Gå til innhold

Vanskelig med ferie


Gjest moving

Anbefalte innlegg

Gjest moving

Hei

 

Jeg har brukt vektklubben siden november i fjor i et forsøk på å gå ned et par kilo, samt å stabilisere vekten og forbedre formen. Jeg har aldri vært overvektig, men har opplevd å gå opp og ned 1-2 klesstørrelser.

 

Det kan jo i lengden være slitsomt å skulle gå opp og ned i vekt hele tiden, så jeg bestemte meg for å prøve å overvåke kostholdet og trengingen ved å skrive ned alt. Det har fungert bra, jeg har gått ned en 3-4 kilo og minsket midjen med 4-5 cm.

 

Rundt st.hans bestemte jeg meg for å prøve å klare meg uten å skrive ned alt, og det har ikke gått bra. Har skeiet ut og spiser masse is og usunn mat. Har ikke opplevd å gå mye opp i vekt (I kg), men har kanskje gått opp noen cm. Samtidig har jeg slitt med trening siden det er juni og det er masse som skjer. Har i hele vinter trent 4-5 ganger i uken og nå klarer jeg maks 1 gang. Nå er jeg skikkelig i tvil.

 

Er sliten og lei av all registreringen og klør meg i hodet. Skal jeg være nødt til å registrere alt på vektklubben resten av livet??? Jeg vet ikke om noen har noen gode tips på hvordan jeg kan få kontrollert dette, orker ikke å registrere all mat og trening resten av livet, men ønsker samtidig kontroll uten at jeg skal få mat og trening på hjernen.

 

Er litt i beit nå og håper på noen gode råd og tips. Skal ut i ferie neste uke og ser med skrekk og gru for meg at jeg går opp en klesstørrelse igjen. Det er nå jeg blir satt på prøve og jeg blir satt helt ut.

 

Takker for alle tips.

 

Move

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Jeg begynte her i oktober og tok av 10 kg og har stabilisert vekten siden februar og har ført blogg siden det. Jeg har skrevet ned alt, men det er fordi jeg er en analytisk sjel og vil se hvilke kalorimengder og mat som jeg kan spise uten å legge på meg. Jeg bestemte meg for en trivselsvekt mellom 60-62 og så snart jeg blir lettere (har hendt flere ganger - spesielt på ferie da jeg er i mye aktivitet) spiser jeg mer. Så for meg er skrivingen mest for å sikre meg at jeg spiser nok kalorier for å vedlikeholde vekten. Jeg har dager hvor jeg spiser mer enn 2500 kcal, men jeg har også i gjennomsnitt knapt 2 trimpoeng daglig.

 

Det viktigste for meg er vektgrensene og at jeg tar affære så snart jeg går lavere eller høyere (har ikke skjedd så langt). jeg veier meg flere ganger i uken om morgenen men får ingen panikk om vekten viser ± 1 kg - det er bare grensene som teller for meg. Dette har fungert godt for meg. Kanskje du kan gjore det - ikke føre matlister så lenge vekten er i trivselsområdet og skrive hvis det går over? For meg har det også vært veldig viktig å holde meg i aktivitet - oppmuntringen og presset fra "fatburner" gruppen på motivasjonssiden er super motivasjonsfaktor for meg.

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gi deg av råd - du sier selv at når du ikke skriver opp maten så skeier du ut og spiser for mye og vekten øker. Kanskje du ikke er helt klar til å slutte å følge med på matinntaket?

 

Lykke til - det ville være synd om alt den flotte innsatsen din går til spille - men du er ikke alene - det er ikke for ingen ting at GR er en god butikk - mange kommer tilbake gang etter gang. De som lykkes best er de som legger om livsstilen (både aktivitet og antall måltider og mat og kaloribegrensing).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moving

Tusen takk for svar. Det er neimen ikke godt å si hva som er løsningen. Jeg ser jo at jeg må prøve meg frem, og kanskje er jeg ekstra redd for å mislykkes nå når det har gått så bra lenge.

 

Jeg tror jeg bare må prøve å sjekke vekten som du sier, samt måle meg regelmessig og så følge med. Det var godt å høre at også andre prøver seg frem.

 

Man er jo nødt til å prøve nye ting og stadig teste grensene. Nå er det stabiliseringen som står for tur, så vi får gjøre vårt beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Jeg har nettopp vært to uker i Danmark, har kost meg med morgenmad og marmelade, øl og vin om kvelden og i det hele tatt hatt FERIE!

 

...og jeg har gått opp 1,5 kg, og det var verdt hvert eneste gram! Det blir fort nok hverdag igjen, og da kan jeg jobbe meg videre nedover.

 

Det triste er selvfølgelig at jeg opplever at en "varig livsstilsendring" ikke ser ut til å være aktuelt for meg hvis jeg også skal nyte livet litt. Det blir dog for strukturert og systematisk.

 

Så det blir vel litt opp og ned for meg framover... man MÅ jo leve litt også, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

Hei! Jeg vil gripe fatt i to ting ting du skriver.

1) "Skal jeg være nødt til å registrere alt på vektklubben resten av livet???"

Slipp tak i veiing av mat gradvis. Prøv deg en uke uten. Vei deg og ta målene. Hvis du ser at det går feil vei, så ta det MED EN GANG! Ikke la kiloene få snike seg på!

 

2) "Samtidig har jeg slitt med trening siden det er juni og det er masse som skjer. Har i hele vinter trent 4-5 ganger i uken og nå klarer jeg maks 1 gang." Det er i grunnen en nokså dramatisk reduksjon i aktivitet. Jeg opplever selv at det kan være vanskelig å få trent i perioder. Og av egen erfaring spør jeg: Kan du virkelig ikke klare en halvtimes spasertur i løpet av dagen? Ett kvarter ut og ett kvarter hjem igjen. Jeg innser selv at det er snakk om prioritering, så ærlig må jeg være med meg selv. Trening er så mangt. Variasjon er nøkkelen for mange av oss. Men med et par gode sko er nødhjelpen nær. Og meld gjerne fra hvordan det går. Jeg kan gå "sammen" med deg! Kjempemasse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Hvis du følger rådet om et kvarter ut og et kvarter hjem igjen, og samtidig gjør det med staver, blir effekten enda bedre!

 

Jeg tar sånne turer som "middagshvil", jeg går alene rundt barne-TV-tid, hører radio og har ikke med mobiltelefonen = tre kvarter fred og ro for meg selv, uten noen som maser. Runden min tar ca 45 minutter, og jeg er overbevist om at det er disse turene som mest av alt har hjulpet meg av med 15 kilo i vår.

 

Dumt nok tok jeg ikke med stavene på ferie, men de blir med neste gang. Turen er ikke helt den samme uten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moving

Hei

 

Må si takk for et slikt engasjement. Vil bare fortelle at denne uken så har jeg klart å bevege meg litt mer. Har bestemt meg for å prøve å ikke kontrollere maten, må prøve å se om jeg kan klare å spise uten å telle, men heller prøve å bruke rutinen som jeg har bygget opp.

 

Jeg vil heller fokusere på bevegelse som dere nevner. Prøver å gå på tur de dagene jeg ikke trener. I går var jeg på sykkeltur!! Og idag har jeg tråkket på stepmaskinen min i 1 time. Det var veldig godt!! Det hjalp på humøret.

 

Som dere alle her inne vet, det ligger ihodet :)

 

Om det er flere som har gode ideer på hvordan man skal takle hodet i en slik prosess så vær så vennlig å del det med oss andre her inne :) Det er så verdifult.

 

Så til dere som har svart meg så langt! Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

Å, så godt å lese! Vi følger med hverandre, ser du! Stå på! Du har jo vært kjempeflink. Og skulle det gå trått igjen, så husk at litt aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sparker igang denne tråden igjen ;) (Må jo få litt flere tråder inne på "hold vekten")!

 

Nå trener jeg 5 dager i uken og fundere på om jeg skal ta en nærmere titt på maten. Jeg skriver ned alt jeg spiser og merker at jeg ikke følger alle "reglene" mine.

 

Har vært en del fester i det siste, og jeg prøver å finne en balanse mht alkohol, samt noe å kose meg med når jeg skal slappe av etter festen. Ikke lett det der! Noen som har tips? Hvordan finner dere plass til alkohol, og noe snacks i planen over hva man skal spise i løpet av dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Snacks for meg er frukt, bær og grønnsaker eller pumpernikkel med laks eller lignende ;), og alkohol drikker jeg kun i helgene og knapt da. Jeg liker ikke å drikke øl og dårlig (ofte billig) vin, så det blir ikke hver dag jeg drikker alkohol, kanskje ikke hver uke heller. Men når jeg først drikker et glass vin eller cognac er vinen og cognacen veldig god :). Og jeg går gjerne på fest uten å drikke - deilig å kunne kjøre hjem.

 

Men dette var egentlig ikke hva du spør om - men jeg ville holdt meg til kosemerkeantallet fra da jeg tok av/fulgte GR prinsippene og økt den vanlige maten. Jeg pleier nesten aldri bruke kosemerker med unntak av ferier, men jeg spiser mye mer frukt enn det som anbefales på GR kurs. Det blir fort mange kalorier av å drikke alkohol være seg øl, vin eller brennevin - og vekten øker fort - jeg la på meg en kilo per uke i ferien til tross for stor aktivitet og ingen spising av salt snacks eller kaker.

 

Jeg tror at det er vanskelig å få i pose og sekk - holde vekten og ikke opprettholde livsstilsforandringene. Men trimming gir oss selvfølgelig atskillig mer slingringsmonn i matveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg er ny på dette forumet. Har ikke vært inne på sidene sida mars i år... Synes dere har gjort en god jobb og har motivasjonen i orden. Sjøl har jeg gått på hold vekta kurs fram til i mars og fått mine 6 mnd gratis oppfølging etter det.

Jeg har greid å holde vekta, men enig i at sommeren og ferietid kan være vanskelig. I år har jeg virkelig nytt mye god is og vin. Har prøvd å holde treningsnivået oppe, men det blir uansett mindre enn ellers i året. Og alkohol kan en dessverre ikke påvirke forbrenninga av. Jeg må nok skjerpe inn litt. Uansett så er det viktig at en ikke blir helt hysterisk. Jeg har vært på vekta 1 gang siden i sommer, og det så lovende ut. Men nå er jeg i gang igjen med trening på helsestudio - med sykkel og styrke. Har hatt en periode med lite trening på de to siste ukene. Fint om dere fortsatt skriver så det går an å følge med videre. Er ferdig nå og må klare meg på egenhånd, og treng å holde de gode vanene.

Tips når en får lyst på noe godteri - spis gulerøtter, da gir denna sulten seg. Jeg har knasket en del den siste uka. Uansett har jeg lært mye med kurset og spiser mindre mengder med godteri enn før.

mvh Landing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landing, kan ikke du skrive litt om opplegget på GR hold vekten - hva som anbefales (hvordan praktisk en blir abefalt å gå fra kaloriunderskudd til balanse). Ingen her har gått kurs, vi er selvstuderte røvere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, fortell fortell!!

 

Vel, jeg er i en livssituasjon hvor jeg er singel, ung og ønsker meg inderlig familie. Uansett er det naturlig for meg å treffe venner og være med på fester. Da blir det en del alkohol.

 

Feks i kveld skal vi ha fredagspils. Tenkte å ta med en flaske vin og kose meg (siden det er helg og fredag). Men hvordan legger man opp dagen mht mat? Jeg har egentlig aldri helt skjønt de kosemerkene. Kan noen forklare meg det?

 

Jeg har åpenbart ikke helt kunnskap om dette med å fordele kcal ut over dagen generelt. Og heller ikke hva jeg gjør når man skal på noe spesielt, feks fest. Noen som vil forbarme seg over meg, og drive litt voksenopplæring??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moving - let rundt på sidene her og les GR artiklene. Det er mye informasjon om akkurat dette. Det er et stort tema du bringer opp - hva er livsstilforandringene/kostholdet som GR anbefaler. Kort sagt er det næringstett, volumrik (til dels) og kalorifattigmat spist hver 3 time og med mye vann til. Kosemerker er 25 kcal som du har et visst antatt aV for uken og som skal brukes om du spiser sjokolade, drikker alkohol eller mat som ikke er del av ditt vanlige kosthold. Klikk på diskusjon i høyre marg og søk på meny og formel så finner du grunnprinsippene.

 

Dersom du skal holde vekten og drikke mer enn et glass er det å tilpasse tilbud til etterspørsel (hva du spiser til behovet) og så bytte ut vanlig mat med alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EndeligMandag

KJenner meg igjen..jeg er i samme livssituasjon som deg..og når jeg går på fest kommer jeg ikke utenom alkohol...fordi jeg er så glad i det.

Det jeg sørger for denne dagen, hvis jeg skal kose meg med en flaske vin, er å være ekstra flink denne dagen. Jeg spiser ekstra magert...f.eks 60 gram brød til frokost og lunch, med veldig mager smøreost og 1 glass melk eller en yoghurt.

spis så en banan eller noe som mellommåltid, og ta en kyllingbrystfilet salat med litt bønner og alta anna grønt som skal være i salat. Men erstatt karbohydrater med bønner. Det gir deg proteiner og bra å ha i kroppen før en fest.

 

Det er viktig at du ikke spiser for lite, for med lite mat i kroppen kan du bli uvel av å drikke alkohol. Anbefaler deg å spise det største måltiden like før du skal ut.

..og ekstra viktig..sørg for at du får trent denne dagen også, kanskje like etter jobb. Å bare ta et knekkebrød til frokost og et til lunch er en dårlig ide...da bør du ha 3-4 knekkebrød i hvert måltid. Da lure man også kroppen til å tro at den får mer.

 

Dette har gått bra for meg...og så starte jeg like sunt igjen fra lørdag :-) ....

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...