Gå til innhold

hvor mange kcal skal JEG ha?


Gjest eem

Anbefalte innlegg

når jeg veier 84 kg og er 163 cm med lite til moderat aktivitet, hvor børjeg ligge på kcal-inntak for opptimal forbrenning?

jeg skjønner ikke denne formelen dere briefer med for å regne ut daglig forbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på tråden "formel og fordeling" av korsa 22. august. Her står formelen i detalj.

 

Feks: Vekt 84 kg Høyde 163 cm Alder 25 år

 

(84*10) + (163*6,5) - (25*5) - 161 = 1 614 kcal

 

Aktivitetsnivå: Rolig

 

1 614 kcal * 1,3 = 2 098 kcal

 

Trimpoeng: 7 pr. uke

 

7 * 28,58 = 200 kcal

 

Energiforbruk pr. dag 2 098 kcal + trim 200 kcal = Sum forbruk pr. dag 2 298 kcal

 

Sum forbruk pr. dag 2 298 kcal - 500/800 kcal = inntak 1 800 - 1500 kcal

 

Forslag meny 2, 1 600 kcal. Prøv deg frem og se hva som passer deg.

 

Lykke til!

 

Pæra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden jeg da er 33 år, fannt jeg ut at forbruket mitt er like over 2200 kcal. (med normalt stoffskifte, noe jeg ikke har siden jeg har hypothyreose).

den siste uken har jeg ligget greitt på mellom 1200 og 1400 kcal daglig. er dette for lite?

har ikke hatt så mange trimpoeng enda, men jeg håper på å greie ca 7 i uka fremmover.

vil jeg havne på sparebluss med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker litt lite med 1200 - 1400 kcal men det er det bare du som greier å finne ut av. Hvis du fortsetter med det inntaket og når 7 trimpoeng i uka og går ned er det sikkert greit. Hvis du ikke går ned må du i allefall ikke spise mindre men mer! ;)

 

Jeg lå på et inntak mellom 1550 og 1800 kcal den første uka og var så ivrig med trimmen at jeg fikk 21 trim poeng. Gikk ikke ned i hele tatt den uka og fant ut at innsparte kcal pr. dag var over 1000 kcal. Uke 2 ble litt bedre med et snitt på inntak - trim = 1650 kcal. Da ga kroppen "avkall" på 700 gram. Denne uka som er min tredje spiser jeg etter meny 3, 1900 kcal og har trimmet 5,3 poeng sålangt. Har lur veid meg, 3 dager før veiedag, og har gått ned nye 900 gram.

 

Om du bruker noen uker for å finne ut hva som er passe for deg må du ikke gi opp!!! En livsstils endring som vi gjennomfører nå skal vare LIVET ut. Og et par uker til eller fra har ikke så mye å si bare du fortsetter å ha fokus på omleggingen både når det gjelder mat og trim. Du vil i alle fall etter noen dager med jevne måltid utover dagen og litt trim kjenne at kroppen fungerer bedre og alt blir letter. :)

 

Har ikke greie på lavt stoffskifte men vet at det har vært andre innlegg her inne tidligere. Du kan jo forsøke å søke opp dette temaet under Diskusjon til venstre overfor forumene. Mulig du finner noen svar der.

 

Hilsen Pæra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å ligge opp mot 1600 kcal å gå saktere ned enn å ligge rundt 12-1400 å gå fortere ned. Jeg vet (utrolig godt) at vi vil ha raske resultater, men tenk langsiktig...... På et eller annet tidspunkt skal vi opp i "normalt" inntak uten å legge på oss. Da er det bedre for kroppen å justere opp så lite som mulig (les: større mulighet for stabilisering på ønsket vektnivå.

LYKKE TIL ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

grunnen til at jeg har havnet på ca 12-1400 kcal ter at det var der jeg syntes det passet best i forhold til hvor mett jeg er.

jeg har gått på flere GR kurs før og har klart å legge om livstilen ganske mye, men etter jeg fikk sønnen min for 3 år siden har jeg bare stått helt stille.

om ikke annet har jeg funnet en fin måte å ikke gå opp på...

 

jeg har rimelig god ide om hva ting veier (ca) og hvor mye kcal de inneholder, derfor veier jeg ikke maten (finner ikke vekta heller), men jeg må ha noe snøring for jeg har gått ned den siste uka i alle fall.

 

men det er jo greitt å vite at jeg har noe å gå på. da behøver jeg ikke å ha dårlig samvittighet om jeg må spise et ekstra måltid en dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke spiser MER for å komme opp i 1600 kcal... Du kan bare bytte ut litt av alt det magre til "vanlig" mat ;) Det er jo selvfølgelig viktig at du ikke spiser for store prosjoner (tenker på volum i tillegg til innhold).

 

Det viktigste er at du finner noe som funker for deg og som du kan leve med :cool:.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg mener ekstra måltid så er det da i tillegg til de jeg faktisk spiser, ikke det jeg burde...

jeg klarer sjelsen å spise fler enn 4 måltider desverre.

jeg vet at 5-6 er mer gunstig når man vil gå ned, men med mitt søvnbehov (pgs stoffskiftet) er det ofte umulig.

 

en annen ting er jo at siden jeg ikke veier kan det jo hende at jeg blingser litt innimellom og egentlig ligger noe høyere, selv om jeg prøver å ta høyde for det og regne grovt.

 

jeg spiser ikke bare magre alternativer heller, elsker fx fiskepålegg som sardiner i olje og makrell i tomat. det er jo ganske kaloririke greier, men sundt.

 

problemet ligger i frokosten tror jeg.

jeg klarer ikke brød om morgenen, så det blir frokostbl. isteden. i det siste har jeg valgt en "sunn" en, Fitness naturell. den har bare 149 kcal på 100 g og jeg får da bare i meg ca 45 kcal + melk (lett el. skumma) som frokost. det er jo bare like over 100 kcal... men jeg blir kvalm av brød. og har ikke tid og ork til å lage salat elller omeltt el.l.

 

har brukt "god morgen med frukt" tidligere, men dynes den blir litt tung.

noen som har forslag til lettfordøyelig frokost som ikke har så mye gluten i seg (tror det er det jeg ikke takler om morgenen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...