Gå til innhold

Noen som har tatt buk og bryst operasjon for å fjerne skinn?


Gjest EndeligMandag

Anbefalte innlegg

Gjest EndeligMandag

Hei

Jeg holder på å gå ned i vekt nå. Det gjorde jeg også for 13 år siden, da gikk jeg ned 30 kg. Nå er 15 av de kommet på igjen, og nå tar jeg siste innspurt før alderdommen setter inn. Da jeg var noen og 20 veide jeg 3 kg for mye da jeg kom inn gjennom det offentlige å skulle få bukoperasjon for å fjerne alt overflødig skinn. Jeg måtte da gå ned helt til 70kg sa jeg, da syntes jeg det var meningsløst...og droppet det. Hadde ventet 1 år på å komme inn, og hadde da gått opp 3kg på et år, noe jeg ikke syntes var mye.

 

Nå er jeg villig til å betale det privat når jeg er nede på den vekten jeg ønsker.

Er det noen som har vært gjennom det samme så hører jeg gjerne om råd fra dere. Buk går vel greit, men er mer bekymret for hvordan en brystoperasjon vil bli. Jeg er 34 år og har enda ikke født barn, så derfor ønsker jeg å vite om hvordan en brystoperasjon for å fjerne skinn foregår. Må en flytte brystvortene, eller er det mulig å bare heise opp og fjerne noe skinn?

 

Tusen takk for tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om endel tvillingmødre som har tatt bukoperasjon for å fjerne overflødig løshud etter graviditeten - blir anbefalt å bli ferdig med de barna de skal ha først - og må ha "forkle" som gir eksem eller andre plager for å få det dekket.

 

Når det gjelder brystoperasjon så er det ikke alltid de klarer å bevare funksjonen - noewn klarer å amme etterpå, andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet en del om brystoperasjon og det med å fjerne hud.....

Brystvorten må ofte flyttes hvis det er en del hud som må bort..

Selvfølgelig er det sikkert noen som ikke kan amme etterpå men dette tror jeg er de færreste. (ble jeg fortalt)

Det er helt klart verdt å gjøre det hvis du har mye hud.. for ikke å snakke om at selvtilliten bedres til de grader.. (men støtter det ikke hvis man bare kunne tenke seg litt rundere og penere pupper) det er tull.. koster tross alt 30 000 kr og er jo en liten risiko også...

 

 

men skal du legge inn noe også eller bare fjerne hud?

Lykke til og spør hvis du lurer på noe...

 

Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EndeligMandag

Jeg skal ikke gjøre operasjonen enda, men må ned til 70 kg først. Det skal jeg klare på egenhånd nå, og er villig til å betale for det selv. Jeg går ikke i ett år til bare for å vite at jeg er 5kg for tykk til å ta operasjon (da var jeg ung og tenkte jeg skulle bli ferdig med unger og slikt først). Nå er jeg blitt 34 år og ungene har enda ikke kommet , er enda single.

Tenkte da at for å bedre selvtillitten og bli kvitt kiloene og deretter skinnet en gang for alle er verdt det nå. Men klart , ønsker meg jo barn hvis det skulle komme...men

det er jo ikke alltid at noen kan amme selv om de ikke har tatt brystoperasjon...

Jeg har vært nede i 70 kg før og det skinnlageret jeg hadde da var så betydelig at jeg ikke vil vise meg stolt på en badestrand...og det burde jeg jo etter å ta av nesten 18 kg ..ikke sant?

Forstår jeg deg Trine rett at du ble fortalt at det er mulig å amme etter at brystvortene er flyttet på? Du har tatt operasjon men har ikke fått barn enda og har ikke testet det ut?

I såfall er det en god nyhet for meg...Jeg trodde ikke det var mulig å amme etter at brystvortene var flyttet på.

 

Jeg er ved godt mot...og går alt etter planene og vekten raser ned satser jeg på operasjon rundt påsketider neste år.

 

Jeg er heller ikke for å forskjønne kroppen når man er flott fra før...jeg får jo tross alt ikke fettsuging, men gjør den jobben selv. Men klart etter år med overvekt vil jo tross alt ikke skinnet gå inn...og da får man jo kropp som en 80 år gammel dame. Hvem vil ha det? Har modnet det og nå synes jeg det er greit å ta den operasjonen i mitt tilfelle.

 

Alle andre som vil dele sine erfaringer med meg er velkommen til å gjøre det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EndeligMandag

Forstår jo at en må vente inntil 12 måneder etter en operasjon med å bli gravid slik at huden får gått seg sammen og ikke risikere å sprekke ved en evt. graviditet. Men får en litt rekonvalensetid, er det vel ikke noe fare forbundet med det eller?

 

Hvis noen vet noe om det, så del det gjerne med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og veldig interessert i dette temaet! Jeg er 21 år, og har et barn. Har mange overflødige kilo på kroppen, og mitt mål er å slanke vekk 30 kilo! Etter svangerskapet har jeg veldig mye, og svært store strekkmerker på magen. På grunn av dette kan jeg vanskelig se for meg at jeg får en flat og fin mage, selv med 30 kilo i minus. Jeg har da tenkt at en bukoperasjon kan være løsningen for meg.

Må man vente til man "er ferdig" med å få barn før man kan få denne operasjonen? I såfall blir det et umulig valg; 1) få flat mage, men aldri mer gravid, eller, 2) kunne bli gravid, men leve med en kropp man mistrives i etter så mye hard jobbing...

Håper det er noen som vet noe sikkert om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann....

 

Ja, det stemmer.. har tatt brystoperasjon, flyttet på brystvorter, fjernet hud og la inn silicon. Fikk beskjed om at jeg kunne amme for det hvis jeg ønsket flere barn (har 2 fra før) sant som dere sier, er jo de tilfeller man ikke kan amme for det om man ikke er operert.. Det gjorde så utrolig mye med selvtilliten da jeg hadde 2 vrengte baklommer foran.. Tok av meg 15 kg raskt så det ble ikke noe igjen. Men et godt råd til dere som vurderer det: KOM DERE TIL TRIVSELSVEKTA DERES FØR BRYSTOPERASJON.

Gikk ned mere etter operasjonen og det er klart at de da begynner å henge.. (har ikke strutt ut silicon pupper,men de henger litt og ser veldig naturlige ut og det er jeg glad for)

 

Søstra mi har vært til mange undersøkelser ang bukoperasjon da hun har gått ned 130 kg og fikk også beskjed om at det var lurt å vente til man fikk barn men det var ikke et "must"... hun tar den operasjonen nå for det om hun ikke har fått barn. Det forstår jeg dere vil for at du skal slippe å gå sånn flere år til...

 

Lykke til..

 

trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har ikke tatt noen av operasjonene, men veit at jeg i alle fall ikke ville ha tatt buk operasjon før en får barn. Det er fordi magen vil strekke seg under graviditet og da veit jeg ikke helt om en blir like fin igjen etterpå. Dessuten må en flytte navlen og er ikke sikker på om det er lurt ifht graviditet (veit ikke helt altså men) Operasjonssåret er kjempelangt/stort helt fra den ene siden til den andre siden. Og faren for f.eks å få brokk el infeksjon etter en slik operasjon er jo der... Samtidig må en, som en annen har nevnt, bruke en spesial bandasje for å holde trykk på såret til det gror. Men en må selfølgelig vurdere hva som er værst for seg selv da - om en greier å ha det slik nå el må gjøre noe!!!.

Brystopr - så kjenner jeg ei som har gjort det og hun kunne ikke amme etterpå, og det er et fåtall av de som kan etter en slik operasjon.

Jeg ville vel ha fått en vurdering av en kirurg om dette med komplikasjoner etterpå og sjansen for at det vil forbli bra etter en graviditet. Det bør de kunne si noe om. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EndeligMandag

Det ideelle er jo selvsagt å vente til etter at en har fått barn, derfor tok jeg ikke operasjonen den gangen jeg var 20 år da jeg slanket meg første gang.

Resultatet har vært at jeg har gått rundt med en kropp jeg alikevel ikke var like stolt av avkledd som påkledd og de 5 siste år har 18 kg kommet på igjen. Nå skal de av og operasjonen skal tas.

Jeg tenkte da jeg var 20 at jeg skulle vente pga av barn, men nå er 34 år og barna har enda ikke kommet. Det er ikke så nøye om resultatet svekkes litt hvis jeg blir gravid senere som jeg ønsker (hvis drømme mannen dukker opp), men det jeg er mest opptatt av er om det blir noen medisinske problemer hvis en blir gravid. Kan man "sprekke" liksom i operasjonssåret.

 

Fint hvis noen vet, men selvsagt vil jeg få en nøye vurdering når kiloene er av...Ville bare psyke meg opp littt...

 

Vi snakkes. Tar gjerne imot flere gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg vet ingenting om bukoperasjon og senere svangerskap, men jeg vet litt om brystoperasjon...

 

Jeg gjorde en brystreduskjon (dvs fjernet overflødig hud og kjertelvev) før jeg fikk barn. Jeg hadde svært tunge bryst, og det var medisinsk nødvendig pga store nakke og ryggsmerter.

 

Jeg har født to barn etterpå, og har delammet begge to. Det ene barnet fullammet jeg til det var 6 uker.

 

Det som blir sagt ved brystopersjon er at de færreste kan fullamme (men jeg kjenner noen som har gjort det) men veldig mange kan amme litt.

 

Lykke til med dine valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest EndeligMandag

Det var svært betryggende å høre...og du mistet ikke følelsen i brystene?

Ble du fornøyd med resultatet?

Jeg vurdere å ta opperasjonen til sommeren, når jeg har gått ned ytterligere 10 kg.

Hvor lang tid etter operasjonen gikk det etter at du ble gravid og endret brystene seg, dvs seg litt ned etter graviditetene....?

Det er ikke så viktig at de endrer seg for det gjør jo kroppen når en går gravid, og det var spesielt brystene jeg var bekymret for med hensyn til amming og følsomhet.

Så hvis jeg kan amme litt er jeg fornøyd jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Så flink du har vært, EndeligMandag!

 

Jeg har ikke noen erfaring med operasjoner i nevnte områder, men jeg har erfaring med å være gravid og legge på seg mye!

 

Jeg tror det kan være smart å regne seg ferdig med svangerskap før en tar en sånn operasjon, for hvis du blir gravid og kjempestor (f.eks. flerbarnsfødsel), kan det jo hende du er tilbake på null (eller på minussida, kanskje) etter graviditeten, og kanskje må du i gang en gang til....?

 

Ellers er det sikkert en grense for hvor fort du kan begynne å få babymage etter en sånn operasjon - jeg fjernet en føflekk midt på magen tre år før jeg ble gravid første gang, bare fire sting så det var ikke store greiene, men jammen strammet det litt i arret der etterhvert som den unge frøkenen tøyet mageskinnet! Større arr vil sikkert føles enda mer, så jeg tror jeg ville ventet.

 

Lykke til, både meg trivselskropp og eventuelle barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EndeligMandag

Takk for svar og ja...det ideelle er nok å vente etter at en har fått barn med å ta en slik operasjon...men både mannen og barna lar vente på seg...og jeg er allerede 34...uansett...jeg må nok vurdere alle slike ting når jeg er i mål med slankingen rundt påsketider.

Jeg angrer nu på at jeg ikke tok operasjonen da jeg slanket meg første gangen da jeg var 20, men da trodde jeg jo at barna skulle komme innen 34 :-)

Ja, ja..ting er ikke enkelt, men takk for alle lykkeønskninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se resultater og lese historier på bukplastikk.com (drevet av privatpersoner) nå som det er forbudt for leger/kirurgiske klinikker å vise før og etter bilder i reklameøyemed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har tatt bukplastikk (full) etter å ha gått ned over 30 kg. Jeg er 30 år og har ikke fått barn (ENDA forhåpentligvis). Jeg fikk dekket halve operasjonen og betalte resten selv. Klart jeg har fått et arr som går fra det ene hoftebenet til det andre, men har ikke angret ett sekund! Heller arret enn den ekstra huden jeg hadde før, for ikke å snakke om hvor mye mer vel jeg føler meg sosialt sett. Det er ikke det at jeg går rundt og føler meg mye penere enn før, men jeg er mye mindre selvbevisst og mer avslappet. Rekonvalesensen tok 5-6 uker, ikke preget av smerter men bevegelseshemmelse. Man er litt stram den første tiden for å si det sånn : ). Vurderer å stramme opp brystene etterhvert, men må se litt på økonomien. Er den på plass, så trår jeg nok til. Lykke til videre med å nå målet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EndeligMandag

Det har vært fint og få råd fra dere som har vært igjennom det samme.

Setter pris på det. Hører gjerne fra flere om deres erfaringer med bukplastikk og brystplastikk, både dere som har gjort det før dere fikk barn og etter at dere fikk barn.

Jeg tror nok jeg blir å gjennomføre det.

Hvor lenge måtte du vente for å operasjon Mia? Du sier at du betalte halve selv og fikk resten dekt?

Da jeg slanket meg første gang da jeg var 20 skulle jeg få dekt alt av det offentlige..men da jeg kom til sykehuset 1 år etter hadde jeg lagt på meg 3kg..og de kunne ikke gjøre noe..Da syntes jeg det var latterlig at jeg skulle slanke meg 3 kg for å få operasjonen at jeg valgte å la være fordi jeg da var OK fornøyd og orket ikke å ta de kiloene da.

Måtte du søke om å få noe dekt og hvor lang tid tok det som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått innvilget bukplastikk. Jeg har fettforkle etter 2 svangerskap, keisersnitt og ned 30 kg (25 kg i denne økten).

 

Jeg gikk til fastlegen min. Han stilte ingen spørsmål, men henviste meg til plastisk kirurg. Det er opp til ham/henne hvorvidt det er hensiktsmessig. Fastlegen sa at hvis det var problemer med å få det dekket, skulle jeg bare ta kontakt med ham igjen, så skulle han ordnet det.

 

Det er større akspet for bukplastikk i dag enn bare for 1 år siden. Jeg må betale egenandeler som kommer på ca 800 kr. I tillegg må jeg kjøpe en panty (body) som koster rundt 1000 kr.

 

Jeg skal ha full bukplastikk og må ligger der natten over. Selve inngrepet tar ca 2 timer. Jeg må også hentes av en voksen og ha en voksen i huset første 24 timer. I henhold til legen, er det vanlig med 2 ukers sykemelding. Men, jeg skal ikke trene på 6 uker.

 

Det er nærmest ingen ventetid. Jeg kunne komme til i begynnelsen av januar, men har av praktiske grunner, valgt å vente til vinterferien. Her er det sikkert forskjeller alt etter som hvor i landet man bor, skulle jeg tro.

 

Jeg syns jeg fant mye informasjon på: http://www.fornebuklinikken.no/?pcode=startsiden-05.

 

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EndeligMandag

Takk for innlegg og oppløftende å høre at man får det dekket av det offentlige.

Det er bra når man har vært flink å slanke seg selv og er med på å øke god helse blant folk.

Vet du hvordan en går frem for å få det dekket eller ordner legen alt dette?

 

Sjekker ut linke du sendte her.... og du..fikk du noe vektkrav?

Jeg fikk vite sist det var aktuelt for meg å ta en operasjon (da jeg slanket meg 30 kg for 14 år siden). Jeg takket da nei, men fikk vite at når jeg var 172 kg måtte jeg ned i 70 kg før operasjon.

Hvilken vektgrense fikk du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er legene som ordner med alt det praktiske i forbindelse med inngrepet og refusjon. Jeg betaler egenandelene og det blir stemplet i egenandelskortet. Jeg vet ikke helt med den pantien, tror ikke den går på egenandelskortet....... :).

 

Jeg fikk ikke noen vektgrense eller vite om det var noe minimum på hvor mye som skal bort.

 

Syns du skal bestille en time hos fastlegen din og gå igjennom det du lurer på, eller kanskje spørre nettdoktoren.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Det var svært betryggende å høre...og du mistet ikke følelsen i brystene?

Ble du fornøyd med resultatet?

Jeg vurdere å ta opperasjonen til sommeren' date=' når jeg har gått ned ytterligere 10 kg.

Hvor lang tid etter operasjonen gikk det etter at du ble gravid og endret brystene seg, dvs seg litt ned etter graviditetene....?

Det er ikke så viktig at de endrer seg for det gjør jo kroppen når en går gravid, og det var spesielt brystene jeg var bekymret for med hensyn til amming og følsomhet.

Så hvis jeg kan amme litt er jeg fornøyd jeg :-)[/quote']

 

Jeg har ikke mistet følelsen, men den er litt nedsatt i det ene brystet, men ikke så mye at det gjør noe.

 

Det gikk 5-6 år fra jeg tok operasjonen til jeg fikk barn. Selvfølgelig har brystene endret seg etter svangerskapene, de er ikke like struttende, men de er ikke stygge heller. Jeg er fornøyd, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EndeligMandag

Ser i det forrige innlegget ditt IKKENICK at du sa du fullammet i 6 uker. Det hørtes ikke så lenge ut. Mener du 6 måneder?

Vet enda ikke hva jeg skal gjøre. Er ikke kritisk til andre steder på kroppen, men kun brystoperasjon jeg tviler mest på.

Vil jo gjerne amme hvis jeg skulle få barn en gang...men akkurat nå har jeg skinnfiller til bryst...ser ut som jeg har ammet ti unger allerede og det kun pga av vekttap. Jeg veier i dag 20 kg mindre enn jeg gjorde som 18 åring, og vektapet har satt sine spor. Tenkte å gå ned noen kilo til nå, 10 til, og så får jeg se og høre hva lege og andre sier. Vil nok vurdere ut fra hvor mange prosent som faktis kan amme etter et slikt inngrep.

Egentlig skjønner jeg ikke hvordan det ikke er mulig å fjerne hud uten å flytte og skjære bort brystvorten...men men...Jeg får bare undersøke videre.

 

Snakkes.

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i det forrige innlegget ditt IKKENICK at du sa du fullammet i 6 uker. Det hørtes ikke så lenge ut. Mener du 6 måneder?

Vet enda ikke hva jeg skal gjøre. Er ikke kritisk til andre steder på kroppen' date=' men kun brystoperasjon jeg tviler mest på.

Vil jo gjerne amme hvis jeg skulle få barn en gang...men akkurat nå har jeg skinnfiller til bryst...ser ut som jeg har ammet ti unger allerede og det kun pga av vekttap. Jeg veier i dag 20 kg mindre enn jeg gjorde som 18 åring, og vektapet har satt sine spor. Tenkte å gå ned noen kilo til nå, 10 til, og så får jeg se og høre hva lege og andre sier. Vil nok vurdere ut fra hvor mange prosent som faktis kan amme etter et slikt inngrep.

Egentlig skjønner jeg ikke hvordan det ikke er mulig å fjerne hud uten å flytte og skjære bort brystvorten...men men...Jeg får bare undersøke videre.

 

Snakkes.

 

Anita[/quote']

 

Hei

Jeg mente at jeg fullammet i 6 uker. Det høres kanskje ikke så lenge ut, men med operasjonen er jeg veldig fornøyd med det. Dette var med nr 2, med nr en sleit jeg mer og fikk det ikke til, men det hadde også andre årsaker. Forøvrig er det de seks første ukene med morsmelk som er de viktigste for babyen (ikke at jeg er ute etter å starte noen ammedebatt her...) Jeg gav litt flaske ved siden av etter 6 uker, og delammet i noen mnd.

 

Det bør være mulig å fjerne hud uten å skjære løs brystvorten og det mørke området rundt. (Areola). Det kirurgen gjør er at han tegner nesten som et nøkkelhull over den eksisterende areola, dit han vil ha den. De løsner huden fra dette området, og "dytter" brystvorten på plass i det nye hullet. Deretter skjærer de vekk overflødig, og syr sammen. (Veldig enkelt forklart...) Du vil få et arr rundt hver areola, rett ned under areola og under hele brystet.

 

Håper du har litt bedre forståelse av dette nå.

 

Hilsen Ikkenick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...