Gå til innhold

Sunne mellom-måltider


Gjest Lucky2b
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som har gode råd til mellom-måltider som man kan ta med på skole e.l.? Er ikke spesielt glad i frukt og synes det er vanskelig å finne bra alternativer. Og så skulle jeg gjerne hatt oppskrift på sunne muffins (hvis det finnes :-)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget noen sunne en gang - fant ikke igjen oppskriften men det gjør ingenting, for de var ikke gode!!

Har funnet ut at det ofte går an å redusere sukkermengden uten at det går utover smaken! Og så pleier jeg å skifte litt av melet ut med havregryn! kJempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på god morgen norge og der anbefalte de gulerotmuffins som feks skolemat. Siden det skal være sunt ville jeg nok kuttet ut glasuren. De er jo gode likevel!

 

Her er oppskriften:

 

Ingredienser

125 g smør

4,50 dl hvetemel

1 dl sukker

2 ts bakepulver

50 g kokos

1 ts kanel

2 dl vaniljekesam

2 stk egg

100 g revet gulrot

Glasur

125 g kremost naturell

2 ss melis

gulrotstrimler

 

Stekeovn 175 °C i ca 25 minutter.

Smelt smøret og avkjøl det litt. Bland mel, sukker, bakepulver, kokos og kanel i en bolle. Tilsett vaniljekesam, egg, og smeltet smør. Rør til røren blir glatt. Riv gulroten på den fine delen av rivjernet. Tilsett gulrot i røren. Blir røren litt for fast rør inn litt melk. Smør muffinsformbrett med smeltet smør eller sett papirmuffinsformer i en muffinsformen og fyll dem halvfulle. Stekes midt i varm stekeovn 175 ºC ca 25 min. Avkjøles og pynt med kremost blandet med melis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om denne er så veeeldig sunn, akkurat!

(Ikke slankemat i hvertfall, vil jeg tro)

 

125 gr smør...

 

Det finnes en oppskrift på gulrotkake fra GR,

som nesten ikke inneholder fett.

(Tror det var en teskje olje.)

 

Den er kjempegod og veldig saftig pga "masse" revet gulrot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller lag snurrer. Grovt mel og sunt fyll. Et eksempel fra artoftaste her:

 

Ingredienser

50 g gjær

6 dl lunkent vann

6 ss olivenolje

1,50 ts salt

1 stk egg

16 dl hvetemel/grovbakstmel

egg til pensling

 

Fyll

1 l fersk spinat

1 ss smør

300 g kesam eller cottage cheese

1 stk egg

1 ts salt

0,50 ts pepper

0,50 ss merian

0,50 dl revet "fersk" parmesan

1,50 dl revet hvit ost

200 g skinke/kalkunpålegg

 

(20-24 stk)

Løs gjæren opp i lunkent vann. Tilsett olje, salt og egg. Rør inn hvetemel til en passe fast deig. Dekk bakebollen med plast og sett lunt til heving, ca 40 min.

Lag fyllet mens deigen heves. Skyll og rens spinat og hakk den opp og surr den i litt smør i en stekepanne til spinaten ”faller” sammen (2-3 min). Frossen spinat tines og vannet klemmes godt ut. Bland resten av ingrediensene inklusiv spinat men ikke skinke, i en foodprocessor og kjør til en grov masse. Skinke hakkes i små treninger.

 

Elt deigen sammen og del i to. Kjevle hver del til en firkant.Fordel fyllet utover deigen og strø over strimlet skinke. Rull deigen sammen til en pølse. Skjær i tykke skiver, ca 3 cm og legg på bakepapirkledt eller smurt stekebrett. Dekk med kjøkkenhåndkle og la etterheve i ca. 30 min. Pensle med sammenpisket egg og stek i forvarmet ovn 225 °C på nederste rille i ca 20 min.

 

Egner seg godt til frysing.

 

http://www.artoftaste.no/servlet/region?name=V2_SEKSJON_MAT_SOK_VIS&item=10431802

 

Her kan du variere fyll til det uendlige :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes oppskrift på skinkesnurrer og piroger på denne siden under Oppskrifter -> kaker og bakst.

 

Disse kan du jo lage mange av når du først går i gang med bakingen og fryse det ned. Dette er ikke akkurat mellommåltid, da f.eks pirogene er ca 200 kalorier pr stk, men de passer ypperlig til lunsj.

 

Som mellommåltid kan du kanskje spise yoghurt mild naturell med agurk terninger, samt salt, pepper og litt pepperminte. For å mette magen litt ekstra kan du spise ett knekkebrød til. Del den opp i biter og dypp hver bit i yoghurten før du spiser den, MmMm kjempegodt! :)

 

Eller så kan du jo kjøpe deg rett i koppen, den med kremet kyllingsuppe inneholder bare 100 kalorier pr porsjon, tror de andre også har ganske lavt kaloriinnhold.

 

Hva med gulrøtter? Dersom du synes det blir litt kjedelig med gulrøtter, kan du jo ta ett lite beger yoghurt mild naturell og lage deg en dip i tillegg. Jeg bruker de fra Maarud.

 

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har gode råd til mellom-måltider som man kan ta med på skole e.l.? Er ikke spesielt glad i frukt og synes det er vanskelig å finne bra alternativer. Og så skulle jeg gjerne hatt oppskrift på sunne muffins (hvis det finnes :-)).

 

bruk oppskriften til gry gulrotkake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...