Gå til innhold

Grove sunne vafler???


Gjest inspirert

Anbefalte innlegg

Gjest inspirert

Fant for en stund siden en oppskrift på grove sunne vafler, og luringen glemte selvfølgelig å skrive denne ned:(

Noen som har den???

Takker for alle svar:)

 

Inspirert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kopierte to forskjellige, kanskje det var en av disse? Du kan søke på forumet ved å trykke på "Diskusjon" og "Søk i innleggene" :)

 

2 egg

1/2 dl flytende natrena

 

11 dl skummet melk

1 dl vann

12 dl hvetemel

1,5 dl kruskakli

1 dl havregryn

1,5 ss kardemomme

6 ts bakepulver

6 ts vaniljesukker

1,5 dl olje

 

Visp sammen egg og natrena

Hell oppi det våte. Bland det tørre og rør inn.

La røren stå i minimum 1/2 time. Legg de nystekte vaflene på rist og la kjølne der.

Jeg syns disse er så søte at det trengs ikke noe mere på, men på arket mitt står det nevnt Nora lettsyltetøy, lettoster, prim, eller som forrett (røre uten søtningsmiddel) med laks og eggerøre.

Det står ikke kaloriinnhold på arket mitt, og jeg har ikke regnet ut selv. Kanskje det er noen andre som gidder å regne ut ca kalori-innhold?

 

Grove sunne vafler

(10 plater)

 

2 egg

1 ss strøsøtning

6 dl skummet melk

70 g grovt sammalt hvete/havregryn

260 g hvetemel

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

 

Pisk egg og søtningsstoff til eggedosis.

Tilsett mel og melk.

La røren stå minst en time før steking.

 

Kcal pr plate = 150"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mezzina

Nederste oppskrift bød jeg gjester på i går, og de falt definitivt i smak! Jeg hadde i kardemomme i tillegg bare, men det er jo en smakssak! Alle vaflene forsvant - det var ikke en smule igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Nederste oppskrift bød jeg gjester på i går' date=' og de falt definitivt i smak! Jeg hadde i kardemomme i tillegg bare, men det er jo en smakssak! Alle vaflene forsvant - det var ikke en smule igjen:-)[/quote']

 

 

Hmm.m. Jeg prøvde den i dag....... og falt ikke i min smak. :) Faktisk orket jeg bare et par hjerter! Resten + røra gikk rett i søpla! Jeg brukte havregryn, hadde ikke sammalt hvete, ellers fulgte jeg oppskriften slavisk.

 

Noen som har prøvd den første oppskriften? Eller har en annen god oppskrift? Kjøpte meg nemlig nytt vaffeljern i dag, og vil gjerne prøve det igjen.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

3 dl havregryn

3 dl biola bringebær

1 ½ dl hvetemel – eller grovere

½ ts bakepulver

4 ss sukker – kan sløyfes

½ ts vaniljesukker

1 ts salt

3 dl melk

3 ss nøytral olje eller smeltet margarin

2 egg

 

Rør sammen havregryn og biola i en bolle. Sett bollen til side. I en annen bolle blandes mel, bakepulver, sukker, vaniljesukker, og salt.

Rør inn melk og olje/smør.

La begge de to rørene stå å hvile i minimun 20 min.

 

Bland de to rørene og rør eggene godt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jeg lagde den nederste i dag, "grove sunne vafler", og den slo an både hos tenåringen og husbond! Og ingen av dem er for grove bakeprodukter, så dette var en aldri så liten seier i heimen vår:)

 

Jeg fulgte oppskriften, med unntak av jeg brukte litt mindre siktet hvetemel (ca 220 g), og erstattet dette med havregryn. Ellers brukte jeg som oppgitt 70 g grov sammalt hvete, ikke havregryn der.

Røra ble forresten såpass tyntflytende at jeg fikk 12 plater, og kun 120 kcal pr plate.

Me like:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...