Gå til innhold

Kcal.inntak i forh.til trening


Gjest jmlgt

Anbefalte innlegg

Trener slik at jeg har 16-20 trimp.pr. uke, hvor bør kcal.inntaket ligge da?

Eksempel 1 time 10 min. racersykling, iflg.tabell Grete Roede,forbrennes over 900 kcal., skal man ertatte mye av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siterer mitt eget innlegg et annet sted:

Hei, dette er den riktige formelen, det ligger en med noen små feil ute også (ikke av avgjørende betydning tror jeg, har ikke testet):

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,25)-(alderx5) -161 (kvinne) eller +5 (mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (stillesittende arbeid og fritid) (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (stillesittende arbeid og noe aktiv fritid) (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke ganget med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)"

 

Formelen ligger flere steder, jeg tok meg nettopp bryet med å sjekke mot boken for sikkerhets skyld, og korrigerte et par små feil, denne skulle være riktig!

 

Mange som går på GR-kurs nå, opplever at de går ned når de spiser mer, men riktig, og fordeler måltidene godt. Mange måltider, frokost hver dag, rikelig med vann.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest suntergodt

Dette var en tankevekker! Har lagt meg til det jeg trodde var sunne matvaner, men i forhold til denne så spiser jeg bare halvparten av det jeg skal! Har både trent og spist sunt over lengre tid, men går ikke ned i vekt, å det er kanskje forklaringen.. Men, hva bør jeg spise for å få opp inntaket, og når på døgnet? Hvorfor er det slik at man må spise mer for å gå ned i vekt? (Det er jo litt motstridende, er det ikke..?) Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest balltre

Heisann!

 

Ja, det virket til å begynne med litt rart for meg også, for man tenker jo at om man spiser mindre så går man ned, men om man kutter ut for mye mat, innstiller kroppen seg på magrere tider og jobber deretter.

Det blir som om kroppen tenker at den ikke får mat og "sparer". Ved å kutte ned på inntaket vil du opparbeide deg en sultfølelse foran hvert måltid, for kroppen har ikke "mer igjen". Stoffskiftet vil jobbe mot deg, egentlig, for du ender da med å spise mye når du først spiser og dermed lagrer kroppen av dette til neste gang du spiser.

 

Ved å dele opp inntaket av mat i flere mindre måltider, holdes stoffskiftet jevnt oppe og du unngår å bli skrubbsulten, og du unngår at kroppen lagrer alt som om den ikke skulle få noe mer....

 

Jeg gjorde dette lenge, spiste frokost (som var bra), men etter lunsj noen timer senere spiste jeg ikke før middag/kvelds, og mens de to første måltidene mine var små (lite kalorier), så endte jeg med å spise meg "stapp"mett til middag/kvelds utpå kvelden (som forresten heller ikke er så sunt...) Kroppen har jo ikke godt av dette.

 

Jeg trodde jeg var lur, for jeg reduserte jo inntaket, men ved å kludre det til med så lange mellomrom mellom måltidene så gikk jeg opp i vekt. Jeg bodde med en muslimsk dame en gang og når hun fastet så la hun på seg... (De spiser mellom solnedgang og soloppgang.) Og når hun ikke spiste hele dagen, så kan jeg love deg at hun tok det igjen på natten :-)

 

Når jeg begynte å dele inn måltidene i GR modellen, så innså jeg at jeg endte med å spise mer, men gikk likevel ned i vekt. Kroppen er et finurlig instrument.

Så egentlig må jo mottoet være ...at så lenge du gjør kroppen fornøyd, så gjør den deg også fornøyd :-)

 

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...