Gå til innhold

Gå tur folkens!


Gjest mstucan
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny i gamet, men sverger til en times morgentur på tom mage 5 dager i uka!! Skal garantere 1kg nedgang hver uke med litt mindre, men normalt matinntak!

 

Flere som er med på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går turene min på kveldstid . Skal være på jobb klokka 0700 så jeg orker ikke å gå tur før det. Kaldt begynner det også å bli.

Uansett må du ha lykke til.

 

Ut på tur aldri sur :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

datra mi går i barnehage 3 dager i uka, da går jeg opp med henne på tom mage og det tar ca 1 time, de dagene hun er hjemme er jeg nok litt lat ( men tenkte jeg kunne ta litt styrke før frokost i 15-20 min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo skrevet det samme i 2 forum, men jeg svarer nå her også jeg.

 

Personlig har jeg ikke sansen for trening før frokost. Tror det er lettere at man da føler seg litt utmattet. Treninga vil kunne bli psykisk tung og gjennomføre og det vil kanskje for mange være lettere å gi opp. Men det er selvfølgelig individuelt. Jeg tror i alle fall at det for min del vil være mer lystbetont å trene kl 17-18. Men for all del, folk er forskjellige og det er heller ikke alle som kan ”velge og vrake” mhp treningstidspunkt.

 

”Problemet” med frokost er jo at man vel strengt tatt ikke bør trene rett etter et måltid. Kroppen må få tid å fordøye maten først. Men hvis man trener moderat (gåing), så tror jeg ikke det er et problem om man spiser litt først. Verre ville det være om man jogget eller trente hard styrketrening. Hard trening bør man ikke gjøre rett etter mat..

 

Hard trening burde man forøvrig heller ikke gjøre på tom mage. Har lest at hvis man _går_ en tur før frokost, så klarer kroppen å hente ut nok fett til å skaffe energi (og det er jo poenge: fettforbrenning). 80-90 % av energien kommer da fra fett. Men hvis man trener hardt før frokost, vil ikke omsetting av fett være effektiv nok, blodsukret synker og kroppen må hente energi andre steder ifra og vil begynne å bryte ned muskelmasse (og det er jo ikke ønskelig).

 

Men at man garantert går ned 1 kg pr uke??? Tro ikke på garantier! Hvis du f.eks spiser masse og usunt vil du ikke gå ned selv om du trener før frokost. Jeg tenker at man i stor grad må se på det totale kaloriinntaket i forhold til det totale forbruket pr dag. Om du spiser litt mindre, litt sunnere og i tillegg går 1 times tur, så vil du nok gå ned i vekt uansett om turen er før eller etter frokost. Personlig tror jeg ikke at det mhp vektreduksjon spiller all vedens rolle om man trener morgen, middag eller kveld.

 

 

Så mitt råd er; gå tur før frokost hvis du føler det behagelig. Men ikke overdriv intensiteten.

 

Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på trening før frokost, ikke intensivt, men litt bevegelse som en gåtur. Frokost anbefales på spises inne en time etter man stå opp. Så kommer man seg rett ut, går en 45 min tur og inn til frokost følger man jo de anbefalningene.

 

 

Syns det er et fint svar ang dette her:

http://www.trim.no/spmsvar/view.php?id=2487

 

Trening før frokost gir bedre slankeeffekt når man ser isolert på at kroppen har vært natten gjennom uten mat, og at treningen derfor hos mange, vil føre til at det er relativt lite blodsukker tilgjengelig i forhold til hva som ville være disponibelt etter inntatt frokost. Slankeeffekten er imidlertid noe som må vedvare over tid før vektreduksjonen når sitt endelige mål. Trening før og etter frokost blir således ikke viktig, da man heller må se på det totale kaloriinntaket i forhold til det totale forbruket per døgn, per uke og/eller per måned.

 

Det kan være en fordel å trene før frokost hvis du legger opp treningen og måltidene slik at treningen demper matsuget. Hvis treningen fører til økt sult og matlyst som gir seg til kjenne ved frokostbordet, så må du passe på at du her ikke begynner å spise mer. Til syvende og sist blir slanking et spørsmål om i hvilken grad du klarer å tøyle og holde tilbake matinntaket ditt.

 

Det kan ha en psykisk positiv effekt å innta frokost om morgenen, og stille på trening med karbohydrats energi i kroppen. Dersom du trener mye og lenge, kan det være at det beste for velvære, er å spise litt både før og etter trening. Praktisk er betydningen liten, men man forsøker som oftes å balansere slankeeffekten i forhold til å leve best mulig mens prosessen pågår.

 

En god idè er ofte å lage til ferdig neste måltid akkurat når du har spist et måltid. Da går du ikke amok i kjøleskap

et etter trening, men henter kun fram en ferdig justert tallerken. Tut og kjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...