Gå til innhold

Oppskrift grove piroger?


Gjest Milva

Anbefalte innlegg

Har noen oppskrifta på de grove pirogene som det skrytes så av her?Så et innlegg her med litt av oppskrifta på,men syntes det bare ble rot så jeg forstod ikke så mye av det....det hørtes så godt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Det er ikke lett å finne fram i oppskriftene her, men det var snakk om, for ei stund siden, at de skulle legge inn en søkefunksjon som gikk på retter også, ikke bare på måltider.

 

Men her er den, i alle fall:

 

https://www.vektklubben.no/cgi-bin/viewRecipe.cgi?id=94

 

Jeg lager dobbel dose av deigen (og har i litt mindre væske, synes deigen lett blir klissete), en og en halv porsjon fyll og så lager jeg 15-16 piroger med litt mindre fyll - perfekt som bilmat.

 

Følger jeg denne oppskrifta, er det deilig lørdagsgodt. Jeg må tilstå jeg synes krydderblandingen er litt snål, så neste gang skal jeg prøve uten dill. Så har jeg laget den med kyllingdeig (jeg bor i et område hvor tilgangen på kjøttdeig og lignende har vært relativt begrenset i det siste), men jeg synes ikke det var SÅ godt - sikkert fordi jeg er en ganske dårlig kokk og ikke skjønte hva slags krydder jeg burde bruke i stedet da. Noen tips om sånt? Det er jo et sunt alternativ til karbonadedeig.

 

Enjoy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen oppskrifta på de grove pirogene som det skrytes så av her?Så et innlegg her med litt av oppskrifta på' date='men syntes det bare ble rot så jeg forstod ikke så mye av det....det hørtes så godt ut.[/quote']

 

Hei! Sjå i venstre kolonne under "oppskrifter". Gå inn på "kaker og bakst"

Lykke til!

 

Jajo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 g gjær

2 dl lunkent vann

1/2 ts salt

1/2 ts olje

2 dl sammalt hvete, grov

2 dl hvetemel

 

Fyll:

400 g kjøttdeig

1 løk

2 egg

1 dl finhakket dill

2 ss chilisaus

1 ts pizzakrydder

1 ts salt

1/2 ts kvernet pepper

 

1 egg til pensling

 

Rør gjæren ut i lunkent van. Bland inn salt, olje og mel. Elt alt sammen til en smidig deig, heves ca 30 min.

 

Kok eggene harde (ca 10 min)

 

Stek kjøttdeigen. Bruk gaffel til å finfordele kjøttdeigen. Finhakk løk og egg, bland i kjøttdeigen sammen med chilisaus, dill, pizzakrydder, salt, pepper.

 

Del deigen i 8 emner. Kjevle emnene ut i ca 1/2 cm tynne, runde leiver og legg dem på et stekebrett kledd med bakepapir.Legg fyll på halve leiven, la kanten være fri for fyll. Pensle egg rundt kanten, brett den andre halvdelen av leiven over kjøttet. Klem kantene sammen

 

Hev i ca 15 min, pensle m egg, stke 250 grader ca 15 min.

 

pr. stk: 225 kcal

pr 100 g: 185 kcal

 

LYKKE TIL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så litt nærmere på den oppskriften og kommentaren til Strikkeline, og jeg er helt enig at "dill" hørtes utrolig rart ut!

 

Tror kanskje det kan være en feil her???

 

Prøv å bytt det ut med f.eks. oregano eller timian. Jeg tror det kan passe bedre.

 

Og,- ja, disse er sikkert ypperlige til nistemat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...