Gå til innhold

omelett


Gjest karimor

Anbefalte innlegg

Gjest karimor

Hei

 

Jeg er veldig glad i omelett og lurer dermed på om det er usundt å spise.

Jeg lager den med vann og har litt smør på pannen når jeg steiker den.

Har ofte i kokt skinke og litt poteter. Spørsmålet er om det er greit og

spise omelett eller om det er usundt????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Omelett er ikke usunt, men ikke spis det hver dag! Har du mikrobølgeovn, så er det fort og greit å lage til, og du slipper stekefettet. Hvor mange egg bruker du? Jeg spør fordi jeg pleide å lage omelett med to egg, men nå er jeg gudskjelov blitt litt lettere, så nå bruker jeg bare ett egg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg er veldig glad i omelett og lurer dermed på om det er usundt å spise.

Jeg lager den med vann og har litt smør på pannen når jeg steiker den.

Har ofte i kokt skinke og litt poteter. Spørsmålet er om det er greit og

spise omelett eller om det er usundt????

 

Omelett er både godt og sundt. Og man kan putte oppi masse grønnsaker! Paprika, tomat, purre/vårløk og revne gulrøtter er knallgodt. Og sopp. Er man litt avansert kan man legge stekt/kokt spinat eller ruccola på toppen. Det er også godt å blande litt Cottage Chees inn i eggene. Da blir omeletten høy og luftig!

 

Det er vel det som er noe av det fine med omelett; den kan varieres i det uendelige. Det er bare å prøve seg fram...

 

Lykke til!

 

Katla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Omelett er veldig sundt dersom du heller tar i grønnsaker og skinke eller røket laks istedet for ost og smør - iallefall begrens smørmengden. Vi spiser mye omelett - nydelig kilde til proteiner og annet godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine
Hvordan lager du omelett i microen?

 

Pisker egget litt i en bolle som tåler mikrobølgeovn, tar i litt salt, evt pepper, kruspersille og litt ost/skinke, og slenger den inn. Har ovnen på full styrke, den trenger vel ett minutt for ett til to egg. Pleier å se etter et par ganger, sjekk at den verken blir for tørr eller for bløt (for bløt er nesten verst, hehe...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Lipstick

Noe som er veldig viktig å huske er at eggeplommer inneholder mye arakidonsyrer. Arakidonsyrer finnes også i rødt kjøtt, og er en viktig årsak til tette blodårer og hjerte- og karsykdommer.

 

En omlett smaker likegodt med ett helt egg + 2 eggehviter. Kast plommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...