Gå til innhold

Sukkerfritt godteri, er det greit?


Gjest Heidi85

Anbefalte innlegg

Gjest Heidi85

Var i sverige i helgen og mannen min handlet som alltid med en kjempe pose med godteri... Jeg derimot skulle jo holde meg unna.. Men så fant jeg en rad med sukkerfritt godteri og klarte ikke å dy meg.. Vet dere hvordan det er med dette godteriet? Er det masse kcal og bare lureri eller er det greit når søtsuger kommer som værst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes at slikt som er søtet med kunstig sukker - når du spiser en liten menge - skaper mere søtbehov eller et sug i magen. Jeg bruker ta en pastille i ny og ne og da tar det bort sug etter noe godt.

Men jeg er ikke så glad i søtt og har jeg lyst på noe godt så kan jeg ta en rute sjokolade til kaffen og så er det greit , så jeg er ikke rette personen til å svare kanskje;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi85
jeg synes at slikt som er søtet med kunstig sukker - når du spiser en liten menge - skaper mere søtbehov eller et sug i magen. Jeg bruker ta en pastille i ny og ne og da tar det bort sug etter noe godt.

Men jeg er ikke så glad i søtt og har jeg lyst på noe godt så kan jeg ta en rute sjokolade til kaffen og så er det greit ' date=' så jeg er ikke rette personen til å svare kanskje;)[/quote']

 

 

jeg bare elsker godteri... og jeg sliter skikkelig med godte suget.. tar krom men det funker ikke tror jeg.. er like godte syk enda,men jeg har bare tatt det noen dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest schnuppers

Det er ganske mye kalorier i pastiller.. selv om det ikke er sukker. For mange kan det stoppe en vektnedgang. visstnok.. Men selvfølgelig, et drops i ny og ne gjør jo ikke noe, man må jo ikke bli fanatisk heller...:-)

 

Det jeg gjør hvis jeg har søtbehov er å spise en sans yoghurt med eple/pære.. nam nam den er helt nydelig, syns jeg.. eller du kan dele opp et eple i biter og ta yoghurt over og litt lett syltetøy, feks.. syns jeg også er nydelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Det er ganske mye kalorier i pastiller.. selv om det ikke er sukker. For mange kan det stoppe en vektnedgang. visstnok.. Men selvfølgelig' date=' et drops i ny og ne gjør jo ikke noe, man må jo ikke bli fanatisk heller...:-)[/quote']

 

I sukkerfritt godteri, som egentlig er laget for diabetikere, brukes det andre typer sukker enn det vanlige sukkeret sukrose (hvitt sukker). Disse sukrene er alkoholer/derivater av sukker, og inneholder vanligvis like mange kcal som sukrose per 100 gram. Forskjellen ligger i at sukkerderivatene er mye søtere enn sukrose, så man trenger derfor ikke å bruke like store mengder når man lager godteriet. Siden det er en liten andel sukkerderivater i godteriet, vil det ikke påvirke blodsukkeret på den samme måten som sukrose, og diabetikere kan derfor spise det.

 

Men husk; "sukkerfritt" betyr ikke at produktet ikke inneholder sukker! Spiser du masse sukkerfritt, vil du faktisk få i deg en del kcal. Personlig syns jeg det er ganske villedende for forbrukeren. Mange tenker sikkert ikke over at det finnes et utall ulike sukkerarter, og produsenten vet å "lure" forbrukeren - som oftest vil gjenkjenne sukker med hvitt sukker. (For diabetikere vil det derimot være godt merket!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missmayhem

Hvis du har spist veldig mye godteri tidligere og lagt på deg av dette, burde du kanskje holde deg unna. Som andre har nevnt betyr ikke sukkerfritt uten kalorier, og det er kanskje greit å bli kvitt snopevanen en gang for alle ;) Jeg er en (tørrlagt?!?) sukkerjunkie, så jeg prøver å styre unna alt søtt inkludert sukkerfri snop og cola light fordi det bare gir meg lyst på mer. Men så lenge det er snakk om små mengder en skjelden gang, går det sikkert greit. Men husk, det er lettere å holde seg unna sukkervanen om man styrer unna alt det søte en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...