Gå til innhold

Pizza (en litt sunnere variant)


Sans1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ser i en link under her at dere diskuterer pizza og kcalorier.. Da vil jeg gjerne få dele en pizzabunn oppskrift som sto i en av mine Grete Roede bøker. Gjennom hele det året jeg slanket meg lagde vi denne både titt og ofte. Og alle venner vi serverte den til sa at det var den beste hjemmelagde pizzaen de noensinne hadde smakt:

 

Bunn:

25 gram gjær

2 dl lunkent vann

3 dl hvetemel

1 1/2 dl sammalt grovt hvetemel

1/2 ts salt

 

Dette er grunnoppskriften - når jeg lager den ganger jeg den opp med 1,5 da blir den perfekt til langpanne med litt tykke kanter - men hvis man vil kutte ned på karbohydrater lønner det seg jo ikke å gjøre det :D

 

Videre lagde jeg saus på gefühlen av:

hermetiske tomater

litt tomatpure

hvitløk

masse forskjellig krydder til jeg syns det smakte godt( pizzakrydder, noe litt sterkere, salt, pepper, litt søtningsstoff)

 

Som fyll bruker jeg synnøve lett ost, skinke, løk, champinjong, paprika og små boller av karbonadedeig (gjerne blandet med hvitløk)

 

Stekes på 225 grader i ca 15 minutter (dere ser jo når den er ferdig)

 

Har desverre ikke noen eksakt kaloriberegning her, men jeg spiste alltid 2, noenganger 3 stk med god samvittighet. Iom at det er grovt mel i blir den mektigere :)

 

Bon apetit :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å komme meg litt unna den typiske norske pizzaen med masse fyll, så her er noen tips fra meg:

 

- har nesten alltid tomatsaus som basis

- parmaskinke eller annen spekeskinke (ta bort fettet) er utrolig godt og smaksrikt så man trenger nesten ingenting

- lettere salami

- kylling med spennende krydder, fajitakrydder er f.eks.kjempegodt

- biffstrimler

-sopp

- trenger ikke så mye ost på en sånn pizza, jeg pleier å ta litt vanlig fersk mozarella (ikke så det dekker hele, men litt her og der), selv om jeg nok skulle ha holdt meg til lettost :eek:

- oliven, rødløk eller vanlig løk i tynne skiver, ananas, tomatskiver, paprika.... alt mulig går an

(- noen få nøtter)

 

Kan kombineres i utallige varianter, vi pleier å lage halvt/halvt med forskjellig fyll :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne pizzaen hørtes utrolig god ut, og jeg har tenkt å lage den imorgen! Men så lurer jeg på om den oppskriften på pizzabunn (uten å gange alt med 1,5) holder til en pizza for 2 personer? Hvor stor blir pizzaen med den oppskriften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage en porsjon burde holde til 2 personer. Når jeg ganger den med 1,5 får jeg en hel plate med en god kant rundt. Det er gjerne hvis vi er flere som skal spise jeg gjør det (3-4) Så med en porsjon burde du allikevel få en ganske stor pizza - det kommer jo også an på hvor tynn du lager bunnen.

 

Håper jeg får høre hva du syns etterpå!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagte denne pizzabunnen for noen dager siden. Den er skikkelig god. Det er mer enn nok til to personer.

På toppen hadde jeg pizza topping fra Coop. Oppå der hadde jeg revet norvegia, røkt skinke, rødløk, gul og rød paprika og fersk mozarella ost. Mozarella osten kan en egentlig droppe, da blir den mye magrere.

Pizzaen ble knall god :) Anbefaler den bunnen (jeg hadde litt olje i den i tillegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizzaen var kjempegod!!! Likte den bunnen veldig godt! Mye mer mettende enn vanlige bunner og! :D Hadde på tomatpure, skinke, løk, lett-ost og krydder (lagde halve pizzaen med pepperoni i tillegg til samboern) ! nam nam, denne skal jeg lage flere ganger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har regnet ut kaloriinnholdet! Regnet ut grunnoppskriften * 1,5 og fyllet som jeg regnet ut var: tomatpure, 200 gram lett-ost, 2 løk og 15 skiver kokt skinke. Tilsammen ble hele pizzaen da 2288 kalorier. Synes ikke det var så verst, pizzaen ble jo stor, en hel langpanne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...