Gå til innhold

Morgentur


Gjest mstucan
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er nytt medlem av vektklubb og har nå begynt den tunge stien nedover kiloveien..

 

Vekt: 75,5

Midje: 106 (!)

 

Mål: 60kg

 

Mitt opplegg er å gå en morgentur før frokost (på helt tom mage) i 1 time...

Mandag til fredag...

Spise normal sunn mat, men litt mindre...

 

Kjenner en som har gått ned 25kilo på 6mnd på dette....

Flere som har gode erfaringer med morgenturer?

 

5 turer i uka skal visst gjøre underverker.... vi får se :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg går tur hver morgen før jeg vekker ungene. Står opp kvart på 6, og tar en tur på ca 50 minutt. Det hjelper ikke bare på vekta, det hjelper på energien for dagen, og humøret også. Synes det er kjempe deilig å starte dagen med dette(",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg spist litt først.

 

Frokost er jo det viktigste måtidet på dagen. Det setter igang forbrenninga og systemet. Hvis man går 1 t før frokost, så betyr jo de i praksis at man dropper frokosten. Synes det høres tungt ut for kroppen å trene hard uten å ha fått mat og ikke mist væske på forhånd.

 

Tror 1 times tur 5 dager i uka vil kunne gjøre "uderverker" uansett om man tar turen før eller etter frokost, morgen eller kveld. Men man må vel alle finne et tidspunkt på dagen som passer for en selv.

 

Selv går jeg 1 - 1,5 time på ettermiddagen, før middag. Før jeg bygynte å spise mellommåltid mellom lunch og middag kunne jeg oppleve at jeg ble litt matt liksom. Det opplevdes som om jeg var trett og trengte å sove. Men så begynte jeg å sykle til jobb og da ble det helt klart at jeg trengte mat og væske før treninga. Så nå spiser jeg 2 skiver og drikker 2,5 dl juice kl 15:30 og da er jeg full av energi til sykling og turgåing. Tror at hvis man presser seg til å trene uten å gi kroppen det den trenger i forkant (og under trening), så blir man utmattet og det blir psykisk tungt og det er lettere at de gode vanene sklir ut etter en stund.

 

Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at om morningen er karbohydrat-lagrene i kroppen veldig små, og insulin-nivået veldig lavt, som gjør att kroppens eneste primære forbrennings kilde er: fettet! Derfor, hvis man går tur om morningen, uten å ha spist noe, (kan selvsagt drikke vann), forbrennes mye mer fett fra fettcellene enn om man går tur om ettermiddagen/ kvelden - eller etter frokost. Det er ikke en belastning for kroppen å gå tur om morningen, vi snakker om GANGE her, ikke løping eller annen tung trening. Selv har jeg gått 3 dager denne uken, det går helt fint.

 

Dessuten, går du tur om morningen, fyrer du igang forbrenningen og resten av maskineriet fra første stund, så all mat du spiser utover dagen blir bedre forbrent det og.

 

Hilsen morgenturtilhenger :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette stemmer er det jo strååålende:-) emn jeg trenger litt forklaring:-)

 

hvordan stemmer det at en forbrenner mer der som en går tur før frokost?? jeg undrer meg over dette fordi jeg har alltid lært at..:-)

 

Alle slankeprogrammer spes GR er nøye med å spesifisere hvor viktig frokost er når en vil slanke seg, hvordan passer det inn?? Spiser en karbo rikt etter turen da eller??:-) og vil ikke fettcellene da allikevel få "ny" næring når en først spiser slik at kroppen oppnår balansen sin igjen???

 

Anybody???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer inn døra igjen kvart på 7, og da lager jeg meg frokost (",) Har hørt at dette ikke er farlig for kroppen, blant annet på forum om slikt. Er mange som tar en spasertur tidlig på morgenen før frokost. Føler man litt sult før turen, er det bare å spise en banan, det hjelper kjempe mye, for kroppen får jo tilført næringsstoffer rett etterpå. Klart man ikke skal presse seg til dette hvis man våkner og er veldig sulten, alle må kjenne etter på sin egen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dette inn på den andre tråden ang dette, men klipper og limer litt :)

 

Jeg har tro på trening før frokost, ikke intensivt, men litt bevegelse som en gåtur. Frokost anbefales på spises inne en time etter man stå opp. Så kommer man seg rett ut, går en 45 min tur og inn til frokost følger man jo de anbefalningene.

 

 

Syns det er et fint svar ang dette her:

http://www.trim.no/spmsvar/view.php?id=2487

 

Trening før frokost gir bedre slankeeffekt når man ser isolert på at kroppen har vært natten gjennom uten mat, og at treningen derfor hos mange, vil føre til at det er relativt lite blodsukker tilgjengelig i forhold til hva som ville være disponibelt etter inntatt frokost. Slankeeffekten er imidlertid noe som må vedvare over tid før vektreduksjonen når sitt endelige mål. Trening før og etter frokost blir således ikke viktig, da man heller må se på det totale kaloriinntaket i forhold til det totale forbruket per døgn, per uke og/eller per måned.

 

Det kan være en fordel å trene før frokost hvis du legger opp treningen og måltidene slik at treningen demper matsuget. Hvis treningen fører til økt sult og matlyst som gir seg til kjenne ved frokostbordet, så må du passe på at du her ikke begynner å spise mer. Til syvende og sist blir slanking et spørsmål om i hvilken grad du klarer å tøyle og holde tilbake matinntaket ditt.

 

Det kan ha en psykisk positiv effekt å innta frokost om morgenen, og stille på trening med karbohydrats energi i kroppen. Dersom du trener mye og lenge, kan det være at det beste for velvære, er å spise litt både før og etter trening. Praktisk er betydningen liten, men man forsøker som oftes å balansere slankeeffekten i forhold til å leve best mulig mens prosessen pågår.

 

En god idè er ofte å lage til ferdig neste måltid akkurat når du har spist et måltid. Da går du ikke amok i kjøleskap

et etter trening, men henter kun fram en ferdig justert tallerken. Tut og kjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går tur om morgenen, så har man lite sukker og brenner derfor hovedsakelig fett. Men når du da senere spiser frokost. Hva skjer med energien fra denne? Den energien må jo lagres da, eller?

 

Hvis man forbrenner 400 kcal på å gå en tur, så kan jeg ikke skjønne at det spiller all vedens rolle _når_ turen skjer. Jeg tror at det viktigste for å gå ned i vekt er å spise litt ”for lite”, spise riktig, spise regelmessig og trene.

 

Men man trenger jo ikke å bli ening. Alle får finne ut hva som passer for en selv. Og angående slankeeffekt mhp trening før frokost, så er det vel ingen av oss som vet. Så vidt jeg kan se på nettet så ”strides de lærde”.

 

Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er jo det han svaret i det innlegget over jeg la inn:

 

"Trening før og etter frokost blir således ikke viktig, da man heller må se på det totale kaloriinntaket i forhold til det totale forbruket per døgn, per uke og/eller per måned."

 

Men det er ganske deilig med en liten tur ute om morraon og inne til frokost og en varm kopp te etterpå. Det viktigste tross alt er å bevege seg og å komme seg ut :)

 

Energien fra det du spiser lagres ikke som fett med en gang, det tar litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man forbrenner mer om morningen enn resten av dagen fordi kroppen som sagt ikke har andre energikilder enn fettet, går man en tur seiner på dagen har kroppen karbohydrat-lagre å ta av, som den heller velger å bruke fordi disse er lettere å omsette til energi.

 

Les en bok som heter "Alt om fettforbrenning" av Fredrik Paulun, den er ikke så stor og ganske lettlest, og her står også det om morgentur.

 

Og til deg som spiser en banan før turen - vel da mister du litt av vitsen da, for da har jo kroppen liksom noe annet "brensel" å ta av...

 

Men dette er no iallefall noe jeg sverger til da, så får jo hver enkelt finne sin sti å gå.... Jeg er iallefall nede i 73,0 nå, så noe virker iallefall... Spiser en normal porsjon frokost og kvelds 2 skiver, og en normal porsjon middag. Og masse vann.

 

Men CLA er jeg ikke helt inne på, kan noen forklare litt nærmere hva som fungerer med det? Hva er det for noe?

 

Noen som har peiling på om eplesidereddik er noe som fungerer også?

Er personlig ikke helt tilhenger av "tilleggsprodukter"...synes det lukter litt muffins! Men men...

 

Ha en fin helg alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe endelig bevis på at cla funker enda.

 

http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=6305

 

Her står det om CLA og det er jo gått ut mot advarsler om å bruke CLA ved graviditet, amming, diabetes 2 og insulinresistens (noe flesteparten av oss overvektige har) OBS!

MEn ingen endelig forskning på det heller.

 

Vet mange tar udos olje fra helsekosten for å få i seg alle nødvendige fettsyrer også. Dyrt, men visstnok bra.

 

Syns tran er fint jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari Jaqesson i Slankekrigen sa at det var bra å trene om morgenen før man spiste.Og hvis kroppen stoppa opp og vekta ikke rikket seg skulle man prøve å spise mer for å øke forbrenninga igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...