kornmo kjeks

100 g lett margarin

 

FYLL:

1 pose bringebærgele (her kan du jo variere litt til påske)

3 1/2 dl vann

200 g magerost 7% naturell

100 g melis

1 ts vaniljesukker

3 dl Kesam 8%

1 boks Viking melk 8%

 

Knus havrekjeks og bland smulene m margarin. Trykk deigen ut i en rund kakeform, 24 cm, og sett den i fryseren.

 

Kok opp vann i en kjele. Trekk kjelen av platen og tilsett gele pulveret. Rør godt til pulveret er oppløst - avkjøl.

 

Bland ost, melis, vaniljesukker, litt Viking melk og Kesam i en bolle eller kjøkkenmaskin.

 

Spe med resten av Viking melken og pisk godt til blandingen begynner å tykne. Hell i den avkjølte geleen i en tynn stårle, og rør godt.

 

Hell blandingen over den avkjølte kjeksbunnen. Sett formen i kjøleskapet i ca 3 t., til kaken er stiv.

 

Server gjerne m friske eller rørte bringebær, eller andre bær eller frukt.

 

Pr. 100gr 180 kcal

Pr. stk. 150 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primadonn

Jeg har prøvd Lillians ostekake, den var veldig frisk og god :-)

Det tok litt lengre tid enn det som stod i oppskriften før den stivnet, da, men det kan ha noe med at jeg brukte feil gele (?) Trodde ikke det skulle ha så mye å si men den ble noenlunde stiv til slutt og smakte utmerket :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje prøvd den sjølv...Lykke til

 

mvh Jajo

 

 

LILLIANS OSTEKAKE

 

130 g Kornmo kjeks

100 g lett margarin

 

FYLL:

1 pose bringebærgele (her kan du jo variere litt til påske)

3 1/2 dl vann

200 g magerost 7% naturell

100 g melis

1 ts vaniljesukker

3 dl Kesam 8%

1 boks Viking melk 8%

 

Knus havrekjeks og bland smulene m margarin. Trykk deigen ut i en rund kakeform' date=' 24 cm, og sett den i fryseren.

 

Kok opp vann i en kjele. Trekk kjelen av platen og tilsett gele pulveret. Rør godt til pulveret er oppløst - avkjøl.

 

Bland ost, melis, vaniljesukker, litt Viking melk og Kesam i en bolle eller kjøkkenmaskin.

 

Spe med resten av Viking melken og pisk godt til blandingen begynner å tykne. Hell i den avkjølte geleen i en tynn stårle, og rør godt.

 

Hell blandingen over den avkjølte kjeksbunnen. Sett formen i kjøleskapet i ca 3 t., til kaken er stiv.

 

Server gjerne m friske eller rørte bringebær, eller andre bær eller frukt.

 

Pr. 100gr 180 kcal

Pr. stk. 150 kcal[/quote']

 

Hei.

 

Her er et lite tips til variasjon av bunnen (tatt fra en annen ostekake oppskrift jeg har) :

Bland knuste Kornmokjeks med smeltet smør og 1 ts kanel, trykk ut i kakeform (gjerne en slik med kakefat som tåler stekovn) og stek på 180 grader i 10 minutter. Kanelet og det at bunnen er stekt gjør at smaken blir kjempegod !!

 

I den oppskriften jeg har skal det være 10 knuste Kornmo og 7 ss smeltet smør eller lettmargarin som er mer fornuftig i denne sammenheng.

 

Hilsen Fenris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei!

 

Er oppskriften som er nevnt her den samme som den som står i kursbok to?? Har tenkt til å lage den, men har boka hjemme, så det er supert om jeg kan bruke denne oppskriften isteden:) Vil bare være sikker på at det er riktig kake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...