Gå til innhold

Angst for vekta?


Gjest Synnemor

Anbefalte innlegg

Gjest Synnemor

Jeg er en ung jente som alltid har vært bare ørlitte grann feit. Alltid litt tyngre enn venninnene mine osv... Sist jeg veide meg veide jeg 72 kg (jeg er 1.70m) og ble helt sjokkert. Siden den gang (ca 3år siden...) har jeg hatt en fryktelig angst for å veie meg. Siden februar har jeg lagt om kostholdet og trener 3-4 ganger i uken. Veldig mange sier at jeg har blitt mye tynnere og noen spør selvfølgelig "hvor mange kg"? Men jeg aner ikke. Er kjemperedd for å veie meg fordi jeg er redd for hva tallet vil bety for meg.. Er det noen der ute som har samme problem eller har noen tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokoladesug

Jeg har desverre ikke samme problem. Men jeg syntes ikke du skal være redd for vekta. Det jeg har hørt, som en liten pekepinne, er at trivselsvekta skal være ca det samme som vekta. Dvs at du er 1,70 og kan ha en vekt på ca 70 kg. Hvis du har fått kompliment om at du har gått ned i vekt. Ta det til deg. Det er jo kjempe positivt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missmayhem

Husk at det er ingen som ser akkurat hvor mange kilo du veier. Det er ikke et skilt i pannen din som lyser SYTTI KILO når de går forbi deg på gaten. Hvor mye du veier kan variere en del på hvor mye væske du har i kroppen, hvor i perioden du er osv. Dersom du har fått kommentarer på at du har gått ned og ser bra ut så stemmer dette nok, og det slår nok trolig ut på vekten din også. Men det er ingen tvang å veie seg, og du skal ikke føle deg presset til det bare fordi det er noen som spør deg hvor mange kilo du har gått ned.

 

Ellers ville jeg anbefalt deg å ta målebåndet i bruk ;) veldig motiverende å se centimetre forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Jeg hadde det på akkurat samme måte som deg, bare at jeg ikke hadde lyst til å se "svart på hvitt" at jeg led av fedme... Så jeg ventet noen uker til jeg var sikker på at jeg hadde gått ned noe før jeg gikk på vekta. Likevel var det et sjokk! Nå er det nesten så jeg angrer litt på at jeg ikke veide meg en gang, det hadde vært grotesk moro å vite om jeg har gått ned 12 eller 15 eller 17 kilo...

 

Jeg bruker vekta som en del av en "motivasjonspakke" og for å kontrollere at jeg gjør det riktig mht mat og mosjon. Det er gøy å se at man har gått ned litt hver uke, selv om det er så lite at det ikke merkes på klærne.

 

Så du må bestemme selv hva du føler er riktig for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

Jeg hadde det litt på samme måte en periode, jeg ville ikke vite hvor mye jeg veide. Og derfor hadde jeg ikke badevekt. Når folk spurte meg hvor mye jeg hadde gått ned, de gangen jeg var veldig fin og slank, sa jeg bare at jeg ikke trodde på det å ha en vekt tilgjenglig, da kan man fort bli for av opptatt det. Og det virket for meg den gangen, kanskje det kan hjelpe deg litt nå...men jeg brukte målebånd, og målte cm. Nå som da

Men nå har jeg badevekt, men jeg er veldig, veldig nøye med å bare veie meg 1 gang pr. uke, og til samme tid på døgnet hver gang. dvs. Jeg har veiedag hver onsdag morgen, før jeg spiser eller drikker noe, altså rett etter dusjen, før frokost. også måler jeg livvidden samtidig.

 

Men det viktigste er å finne noe du trives med. Selv om du veier deg, og ser at du har gått ned f.eks. 2 kg. Er det ikke nødvendig å opplyse før og etter vekten når folk spør. Dessutten kan kanskje vekten ha stått ganske stille, du trente en del (?), og da har du sikkert fått større muskler...Som min vennine sier: muskler veier mer enn fett.

 

Bare fortsett med det gode arbeidet. At du føler deg mer vel, og får komplimnter er den beste belønning. Og jeg håper jeg også opplever det snart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...