Gå til innhold

Starter igjen med ny giv


Gjest Drømmedamen

Anbefalte innlegg

Gjest Drømmedamen

Jeg er igang med ny giv - og håper den given varer litt lengre denne gangen enn den har gjort før.. Jeg veier 149 kilo, (1,81 cm høy) og har et mål langt der fremme om å nå 80 kilo.. Veien er endeløs slik det føles til tider, men historien i Persillebladet om hun som hadde gått ned 60 kilo ga meg en ny piff! Tipset hennes om små delmål er notert, så nå er målet mitt 5 og 5 kilo ned istedet for 10 og 10. Formen min er elendig, med hjertebank, høyt blodtrykk og svimmelhet. Nå MÅ det bare gjøres noe!! Har sendt rekvisisjon til Aker med ønske om opphold på NIMI Ringerike. Krysser fingrene!! Noen som har erfaring med NIMI, eller som skal ned lie mye som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Velkommen hit. Jeg er selv helt ny - kom hit for fjorten dager siden, men for ørtende gang. Men denne gangen har det vart lenger enn på lenge, så jeg er kjempeoptimist. Med fare for å virke blærete, så vil jeg likevel si all respekt til de som gidder og klarer å ta tak i seg selv på nytt uten at det er 1. januar.

Jeg ble også så inspirert av hun som gikk av så mye. Jeg er usikk på hvor mye jeg skal ned. Jeg begynte på 125.2, og har ikke annet mål enn å komme på et deilig to sifret tall. 99.9 er et bra tall! Så tar vi det videre derfra. Kanskje cirka 75 kilo, slik at jeg skal ned femti? Vet ikke - vil ikke tenke på det, nettopp fordi det blir et så stort tall å forholde seg til. Jeg tenker fem og fem kilo. Da jeg begynte fant jeg ut noe jeg har lyst på - som ikke kan spises, etter tips fra en artikkel i Persillebladet. Så nå henger det en fargerik lapp på oppslagstavla mi (rett ved skjermen, ser den ofte...) hvor det står 120 kilo = cd. Og da jeg dagen etter oppdaget at jeg har opparbeidet nok bonuspoeng et sted til å få en gratis cd, ble jo motivasjonen enda klarere. Jeg er student, så økonomien er tidvis dårlig. Men nå kan jeg ikke skylde på at jeg ikke har råd til gaven, og derfor kan skeie ut (rart hvordan man ofte har råd til usunn mat...) - gaven blir gratis. Nå er jeg på 123, og cd'en kommer bare nærmere og nærmere! Jeg har til og med funnet ut hva jeg skal ha når jeg når 115 kilo. Men jeg har ikke funnet ut hvordan den buksa blir gratis enda! :-) Som konklusjon: Små steg og litt bonusgaver fungerer - i hvert fall for meg. Unner meg aldri noe ellers, annet enn pensum, så jeg føler meg bortskjemt. Men vekta går ned!

 

Lykke til videre, og velkommen i gjengen. Vektklubben fungerer godt for meg for å se svart på hvitt hva jeg gjør av bra og mindre bra ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drømmedamen

Takk for varm velkomst, det trengte jeg etter første dagen i resten av mitt liv. Hvorfor kommer smågodt på tilbud til 5 kroner hektoen akkurat nå?? er det ikke typisk.. Jeg har ikke handlet idet hele tatt idag, rett og slett fordi jeg vet at jeg hadde kjøpt smågodt hvis jeg gjorde det. Har selvdisiplin lik null nå, slik er det alltid i begynnelsen.. Det er så lett å tenke at en pose godteri og en kosekveld fra eller til ikke spiller noen rolle når jeg likevel har så mye å ta av.

Har bestemt meg for å endre fokus. Heller tenke at jeg skal bli sunnere og friskere ved hjelp av bedre og mer næringsrik mat, i håp om at alle symptomene på dårlig helse forsvinner. Jeg prøver å holde fast i følelsen jeg hadde da jeg veide 88 kilo for fire år siden. jeg forbante meg på å aldri gå opp i vekt igjen, for hvordan ville jeg meg selv så vondt? Vel, nå sitter jeg her, mens tida går fra meg. Jeg vil gifte meg og få barn en dag, og gjøre det jeg ønsker i hverdagen uten at vekten og skammen skal få bestemme. Jeg har sagt nei til altfor mange ting i de senere år!! Klarte tre uker uten godteri og brus forleden, skal klare 3 måneder med sunn mat denne gangen. Stå på alle sammen!! Dette skal vi jammen klare!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skriver mye bra men det er en ting.

For min del syns jeg det er bedre og kutte ned på gotteriet. Nå spiser jeg VELDIG lite gotteri enn hva jeg gjorde før.

Da jeg begynte og slanke meg bestemte jeg meg for at jeg kunne få lov til og spise lørdagsgodt. Og for hver lørdag kjøpte jeg mindre og mindre...og nå har jeg klart og ikke spise det noen lørdager. Kjøper ikkenoe til meg selv lengre, men har det hele tiden i bakhode at jeg har "lov" til og kjøpe meg gotteri på lørdager.

Føler at dette er en bra løsning for meg.

Leste at du skal klare deg 3mnd uten brus og gotteri og selv bare tanken på det hadde jeg mistet lysten på og slanke meg.

Jeg planlegger hele tiden ....skal jeg i selskap sier jeg at jeg får liv til og ta 1 kakestykke f.eks.

Da er jeg veldig stolt over og ha klart det istede for og være lei meg for at jeg ikke klare og holde meg borte fra kakefatet.

Husk at du skal leve meg dette for resten av livet!!!! Og jeg har ivertfall ikke klart og være uten gotterier og andre godsaker resten av livet :) nam nam!!

 

Og ja jeg og blir SUR når de har smågodt til 5kr hg.........JEG OG VIL KJØPE MASSE!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drømmedamen

Mange takk for innspill!! Godt å ha noen å dele alle tankene og erfaringene og planene med. Da jeg prøvde meg på et Grete Roede-kurs for litt over ett år siden, hadde jeg planer om å spise godteri kun på lørdager. Problemet mitt da, og nå for den saks skyld, er at jeg ikke klarer å begrense meg.. Sliter med å måtte nøye meg med litt.. Men på den annen side - det er jo sånn jeg ønsker at det skal være resten av livet. At jeg unner meg litt - men ikke ubegrenset. Den forbaskede viljestyrken som tidvis er helt borte.. Tanken bak å stå over i 3 måneder, er at da får jeg sukkeret og søthungeren ut av blodet.. Hvis ikke så opplever jeg ofte at jeg går og sikler på godtehylla hver bidige gang jeg ser en. Hmm.. Jeg tror jeg må revurdere strategien min, for det er jammen sant at det er lurt å kunne unne seg noe innimellom! Der fikk jeg noe å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i det som sies om å kunne unne seg noe. Dette er ikke primært en slankekur, men en livsstilsendring. Er jeg interessert i å si nei takk til kake og godteri resten av livet mitt? Nei. Jeg vil kunne kos meg en lørdagskveld, jeg vil kunne feire gode venners og families ulike lag, og jeg vil kose meg i jula - jeg har mange tradisjoner og mye kos knyttet til god mat. Derfor vil jeg ikke totalt fjerne det, men lære meg å kontrollere inntaket.

Men selvfølgelig, noen må kutte helt ut. Men tenk alternativt, hvis du vil kutte ut "kun" for å få en fiende ut av livet. Den kan beherskes og overvinnes, med hjelp av tid og stahet.

 

Sier jeg, som sprakk og kjøpte med meg hjem en smilrull i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei og velkommen!!

Tror det er viktig som disse før siere å unne seg litt!! Jeg har vært borte en uke hos venner og familie. Har spist det som har blit satt fram av kaker og is og gode retter. Men jeg har holdt sån nogenlunde regning med hvor mye som er tatt inn. Klart å ta en bit kake eller en tvist. Ikke tømme hele fatet. Jeg trodde egentlig denne ukas veiing skulle gått i do, men jeg hadde likevel gått ned 1,6 kg.... Tror blant annet å spise rikelig med rå grønsaker hjelper å holde forbrenninga igang. Tror jeg gnasker en halv kg ulike grønsaker i løpet av dagen. Kan jo være tøff ennå.. Har jo bare holdt på fem seks uker selv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har nettopp begynt på Grete Roede kurs, dvs jeg begynte faktisk på mandag den 02.10. Det er internettkurs og jeg gleder meg faktisk. Jeg skal ned 60 kg, da først er jeg på min trivselsvekt. Angående små delmål, tror jeg det er veldig lurt og jeg tror også det er lurt å prate med andre i samme situasjon, og da er jo dette virkelig ok. Håper det vil hjelpe. Jeg kjenner igjen de symptomene som du nevnte. Før kunne jeg rydde og vaske hele huset i løpet av en dag og var litt sliten etterpå. Nå blir jeg kjempesliten etter et rom! Så det sier seg selv at med 3 gutter i alderen 10 til 16 år, og med alle disse kiloene (ca 125) og i tillegg til at jeg er nylig blitt skilt, huset ser ofte bombet ut! Har gått til innkjøp av treningsapparat og t.o.m en bokse"pølse", som jeg akter å slå sønder og sammen, hehe. Kanskje vi kunne prøve å motivere hverandre? Vel, lykke til til deg. Stå på!

 

En liten hilsen fra Tertnes, Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra tilbud fra NIMI v/ ullevål også:

 

Tjeneste

 

--------------------------------------------------------------------------------

Det du spiser har stor betydning for helsen din. Enkelte spiser for ensformig. Andre spiser for mye fett, salt og/ eller søtt. Noen trenger å gå ned i vekt, mens andre trenger å gå opp. Noen blir syke av enkelte matvarer, og trenger å finne gode erstatninger. Noen er blitt syke og trenger mat som medisin.

Har du diabetes, høyt blodtrykk, høyt kolesterol, matvareallergi, matvareintoleranse, en spiseforstyrrelse, er overvektig eller undervektig, trener aktivt, eller ønsker bare å vite hva og hvor mye du skal spise?

NIMI Ullevaal kan tilby deg kostholdsveiledning av klinisk ernæringsfysiolog Sissel Bondhus.

 

Tilbud:

Analyse og tilbakemelding på hva du har spist i løpet av en ”normal” uke

Personlig veiledning (kartlegging av deg og oppfølging)

Praktiske tips, oppskrifter, handlelister og ukesmenyer på papir

Møtegrupper - hjelp til å legge om livsstilen sammen med andre som deg*

Kurs i kostomlegging (for privatpersoner og bedriftsansatte)

Personlig assistanse i butikken

* møte en gang i uken i et halvt år, undervisning veksler mellom lege, ernæringsfysiolog, treningsterapeut og psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drømmedamen

Dette går trått..

Er inne i en vanskelig og travel tid på jobben med mye nytt å sette seg inn i, og da blir man tilsvarende mer sliten..

Dette resulterer i at jeg trøster meg med mat og snop, noe som selvfølgelig ikke er bra!! Det er jo derfor jeg er der jeg er i dag.. Men så utrolig vanskelig å snu selv!

Kjenner meg igjen i det du skriver her om å ikke orke mye.. Tror jeg må begynne å tenke at en tur ut etter middag med joggeskoa på ikke er TRIM og dermed tortur, men heller lure meg selv ut ved å tenke at jeg trenger å lufte hodet.. Eller at det blir deilig med litt frisk luft.. Prøver å alliere meg med min samboer; hvis vi får til fem turer ut i uka, minst 20 minutter hver gang, skal vi unne oss en tur til Danmark med båt eller ett eller annet.. Men alt er så lett å si når man sitter og er mett og snart skal legge seg - da er jo den dagen over og man er klar for ny frisk..

Kjenner at jeg mangler motivasjon, selv om speilbildet burde være motivasjon god nok. Det er UTROLIG godt å vite at det er flere i samme situasjon som meg der ute, som skal ned omtrent like mange kilo. Ikke ofte jeg ser noen som sliter med det samme!

Dette ble vel en depressiv "tråd", det var ikke meningen..

 

Vi må ikke glemme at bak skyene er himmelen alltid blå, dette skal vi klare!!

 

Tror jammen jeg skal kjøpe meg en punchingball selv, jeg.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det går men hvis du får det til kan du gå deg en tur før du drar på jobb. Så er du mye mer opplagt + at du trenger ikke tenke på at du skal ut og trimme etter at du har spist middag og er kjempe sliten etter jobben.

Du kan jo prøve med bare 15min f.eks. stå opp 30 min før du pleier og stå opp og gå deg en frisk morgen tur ;)

Jeg prøver og trene på morgenen så ofte jeg kan. Da er det sååå deilig og slenge seg på sofan med go samvittighet på kvelden og "glane" på tv´n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drømmedamen

Det var et godt tips, gjør man det til en vane kommer man jo lett inn i en bra steam.. Det kan jeg kanskje klare også ;) Selv om det går mot mørkere og kaldere tider.. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne47sfj

Heisann !

Artig å lese denne lenken, jeg blir i godt humør av at så mange ser ut til å ha samme problem, men at humor fortsatt er tilstede. Jeg leser ofte denne siden i lunsjen på jobben, ikke mye annet å ta seg til når det å spise går rimelig fort for tiden.

Jeg har også problem med å komme meg ut og gå en tur, forsøkte å gå på morgenen før jobb, men fant ut etterhvert at da er det jo så masse eksos på veiene rundt der jeg bor, altså en god unskyldning til å la det være....... ! snakk om å lure seg selv, men.... Jeg hadde hund i 7 år og da måtte jeg enten jeg ville eller ikke, men dessverre ble han syk og døde, og jeg har kviet meg for å skaffe ny. Nå maser ungene og jeg har funnet ut at skal mor kunne komme ut og gå må vi nok skaffe oss en hund igjen, så jeg leter for tiden på nettet etter en omplasseringshund som passer for oss. Da må jeg vel kunne komme meg ut skulle en tro ?

Delmål funker ikke noe særlig for meg, jeg må ha et stort mål i enden av rekken som jeg kan gjøre alt for å nå. Jeg veier 118 nå og skal ned til 80 iløpet av et år og da skal jeg og min yngste sønn på tur til USA og ha en drømmeferie der borte. Jeg har fortalt om krav og mål til hele familien og alle venner, så det går ikke an å reise om jeg ikke gjennomfører dette nå.

Stå på alle dere som sliter og hvorfor ikke finne noe annet godt enn smågodt når dere skal kose dere, mye som er godt men som ikke har samme kaloribomber som det der vel ? Tenker dere sukker samtidig, slik som jeg er nødt til nå fordi jeg har fått sukkersyke, er det lettere å finne noe godt som allikevel er lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er godt å lese at andre har det på samme måten, og at vi kan være en inspirasjon og støtte for hverandre. Jeg er snart ferdig med mitt første GR kurs, og vekta har gått jenvt og trutt nedover, totalt -6,5 kg til nå (en gang igjen på kurs). Som mange andre skriver her, prøver jeg å sette meg delmål, og det første var -5 kg. I tillegg bestemte jeg meg tidlig for at jeg skulle kutte helt ut sjokolade så lenge kurset pågikk. Rett og slett nødt til å vite at jeg KAN klare det hvis jeg vil, og at hverdagen og helger faktisk fungerer uten søtsaker. Må få opp selvtillitten litt når det gjelder viljestyrken min... Jeg har alltid hatt vansker for å kun ta litt dersom noe kommer på bordet, ergo får vi la være å kjøpe inn noe. Koser meg heller med litt is av og til (er en som heter Living Lite, finnes i små yoghurtbeger i utvalgte butikker - den er kjempegod! Og lett ;) !), og en vaffel el når det kommer på bordet. Sier ikke at jeg ikke skal spise godterier igjen, for det er helt umulig å la være for denne jenta, men jeg må prøve å få kroppen og hodet til å innse at den kan klare seg med litt, og bare av og til. Lørdagsgodt blir nok innført etterhvert, men foreløpig skal jeg prøve å være "flink".

 

Håper dette ble forståelig til slutt, og at det er et snev av fornuftige tanker her.. Prøver i alle fall å tenke litt fornuftig, og spise relativt fornuftig. Så får vi se. Så lenge resultatene går rette veien, så er jeg fornøyd! Og den dagen jeg har nådd "matchvekt" blir det en solid sydentur! Målet er å få til cruise i Karibien. Gleder meg ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir imponert av dere jeg, stå på!;)

Jeg er da også i tungvekter klassen;)

Har et stort mål, førts ned til 100 kilo, og så til 80 så se det derifra. Kommer nok holde på et par år.

Veier 125 nå.

 

Har noen av dere vært ute å flydd i det siste? Jeg har tenkt så fælt på, om jeg får plass i et fly ste. Har hørt historier om at folk har stått klare til å dra, og blitt krevd opp for ett sete til. Får vondt inni meg bare av å tenke på det. Tror vi skal klare å skrape sammen penger til en lite bryllups reise etter bryllupet til sommeren, men er faktisk ganske nervøs pga flysetene...

 

Kanskje dere ler av meg nå, emn jeg har faktisk tenkt en del på dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drømmedamen

Godt å lese litt om flere som er i samme situasjon, jeg sier det igjen!!

 

Jeg var ute og fløy i sommer, Norwegian-setet klarte meg på da 140 kilo.

Rumpa mi er ikke så rent smal at det gjør noe, men tåler man litt vondt på sidene pga armlenet, så går det fint å fly ;)

Det hadde vært noe annet hvis rompa bestod av muskler, da hadde det ikke vært så lett å skvise den ned tenker jeg..

 

Reis på bryllupsreise og la setet på flyet være det minste problemet :)

 

Jeg har fått plass på likevektsprosjektet på Aker, to stk møtte ikke opp første kurskveld igår så derfor fikk jeg tilbud :D

Ser frem til å få mer informasjon om hvilke støtteapparater som faktisk finnes der ute og bygge nettverk, samtidig som man møter likesinnede og får den lille dytten til å ta tak i ting og gå inn i seg selv. Første gang for meg er fredag, jeg gleder meg!! Det er ikke ofte flere ekstremt overvektige er på samme sted, så jeg ser frem til å ikke føle meg som "ho digre"..

 

Ha en fin onsdagskveld dere, lufta ute er så god og frisk nå, ta dere en tur ut slik som jeg har tenkt å gjøre!!

Nå slipper man å svette så mye også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har flydd en god del i det siste, senest helga før jeg begynte på GR-kurs. Da veide jeg 127 kg, og hadde ingen problemer med flysetene hos SAS. Selvfølgelig kjenner du at armlenene presser litt på lår/hofter, og prosjektet med å ta ned bordet er jo ganske interessant, men alt ordner seg for snille barn! Hehe.. Skjønner godt at du tenker på saken, har tenkt litt på det innimellom jeg også, men det har vist seg å gå bra hver gang! Så slapp av du, og gled deg til turen! Og nyt den!

 

Nå har jeg akkurat kommet hjem fra en times spinning, gjorde godt for kropp og sjel det gitt. Har skikkelig treningsmotivasjon for tida, og det er bare så utrolig moro! Har funnet timer på treningssenteret som jeg trives på, og har gode venninner som er flinke til å stille opp. Det er viktig! Og når jeg da samtidig ikke har spist sjokolade eller annet snop (se bort i fra noen nøtter i ny og ne) på nesten 7 uker, så er jeg fornøyd. Godt å kjenne at jeg kan hvis jeg vil! Før jeg begynte på kurs var jeg helt sjokoholiker, kunne spise masse sjokolade. Skal ikke si disse 7 ukene har vært enkle, for har tidvis hatt endel "abstinenser", men nettopp derfor er jeg ekstra stolt over viljestyrken min! Første målet var å ha et godtefritt GR-kurs... Blir nok litt lørdagsgodt etterhvert, men nå vet jeg i alle fall at jeg kan hvis jeg vil! Moro!

 

Litt spent på fortsettelsen da, siden det er siste gangen på kurset til mandag... Skal ha en liten periode der jeg prøver litt for meg selv nå, håper virkelig at det går bra! Så satser jeg på nytt kurs med nye muligheter igjen fra januar. Vet at jeg nok burde gått rett over på kurs to, men både økonomi og andre ting gjør at jeg nå tar en liten "egenperiode". Så får vi se... Vil se disse kiloene forsvinne!

 

Nei, tror jeg skal unne meg litt is i kveld jeg. Har kommet over en genial is fra Hennig-Olsen som heter Living Lite. Den kommer i små "yoghurtbegre", 4 i pakken. Og ett beger utgjør bare 100 kcal ;) Moro! Kan absolutt anbefales! Eneste som er bittelitt kjipt er at den kun finnes i utvalgte butikker.

 

Ha en fin kveld videre, og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...