Gå til innhold

Muskler eller fett???


Gjest Hegth
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg går veldig mye. ( rask gange) Over en time om dagen ca.

Synes vekta går oppover og ikke nedover.

Er det musklene som blir større, eller kan det være fett???

Synes jeg spiser son nogenlunde rett i allefall.

 

Hadde satt meg som mål 10 kg til jul,men dette er bare 2 uken, så det går kanskje ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går veldig mye. ( rask gange) Over en time om dagen ca.

Synes vekta går oppover og ikke nedover.

Er det musklene som blir større' date=' eller kan det være fett???

Synes jeg spiser son nogenlunde rett i allefall.

 

Hadde satt meg som mål 10 kg til jul,men dette er bare 2 uken, så det går kanskje ???[/quote']

 

Jeg har trent 3-4 ganger i uka i 9 måneder nå. Ikke gått ned en eneste kilo, enda je spiser sunt/riktig. (max 13-1400 kcal om dagen) Jeg håpte at når jeg begynte å trene i tillegg ville jeg gå ned. Men nei da.. :) Men jeg tror nok at noe fett har blitt til muskler. Jeg har prøvd å finne ut noe om dette på nettet, men det d står så mye forskjellig at jeg vet ikke hva jeg skal tro. På en side stod det at trening ikke ville gi vekttap, med mindre man kuttet ned på kcal inntaket. Og det er greit no, men hvor LITE kan man spise!?? Et sted leste jeg at muskler veier mer enn fett, og at man kan gå opp i vekt, selv om man feks blir smalere i cm. Jeg skal bli flinkere til å bruke målbåndet og ikke bare vekta. Har skrevet dagbok på vektklubben i 2 uker nå. Så det er bare å krysse fingrene.

 

Jeg har forresten 5 kilo som mål til jul. Men som sagt så har jeg prøvd i 9 måneder nå, uten å lykkes, så det spørs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger dere dette vil dere gå ned :) Lykke til!

 

Regn ut anbefalt kaloriinntak etter denne formelen:

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anneloy

 

Hvor finner jeg meny 1 osv....her inne' date=' eller sikter du til kursbøkene til GR??

 

Star[/quote']

 

 

Denne formelen er det en annen her på forumet som har skrevet ut fra sin kursbok. Jeg vet heller ikke hvor en finner meny sammensetningene, tror det er noe de som går på kurs lærer.

 

Jeg selv går på meny 2 og spiser rundt 1600 kalorier

Holder på med å prøve meg fram til hvor mye jeg skal spise når, foreløpig ligger jeg på dette:

Frokost 250

lunsj 250

Middag 500

Melkerasjon 200

Fruktrasjon 200

Mellommåltid 200

 

Kosemerkene bruker jeg på fredag og lørdag, bruker da opp alle merkene på 70gr Dronning kokesjokolade.

 

Andre som ligger på meny 1 (1300 kcal pr dag) har skrevet dette:

Frokost: 220 kcal

Lunsj: 220 kcal

Middag: 400 kcal

Fruktrasjon: 200 kcal

Melkerasjon: 200 kcal

Kosemerker: 50 kcal

 

Melk(yoghurt) og frukt brukes som mellommåltider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anneloy

 

Hvor finner jeg meny 1 osv....her inne' date=' eller sikter du til kursbøkene til GR??

 

Star[/quote']

 

 

Denne formelen er det en annen her på forumet som har skrevet ut fra sin kursbok. Jeg vet heller ikke hvor en finner meny sammensetningene, tror det er noe de som går på kurs lærer. Håper dette kan hjelpe deg.

 

Jeg selv går på meny 2 og spiser rundt 1600 kalorier

Holder på med å prøve meg fram til hvor mye jeg skal spise når, foreløpig ligger jeg på dette:

Frokost 250

lunsj 250

Middag 500

Melkerasjon 200

Fruktrasjon 200

Mellommåltid 200

 

Kosemerkene bruker jeg på fredag og lørdag, bruker da opp alle merkene på 70gr Dronning kokesjokolade.

 

Andre som ligger på meny 1 (1300 kcal pr dag) har skrevet dette:

Frokost: 220 kcal

Lunsj: 220 kcal

Middag: 400 kcal

Fruktrasjon: 200 kcal

Melkerasjon: 200 kcal

Kosemerker: 50 kcal

 

Melk(yoghurt) og frukt brukes som mellommåltider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke dette, det er andre gangen det har kommet et inlegg to ganger av meg. Skulle bare rette opp noe før jeg sendte det og etter jeg hadde sendt det så var det der to ganger. Hmmmmm......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dobbelice

Hegth: 10 kilo til jul? Jeg tror du er sprø! Det er ikke særlig smart! Viss du da ikke er så overvektig at du må ta av 30 kg + ???

 

Vekt76: Har du "prøvt" i 9 måneder? Jises da menneske! Hva i all vide verden spiser du om dagene? Jeg har trent som en gal i 2 måneder, og jeg går ned fordet om. Jeg har tatt av snart 6 kg på 1 1/2 måned (første uka raste jeg ned nesten 3 kg, så har det gått jevnt og trutt etter det). Så det er nok ikke treninga som er grunnen. Ja, muskler veier mer enn fett, men de blir ikke til så lett vettu! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KitSileya

Vekt76: Om ikke vekta rører seg,kan du kanskje se fremgang i størrelse? Er buksene blitt løsere? Siden muskler veier mer enn fett, så blir du mindre selv om vekta står stille når fett blir til muskler. Mål nakke, overarm, brystvidde, midje, hofter og lår hver uke når du veier deg, og se. Om ikke du går ned der heller, er det kanskje fordi du spiser for lite og kroppen har slått over til sparebluss. Da må du øke kalorimengden din (som jeg synes høres litt lite ut om du trener så mye.)

 

Hegth: Du trenger kanskje å variere treningen din mer - kroppen venner seg visst raskt til trening, og nytten blir mindre om du gjør det samme igjen og igjen.

 

Men jeg er ingen ekspert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Rask gange vil nok desverre ikke gi spesielt økning i muskelmasse. Men det kan være det har noe betydning.

 

Skal man øke muskelmassen må man utsette musklene for ganske stor påkjenning. Dette må nok være no litt tøffere for musklene enn rask gange. F.eks. jogging eller spinmning. Klart best er likevel styrketrening. Ved styrketrening kan man både kjenne og se resultatene rimelig raskt. Viss du også hadde fortsatt med raske gåturer og supplert med styrketrening vil du nok se resultater!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xgodisjunkie
Jeg har trent 3-4 ganger i uka i 9 måneder nå. Ikke gått ned en eneste kilo' date=' enda je spiser sunt/riktig. (max 13-1400 kcal om dagen) Jeg håpte at når jeg begynte å trene i tillegg ville jeg gå ned. Men nei da.. ;) Men jeg tror nok at noe fett har blitt til muskler.

 

hvor LITE kan man spise!?? Et sted leste jeg at muskler veier mer enn fett, og at man kan gå opp i vekt, selv om man feks blir smalere i cm. Jeg skal bli flinkere til å bruke målbåndet og ikke bare vekta. Har skrevet dagbok på vektklubben i 2 uker nå. Så det er bare å krysse fingrene.

 

Jeg har forresten 5 kilo som mål til jul. Men som sagt så har jeg prøvd i 9 måneder nå, uten å lykkes, så det spørs...[/quote']

 

 

Hvis du trener ordentlig 3-4 ganger i uka, synes jeg 1300-1400 kcal høres lite ut! Det kan nok være grunnen til at du ikke går ned noe. Kroppen trenger energi når du trener, og hvis du gir den for lite kcal går den på sparebluss, og du får liten eller ingen effekt av treningen, og du går ikke ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...