Gå til innhold

Anbefalt kalori-inntak?


Gjest Unikum
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Såg at nokon får opp anbefalt kalori-inntak på dagsrapporten sin? Det får ikkje eg??

 

Eg merker at eg eter veldig uregelmessig. Lett å sjå etter at ein registrerer det her. I går fekk eg i meg 3300 kalorier!!! Alt for masse, hadde ikkje ant at så lite av feil mat gir sååå mange kalorier.....

 

Men altså, det med anbefalt kalori-inntak, kor hen finn eg det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de som får opp anbefalt kaloriintak under dagsrapporten er de som har gått på kurs tidligere eller fortsatt går på kurs og bruker abok.

 

Jeg har gått kurs tidligere og benyttet meg av abok, derfor står det anbefalt kaloriintak i min dagsrapport.

 

Du må nesten bare regne ut hvor mange kalorier du forbrenner hver dag og huske det i hodet :(

 

Du kan regne dette ut her:

 

http://www.iform.no/pub/art.php?id=310

 

Husk at du skal ligge ca 5-800 kalorier under det du forbrenner daglig for å få en sunn vektreduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.... No har eg rekna ut at mitt energiforbruk før trim er 1178. Men, skal eg då ta og trekke det ifra kaloriinntaket, f.eks. i går 3300 - 1178 = 2122. Og så trekke fra trimpoenga? Og der får eg det eg kan innta i løpet av en dag???

 

Har aldri gjort dette før, skjønner visst litt lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.... No har eg rekna ut at mitt energiforbruk før trim er 1178. Men' date=' skal eg då ta og trekke det ifra kaloriinntaket, f.eks. i går 3300 - 1178 = 2122. Og så trekke fra trimpoenga? Og der får eg det eg kan innta i løpet av en dag???

 

Har aldri gjort dette før, skjønner visst litt lite...[/quote']

 

energiforbruket ditt før trim virket meget lav.... Mitt energi forbruk er på ca 1900 før trim osv..

 

Du kan jo heller prøve formelen som står i kursboka, jeg har den ikke her nå, men jeg så det var noen andre som hadde skrevet den en annen plass. Skal finne den igjen, og lime inn her...

 

For å svare på hvordan du skal regne ut inntak og trimpoeng osv...

 

La oss si ditt energiforbruk før trim er 2200, da skal du innta ca 1600 kalorier hver dag for å få en sunn og varig vektreduksjon. Min kursleder sa til meg en gang at vi ikke burde "spise opp" trimpoengene våre, men kanskje ta ett mellommåltid ekstra e.l. for å få litt ekstra energi akkurat den dagen vi trener. Det kommer jo også an på hvordan du trener osv. Dersom du skal ha en time med hard styrketrening kan jo ett måltid på ca 200 kalorier være greit, men dersom du bare skal gå en time, så trenger man jo egentlig ikke no spesiellt ekstra mye mat, da holder det som regel med en yoghurt ekstra og litt frukt. Jeg gjør det hvertfall sånn :(

 

Så la oss si hvis du nå skulle ha ligget på 1600 kalorier pr dag, så var det du spiste igår altfor mye (sånn ca det dobbelte for å si d sånn), og det blir jo helt feil.

 

Finn først ut hvor høyt energifobruk du har, deretter trekk fra ca 5-800 kalorier, summen du får da, er det du skal spise daglig. :)

 

Skjønte du noe av dette nå? eller ble d litt dårlig forklart kanskje.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn ut kaloriinntaket etter denne formelen:

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en kjempegod formel! Nå tror jeg jeg kan finne ut omtrent hvor jeg skal ligge i kaloriinntak per dag. Følte meg temmelig "lost" før jeg leste dette innlegget. Hilsen nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...