Gå til innhold

Til alle dere som stabiliserer vekten


Gjest Nedigjen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ligger nå på et sted mellom 1200 og 1600 kcal om dagen og skal forhåpentligvis gå ned 5 kg (da har jeg tilsammen gått ned nesten 20 kg). Jeg synes jeg spiser mye mat nå, koser meg med maten og spiser det jeg har lyst på av sunne ting. Er av typen som ikke liker fet mat, i alle fall ikke fett fra kjøtt eller melk (fete oster og sånt). Så derfor har jeg "alltid" spist magert kjøtt, lettere ostetyper, lett yoghurt og skummet melk fordi jeg rett og slett synes det smaker bedre. Det samme gjelder syltetøy hvor jeg velger lett-variantene fordi de smaker mer av bær enn sukker. Det jeg lurer på er, når jeg har gått ned det jeg vil og derfor må begynne å spise mer (opptil 2000-2200 kcal pr dag i følge formelen..) hva i all verden skal jeg spise for å komme opp på det nivået?? 800 kcal ekstra tilsvarer jo en good del når man skal spise sunt, og jeg vil jo spise sunt selv om jeg ikke slanker meg lenger. Som sagt tidligere er det ikke aktuelt å slutte med lettprodukter..... Eksempler på hva jeg spiser nå:

 

Frokost: 4-5 knekkebrød med lett pålegg eller en stor porsjon havregrøt med lettsyltetøy og rosiner.

Lunch: 4-5 knekkebrød eller en form for salat (inkludert pasta/kylling/skinke)

Mellommåltid: 2 knekkebrød/ frokostblanding/ yoghurt...osv...

Middag: Pleier å bli på mellom 400-600 kcal (er så veldig glad i middag...)

Frukt: masse! Eple, banan, appelsin, grapefrukt, pære, ananas...

Grønnsaker: også masse :) Gulrot går det mye av... og tomat og agurk da :D

Melk: tja...fyller kanskje ikke opp her alltid... 1-2 glass skummet melk.

Kosemerker: sparer dem til noe fornuftig :D

 

Er ikke noe glad i brød, hvis ikke det er heeelt nystekt, så har ikke så lyst til å bytte ut knekkebrød selv om jeg vet det kunne hjulpet på å komme oppi 2000 kcal.

 

Kan dere ikke gi noen eksempler på hva dere spiser en vanlig dag? alle måltider og alt i mellom også.. Hvis dere gidder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags på legg er det du spiser - fettfri philadelfia ost? Hvis ikke burde det gå greit.

 

Erstatt noe av knekkebrødene med kornblanding tilsatt nøtter, deilig og mange kalorier - bruk bær og melk på for ekstra kalorier, sunne antioksydanter og vitaminer. Bruk laks, makrell og annen sunn fisk med mye kalorier og sunne omega-3 fettsyrer. Bruk gjerne mer enn et pålegg på skiven. Prøv med grove solsikkebrød som holder seg lenge, har mye kalorier og deilig smak - for bare knekkebrød blir jo litt enformig kost i lengden.

 

12 knekkebrød alene er 537 dersom du bruker multigrain og ikke tynne flatbrødlignende varianter, jarlsberg lettost er 50 per skive, kokt skinke 20, 2 glass skummet melk er 105, frukt vil lett bli 300-400 kcal dersom du spiser hva du skriver opp, middag 600. Tror ikke du skal få probelmer med å få i deg nok, du kan jo legge til litt nøtter, avokado, oliven eller fetaost i salaten eller som snacks - sunt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver opp alt jeg spiser OG veier det først, så vet temmelig nøyaktig hvor mye kcal det blir i alt sammen...og likvel kommer jeg aldri OVER 1600 i alle fall. Så jeg forstår det faktisk ikke helt :D Men men, er innmari glad i mat så skal nok få dytta i meg litt ekstra ja! Kroppen blir vel gradvis vant til mer mat hvis jeg øker forsiktig og klarer dermed å forbrenne det fortere slik at jeg fortere bli sulten igjen?? Har jeg fortstått det riktig? Spiser forresten Ryvita knekkebrød, det er 30-40 kcal pr skive mot 55 i wasa multigrain, så KAN jo bytte knekkebrød :) men synes wasa sine er så harde og tørre! Ryvita smaker mye bedre! Anyway, takk for svar :D Det med nøtter og avokado og sånt hadde jeg faktisk ikke tenkt på, men det var jo lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedigjen - som du ser av bloggen min (fru Lunas vektstabilisering) økte jeg kaloriene veldig langsomt. Men bør legge til at jeg har aldri hatt problemer med å spise mat, og at jeg elsker godt brød - spesielt de typene som tåler godt å lagres. Det jeg ikke orker å spise er fastfood og halvfabrikata og dårlig restaurantmat laget av dårlige ingredienser - smaken er simpelthen for dårlig, salt eller fet.

 

Hvis det kniper og jeg trenger litt mere kalorier så tar jeg en frukt eller to og kashi granolabar som har proteiner, fett og mye fiber i tillegg til vanlige karbohydrater - 140 kcal for 35g. Det gir raskt 250 kcal - dersom det ikke er nok så tar jeg litt caschewnøtter.

 

Husk å få ideg litt fett - kroppen trenger fettløselige vitaminer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...