Gå til innhold

Hjelp ,jeg skal ha syforening


Gjest Dordi

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har tips til hva jeg skal servere ???

Jeg har syforening i neste uke, vi er 4 damer, og vi bruker å servere snitter, kyllinggryte, mousakka og salater og div. Og til kaffen etterpå litt søtt, som en kake eller noe (har ofte hatt salat med mye krimskrams oppi og en fruktsalat til kaffen, kan ikke ha det hver gang.

 

Håper på masse svar !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Findus har en fiskesuppe, frossen blokk som er kjempegod. Her kan du velge ekstra tilbehør selv. Det er litt fisk i suppa fra før så den kan godt serveres som den er og så strø litt reker eller remser av røkt laks på hver tallerken før servering. Husker ikke hvor mange kcal det er pr. dl men tror ikke det er så ille.

 

Har laget den mange ganger med små fiskeboller i. Tar da en del av kraften fra fiskebollene som en del av vesken som skal i suppen. Server med grove rundstykker som tilbehør.

 

Til kaffen kan du servere Unnis Sjokoladekake som det er oppskrift på her under Kaker og Bakst. 95 kcal pr. kakestykke. Kan serveres med dream is.

 

Nam nam :D

 

Hilsen Pæra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips:

 

- Reker med appelsin og basilikum (oppskrift på nettet) frisk og god

- urteschnitzel med pasta - kjempegod

- eller hva med en spinatpai (også oppskrift her) med salat til

 

Som dessert kan du jo enten lage gulerotkaken fra grete roede boken (også veldig bra, eller hva med litt vaniljejogurt i skåler, med litt kanel på toppen, samt epleskiver stappet ned i - smaker dødsgodt og kan for de som slanker være en melkerasjon og en fruktrasjon den dagen.

 

Jeg har også venninnetreff, og flere av de har gått på Grete Roede eller slanket seg og tror faktisk alle de andre er veldig glad for sunn mat også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønsaksuppe! Perfekt no når det er så mange gode grønsaker å få tak i! Ha litt buljong i kokevatnet, og putt oppi gulrøtter, kålrot, blomkål, broccoli, litt potet, litt sellerirot osv... Kjempegodt! Og ganske så lett mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ostekringlen smaker godt som lørdagskos, eller som en enkel lunsj til gjester. Fyllet kan byttes ut med andre igradienser om du ønsker det.

 

 

 

(En kringle holder til 3 personer.)

 

Til deigen trenger du:

 

150 g smør

1 pk gjær

2 dl melk

400 g hvetemel

1 egg

 

Fyll:

 

1,5 dl purre

200 g ost

1 boks med kokt skinke (bog skinke)

 

Slik gjør du:

 

Lag deigen og sett den til heving, mens du kutter opp skinken i småbiter og deler purren. Kjevle ut deigen til et rektangel. Legg på fyllet, og brett deigen rundt slik at du har en avlang pølse. Bruk litt vann for å få skjøten tett, og legg skjøten ned. Legg pølsen som en hestesko.

 

Pensle med egg, og strø gjerne solsikkefrø på toppen.

 

Stekes ved 200 grader til baksten har gyllen farge.

 

 

Nydelig med salat ved siden av:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode tips. Suppe ???? Den var orginal. Hvorfor ikke? , det skal jeg jammen prøve... Her har jeg mange gode tips. Har vel planen sikret til langt uti år 2007 nå, ettersom jeg har syfo hver 8. uke.

Mye godt som jeg skal også prøve på lørdager også...

 

Tar gjerne imot flere tips !!!!!!!!!!!!!!!!

 

Takk alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du hvor mange kcal ostekringla er?? Den høres Kjempe god ut!!:-)

Er det evt noen som vet hvordan man finner ut kcal ut ifra en oppskrift???

 

Enkelt penkelt, du må bare lese på all emballasjen og regne ut hvor mange kalorier du putter i bakebollen tilsammen og så deler du det på antall biter ferdig kringle ;o) Standard utstyr på et "Grete Roede" kjøkken = vekt og kalkulator, hehe

 

L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du hvor mange kcal ostekringla er?? Den høres Kjempe god ut!!:-)

Er det evt noen som vet hvordan man finner ut kcal ut ifra en oppskrift???

 

 

Hei:) Vet ikke hvor mange kcal den inneholder, men servert med en god salat ved siden av så spiser man ikke så mye av kringlen. Men den er kjempegod, jeg serverer den ofte ved samlinger og den er populær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja på torsdag hadde jeg syforening. Jeg serverte kylling/grønnsakssuppe. Masse gode grønnsaker og så puttet jeg oppi litt kylling også. Og så serverte jeg små grove baguetter ved siden av, med hvitløkssmør som jeg laget selv av lettsmør.

 

Til desset serverte jeg unnis sjokoladekake med dream is.

Dette ble en suksess.

 

Den ostekringla skal jeg prøve i kveld, vi skulle egentlig ha det som lørdagsmat , men ble bedd bort og var ikke hjemme før kjempe sent. Resulterte at jeg ikke fikk i meg det jeg skulle ha i meg av kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode tips. Suppe ???? Den var orginal. Hvorfor ikke? ' date=' det skal jeg jammen prøve... Her har jeg mange gode tips. Har vel planen sikret til langt uti år 2007 nå, ettersom jeg har syfo hver 8. uke.

Mye godt som jeg skal også prøve på lørdager også...

 

Tar gjerne imot flere tips !!!!!!!!!!!!!!!!

 

Takk alle sammen[/quote']

 

 

Hei hei,

forrige gang jeg hadde barseltreff lagde jeg omelett. Beregnet 1 1/2 egg pr. person og hadde i masse stekt champignon, purre og litt "mexican broccoli" blanding (små broccolibuketter og mais) + oppskåret løvtynn pastrami. Den ble kjempegod! Delte omeletten opp i passe små biter og la på fat (da kan du regne ut hvor mange kalorier det er i hver bit og ha full kontroll, hehe). Så satt jeg fram lett philadelfiaost som kan brukes i steden for smør, høydare! Nå har alle jentene vært og kjøpt det, hehe. Jeg pleier også å lage salat; En versjon av en oppskrift jeg har funnet en eller annen gang i en av Grete Roede bøkene: Rå blomkålbuketter, rød løk/chalottløk, litt kald pasta (gjerne med farger, det ser fancy ut i bollen..) reddiker, paprika, mais, agurk og gulrot og kålrot skjært med ostehøvel. Egentlig er det bare fantasien som setter grenser her, men det som gjør den så god er at du til slutt kverner i litt helpepper, klipper en kvast med koriander og river litt fersk parmesan ost over. Skikkelig godt altså! Jeg pleier å ha en slik bolle stående i kjøleskapet så jeg kan ta en liten porsjon til "forrett" hvis det er litt kaloririk middag på menyen den dagen. (men da har jeg ikke i agurk og mais, for det blir så bløtt og ekkelt etter en stund, det tar jeg i ekstra når jeg forsyner meg).

 

Lisbeth ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EndeligMandag

Hei

Kålruletter er et godt forslag. Den kan du fylle med masse forskjellige godt og servere en god salat til. Kok opp kålen til bladene er myke og fyll med:

 

- sjampignong, tomatpure,løk og mager leverpostei/små leverbiter. Blandes og stekes lett.

- kylling biffer laget av kyllingkjøttdeig, men det krydder du foretrekker

- kylling med kormasaus (1ss i hver bit) og frisk koriander

 

 

osv..Bare fantasien som setter grenser....Alle kan du drysse over litt parmesan eller annen ost og gratinere det i ovnen.

Kålrulletter tar også litt tid og lage..noe som også er litt av ideen og anstrenge seg litt til slike venninnetreff.

 

Til dessert:

- Marengsbiter med kunstig søtningsstoff, serveres med friske jordbær eller annet bær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye godt.

Er dere like flink til å finne på middagstips hver dag???? Føler til tider at man er så mat- lei, og tyr til raske middager.

 

Skal bli flinkere til å lage mye nytt, når jeg har god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boffeline

jeg prøver stort sett å lage mat som det er oppskrifter av på Grete Roede, og min erfaring er at det ikke tar så mye lenger tid, og at det smaker mye bedre. Om du synes det er vanskelig å planlegge, kan du jo planlegge middag for alle dagene i uka og kjøpe inn til det f.eks på lørdagen, også har du alt du trenger, så sparer du jo tid på å slippe å handle :-).

 

Jeg har servert maten til min mann og venner og bekjente - alle synes det er kjempegodt, og jeg har til og med blitt bedt om å gi de oppskrifter...

 

Så langt er favorittene:

 

- Laks med spinatsaus

- Pizzaiola saus (enten til pasta eller pizza)

- Soyaglasert kylling

- urteschnitzel

- Fajitas (med kylling)

- Fiskesuppe (m/ fiskeboller)

- Rekesalat med appelsin og basilikum

- Skinkesnurrer

 

Det er egentlig bare pizzaen og skinkesnurrene som tar litt tid, men det går jo an å lage dobbelt posrsjon i helgene, så fryser du ned det som er til overs - rask middag, som tar akkurat like lang tid som å lage grandiosa eller annen ferdig pizza.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Prøvde meg på fajitas med kylling og det var nydelig.

Anbefaler dere å prøve den nye dressingen med kun 3 % fett. IDUN

Kjempgod, og så mye mindre kcal. Tenk at hamburgerdressingen er over 427 kcal pr 100 gram. fyttikatta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...