Gå til innhold

Hvilken form for trening?


Gjest Arduinna

Anbefalte innlegg

Gjest Arduinna

Vil gjerne begynne å trene. Men...

 

Jeg er totalt uvant med enhver form for trening. Eier hverken styrke, kondisjon eller utholdenhet. Og har over 60 kilo for mye å bære på. En utfordring, sier du? Ja, gjett!!!

 

Så hva gjør jeg? Joda, er klar over at det å gå tur er en grei måte å begynne på. Begynne sakte og forsiktig, og øke tempo og lengde etter hvert.

 

Men vil gjerne ha noe å variere med. Skal helst trene både utholdenhets- og styrketrening. Helst hjemme i min egen stue. Og det må være noe som jeg kan klare.

 

Har kikket litt på de forskjellige treningsprogrammene på DVD som er å få kjøpt i GR-butikken. Er det noen som har prøvd noen av dem? Lurte litt på Power of Pilates og Aerolates. Er det for tungt å begynne med for en med mine begrensninger? Hva med treningsstrikk eller fitnessball?

 

Blir veldig glad for noen tilbakemeldinger på dette. Eller kanskje noen forslag fra dere på hva jeg kan gjøre nå når jeg skal starte på scratch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Variasjon er veldig lurt! Jeg ville tro at stavgang, sykling og svømming (evt vanngymnastikk) vil være aktiviteter som kan passe for deg. Dette er bra for å bedre kondisjonen samtidig som det ikke er for belastende på kroppen. Bare du kommer i gang med noe, og starter forsiktig så du ikke skader deg, vil du garantert merke framgang fort. Du blir sterkere på denne måten også. Vil du trene mer spesifikk styrke, så kan du jo skaffe deg en treningsstrikk. Det er effektivt, men vær oppmerksom på vondter, ikke overdriv i starten! Du kan få vondt i rompa av sykkelsetet også, men et gelsete kan hjelpe. Pluss tilvenning...

 

Jeg har bare prøvd pilates en gang, syntes det var litt sært. Syntes det lignet litt på yoga, som jeg likte bedre! Og der kommer jeg til neste poeng: Finn fram til noe du selv synes er gøy eller ihvertfall hyggelig. Du skal heller ikke bli utslitt. Sliten er fint, men ikke vær utslitt etter en treningsøkt.

 

Har du pulsklokke? Med den kan du kontrollere at du ikke tar for hardt i i begynnelsen, og at du ikke "sluntrer unna" når du blir i bedre form. Selv har jeg skaffet meg en av de enkleste modellene som "bare" måler puls, makspuls og gjennomsnitt i en treningsøkt. Det har vært veldig motiverende å se pulsen bli lavere og lavere ved samme aktivitet! Hvilepulsen har også blitt mye lavere.

 

Ønsker deg lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammacita

Jeg begynte med ergometersykkel som jeg plasserte på stua, jeg plasserte den ved siden av en stol slik at jeg kunne velte meg oppi stolen etter at jeg hadde syklet. Etter å ha levd et trimfritt liv i mange år var det et sjokk for kroppen å mmåtte røre på seg. Syklet rolig i 10 minutter og var så skjelven i beina at jeg ikke klarte å stå...... Har etter hvert klart å øke lengden på "sykkelturen" og økt farten betraktelig, er ikke utslitt resten av dagen heller lengre. Etter hvert begynte jeg med litt styrketrening på gulvet, fant noen øvelser på GR sidene som omhandler trim, kjøpte etterhvert en strikk som jeg bruker til å trene armer. Har også kjøpt meg en sykkel som jeg bruker ute, så nå blir det masse trimpoeng på meg.

 

Tror at det er viktig at vi husker på at vi er tunge og at vi lett kan få belsstningsskader, og at det derfor er lurt å finne aktiviteter som ikke er for belastende for kroppene våre, de 4 S-ene som Christoffer snakket om høres lure ut, har aldri prøvd stav gang, men har svømt litt i sommer og det er slitsomt, men ikke spesielt tungt for lroppen.

 

Lykke til, tror du fort vil merke framgang når du først kommer i gang med trimmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere! Er ny her jeg da.. Lurer på om det er noen som bor i Skien som har lyst på en turkamerat.. det er litt stusselig å gå alene selv om det hjelper med musikk på ørene...

 

 

Klem Amia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...