Gå til innhold

elipsemaskin vs ergometersykkel


Gjest xray
 Share

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på å gå til anskaffelse av ergometersykkel, slik at jeg kan være litt aktiv selv om jeg evt ser på tv. Nå ser jeg at elipsemaskinene nevnes ofte; er det bedre trening enn med ergometersykkel? jeg har problemer med nakken, noe som gjør at nervene ut i den ene armen av og til "klemmes av". Er det da dumt for meg med elipsemaskin, Anne Thea?? Det går fint for meg å gå med staver, så hvis det er noe liknenede med det, men på maskin, bør det vel være OK? Jeg har ikke trent på elipsemaskin før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag i neste uke, vil det være mulig å stille spørsmål til vår trimekspert Annie M. Lingjerde. Du vil finne nettmøtet på forsiden fra kl.14-15, men kan sende inn spørsmål til henne allerede nå (se nederst på forsiden).

Hilsen Anne Thea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berteline

Jeg eier et Elipse apparat som jeg fikk kjøpt til 700 kr med 300 kroner i frakt. Jeg har trent på begge deler på treningstudio, og jeg syns at jeg får mer av et elipseapparat enn ergometersykkel. PÅ ergometersykklen så "stivner" armene mine etter hvert som tiden går og det gjør ondt å bøye dem når jeg har syklet en stund, men med Elipse maskinen virker det som om leddene i tilleg til armene får seg litt trening/mykgjøring.

 

Så jeg vil anbefale Elipse, men jeg kan jo så klart ikke være sikker med din situasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, er ute etter alle tips jeg kan få. Har også sendt spørsmålet til Anne M. Lindgjerde. Og uansett, jeg kan jo ikke vite sikkert før jeg har prøvd det... Hvor kjøpte du ditt apparat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale elipse til hjemmetrening! Jeg kjøpte en crosstrainer for et år siden da jeg ikke har anledning til å gå ut på kveldstid. Med dette apparatet føler jeg at jeg får trent hele kroppen, mer enn hva tilfellet er med en ergometersykkel. Jeg vil anbefale at man kjøper et solid apparat når man først skal investere. Mitt et en Tunturi (finsk, kjøpt hos Sportshuset) som jeg har sett brukt bl.a. hos et par fysikalske sentre. Jeg har mitt stående foran en tv på gjesterommet, da går tiden fort - har treningsavtaler med meg selv til "avtalte" TV-program. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en tunturi 3C eller noe slikt, og den kostet ca kr. 4000,-..... Litt for mye for min lommebok om dagen, men enig med deg om det med å kjøpe noe bra. Er "kvalitets" menneske, og kjøper heller dyrt og bra, enn billig og dårlig. (Selv om det ikke alltid trenger være slik)

Noen andre som har tips om gode elipsemaskiner, navn på disse, pris og hvor jeg får tak i de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en tunturi 3C eller noe slikt' date=' og den kostet ca kr. 4000,-..... Litt for mye for min lommebok om dagen, men enig med deg om det med å kjøpe noe bra. Er "kvalitets" menneske, og kjøper heller dyrt og bra, enn billig og dårlig. (Selv om det ikke alltid trenger være slik)

Noen andre som har tips om gode elipsemaskiner, navn på disse, pris og hvor jeg får tak i de?[/quote']

 

Helt enig. Har nå en ellipsemaskin som fås på salg til 4000. Er kjempefornøyd med den. Hadde tidligere en billig en til 1000, emn den holdt bare 8-9mndr før den ble ødelagt. Så kjøp heller dyrt og skikkelig kvalitet når det gjelder slikt som man regner med å bruke en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stbs; Har bestilt elipse maskin til 4000,- (Nå har jeg vel nevnt det i hver eneste link jeg har vært innom, sorry, hehe!) Den kommer i morgen og jeg er kjempespent og så keen på å starte opp. Noen her som vet om den tar magemusklene også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stbs; Har bestilt elipse maskin til 4000' date='- (Nå har jeg vel nevnt det i hver eneste link jeg har vært innom, sorry, hehe!) Den kommer i morgen og jeg er kjempespent og så keen på å starte opp. Noen her som vet om den tar magemusklene også??[/quote']

 

Grattis, og lykke til med treningen. Den tar ikke spesiellt på magemusklene, men den river nok litt i sideflesket og i musklene på magen i og med at man må bruke kjernemuskulaturen når man trener med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kantarellen

Eg har både ergometersykkel og spinningsykkel.Tykkjer spinning er heilt ypperleg til langvarig trening. Den er mykje enklare å variere med, ein kan stå periodevis, så blir ein ikkje så stiv i musklane. Eg har invistert i pedalar og sko som ein kneppar fast, då blir knær og anklar mindre belasta. Eg har og ein skade i nakken, men denne treningsforma passar meg fint. Ein fotballkamp eller god film på TV attåt, så blir det ein dam av svette på golvet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berteline
Det lurer jeg også på.. Selv bruker jeg å legge det under "Rask gange" men vet ikke om det blir riktig..

 

 

Jeg legger det inn på Rask stavgange jeg i allefall, men skulle ønske detble lagt inn på treningslista

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag i neste uke' date=' vil det være mulig å stille spørsmål til vår trimekspert Annie M. Lingjerde. Du vil finne nettmøtet på forsiden fra kl.14-15, men kan sende inn spørsmål til henne allerede nå (se nederst på forsiden).

Hilsen Anne Thea[/quote']

 

 

Jeg sendte inn spørsmål til henne, men jeg fikk ikke svar. Jeg trenger å få vite hva jeg skal sette en treningsøkt på 30 min på en elipse maskin. Foreløpig skriver jeg det på jogging, men det er noen andre som sier at de har hørt at det skal skrives som skigåing. Det er stor forskjell i kalorier, så det hadde vært kjekt å vite hva som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Gjest Strikkeline
Jeg sendte inn spørsmål til henne' date=' men jeg fikk ikke svar. Jeg trenger å få vite hva jeg skal sette en treningsøkt på 30 min på en elipse maskin. Foreløpig skriver jeg det på jogging, men det er noen andre som sier at de har hørt at det skal skrives som skigåing. Det er stor forskjell i kalorier, så det hadde vært kjekt å vite hva som er riktig.[/quote']

 

Kurslederen min sier det kan skrives på gåing, rask eller rolig alt etter hva slags tempo du holder. Selv synes jeg det føles mer som stavgang, så jeg skriver gange rask og stavgang rask annenhver gang. Man får jo beveget armene på en annen måte enn ved å bare gå, men samtidig er det ikke så mye "jobb" for dem som stavgang.

 

Enig i at det kunne vært fint om dette lå inne på lista over utført trening, og jeg synes også snømåking fortjener en plass der. Plenklipping er jo allerede der...

 

Her på mandag fikk jeg forresten 30 minutter "fjellklatring" på skjemaet mitt, det har vi hatt mye moro med siden. Da måtte jeg klatre opp på mitt 45 grader skråe tak og måke snø, for det var noen luftekanaler som hadde føket igjen. Der lå jeg, grov fram takstigen steg for steg, klatret og holdt meg fast, ålet meg fram på magen mens jeg dyttet og måkte snø...det kan umulig ha vært lettere enn å bestige Himalaya (men tok jo heldigvis kortere tid). Da jeg senere i uka måtte opp på stige for å måke av taket på campingvogna, kalte vi det å klatre på et LITE fjell...

 

Gleder meg til sommeren, jeg!

 

Hilsen Strikkeline

-bosatt i de snørikere deler av fedrelandet-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

jeg fører elipsetreningen under rask eller rolig stavgang,syns det virker mer logisk, enn å føre det under rask/rolig gåing.

når jeg på elipsemaksinen så er min puls oppe på 160-170, det har jeg aldri opplevd når jeg har vært ute å gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...