Gå til innhold

Høysesong på grillen


Gjest mezzina

Anbefalte innlegg

Gjest mezzina

Grilltid kan være mager tid. Ønsker meg litt tips til magert tilbehør, gjerne nye spennende ting men også magre varianter av tradisjonelle ting som potetsalat og dressinger etc. Mye godt en kan gjøre meg kjøttet og fisken, men jeg er litt idètom for hva som er godt og magert ved siden av. Viktig med godt følge når varmen stiger og matlysten dabber av...i alle fall for meg gjør den litt det!

 

Håper og stoler på dere der ute har masse gode bidrag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker alltid å ha grønnsager, løk og sopp og tomat i folie . Kryddre godt gjerne med urter. Når du har i tomater eller litt mais(obs på mais) så trenger du ikke å ha i olje. Ellers er bare løk med litt soyasaus stekt i folie også å anbefalle.

Vi bruker alltid kokt potet når vi griller og da er disse grønnskaene gode å ha over.

dette blir nesten som en potetsalat og vi har brukt det i mange år så det er liksom ikke slankemat her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnelin
jeg bruker alltid å ha grønnsager' date=' løk og sopp og tomat i folie . Kryddre godt gjerne med urter. Når du har i tomater eller litt mais(obs på mais) så trenger du ikke å ha i olje. Ellers er bare løk med litt soyasaus stekt i folie også å anbefalle.

Vi bruker alltid kokt potet når vi griller og da er disse grønnskaene gode å ha over.

dette blir nesten som en potetsalat og vi har brukt det i mange år så det er liksom ikke slankemat her i huset.[/quote']

'

Hvorfor skal en være obs på mais?

Elsker stekte maiskolber og fikk en følelse av at det kanskje ikke var så lurt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Mest salat og bare litt potet er jo greit. Og så er det alltid husets herre som lager potetsalat her i huset, og jeg har nå satt ham til å eksperimentere med kesam i stedet for surmelk og lettrømme. Kommer tilbake med rapport når han har forsket ferdig. Han er veldig flink med mat og jeg har sotre forhåpninger til dette.

 

Ellers er jeg etterhvert blitt mer og mer imponert over hvor mye godt man kan få ut av kylling og kalkun, også i grillsammenheng, og jeg har ikke spist en vanlig grillpølse på evigheter - savner det ikke heller.

 

Noen som vet om det stemmer at Sørlandschips er bittelitt mindre usunt enn annen chips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mezzina

sunt til og med fordi Sørlandschips og liknende potetgull er fritert i sunn planteolje og ikke det herdete fettet. Så ja - et mer hjertevennlig valg, om enn fortsatt like kaloririkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Gunnelin man må være obs på mais for den inneholder mye kallorier. Babymais er er bra alternativ - men ikke like godt da. Husker ikke hvor mye i farten men det er ganske mye .

Jeg bruker bare litt for smak og væske i blandingen.

 

Babymais 25 pr 100 gr

Mais 85 pr 100 gr (en kolbe ca 70-80 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest harmer

Hei

Jeg er også glad i grillmat.

Her er noen magre tips som jeg synes er godt.

Kokte nypoteter som etterstekes på grillen er godt med litt kesam som er iblandet hvitløk.

Grillspyd er også godt.

Her kan du jo bruke kyllingfilet eller annet magert kjøtt sammen med deilige grønnsaker.

Jeg lager også ofte grillspyd av grønnsaker. Da bruker jeg sjampinjong, løk og paprika.

Dette bruker jeg sammen med f. eks grillet entrecote, svinekoteletter eller annet magert kjøtt.

Jeg har også grillet hele hvitløksbåter på spyd.

halve tomater som også grilles rett på grillen.

Det hele kan serveres med en gresk salat ved siden av.

Da lager jeg salat av isbergsalat, agurk, løk og tomat (spesielt godt med cherrytomater) og marinert fetaost på glass.

 

God appetitt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...