Gå til innhold

Ny, ammende og sulten


Gjest Kjeksa

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg har ikke prøvd å slanke meg systematisk før, men nå må jeg forsøke. Fødte for 5 mnd siden. Barnet fullammes enda, men skal starte forsiktig med grøt neste uke. La på meg 8 kg under svangerskapet. Veier nå 70 kg og er 169 cm høy. Ønsket vekt er 63 kg. Har forsøkt GR med vektklubben nå i fire dager og er kjempesulten. Har hatt en sprekk med litt søtsaker hver dag.... Jeg følger meny 1 fordi jeg er redd jeg ikke vil gå ned noe om jeg velger meny 2. Noen som kan hjelpe meg før jeg gir opp, vær så snill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Jeg har ikke prøvd å slanke meg systematisk før' date=' men nå må jeg forsøke. Fødte for 5 mnd siden. Barnet fullammes enda, men skal starte forsiktig med grøt neste uke. La på meg 8 kg under svangerskapet. Veier nå 70 kg og er 169 cm høy. Ønsket vekt er 63 kg. Har forsøkt GR med vektklubben nå i fire dager og er kjempesulten. Har hatt en sprekk med litt søtsaker hver dag.... Jeg følger meny 1 fordi jeg er redd jeg ikke vil gå ned noe om jeg velger meny 2. Noen som kan hjelpe meg før jeg gir opp, vær så snill?[/quote']

 

 

Hei,

 

leste ein plass at i løpet av ein dag går 750 kcal med til melkeproduksjon... det kan tyda på at du kanskje et for lite? Kva trur du? Det er ikkje mykje igjen til deg når melkeproduksjonen tar halvparten av det du får i deg i løpet av ein dag....

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det er for lite. Snakket akkurat med ei venninne som mener det samme. Ønsker å gjøre vekttapet så fornuftig som mulig, vil IKKE la det gå utover ammingen. Hvor mange kcal bør jeg ha, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ein formel for utrekning av kcal her ein plass, men eg huskar ikkje kor.. men meny 1, er ikkje det 1300 kcal per dag? Du må nok minst ha den som går på 1600 kcal, vil eg tru... og kanskje enno meir.

 

Eg ammar berre litt om kvelden, og har nok ikkje den effekten av melkeproduksjonen som du har (har ein som blir to i oktober og som seier nam, nam, pupp......på tide å slutta, men så er det noko med den kosen då....spesielt sidan dette er nr 3 og den siste i rekka..).

 

Kanskje du kan spørra ernæringsfysiologen som har nettprat no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det var et bra tips om ernæringsfysiologen, men jeg leste svaret ditt for seint! I dag har jeg spist 1400 kcal men skal ta 1600 i mrg. Jeg vil jo for all del fortsette med melkeproduksjonen!!!! Imponerende at du fortsatt har melk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Ikke rart du er sulten - du sulteforer deg selv på 1300 kcal. Jeg var omtrent din vekt da jeg startet her (og lik høyde) og jeg tok av flott med meny 2 uten at jeg hadde diebarn.

 

Jeg tror at de anbefaler at du regner på formelen og legger til for aktivitet. Vanligvis anbefales et kaloriunderskudd (på 500-800 kcal) - men som ammende skal du legge til 500 for ammingen som for deg vil gi kaloriunderskudd. Viktig å drikke mye, spise mange måltider og få i deg mange næringsstoffer - vil tro at selv 1600 er alt for lite.

 

Enda viktigere enn å miste melken er det at de fleste miljøgifter lagres i fettvev og mye vil gå i melken om du tar av for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Litt realitetsorientering:

 

Jeg var 70 kg, er nå etter fem måneder i mål med mine 60 kg, har ammet og fulgt stort sett fulgt MENY 4.

 

Ting avhenger selvsagt av aktivitetsnivået, men jeg kan aldri tenke meg at du skal ha noe mindre en meny 3 eller 4... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er utålmodig og ikke helt skjønner hvor mye mat jeg skal spise. Veide meg i dag...opp en kilo på en uke....Om jeg i tillegg skal spise mer, vil jo dette ta helt av. Er lei meg og skuffet, trett og sliten. Tror nesten jeg dropper ut av hele greia og fortsetter som før. Skal tenke litt til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er utålmodig og ikke helt skjønner hvor mye mat jeg skal spise. Veide meg i dag...opp en kilo på en uke....Om jeg i tillegg skal spise mer' date=' vil jo dette ta helt av. Er lei meg og skuffet, trett og sliten. Tror nesten jeg dropper ut av hele greia og fortsetter som før. Skal tenke litt til i morgen.[/quote']

 

 

Ikkje gje opp, Kjeksa!

 

Ettersom du har ete for lite, samlar kroppen på alt den får av energi, og slepp ikkje taket på noko som helst!

 

Dersom du aukar inntaket ditt, trur eg du vil merka at vekta går på ned, for då startar kroppen å jobba igjen. No er kroppen på sparebluss og då går du ikkje ned.

 

Stå på, og lykke til!!

 

Viss det er nokon trøst: eg lir litt av same filosofien som deg, trur at eg legg på meg dersom eg aukar inntaket litt, men den siste veka har vist det motsatte!

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei oppned!

 

Rart det der at en skal spise SÅ mye for å gå ned. Hodet mitt vil bare ikke forstå det. Jeg står på' date=' vil ned noen kilo!!![/quote']

 

Godt å sjå at du var der, Kjeksa!

 

Håpar det går bra med deg og vekta! Du er vel heime i permisjon med den vesle, gut eller jente? Då eg var heime med densiste, var eg mykje ute på tur om føremiddagen. Det er så utruleg mykje enklare å koma seg ut då enn etter 8 timar på eit kontor.

 

Eg har tre jenter på 9, 7 og snart 2. Mykje som skal følgast opp, og ikkje alltid like mykje tid til trimming sjølv... Har ein ellipsemaskin som må gjennomgå når det av og til kokar i topplokket...

 

Ha ei god veke, håpar du får fine trilleturar denne veka. Her regnar det, så det fristar ikkje mykje å gå ut.... blir vel ellipse i kveld, tenkjer eg... eller dvs musikkøving...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig oppmuntrende at du følger med meg, oppned, tusen takk!! Føler meg litt ensom i slankeprosjektet mitt. Burde vel gått kurs, eller ha noen å gå ned sammen med, men føler det er litt drastisk siden det bare er 5 mnd siden fødselen. Er i permisjon nå og koser med sammen med lillejenta hjemme.

Gikk tur i dag i skikkelig ruskevær og det var kjempegodt. Skal forsøke å gå tur rett etter frokost 3-4 dager i uka, selvfølgelig avhengig av hvordan natten har vært...

 

Hvilken meny fulgte du da du ammet mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig oppmuntrende at du følger med meg' date=' oppned, tusen takk!! Føler meg litt ensom i slankeprosjektet mitt. Burde vel gått kurs, eller ha noen å gå ned sammen med, men føler det er litt drastisk siden det bare er 5 mnd siden fødselen. Er i permisjon nå og koser med sammen med lillejenta hjemme.

Gikk tur i dag i skikkelig ruskevær og det var kjempegodt. Skal forsøke å gå tur rett etter frokost 3-4 dager i uka, selvfølgelig avhengig av hvordan natten har vært...

 

Hvilken meny fulgte du da du ammet mye?[/quote']

 

Må nok innrømma at eg ikkje fulgte nokon meny på dei tider..... eller, dvs sei eg holdt meg unna mykje pga frykt for at eg skulle gå glipp av nattesøvnen fordi ei lita hadde mageknip. Eg har alltid vore glad i frukt, og det blei brukt til mellommåltid. Elles hadde eg "god" tid til å laga mat til resten av familien kom heim frå jobb/skule/barnehage, slik at det blei ikkje så mange lettvindte løysingar som det kan ha ein tendens til no etter at eg starta å jobba igjen....

 

Har ein stillesitjande kontorjobb, det skulle vore forbydd! Det er ikkje særleg helsebringande å sitja framfor ein dataskjerm heile dagen.....

 

Akkurat no regnar det ikkje, så kanskje eg klarar å motivera meg til ein tur ut i kveld. Var på musikkøving i går kveld (korps), og til min store overraskelse såg eg inne på VG sin vektklubb at ein forbrenn mange kaloriar på å spela eit blåseinstrument!!!! :o "Gratis" trim i tre timar kvar mandag!

 

Eg går heller ikkje kurs. Gjekk kurs for 5 år sidan, og veit kva eg må gjera for å få dette til. MEN; det er veldig bra å ha dette forumet å lesa og skriva litt i av og til. Får masse inspirasjon og ser at det er mange som slit med det same som ein sjølv.

 

Eg syns det går bra dette no, har kome inn i ein rytme når det gjeld mat, spesielt i vekene når eg er på jobb. Litt verre i helgane... Sidan 1/8 har eg blitt 3,5 kilo lettare. Det går ikkje fort, men eg merkar på klærne at det går rette vegen. Klarar eg å fortsetja slik framover, når eg målet mitt til jul........det hadde vore godt, det!

 

Kos deg heime med veslejenta di, det er ei god tid!!! Som eg har skrive før, eg har tre jenter - og eg storkoste meg heime med alle tre! Kosar meg enno heime med dei, på ein annan måte! Dei vil gjerne vera med å trimma, så no planlegg eg å få tak i ein ergometersykkel som ein 7-åring ikkje er for liten til... ho har ein sjukdom som gjer at ho ikkje klarar å springa ute med dei andre ungane, kondis bør ho trena likevel, så då er ein ergometersykkel eit alternativ.

 

Eg får vel gjera litt meir her før denne arbeidsdagen er over, vi snakkast, og lykke til vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,5 kg lettere siden 1.aug.! Jeg bøyer meg i støvet.... Hvordan gjør du det, hjelp meg, vær så snill. Jeg ønsker så veldig å gå ned i vekt, men jeg er så glad i søtt og sliter med abstinens. Prøver å døyve med banan og kesam med vanilje til liten nytte. Blir gal av å ha så lyst på noe søtt. Så utolig flink du er! Hva er målet ditt, langt unna nå? Har fulgt meny 3 nå i noen dager, får ikke på meg buksene mine og er i elendig humør på grunn av det. Stemningen er stor i heimen når klærne er for trange og abstinensen etter søtt nesten er uutholdelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd krom? Det hjalp meg sist eg prøvde, då minska søthungeren. Elles tyr eg mykje til Lakryl eller Lãkerol når lysten melder seg. Elles har du også Dietorelle som har ein del i karamell/drops som er uten sukker og ganske godt.

 

Men, denne gongen var eg veldig bestemt på at nok var nok, så det går forbausande bra... På kontoret mitt står det ein kopp med nonstop, den har stått urørt av meg sidan den kom på bordet for to veker sidan.

 

Det er likevel enklast i vekene når eg er på jobb syns eg. Heime er det fleir fristelsar...

 

Eg et mykje frukt og grønt. Det bugnar jo av gode grønsaker for tida! Til brødmat et eg stort sett knekkebrød, for då har eg kontroll på antall kaloriar, det fungerer godt for meg. Har tre forskjellige typar ståande på kontoret, så har eg litt å velga i...

 

Elles likar eg å halda på med all slags handarbeid, og då er fingrane opptatt med noko anna enn godteskåla om kveldane...........

 

Håpar du finn din metode, det er så utruleg kjekt når det begynnar å gå riktige vegen! Lykke til vidare, og vi skrives gjerne igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er dongeribuksa mi for trang, det var den ikke sist uke... Har fulgt meny 3 og ikke hatt andre utskeielser enn i helgen da jeg spiste litt potetgull (ca. 5 håndfuller). Tror jeg gjør som deg og kutter brød og går over til forskjellige typer knekkebrød. Før jeg startet med GR spiste jeg så og si aldri ei brødskive. Nå føler jeg at magen er større og jeg blir i tillegg ubehagelig mett. Krom har jeg tenkt på og lest om. Tør ikke bruke det når jeg ammer fordi det er lite dokomentasjon om det. Lillejenta har fortsatt vondt i magen så jeg sliter med frukt og grønt. Det går greit med gulerøtter, epler og salat, så det får jeg i meg en del av. Helsesøster anbefalte meg å kutte melkeproduker også så det har jeg ikke smakt på 3 mnd... Jenta er 5 mnd nå så jeg skal forsøke litt forsiktig med ett glass melk i dag. Litt skummelt å eksprimentere med magen hennes nå når det akkurat har blitt rolig her (hun sover dupp om dagen, det greide hun ikke tidligere p.g.a magesmerter...) Det har vært tøffe tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....at du har hatt nokre hektiske månader med veslejenta di. Ikkje rette tida å vera fokusert på slanking då, nei. Er det førstefødde?

 

Eg måtte halda meg unna alt som hadde ordet kål i seg då eg amma for fullt....

 

Håpar det går bedre etter kvart med både deg og vesla!

 

Knekkebrød er ein fin ting. Trur kanskje at gjæren i brød fører til at ein føler seg oppblåst og.

 

Frokostblanding med Cultura bringebær eller pære brukar eg og litt, enten som fokost i helgane eller kvelds i vekene. Men viss du held deg unna melk er ikkje det så godt alternativ...

 

Hos oss går det mykje i grønsaker for tida, i dag hadde alle tre jentene med seg gulrot og kålrot på skule/barnehage.. stor stas! Godt når det ikkje skal meir til å få humøret opp om morgonen!! :o

 

Back to work, vi snakkast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det går ikke noe særlig. Tror ikke GR er noe for meg. selv om jeg ammer masse og spiser 1900 kcal så går jeg bare opp. Har økt med 2 kg siden start for 3 uker siden. I helga var jeg lei meg og irritert og droppet hel GR. Er skikkelig lei meg. Kanskje jeg heller skal gå et kurs når ammingen er over?

 

Hvordan går det med deg? Har forresten spist bare knekkebrød til brødrasjon i noen dager og føler meg mye bedre med det. Det hjelper å ha flere sorter å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Kjeksa! Har lest tråden, og synes det høres ut som du vil ha stor nytte av å gå et kurs! Enten oppmøtekurs eller over internett. Da vil en kursleder se alt du skriver og hvor mye du beveger deg, og du vil få gode råd. Dette kan du klare, lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er einig med Mina, Kjeksa. Dersom det er kurs i nærleiken av der du bur (det er det nemleg ikkje her), gå på kurs!

 

Med meg går det bra, total nedgang på 4,3 kg sidan 1/8. Godt fornøgd, men har enno 8 kilo igjen før eg er ferdig (trur eg).

 

Lykke til vidare uansett!

 

Vi "snakkes"!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mina og Oppned!

Det er veldog positivt for meg å lese hva dere skriver og at dere følger med. Har tenkt på det med kurs og kommer nok til å melde meg på ganske snart. Lurer bare på om jeg skal vente til jeg er ferdig med fullamming. Håper at lillejenta snart får i seg et fullverdig måltid med grøt.

Jeg bøyer meg i støvet for din vektreduksjon, Oppned. Skulle gjerne sett samme resultat på vekten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom her ein liten tur før eg snart tar helg. Er så himla forkjøla, utan luktesans og smakssans, så no høyrer eg at sofaen ropar heime! Trur eg avsluttar arbeidsdagen til lunsj og går heim og legg meg..

 

I neste veke skal eg ha to døgn på hotell og møter/sosialt i jobbsammenheng, det blir nok ein utfordring.... eller dersom eg ikkje får smaksansen min tilbake, blir det jo ikkje noko problem å stå over god vin og god mat...

 

Ha ei god helg, Kjeksa, misunner deg nesten som er heime med vesla di.... ei flott tid du har no!

 

20 grader ute då eg gjekk på jobb i dag, skulle jo igrunnen ha vore på fjellet og gått ein god tur!

 

Vi snakkes uti veka, god helg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Våren 2005 begynte jeg på kurs. Da var jenta mi 6mnd. Jeg og en venninnne, som også ammet, ble satt på meny 3 - 1900kcal. Det var medregnet at jeg skulle ha 8 trimpoeng i uka. Jeg tok av 17,3 kilo fra februar til juni!! Nok mat er en forutsetning for å gå ned...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...