Gå til innhold

Er kroppen min rett og slett på sparebluss???


Gjest Kiwi78
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har jeg den siste uka skrevet inn alt jeg har spist på vektklubben sine sider, og gjett om det har vært en liten vekker for meg eller!!! Jeg har regnet ut at jeg har et caloriforbruk på ca 2000, eller litt mer, men når jeg ser verdien på det jeg spiser, så virker jo alt bare feil!!!

 

Mange dager ligger jeg rett over 1000 calorier, og det er når jeg IKKE "slanker" meg. Lurer derfor på om kroppen min har fått for lite over langt tid, og dermed gått inn i skikkelig sparemodus. Ser også at jeg spiser veldig lite til frokost og lunch, og at det er fra middag og utover jeg får i meg min daglige dose.

 

Det hører med til historien at jeg tidligere har hatt buliumi, og nok har "herjet" litt med mat oppgjennom årene. Har vel og merke vært veldig fin i tre-fire år (bank i bordet!), og føler det er ei tid jeg har lagt bak meg. Etter den tida har jeg imidlertid lagt på meg tre kilo, og det er de jeg vil ha vekk, men de sitter jo som støpt fast jo!!!!

 

Jeg lurer derfor litt på om kroppen min rett og slett har glemt hvordan det er å spise normalt. Etter bulumitida så la jeg nok til meg en vane med å spise lite, siden det ikke lengre var aktuelt å kaste det opp, men ser at det kanskje har blitt litt i minste laget....

 

Må legge til at jeg nå er 1,63 høy og veier 63 kilo, så jeg er ikke noe spiseforstyrrelses-vrak som bruker sidene her til å rote enda mer med mat altså. Men lurer på om noen har noen råd for hvordan jeg kan få kroppen på rett kjøl igjen. Jeg trener på treningsstudio ca tre ganger i uka, og har et passelig høyt aktivitetsnivå, så jeg tror ikke det er treningen som gjør at kiloene sitter fast.

 

(bor også i utlandet, så det er ikke så lette å slenge seg på GR kurs heller.... )

 

Hmmm, ble litt langt og rotete dette, men håper noen har noen svar å komme med!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må spise mer ja. For kroppen din sliter om du holder på sånn og antagelig er du på sparebluss.

 

Jeg har også et dagsbehov på ca 2000kcal (før trening) og ligger på en 1500-1600kcal om dagen. Funker det.

 

Og du bør prøve å spise litt mer jevnt i løpet av dagen. Øk kaloriinntaket til frokost og lunsj. Det er enkelt ved å bruke litt smør på skiva, ta noen nøtter til det ene måltidet (ca 20 mandler feks. Får i deg sunt fett) og lag det smoothie med yoghurt og frukt. Det glir ned og er lett å få i seg. Godt er det også :(

 

Om du ikke skal slanke deg så bør du ihvertfall ligge på 1800kcal om dagen. Da får du i deg det du trenger av næring og går ikke opp.

 

Det som kan skje nå når du begynner å spise mer er at du vil gå opp litt (1-2kg), men ikke bli fortvila, det er bare kroppen som er glad for mat og suger til seg. Dessuten får du da litt mer vann i kroppen. Det jevner seg ut og forsvinner igjen.

 

Men ta kaloriene fra sunn mat! Blir ikke bra om du spiser 1300kcal hver dag, og bruker 500kcal til sjokolade hver dag feks. Må ha næringsrik mat og kos på lørdager....

 

Kroppen er jo utrolig og veldig omstillingsdyktig. Litt fokus og økt kaloriinntak nå så kommer den til å få det så bra og du vil nok merke forskjellen.

 

Masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Iris! Godt aa hore at jeg har tenkt litt riktig iallefall.

 

Jeg skal virkelig prove aa spise mer saerlig til frokost, merker at jeg nok faar for lite alt da, og at jeg hr lyst paa snop hele dagen. Stakkar kroppen min som bare har lyst paa sjokolade siden det er der den faar flest kalorier kjappest...

 

Lurer bare litt paa hva jeg skal spise til frokost, taaler ikke hvetemel, og kan derfor ikke spise brod. Spiser mye rugknekkebrod, men der er det jo lite kalorier i ogsaa, saa det er kanskje ikke losninga det heller. De par siste dagene har jeg kokt et egg til frokost i tillegg, og med en liten smorklatt til er jo det med aa oke kaloriene. Tror jeg skal spe paa med noen notter til lunch ogsaa, det er jo godt ogsaa.

 

Foles litt merkelig dette, funderer paa hvordan en skal oke kaloriinntaket, naar en egentlig har tenkt aa ta av tre kilo... Jaja, jeg har vel ikke alltid vaert saa snill med kroppen min, saa det er vel strengt tatt paa tide aa starte naa!!!

 

Hvor mange kalorier spiser dere andre til hvert maaltid? Tenker saerlig paa frokost og lunch, siden det er der jeg nok spiser for lite.

 

Beklager litt underlig staving av ord.... har bare engelsk tastatur, og lite aa'er aa oppdrive der gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingers rugbrød er feks uten hvetemel. Noen speltbrød også. Spør på nærmeste bakeri eller søk opp oppskrifter og lag selv.

 

En frukt til måltidet er ogås med å drar opp forresten.

 

Frokost og luns ligger som regel på fra en 250 - 350 kcal hos meg. Varierer litt med hva jeg tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt sjokk da jeg la inn frokosten på vektklubben i morges, fra ca 80 kalorier i går til nesten 300 i dag! Syns jeg var flink jeg! Lunchen ble 300 den og, så jeg skal prøve å fortsette slik! Ikke dumt det der med litt frukt etter hvert måltid. Og dytter ned noen nøtter i ny og ne.

 

Blir spennende å se hva som skjer nå, mon tro om kroppen min får sjokk!!! Mulig jeg går litt opp da, men får se om ikke Iris lovnad om at det skal stabilisere seg og gå ned igjen på sikt. Er vel ikke dumt å være litt snill med denne kroppen.

 

Bruker forøvrig Spelt til baking, men det blir lite baking her jeg bor nå. Bor i et land hvor de ikke helt har skjønt at grovbrød er sunt enda.... Toast er liksom tingen... Men skal tråle helsekosten i morgen, og se om de ikke har noe grovmel gjemt bak disken der!

 

Noen som har oppskriften på Ingers rugbrød???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingers rugbrød

3/4 person(er) - Innsendt av :asstrid

 

Ingers rugbrød

Dette gir tre brød i 2-liters former eller fire brød i 1,5-liters former.

Brødene bør fryses, og oppbevares i kjøleskapet ettersom du bruker av dem, da de kan mugne om de ligger for lenge i romtemperatur.

Tro meg, brødet er kjempegodt og veldig mettende!

 

1,3 kg fin sammalt hvete

200 g fin sammalt rug

200 g helkorn hvete

75 g gjær

2 strøkne ts salt

9 dl hvetekli/kruskakli

1,8 l lunkent vann, helst 37 grader (evt. 1 l søt eller sur skummet melk + 8 dl vann)

2 dl linfrø

1 dl solsikkekjerner

 

Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid alle ingrediensene godt sammen, enten i kjøkkenmaskin eller for hånd. Deigen blir veldig løs, men den skal være slik. Den kan IKKE eltes på bordet.

 

Hev deigen i underkant av en time i bakebollen.Slå luften ut av deigen og la den heve en gang til i bollen, ca. en halv time. Slå luften ut av deigen igjen og hell deigen i smurte former og sett deretter brødene inn i varm ovn på 220 grader på over- og undervarme, eller 200 grader på varmluft. Brødene skal stekes i en time.

Brødene er litt fuktige inni, og de henger på kniven når du skjærer i dem, men slik skal de være.

Når du har et fuktig brød, klarer du deg med mindre pålegg.

Dette brødet er skikkelig fibersterkt, og faktisk godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...